Charouz, Enge, Mücke vedou Le Mans Series

Enge/Charouz J./Mücke
Enge/Charouz J./Mücke, foto: BPA sport marketing, a.s.
iM2 24. srpna 2009 16:10
Sdílej:

Závod roku absolvoval dnes na německém Nürburgringu tovární tým Aston Martin Racing. Modro-oranžové vozy Aston Martin LMP1 v barvách petrolejářské společnosti Gulf obsadily kompletní stupně vítězů!

Z vítězství se radovala česko-německá posádka vozu s bondovským startovním číslem 007 ve složení Jan Charouz, Tomáš Enge, Stefan Mücke, která se díky plnému bodovému zisku ujala vedení v průběžném hodnocení Le Mans Series 2009. Druhé místo vybojoval Aston Martin #009 britsko-švýcarské dvojice Darren Turner, Harold Primat. Úspěch Astonu korunovali Britové Chris Buncombe, Stuart Hall a Portugalec Miguel Ramos s Aston Martinem #008 startujícím pod českou vlajkou a pod hlavičkou týmu AMR Eastern Europe. Za posádku 007 závod rozjížděl vítěz včerejší kvalifikace Stefan Mücke. Německý závodník se na domácí půdě po startu z pole position ujal vedení a postupně zvyšoval náskok před Darrenem Turnerem pilotujícím sesterský vůz. Z pohledu vývoje šampionátu se důležité věci odehrávaly i za jejich zády. V LMS dosud vedoucí posádka týmu Pescarolo bojovala až ve druhé polovině první desítky, navíc po pětašedesáti minutách zamířil francouzský vůz do boxů a musel vzdát kvůli poruše převodovky. „V úvodních kolech auto fungovalo výborně, proto jsem mohl jet zcela na doraz. Během druhého stintu jsme měli trochu problémy se zadními pneumatikami a vyvážení vozu nebylo úplně ideální. Po odstoupení Pescarola jsme se ale soustředili na zisk maximálního možného počtu bodů a tomu jsme také přizpůsobili naší taktiku,“ hodnotil úvod závodu Stefan Mücke. Jan Charouz, který za volantem Aston Martinu #007 vystřídal Stefana Mückeho si dokázal vybudovat třičtvrtěminutový náskok před sesterským vozem #009 na druhé pozici, ale v závěru svého dvojitého stintu se ne vlastní vinou dostal do problémů. Pilot jednoho z vozů nižších tříd si počínal neopatrně při návratu na trať a překřížil dráhu rychlejších prototypů, které musely prudce brzdit. Jan Charouz vykroužil hodiny, ztratil drahocenné sekundy a klesl na druhou příčku za Aston Martin posádky Turner, Primat. „Auto fungovalo a vše šlo podle plánu. Ve druhém stintu ale rychle začaly odcházet pneumatiky, takže to bylo náročnější. Najedou se navíc před námi objevil jeden z pomalejších vozů, který se po svém výletu vracel zpět na trať. Soupeř přede mnou se lekl a já musel šlápnout na brzdu. Zablokovala se mi kola a šel jsem do hodin. Naštěstí se nic nestalo a já mohl pokračovat s probrzděnými pneumatikami dál. Tým se po tomto incidentu rozhodl pro rozdílnou strategii, než mají naši soupeři,“ řekl po svém double stintu Jan Charouz. Přibližně po třech hodinách a pětačtyřiceti minutách závodu zamířily oba vedoucí vozy k mechanikům k dotankování paliva, výměně pneumatik a střídání jezdců. Do kokpitu vozu se startovním číslem 007 usedl Tomáš Enge, který po čtyřech hodinách kroužil na druhém místě s odstupem 9 sekund za vedoucím Astonem 009. Krátce poté ale Tomáš zamířil znovu k mechanikům k  výměně pneumatik. Na trať se vrátil jako druhý, ovšem již se ztrátou 1:22 min na vedoucí vůz. V následující části závodu Tomáš pravidelně dosahoval rychlejších časů než vedoucí vůz a postupně zkracoval rozestup mezi oběma Astony. Poté, co vedoucí Darren Turner zajel do boxů, aby se nechal vystřídat Haroldem Primatem, klesl vůz se startovním číslem 009 na druhou pozici, zatímco Tomáš Enge posunul 007 opět do čela. Pořadí na čele se ale znovu měnilo třicet kol před cílem závodu, kdy do boxů k poslední plánované zastávce zamířil i Tomáš Enge, kterého vystřídal Stefan Mücke. „Chtěli jsme trochu zaimprovizovat, proto jsme se rozhodli, že po vystřídání odjedu ještě deset kol na stejných pneumatikách, na kterých absolvoval oba své stinty Honza Charouz. Stejně bychom tuto situaci museli řešit těsně před koncem závodu, proto pozměnili taktiku už zhruba po dvou třetinách šestihodinovky. Na ojetých pneumatikách to nebylo snadné, ale náš tah vyšel,“ popsal strategii týmu Tomáš Enge. Stefan Mücke se na trať vrátil na druhém místě, 55 vteřin za vedoucím týmovým kolegou Primatem a rychle začal svůj odstup snižovat a osmnáct kol před cílem ztrácel na Švýcara již jen rovnou půlminutu. Ve chvíli, kdy do konce závodu zbývalo 16 kol, Harold Primat zamířil naposledy k mechanikům a bylo rozhodnuto. Na trať se vrátil 31 sekund za znovu vedoucím Stefanem Mückem, který již s přehledem dovedl tovární Aston Martin 007 ke druhému vítězství sezony. Stefan Mücke: „Je to jedno z největších vítězství mé dosavadní kariéry. Na mé domácí půdě jsme startovali z pole position, vyhráli jsme závod a dostali se do čela šampionátu. Celý tým je velice spokojený, ale já mám vážně obrovskou radost. Každopádně před sebou máme ještě poslední krok. I dnes jsme viděli, že se při závodech může stát cokoliv, takže se teď musíme co nejlépe připravit na Silverstone a musíme tam ze sebe vydat maximum.“ Jan Charouz: „Máme za sebou skvělý závodní víkend, i když rozhodně nebyl jednoduchý. Výsledek je skvělý. Jsem rád, že mě nijak zvlášť v závodě neovlivnily zdravotní problémy. Jen ve druhém stintu už byl vzduch ve voze hodně suchý, takže mě trochu trápil kašel. Ale můj výkon to nijak neovlivnilo. Do karet nám nahrála smůla soupeřů, ale stále nás čeká jeden závod a rozhodovat se bude až na Silverstone. Závodění nás všechny baví, takže určitě nebudeme nijak taktizovat a budeme znovu chtít bojovat o pódium.“ Tomáš Enge: „Mám obrovskou radost. Nejdůležitější je, že se všechny tři tovární Astony seřadily na prvních třech místech. Víkend nám vyšel na sto procent. Kdyby nám někdo před ním řekl, že vyhrajeme kvalifikaci i závod a navíc dosáhneme i nejrychlejšího kola v závodě, jen bychom kroutili hlavou. Po problémech Pescarola nám v posledním závodě stačí dojet na pátém místě, takže v Silverstone nebudeme pod zbytečným tlakem. Na druhou stranu jsme ale závodníci a budeme chtít sezonu zakončit se vztyčenou hlavou.“ Antonín Charouz, manažer: „Je to skvělý výsledek a kluci odvedli perfektní práci. Během závodu se objevily nějaké problémy s pneumatikami, měnila se strategie, ale nakonec vozy Aston Martin obsadily kompletní stupně vítězů, navíc Honza, Tomáš a Stefan se díky vítězství dostali do čela šampionátu. Jsme rádi, že se na stupně vítězů probojoval i Aston Martin 008. Bylo skvělé vidět nad pódiem českou vlajku.“ Po vítězstvích v Barceloně a na Nürburgringu, druhém místě v Algarve a třetím místě ve Spa se posádka Jan Charouz, Tomáš Enge, Stefan Mücke ujala vedení v šampionátu se sedmibodovým náskokem před francouzskými jezdci J.-C. Boullionem a C. Tinseauem. Závěrečný závod Le Mans Series 2009 se jede na britském okruhu Silverstone ve dnech 11. až 13. září. tisková zpráva: www.bpa.cz
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.