Le Mans: Peugeot slaví double

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: www.peugeot-sport.com
iM2 13. června 2009 19:20
Sdílej:

POŘADÍ PO 24 HODINÁCH; Peugeotu se konečně podařilo dosáhnout až na vrchol. Jeho dva vozy opanovaly pořadí legendárního závodu a získali tak pro francouzskou automobilku první a druhé místo v cíli. Na stupních vítězů je doplnili lonští vítězové zavodu 24h Le Mans s Audi.

Foto z  Le Mans naznete zde Peugeot slaví vítězství v Le Mans ve svém třetím roce, kdy nasazuje do toho závodu vozy 908 HDi FAP. Francouzské automobilce se podařilo přerušit pětiletou vítěznou sérii německé značky Audi, která získala "pouze" třetí místo. První místo obsadila posádka ve složení Brabham/Gene/Wurz, která závod rozjela na druhém místě, ale po problémech týmových kolegů Bourdaise/Montagnyho/Sarrazina v boxech se dostala na čelo a tam už vydržela až do konce.
Právě posádka Bourdais/Montagny/Sarrazin by se asi dala označit za nejrychlejší. Po problémech v boxech totiž ztratili asi tři kola, ale během noci dokázali tuto ztrátu téměř smazat. V dopoledních hodinách pak přišla ke slovu týmová řežie a tak se Bourdais/Montagny/Sarrazin museli spokojit s druhým místem. Třetí příčku vybojovala posádka ingolstadtské automobilky Audi ve složení Capello/Kristensen/McNish. Loňští vítězové sice pomýšleli před startem závodu na obhajobu prvenství,  zvláště po vítězství na Sebringu. Jednalo se ale teprve o premiéru modelu R15 na Le Mans. Třetí místo je proto docela slušným umístěním.
Enge a Chrouz získali 4. místo absolutně! Krásné čtvrté místo získala česko-německá posádka Charouz/Enge/Mücke, zároveň byli nejrychejšími s benzinovým motorem pod kapotou. Charouz/Enge/Mücke pilotovali nejrychlejší Aston Martin a můžeme říci, že se premiéra Aston Martinu v katogorii LMP1 vydařila. Jediný větší problém, který posádku během závodu potkal (včera podvečer), byla prasklá pneumatika.
Kompletní výsledky po 24 hodinách: LMP1: 01. Brabham/Gene/Wurz (Peugeot 908 HDi FAP) - 382 kol 02. Bourdais/Montagny/Sarrazin (Peugeot 908 HDi FAP) - 381
03. Capello/Kristensen/McNish (Audi R15 TDI) - 376 04. Charouz/Enge/Mücke (Lola Aston Martin) - 373 05. Panis/Lapierre/Ayari (Oreca AIM) - 370 06. Klien/Minassian/Lamy (Peugeot 908 HDi FAP) - 369 07. Karthikeyan/Lotterer/Zwolsman (Audi R10 TDI) - 369 08. Tinseau/Jouanny/Barbosa (Pescarolo Judd) - 368
09. Albers/Bakkerud/Mondini (Audi R10 TDI) - 360 10. Ragues/Mailleux/Andre (Courage Judd) - 344 11. Davidson/Turner/Verstappen (Lola Aston Martin) - 342 12. Belicchi/Jani/Prost (Lola Aston Martin) - 342
13. Bernhard/Dumas/Premat (Audi R15 TDI) - 333 14. Hardman/Leventis/Watts (Ginetta Zytek) - 325 15. Campbell-Walter/Ickx/Iannetta (Creation Judd) - 319 LMP2: 01. Elgaard/Poulsen/Collard (Porsche RS Spyder) - 357
02. Kane/Leuenberger/Pompidou (Lola Judd Coupé) - 343 03. Nicolet/Hein/Yvon (Pescarolo Mazda) - 325 04. Barazi/Moseley/Bennett (Zytek 07S) - 306
GT1: 01. Magnussen/O'Connell/Garcia (Corvette C6.R) - 342 02. Clairay/Jousse/Maassen (Corvette C6.R) - 336 03. Lichtner-Hoyer/Gruber/Müller (Aston Martin DBR9) - 294 GT2:
01. Melo/Kaffer/Salo (Ferrari 430) - 329 02. Babini/Malucelli/Ruberti (Ferrari 430) - 327 03. Krohn/Jonsson/van de Poele (Ferrari 430) - 323 04. Bell/Sugden/Kirkaldy (Ferrari 430) - 320
05. Coronel/Janis/Bleekemolen (Spyker C8 Laviolette) - 319 06. Bruni/Perez Companc/Russo (Ferrari 430) - 317 07. Ehret/Mansell/Rusinov (Ferrari 430) - 314 08. Bouchut/Rodrigues/Lebon (Ferrari 430) - 304 09. Dempsey/Kitch/Foster (Ferrari 430) - 301 10. McInerney/McInerney/Vergers (Ferrari 430) - 280
11. O'Young/Hesnault/Kralev (Porsche 997 RSR) - 186 odpadlíci: LMP2 Ara/Kunimoto/Maassen (Porsche RS Spyder) - 339
GT1 Gavin/Beretta/Fässler (Corvette C6.R) - 311 LMP2 Newton/Erdos/Dyson (Lola Mazda Coupé) - 273 GT2 Cocker/Drayson/Franchitti (Aston Martin V8 Vantage) - 272 GT2 Long/Pilet/Narac (Porsche 997 RSR) - 265 LMP2 Noda/de Pourtales/Marsh (Lola Mazda) - 261 LMP1 Hall/Primat/Kox (Lola Aston Martin) - 252
LMP1 Senna/Ortelli/Monteiro (Oreca AIM) - 219 LMP1 Boullion/Treluyer/Pagenaud (Peugeot-Pescarolo 908 HDi FAP) - 210 LMP2 Lahaye/Ajlani/Moreau (Pescarolo Mazda) - 208 LMP2 Biagi/Piccini/Bobbi (Lola Judd Coupé) - 203
GT2 Neiman/Law/Bergmeister (Porsche 997 RSR) - 194 GT2 Simonsen/Farnbacher/Montanari (Ferrari 430) - 183 LMP1 Tomlinson/Dean/Moore (Ginetta Zytek) - 178 LMP1 Luhr/Rockenfeller/Werner (Audi R15 TDI) - 104 LMP2 Ojjeh/Gosselin/Peter (Zytek 07S) - 102 GT2 Felbermayr/Felbermayr/Lecourt (Porsche 997 RSR) - 102
GT1 Alphand/Gregoire/Goueslard (Corvette C6.R) - 99 LMP2 Bruneau/Rostan/Greaves (Radical AER) - 91 LMP2 Amaral/Pla/Smith (Ginetta Zytek 09S) - 46 GT2 Lieb/Lietz/Henzler (Porsche 997 RSR) - 24
GT1 Apicella/Yogo/Yamagishi (Lamborghini Murcielago) - 1 Vedení Peugeotu již přikázalo svým dvěma vedoucím posádkám, aby spolu dále už nebojovaly a dojely do cíle pro zisk cenného double. Jinak se na prvních pěti místech nic nezměnilo. Na šesté místo se posunu třetí tovární vůz Peugeotu. Průběžné pořadí po 22 hodinách: 01. Brabham/Gene/Wurz (Peugeot908 HDi FAP) - 352 kol
02. Bourdais/Montagny/Sarrazin (Peugeot908 HDi FAP) - +1:34:376s 03. Capello/Kristensen/McNish (Audi R15 TDI) - 346 kol 04. Charouz/Enge/Mücke (Lola Aston Martin – 344 kol 05. Panis/Lapierre/Ayari (Oreca 01AIM) - 340 kol
06. Klien/Minassian/Lamy (Peugeot 908 HDi FAP) - 339 kol 07. Belicchi/Jani/Prost (Lola Aston Martin B08) - + 1:45:456s 08. Karthikeyan/Lotterer/Zwolsman (Audi R10 TDI) - 3:01:040s 09. Tinseau/Barbarosa/Jouanny (Pescarolo 01-Judd) – 338 kol 10. Albers/Bakenrud/Mondini (Audi R10 TDI) - 330 kol
V noci skvělý výkon předvedla posádka druhého Peugeotu ve složení Bourdais/Montagny/Sarrazin, která se dostala až na druhou příčku. Ve 14. hodině havarovala posádka stáje Pescarolo Boullion/Treluyer/Pagenaud. Jejich privátní Peugeot-Pescarolo 908 HDi FAP byl zničen a už v závodu nepokračuje. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Je to velká škoda, protože až do havárie se vůz držel na 4.pozici! Další skvělý výkon v noční části závodu předvedli Panis/Lapierre/Ayari, kteří se z 10. místa dostali až na 5. Staj Pescarolo měla k dispozici jeden ze starších prototypů Peugeot 908 HDi
  Průběžné pořadí po 16 hodinách:
01. Brabham/Gene/Wurz (Peugeot908 HDi FAP) - 254 kol 02.  Bourdais/Montagny/Sarrazin (Peugeot908 HDi FAP) - 253  kol 03. Capello/Kristensen/McNish (Audi R15 TDI) - 252 kol 04. Charouz/Enge/Mücke (Lola Aston Martin – 248 kol 05. Panis/Lapierre/Ayari (Oreca 01AIM) - 246 kol
06. Tinseau/Barbarosa/Jouanny (Pescarolo 01-Judd) - 245 kol 07. Belicchi/Jani/Prost (Lola Aston Martin B08) - 244 kol 08. Davidson/Turner/Verstappen (Lola Aston Martin) - 243 kol 09. Karthikeyan/Lotterer/Zwolsman (Audi R10 TDI) – +12.344s
10. Klien/Minassian/Lamy (Peugeot 908 HDi FAP) - 241 kol AKTUALIZACE PO 7.HODINĚ: Ze závodu odstoupila Audi se startovním číslem 2, před odstoupením se držela na 3. místě. Důvodem jejího odstoupení byla nehoda, kterou měl Lucas Luhr. Jezdec ve vysoké rychlosti vůz nezvládl, roztočil se a a narazil do bariéry z pneumatik. Auto je poničené poměrně dost, jezdec však z místa nehody odešel po svých.
Audi přišlo o tento vůz Vedoucí Peugeot 908 HDi musel zastavit v boxech, a tak ztratil vedení. Peugeot s Francouzskou posádkou (posádkou Bourdais/Montagny/Sarrazin) vedl. Pak ale zajel doboxů. Mechanici dlouho řešili blíže nespecifikovaný problém v levé zadní části vozu. Posádka tak ztratila vedení.
Česko-Německou Lolu Aston Martin přibrzdil defekt pneumatiky, a tak se v současné době Tomáš Enge nachází na sedmé příčce. Průběžné pořadí po 6 hodinách:
01. Brabham/Gene/Wurz (Peugeot908 HDi FAP) - 97 kol 02. Capello/Kristensen/McNish (Audi R15 TDI)  - 96  kol 03. Luhr/Rockenfeller/Werner (Audi R15 TDI) - +19.344s
04. Davidson/Turner/Verstappen (Lola Aston Martin) – 95 kol 05. Boullion/Treluyer/Pagenaud (Peugeot-Pescarolo 908 HDi FAP) - +18.368 minut 06. Bourdais/Montagny/Sarrazin (Peugeot908 HDi FAP) - 1:43.248 07. Charouz/Enge/Mücke (Lola Aston Martin) - 94 kolo 08. Karthikeyan/Lotterer/Zwolsman (Audi R10 TDI) - +1:48.052 minut 09. Albers/Bakkerud/Mondini (Audi R10 TDI) – 93 kolo
10. Panis/Lapierre/Ayari (Oreca 01AIM) - +31.248 minut Před 250 tisíci diváky Le Mans zažilo nejen slunečné počasí, ale také start legendárního závodu. Po startu se na čele usadily podle očekávání dva Peugeoty 908 HDi. Audi se však svých největších rivalů drží.
Hned po startu se však objevily první problémy. Prvním odstoupivším se stalo Lamborghini japonského týmu JLOC-Teams, mělo problémy s motorem. Problémy však potkaly i favority. Pedro Lamy jel po 45 minutách plánovaně do boxů na tankování. Když však vyjížděl, tak vjel nedbalostí člena týmu přímo do dráhy zákaznickému Peugeot týmu Pescarolo, ten do boxů právě zajížděl.  Auto týmu Pescarolo bylo opraveno poměrně rychle. Lamy však musel s defektem a poškozenou zadní částí vozu objet celý okruh (13,6 km). Oprava jeho vozu trvala déle, a tak se propadl pořadím. Kvůli troskám jeho vozu na trať musel i Safety-Car. Hned za továrnímy týmemy se drží dvě Audi R10 TDI soukromého týmu
Obhájci titulu Kristensen/McNish/Capello měli také pech. Skot (McNish) poškodil předek jejich vozu. Ten musel být vyměněn. Pro posádku to však neznamenalo až tak velkou ztrátu.
Průběžné pořadí po 3 hodinách: 01. Bourdais/Montagny/Sarrazin (Peugeot 908 HDi FAP) - 50 kol 02. Brabham/Gene/Wurz (Peugeot 908 HDi FAP) - +2:36.036 minut 03. Capello/Kristensen/McNish (Audi R15 TDI) - +3:01.696 04. Luhr/Rockenfeller/Werner (Audi R15 TDI) - 1 kolo ztráty 05. Charouz/Enge/Mücke (Lola Aston Martin) - +1:06.608 minut
06. Davidson/Turner/Verstappen (Lola Aston Martin) - 2:11.968 07. Boullion/Treluyer/Pagenaud (Peugeot-Pescarolo 908 HDi FAP) - 2 kola ztráty 08. Albers/Bakkerud/Mondini (Audi R10 TDI) - +1:22.352 minut 09. Karthikeyan/Lotterer/Zwolsman (Audi R10 TDI) - +1:35.860 minut
10. Bernhard/Dumas/Premat (Audi R15 TDI) - +2:06.780 minut 31. Klien/Minassian/Lamy (Peugeot 908 HDi FAP) - 43 kol ztráty
Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.