Kvalifikační double Astonu mezi benzíny

Enge/Charouz J./Mücke
Enge/Charouz J./Mücke, foto: Le Mans Series Media/DPPI
iM2 12. června 2009 18:01
Sdílej:

Ve čtvrtek se v Le Mans uskutečnila kvalifikace 77. ročníku slavné čtyřiadvacetihodinovky, která byla rozdělena do dvou samostatných měřených tréninků.

I když startovní pozice není při 24h Le Mans až tak důležité, protože během závodu ujedou auta přes 5000 kilometrů, což je přibližně 360 kol, všechny týmy se samozřejmě už v kvalifikaci snaží být nejlepší. Celkovému pořadí včera podle očekávání vládly dieselové vozy, tovární prototypy Aston Martin LMP1 ale vládly klasifikaci benzinových vozů. V sobotu jim bude na startovním roštu patřit osmá, devátá a sedmnáctá pozice. Po zmoklém středečním volném tréninku se tentokrát bojovalo na suché trati, takže závodní vozy mohly na věhlasný okruh La Sarthe dlouhý 13,4 km poprvé vyjet na hladkých pneumatikách. Nejrychlejším z trojice vozů byl prototyp se startovním číslem 007 posádky Jan Charouz (CZE), Tomáš Enge (CZE) Stefan Mücke (GER) a dosažený čas 3:27,180 min stačil na osmou pozici absolutně. První z vozů startujících pod hlavičkou Aston Martin Racing (st. č. 008) skončil hned za autem týmu Aston Martin Racing Eastern Europe. Trojice Anthony Davidson (GBR), Darren Turner (GBR), Jos Verstappen (NED) dosáhla devátého času (3:27,704 min), třetí Aston v modro-oranžových barvách společnosti Gulf (st. č. 009) posádky Stuart Hall (GBR), Peter Kox (NED), Harold Primat (SUI) vyrazí do závodu ze sedmnácté pozice (3:33.968 min).
V hodnocení benzinových vozů nakonec Aston Martinu patří první tři místa, protože třetího nejrychlejšího času dosáhl tým Speedy Racing Sebah, který do závodu nasazuje loňský model Loly poháněné motorem Aston Martin. “První dvouhodinovou část kvalifikace jsme využili hlavně k tomu, abychom si zvykli na chování vozu na suché trati,” popsal Stefan Mücke, který zajel nejrychlejší čas vozu se startovním číslem 007. “Protože ve středu se ve volném tréninku jezdilo na vodě, měli jsme až v kvalifikaci poprvé příležitost jet na suchu. Ve druhé části kvalifikace jsem se nijak zvlášť nesnažil o opravdu rychlé kolo, protože jsme se soustředili hlavně na přípravu na samotný závod. Ale auto se chovalo velice dobře a já jsem byl s dosaženým časem spokojený, protože jsem se v rychlém kole trochu zdržel v provozu na trati. Je znát, že jsme postoupili kupředu, ale ve srovnání s dieselovými vozy je rozdíl stále příliš velký. V kategorii LMP1 ještě pořád zůstávají dvě třídy: benzinová a dieselová. Chtěli jsme být nejrychlejším z benzinových vozů a jsem rád, že jsme tento úkol splnili. Před závodem to povzbudí naší sebedůvěru, myslím si, že by se nám mohlo dařit.”
Před koncem kvalifikace ale týmu AMR Eastern Europe pořádně zatrnulo, když Jan Charouz v nájezdu do druhé šikany na rovince Mulsanne vylétl z trati a poškodil vůz. První prohlídka auta ale naštěstí ukázala, že nedošlo k poškození šasi a modro-oranžový prototyp bude připraven na sobotní start závodu. S Astonem Martinem LMP1 se startovním číslem 008 dosáhl nejrychlejšího času Anthony Davidson, jenž v týmu Aston Martin Racing v Le Mans debutuje. “Náš výkon mě velice potěšil, ačkoliv to zdaleka nebylo ideální kolo,” řekl Anthony Davidson. “Na trati byl poměrně velký provoz a já sám si stále ještě zvykám na odlišný styl závodění, než jaký jsem znal dosud. Každopádně si myslím, že důležitější je naše tempo s nastavením vozu pro závod než výsledky kvalifikace a to bylo dobré, což je před víkendem povzbudivé. Na rovinkách jsme byli skutečně rychlí, což nám v závodě pomůže, abychom se lépe vypořádali s provozem.” Nejrychlejším z členů posádky se startovním číslem 009 byl Peter Kox, jenž dosáhl nejrychlejšího času ve svém posledním kole těsně před půlnocí.  
77. ročník závodu 24h Le Mans startuje v sobotu 13. června v 15 hodin. Výsledky kvalifikace - 24h Le Mans, FRA, 11/06/2009:
Umístění, Posádka, Vůz, Čas 1.Montagny/Sarrazin/Bourdais, Peugeot 908 Hdi-FAP, 3:22.888 min 2.Capello/Kristensen/McNish, Audi R15 TDI, 3:23.650 min 3.Minassian/Klien/Lamy, Peugeot 908 Hdi-FAP, 3:24.860 min 4.Treluyer/Pagenaud/Boullion, Peugeot 908 Hdi-FAP, 3:25.062 min 5.Brabham/Wurz/Gene, Peugeot 908 Hdi-FAP, 3:25.252 min
6.Luhr/Rockenfeller/Werner, Audi R15 TDI, 3:25.780 min 7.Premat/Dumas/Bernhard, Audi R15 TDI, 3:27.106 min 8.Enge/Charouz/Mücke, Lola-Aston Martin, 3:27.180 min 9.Davidson/Turner/Verstappen, Lola-Aston Martin, 3:27.704 min
10.Belicchi/Jani/Prost, Lola-Aston Martin, 3:28.134 min tisková zpráva: www.bpa.cz
Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.

Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.