Janiš odstartuje do závodu 11. ve třídě GT2

Janiš, Jaroslav
Janiš, Jaroslav, foto: BPA sport marketing, a.s.
iM2 12. června 2009 17:38
Sdílej:

Nizozemská stáj SNORAS Spyker Squadron odstartuje v sobotu do závodu 24h Le Mans 2009 z jedenácté pozice třídy GT2. Za volantem vozu Spyker C8 Laviolette GT2R se bude střídat český závodník Jarek Janiš s holandskými jezdci Tomem Coronelem a Jeroenem Bleekemolenem.

Už na počátku roku zrušili organizátoři závodu tradiční testovací den, který se v minulých letech konal dva týdny před závodem a dvě dvouhodinové středeční kvalifikace nahradili šestihodinovým volným tréninkem. Tým Spyker Squadron proto využil první hodinu tréninku hlavní k vyzkoušení a zajetí nové převodovky. Po hodině kroužení po okruhu, kdy Jarek Janiš využíval výkon vozu maximálně na šedesát procent, absolvoval český jezdec pět rychlých kol. I když ve středu poznamenalo dění na okruhu deštivé počasí, Jarek měl štěstí, trefil chvíli, kdy déšť na okamžik ustal a na osychající trati dosáhl třetího nejrychlejšího času třídy GT2. Když do kokpitu usedl Tom Coronel, rozpršelo se znovu, proto se nizozemský pilot soustředil hlavně na testování mokrých a přechodných pneumatik. Holandský tým se stále snažil o vylepšení dosahovaných časů a zvýšení maximální rychlosti, která je kvůli změnám pravidel ve srovnání s loňskem nižší. Jeroen Bleekemolen proto testoval různé varianty splitterů a křídel. Následně tým stáhl vůz do boxu a věnoval se analýze dat. Podvaadvacáté hodině všichni tři jezdci absolvovali tři povinná noční kola. Po 43 kolech figuroval Spyker C8 Laviolette GT2R na čtvrtém místě ve své třídě a tým kvůli dalšímu dešti se tým rozhodl test ukončit, neboť dle předpovědi by v samotném závodě mělo být sucho, teplo a slunečno. V noci před kvalifikací měli mechanici Spykeru napilno, neboť do vozu instalovali motor určený pro závod. V první dvouhodinové části čtvrteční kvalifikace se Tom a Jarek snažili o dosažení dobrého kvalifikačního času. Ovládání vozu bylo výborné, ale tým se rozhodl stáhnout vůz do boxu, kde došlo ke změně nastavení převodovky. Snahou bylo další zvýšení maximální rychlosti. Patnáct minut před koncem první kvalifikace vyjel na nových pneumatikách na trať také Jeroen, ovšem místo pokusu o rychlé kolo se kvůli problémům s pravou přední pneumatikou musel vrátit do boxu. Druhá kvalifikace začala po pětačtyřicetiminutové přestávce. Jeroen absolvoval tři kola na měkkých pneumatikách a tři na středně tvrdých a dosáhl jedenáctého času mezi sedmnácti vozy třídy GT2. „Zvažovali jsme, zda máme nový motor instalovat do vozu před kvalifikací nebo až po ní, ale nakonec jsme dospěli k názoru, že bude lepší motor vyzkoušet už v měřeném tréninku, abychom zjistili, jestli vše správně funguje. Kromě motoru jsme měnili i další komponenty, například zavěšení kol, převodovku atd. Řekli jsme si, že je potřeba vše vyzkoušet v klidu, protože sobotní warm-up může být hektický a mohlo by být také pozdě, pokud by se objevily nějaké problémy. Vše probíhalo dobře, neměli jsme žádné technické problémy a všichni tři jsme měli konečně možnost vyzkoušet si suchou trať. Každopádně kvalifikace pro nás nebyla až tak důležitá, celý tým se soustředí hlavně na to, abychom zvládli celý závod. Pokud se nám podaří dojet až do cíle, věřím, že máme šanci uspět, protože naše stinty jsou dobré a máme na to, abychom bojovali se špičkou třídy,“ věří Jarek Janiš. „Teď se snažím hodně odpočívat, hodně spát, abych byl dobře připravený na závod. Musím říct, že každý den v Le Mans vstávám pravidelně až kolem jedenácté hodiny, což je docela příjemné a doma to rozhodně není pravidlem,“ uzavírá český jezdec s úsměvem. “Během závodu by mělo být dobré počasí a v těchto podmínkách dokáží všichni naši jezdci zajíždět časy pod 4:09 minuty, aniž by s autem museli jet na hranici jeho možností. Rozhodli jsme se ukončit kvalifikaci o něco dříve. Sice bychom mohli jet ještě o dost rychleji, ale na trati byl velký provoz a byla hodně špinavá. Proto jsme se rozhodli skončit dřív a raději jsme pošetřili auto na závod,” vysvětluje šéf týmu Peter van Erp. 77. ročník závodu 24h Le Mans startuje v sobotu 13. června v 15 hodin. V týmu Spyker jej bude rozjíždět Jeroen Bleekemolen. Výsledky kvalifikace (kategorie LMGT2) - 24h Le Mans, FRA, 11/06/2009: Umístění, Posádka, Vůz, Čas  1.Bergmeister/Neiman/Law, Porsche 997, 4:03.202 min  2.Lieb/Lietz/Henzler, Porsche 997, 4:03.232 min  3.Melo/Kaffer/Salo, Ferrari F430, 4:04.056 min 11.Janiš/Bleekemolen/Coronel, Spyker C8Laviolette, 4:08.348 min tisková zpráva. www.bpa.cz
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?