Tomáš Enge se potřetí v kariéře postavil na start prestižního čtyřiadvacetihodinového závodu v americké Daytoně. Za volantem prototypu BMW/Riley týmu Alegra Motorsports předváděl liberecký rodák výtečné výkony.
Po chybě dalšího člena posádky pro Engeho i jeho tým závod skončil ještě před uplynutím první poloviny časového limitu.
Za tým Alegra Motorsports rozjížděl závod Ryan Dalziel. Skot startoval s černo-červeným prototypem z dvacátého místa, ačkoliv v kvalifikaci dosáhl pátého nejrychlejšího času. Při následné technické kontrole ale komisaři zjistili, že vůz má příliš nízkou světlou výšku a odsunuli BMW/Riley posádky Tomáš Enge, Ryan Dalziel, Carlos de Quesada, Chapman Ducote a Jean-Francois Dumoulin až na konec startovního pole prototypů. Ovšem Dalziel zvládl skrumáž prvního kola výborně, jeho cílem projížděl už na patnácté pozici a neustále se dral vpřed. Po dvaceti minutách se probil dokonce do eltiní desítky. Ani tím ovšem progres vozu se startovním číslem 22 neskončil. O dalších 20 minut později figuroval Dalziel na osmém místě se ztrátou pouhých dvou sekund na soupeře na sedmé pozici.
Po hodině závodu začala většina vozů zajíždět k prvním zastávkám v boxech. Výjimkou nebyla ani sestava Alegra Motorsports. Dalziela vystřídal v kokpitu Chapman Ducote. Jenže po necelých dvaceti minutách zamířilo BMW/Riley do boxů znovu, navíc velmi pomalu. „Chapman Ducote se na trati vyhýbal jinému vozu a vyjel mimo ideální stopu, kde je trať pokrytá žmolky z pneumatik a ty se nalepily na kola našeho vozu. Obyčejně může trvat i celé jedno kolo, než se žmolky znovu odrolí. Ducote bohužel není profesionální jezdec, proto jej situace zaskočila a špatně ji vyhodnotil. Myslel si, že udělal defekt, a velmi pomalu zamířil do boxů. Tím jsme ztratili dvě kola,“ popsal první vážnější problémy týmu Tomáš Enge. Mechanici v depu pneumatiky vyměnili, místo Ducotea usedl za volant Dumoulin a vůz opět vyrazi na trať. Posádce nyní patřila šestnáctá pozice s dvoukolovou ztrátou na leadera závodu.
Jean-Francois Dumoulin jel opět naplno a po dvou hodinách se vůz BMW/Riley stáje Alegra Motorsports posounul na čtrnácté místo se ztrátou čtyř vteřin na posádku na třináctém místě. V osmnáct hodin místního času se ve voze poprvé objevuje Tomáš Enge. Český jezdec od prvních okruhů září a zajíždí časy srovnatelné s jezdci na špici. „S týmem jsme byli dohodnutí, že pojedu hodinu, ale pokud se budu cítit dobře, pojedu rovnou ještě další hodinový stint,“ vysvětluje Tomáš Enge. „Vše bylo bez problémů, já jsem se dostal do dobrého rytmu, proto tým rozhodl, že v autě ještě zůstanu, abychom umazali něco z naší ztráty.“ To se také podařilo. Po žluté fázi způsobené havárií jednoho z vozů slabší třídy GT, se posádka týmu Alegra Motorsports posunula na dvanácté místo, navíc svůj odstup na vedoucí vůz snížila na pouhé jedno kolo.
Ovšem těsně před koncem Tomášova „double-stintu“ zastávkovala technika. „Najednou jsem v autě cítil jemný kouř, ale myslel jsem si, že je to od vozu, který jel těsně přede mnou. Jenže kouře ve voze přibývalo, navíc mi přestal fungovat display, který je umístěn na volantu, takže bylo jasné, že máme problém. Než jsem zajel do boxu, nemohl jsem v autě už skoro dýchat. Nikdy jsem nic podobného při závodech nezažil, takže jsem si připsal zase další zkušenost,“ líčí s potřebným nadhledem český závodník. Zkrat na elektrice si vynutil výměnu počítače, volantu i tyče volantu, kterou vedou dráty elektroinstalace. K opravě naštěstí došlo v době další žluté fáze, takže ztráta nebyla nijak významná.
Ačkoliv podle původního plánu měl Tomáše v kokpitu vystřídat závodící šéf týmu Carlos de Quesada, který na trati rozhodně nepatří k nejpomalejším jezdcům, byť je pro něj závodění pouhým koníčkem, sám Američan rozhodl, že další stint absolvuje Ryan Dalziel. Cíl byl jasný. Pokusit se navázat na Tomášovy výkony a pokračovat v likvidaci ztráty.
Dalziel svůj úkol splnil, do boxu k plánovanému střídání ale dojel s tak opotřebovanými brzdovými destičkami, že bylo nezbytné přistoupit k jejich výměně. „To byla obrovská škoda. Destičky se totiž obyčejně mění při žluté fázi, ale na tu jsme už s ohledem na opotřebení nemohli čekat. Proto jsme ztratili dalších šest nebo sedm kol,“ odhaluje příčiny výraznější ztráty Tomáš Enge.
Ve voze se následně znovu objevil Jean-Francois Dumoulin, pak konečně také Carlos de Quesada a po něm opět na půldruhé hodiny Tomáš Enge. Ztrátu způsobenou opravou brzd se ale nedařilo zásadněji eliminovat. Českého jezdce vystřídal před polovinou závodu Chapman Ducote, jenže Američan se bohužel už příliš nesvezl. V prvním kole po výjezdu na trať havaroval a vážně poškodil vůz. „Dostal smyk a zadkem auta trefil betonovou zeď. Poměrně dost poničil zadek auta a převodovku. Škody byly tak velké, že jejich náprava by trvala třeba hodinu a tím by byla naše ztráta už nepřekonatelná. Tým vyhodnotil situaci a rozhodl se nepokračovat. V tuto chvíli nemělo cenu riskovat další poškození auta. Bylo rozumnější pošetřit prostředky na další závody,“ přibližuje smolný konec závodu Tomáš Enge, pro kterého přesto závod 24 hodin Daytony zůstává oblíbeným podnikem: „Pro mě je Daytona příjemnou atrakcí. Je to moc hezký začátek sezony. Atmosféra závodu je velice pohodová. Ale já v Americe celkově závodím hodně rád. Kdykoliv se do Daytony rád vrátím. To platí i o seriálu Grand-Am. S týmem samozřejmě zůstanu v kontaktu a uvidíme, jestli se třeba ještě letos podaří domluvit nějaký další společný start. Tohle auto je skutečně hezká hračka. Připomíná mi Aston Martin třídy GT1. Jede sice jinak, ale hračka je to stejná.“
tisková zpráva: bpa.cz
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.