Tomáš Enge se potřetí v kariéře postavil na start prestižního čtyřiadvacetihodinového závodu v americké Daytoně. Za volantem prototypu BMW/Riley týmu Alegra Motorsports předváděl liberecký rodák výtečné výkony.
Po chybě dalšího člena posádky pro Engeho i jeho tým závod skončil ještě před uplynutím první poloviny časového limitu.
Za tým Alegra Motorsports rozjížděl závod Ryan Dalziel. Skot startoval s černo-červeným prototypem z dvacátého místa, ačkoliv v kvalifikaci dosáhl pátého nejrychlejšího času. Při následné technické kontrole ale komisaři zjistili, že vůz má příliš nízkou světlou výšku a odsunuli BMW/Riley posádky Tomáš Enge, Ryan Dalziel, Carlos de Quesada, Chapman Ducote a Jean-Francois Dumoulin až na konec startovního pole prototypů. Ovšem Dalziel zvládl skrumáž prvního kola výborně, jeho cílem projížděl už na patnácté pozici a neustále se dral vpřed. Po dvaceti minutách se probil dokonce do eltiní desítky. Ani tím ovšem progres vozu se startovním číslem 22 neskončil. O dalších 20 minut později figuroval Dalziel na osmém místě se ztrátou pouhých dvou sekund na soupeře na sedmé pozici.
Po hodině závodu začala většina vozů zajíždět k prvním zastávkám v boxech. Výjimkou nebyla ani sestava Alegra Motorsports. Dalziela vystřídal v kokpitu Chapman Ducote. Jenže po necelých dvaceti minutách zamířilo BMW/Riley do boxů znovu, navíc velmi pomalu. „Chapman Ducote se na trati vyhýbal jinému vozu a vyjel mimo ideální stopu, kde je trať pokrytá žmolky z pneumatik a ty se nalepily na kola našeho vozu. Obyčejně může trvat i celé jedno kolo, než se žmolky znovu odrolí. Ducote bohužel není profesionální jezdec, proto jej situace zaskočila a špatně ji vyhodnotil. Myslel si, že udělal defekt, a velmi pomalu zamířil do boxů. Tím jsme ztratili dvě kola,“ popsal první vážnější problémy týmu Tomáš Enge. Mechanici v depu pneumatiky vyměnili, místo Ducotea usedl za volant Dumoulin a vůz opět vyrazi na trať. Posádce nyní patřila šestnáctá pozice s dvoukolovou ztrátou na leadera závodu.
Jean-Francois Dumoulin jel opět naplno a po dvou hodinách se vůz BMW/Riley stáje Alegra Motorsports posounul na čtrnácté místo se ztrátou čtyř vteřin na posádku na třináctém místě. V osmnáct hodin místního času se ve voze poprvé objevuje Tomáš Enge. Český jezdec od prvních okruhů září a zajíždí časy srovnatelné s jezdci na špici. „S týmem jsme byli dohodnutí, že pojedu hodinu, ale pokud se budu cítit dobře, pojedu rovnou ještě další hodinový stint,“ vysvětluje Tomáš Enge. „Vše bylo bez problémů, já jsem se dostal do dobrého rytmu, proto tým rozhodl, že v autě ještě zůstanu, abychom umazali něco z naší ztráty.“ To se také podařilo. Po žluté fázi způsobené havárií jednoho z vozů slabší třídy GT, se posádka týmu Alegra Motorsports posunula na dvanácté místo, navíc svůj odstup na vedoucí vůz snížila na pouhé jedno kolo.
Ovšem těsně před koncem Tomášova „double-stintu“ zastávkovala technika. „Najednou jsem v autě cítil jemný kouř, ale myslel jsem si, že je to od vozu, který jel těsně přede mnou. Jenže kouře ve voze přibývalo, navíc mi přestal fungovat display, který je umístěn na volantu, takže bylo jasné, že máme problém. Než jsem zajel do boxu, nemohl jsem v autě už skoro dýchat. Nikdy jsem nic podobného při závodech nezažil, takže jsem si připsal zase další zkušenost,“ líčí s potřebným nadhledem český závodník. Zkrat na elektrice si vynutil výměnu počítače, volantu i tyče volantu, kterou vedou dráty elektroinstalace. K opravě naštěstí došlo v době další žluté fáze, takže ztráta nebyla nijak významná.
Ačkoliv podle původního plánu měl Tomáše v kokpitu vystřídat závodící šéf týmu Carlos de Quesada, který na trati rozhodně nepatří k nejpomalejším jezdcům, byť je pro něj závodění pouhým koníčkem, sám Američan rozhodl, že další stint absolvuje Ryan Dalziel. Cíl byl jasný. Pokusit se navázat na Tomášovy výkony a pokračovat v likvidaci ztráty.
Dalziel svůj úkol splnil, do boxu k plánovanému střídání ale dojel s tak opotřebovanými brzdovými destičkami, že bylo nezbytné přistoupit k jejich výměně. „To byla obrovská škoda. Destičky se totiž obyčejně mění při žluté fázi, ale na tu jsme už s ohledem na opotřebení nemohli čekat. Proto jsme ztratili dalších šest nebo sedm kol,“ odhaluje příčiny výraznější ztráty Tomáš Enge.
Ve voze se následně znovu objevil Jean-Francois Dumoulin, pak konečně také Carlos de Quesada a po něm opět na půldruhé hodiny Tomáš Enge. Ztrátu způsobenou opravou brzd se ale nedařilo zásadněji eliminovat. Českého jezdce vystřídal před polovinou závodu Chapman Ducote, jenže Američan se bohužel už příliš nesvezl. V prvním kole po výjezdu na trať havaroval a vážně poškodil vůz. „Dostal smyk a zadkem auta trefil betonovou zeď. Poměrně dost poničil zadek auta a převodovku. Škody byly tak velké, že jejich náprava by trvala třeba hodinu a tím by byla naše ztráta už nepřekonatelná. Tým vyhodnotil situaci a rozhodl se nepokračovat. V tuto chvíli nemělo cenu riskovat další poškození auta. Bylo rozumnější pošetřit prostředky na další závody,“ přibližuje smolný konec závodu Tomáš Enge, pro kterého přesto závod 24 hodin Daytony zůstává oblíbeným podnikem: „Pro mě je Daytona příjemnou atrakcí. Je to moc hezký začátek sezony. Atmosféra závodu je velice pohodová. Ale já v Americe celkově závodím hodně rád. Kdykoliv se do Daytony rád vrátím. To platí i o seriálu Grand-Am. S týmem samozřejmě zůstanu v kontaktu a uvidíme, jestli se třeba ještě letos podaří domluvit nějaký další společný start. Tohle auto je skutečně hezká hračka. Připomíná mi Aston Martin třídy GT1. Jede sice jinak, ale hračka je to stejná.“
tisková zpráva: bpa.cz
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.