Tomáš Enge se potřetí v kariéře postavil na start prestižního čtyřiadvacetihodinového závodu v americké Daytoně. Za volantem prototypu BMW/Riley týmu Alegra Motorsports předváděl liberecký rodák výtečné výkony.
Po chybě dalšího člena posádky pro Engeho i jeho tým závod skončil ještě před uplynutím první poloviny časového limitu.
Za tým Alegra Motorsports rozjížděl závod Ryan Dalziel. Skot startoval s černo-červeným prototypem z dvacátého místa, ačkoliv v kvalifikaci dosáhl pátého nejrychlejšího času. Při následné technické kontrole ale komisaři zjistili, že vůz má příliš nízkou světlou výšku a odsunuli BMW/Riley posádky Tomáš Enge, Ryan Dalziel, Carlos de Quesada, Chapman Ducote a Jean-Francois Dumoulin až na konec startovního pole prototypů. Ovšem Dalziel zvládl skrumáž prvního kola výborně, jeho cílem projížděl už na patnácté pozici a neustále se dral vpřed. Po dvaceti minutách se probil dokonce do eltiní desítky. Ani tím ovšem progres vozu se startovním číslem 22 neskončil. O dalších 20 minut později figuroval Dalziel na osmém místě se ztrátou pouhých dvou sekund na soupeře na sedmé pozici.
Po hodině závodu začala většina vozů zajíždět k prvním zastávkám v boxech. Výjimkou nebyla ani sestava Alegra Motorsports. Dalziela vystřídal v kokpitu Chapman Ducote. Jenže po necelých dvaceti minutách zamířilo BMW/Riley do boxů znovu, navíc velmi pomalu. „Chapman Ducote se na trati vyhýbal jinému vozu a vyjel mimo ideální stopu, kde je trať pokrytá žmolky z pneumatik a ty se nalepily na kola našeho vozu. Obyčejně může trvat i celé jedno kolo, než se žmolky znovu odrolí. Ducote bohužel není profesionální jezdec, proto jej situace zaskočila a špatně ji vyhodnotil. Myslel si, že udělal defekt, a velmi pomalu zamířil do boxů. Tím jsme ztratili dvě kola,“ popsal první vážnější problémy týmu Tomáš Enge. Mechanici v depu pneumatiky vyměnili, místo Ducotea usedl za volant Dumoulin a vůz opět vyrazi na trať. Posádce nyní patřila šestnáctá pozice s dvoukolovou ztrátou na leadera závodu.
Jean-Francois Dumoulin jel opět naplno a po dvou hodinách se vůz BMW/Riley stáje Alegra Motorsports posounul na čtrnácté místo se ztrátou čtyř vteřin na posádku na třináctém místě. V osmnáct hodin místního času se ve voze poprvé objevuje Tomáš Enge. Český jezdec od prvních okruhů září a zajíždí časy srovnatelné s jezdci na špici. „S týmem jsme byli dohodnutí, že pojedu hodinu, ale pokud se budu cítit dobře, pojedu rovnou ještě další hodinový stint,“ vysvětluje Tomáš Enge. „Vše bylo bez problémů, já jsem se dostal do dobrého rytmu, proto tým rozhodl, že v autě ještě zůstanu, abychom umazali něco z naší ztráty.“ To se také podařilo. Po žluté fázi způsobené havárií jednoho z vozů slabší třídy GT, se posádka týmu Alegra Motorsports posunula na dvanácté místo, navíc svůj odstup na vedoucí vůz snížila na pouhé jedno kolo.
Ovšem těsně před koncem Tomášova „double-stintu“ zastávkovala technika. „Najednou jsem v autě cítil jemný kouř, ale myslel jsem si, že je to od vozu, který jel těsně přede mnou. Jenže kouře ve voze přibývalo, navíc mi přestal fungovat display, který je umístěn na volantu, takže bylo jasné, že máme problém. Než jsem zajel do boxu, nemohl jsem v autě už skoro dýchat. Nikdy jsem nic podobného při závodech nezažil, takže jsem si připsal zase další zkušenost,“ líčí s potřebným nadhledem český závodník. Zkrat na elektrice si vynutil výměnu počítače, volantu i tyče volantu, kterou vedou dráty elektroinstalace. K opravě naštěstí došlo v době další žluté fáze, takže ztráta nebyla nijak významná.
Ačkoliv podle původního plánu měl Tomáše v kokpitu vystřídat závodící šéf týmu Carlos de Quesada, který na trati rozhodně nepatří k nejpomalejším jezdcům, byť je pro něj závodění pouhým koníčkem, sám Američan rozhodl, že další stint absolvuje Ryan Dalziel. Cíl byl jasný. Pokusit se navázat na Tomášovy výkony a pokračovat v likvidaci ztráty.
Dalziel svůj úkol splnil, do boxu k plánovanému střídání ale dojel s tak opotřebovanými brzdovými destičkami, že bylo nezbytné přistoupit k jejich výměně. „To byla obrovská škoda. Destičky se totiž obyčejně mění při žluté fázi, ale na tu jsme už s ohledem na opotřebení nemohli čekat. Proto jsme ztratili dalších šest nebo sedm kol,“ odhaluje příčiny výraznější ztráty Tomáš Enge.
Ve voze se následně znovu objevil Jean-Francois Dumoulin, pak konečně také Carlos de Quesada a po něm opět na půldruhé hodiny Tomáš Enge. Ztrátu způsobenou opravou brzd se ale nedařilo zásadněji eliminovat. Českého jezdce vystřídal před polovinou závodu Chapman Ducote, jenže Američan se bohužel už příliš nesvezl. V prvním kole po výjezdu na trať havaroval a vážně poškodil vůz. „Dostal smyk a zadkem auta trefil betonovou zeď. Poměrně dost poničil zadek auta a převodovku. Škody byly tak velké, že jejich náprava by trvala třeba hodinu a tím by byla naše ztráta už nepřekonatelná. Tým vyhodnotil situaci a rozhodl se nepokračovat. V tuto chvíli nemělo cenu riskovat další poškození auta. Bylo rozumnější pošetřit prostředky na další závody,“ přibližuje smolný konec závodu Tomáš Enge, pro kterého přesto závod 24 hodin Daytony zůstává oblíbeným podnikem: „Pro mě je Daytona příjemnou atrakcí. Je to moc hezký začátek sezony. Atmosféra závodu je velice pohodová. Ale já v Americe celkově závodím hodně rád. Kdykoliv se do Daytony rád vrátím. To platí i o seriálu Grand-Am. S týmem samozřejmě zůstanu v kontaktu a uvidíme, jestli se třeba ještě letos podaří domluvit nějaký další společný start. Tohle auto je skutečně hezká hračka. Připomíná mi Aston Martin třídy GT1. Jede sice jinak, ale hračka je to stejná.“
tisková zpráva: bpa.cz
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.