Radost z výsledku i výkonu

Charouz/Mücke
Charouz/Mücke, foto: BPA sport marketing, a.s.
iMotorSport.cz 15. června 2008 18:25
Sdílej:

24h LE MANS - CHAROUZ RACING SYSTEM: LMP1 prototyp poháněný motorem Aston Martin dokázal při svém prvním startu dokončit legendární závod 24h Le Mans s umístěním v první desítce a zároveň byl i třetím nejlepším benzínovým vozem.

V automobilu se střídali Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke, všichni tři jezdci se zasloužili o skvělý návrat do popředí výsledkové listiny po zdržení v úvodní části závodu.

V pořadí 76 ročník legendárního závodu 24 hodin Le Mans je již minulostí. Premiérový start prototypu poháněného motorem Aston Martin, který vychází ze sériové produkce využívané vítězným vozem třídy GT1 DBR9, ukázal, že tým Charouz Racing system se může více než srovnatelně měřit se soupeři používajícmi benzínové motory.

Trio jezdců Charouz, Enge a Mücke dokazovalo od startu až do cíle, že rychlostně mají na to, aby udrželi pozici nejlepšího benzínového vozu za továrními diesely. Zároveň také ukázali pevné odhodlání nevzdat se ani za nepříznivých okolností ve chvíli, kdy se nedařilo podle představ. Mladík Charouz vylétl na konci druhé hodiny závodu z dráhy, když za pomalejšími vozy ztratil přítlak a kontrolu nad vozem. Tým dokázal vůz, jehož poškození bylo menší, než se na první pohled zdálo, opravit a rychlé a stabilní tempo za všech podmínek pak bylo základem pro vzestup zpět do první desítky.

Vůz se startovním číslem 10 byl po opravě až na 48. místě, ale průběžně se prokousával vpřed a s výjimkou dieselů stahoval všechny soupeře. Nakonec se probojoval až do první desítky a Enge byl cílovou vlajkou odmávnut na devátém místě absolutně i ve třídě LMP1. Vůz týmu Charouz Racing System byl třetím nejlépe umístěným vozem s benzínovým motorem a odstup 8 kol je podstatně menší ve srovnání s původní ztrátou.

Jan Charouz: „Mám smíšené pocity. Jsem na sebe naštvaný, kvůli chybě z úvodu, která nám zkomplikovala závod. Na druhé straně jsme ukázali dobrou rychlost a stabilně jsme byli nejrychlejším benzínovým vozem. Podmínky byly hodně obtížné, protože se pořád měnily. Loni sice taky pršelo, ale aspoň to byl stabilní déšť, zatímco letos byly ve druhé polovině závodu v prakticky každém kole jiné podmínky. Přinejmenším máme alespoň představu, kde je hlavní rozdíl mezi námi a ostatními, diesely mají největší výhodu v kroutícím momentu na výjezdu ze zatáček. Upřímně řečeno, i bez toho vyjetí z trati bychom nebyli lepší jak sedmí.“ Tomáš Enge: „Vždy je příjemné vidět po dlouhých a náročných 24 hodinách cíl. Vlastně až teď jsem si uvědomil, že to je poprvé, kdy jsem viděl cílovou vlajku přímo z vozu!  Tým do závodu vložil ohromné úsilí a z pohledu techniky šlo o poměrně bezproblémový závod, což je velmi pozitivní po všech těch problémech, které jsme měli při testu a kvalifikaci. Řízení prototypu je pro mě zcela nový zážitek, který se mi hodně líbil. Na druhou stranu bylo jasné, že se nemůžeme rovnat továrním dieselům, takže jsme nikdy neměli reálnou šanci na celkové vítězství. Ale aspoň jsme normálně byli nejrychlejším vozem s benzínovým motorem. V neposlední řadě bych chtěl také pogratulovat bývalým kolegům z týmu GT1, kteří dnes s vozem DBR9 vyhráli třídu GT1.“

Stefan Mücke: „Všichni jsme spokojeni. Dokončili jsme závod bez větších technických problémů a pokaždé je dobrou odměnou, když po 24 hodinách vidíte cíl. Bez úvodního nehody bychom byli jasně nejlepším benzínovým vozem, takto jsme třetí, ale pořád je to velmi dobré. Podmínky byly hodně náročné, zvláště v závěru. Když jsem jel můj poslední stint na suchých pneu, začalo zase pršet, ale v závěru nikdo z nás nechyboval. Jednoznačně jsme ukázali naši rychlost a určitě bychom se tu příští rok vrátili a doufejme, že pro ještě lepší výsledek.“ Antonín Charouz, šéf týmu: „Máme důvody být spokojeni. Byl to první start tohoto vozu v Le Mans a maraton jsme dokončili v první desítce. Bohužel Honza v úvodu vylétl z trati, když ztratil přítlak. Zdálo se, že to může být konec, dvakrát zůstal stát na trati, ale nakonec dokázal dovézt vůz do boxů. Měli jsme ještě pár jiných drobných problémů, ale dojeli jsme do cíle. Dvakrát jsme startovali v Le Mans a dvakrát jsme byli v cíli. Vůz jasně ukázal, že pokud jde o rychlost, pak těžko hledá mezi benzínovými vozy konkurenci. To, že tovární diesely hrály jinou ligu, nebylo překvapením. Jako soukromník se těžko můžete měřit se silnými továrními týmy a jejich zdroji, to není jenom o technologii motoru. Dali jsme do toho vše, dohnali jsme velkou ztrátu na naše přímé soupeře, takže jsem spokojený.“ David Richards: „Vůz LMP1 byl pro nás nový krok a je velmi povzbudivé, že jsme byli tak konkurenceschopní hned v počáteční fázi vývoje. Kdo ví, co může budoucnost přinést.“
Tisková zpráva BPA

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.

Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.