24h LE MANS - CHAROUZ RACING SYSTEM: LMP1 prototyp poháněný motorem Aston Martin dokázal při svém prvním startu dokončit legendární závod 24h Le Mans s umístěním v první desítce a zároveň byl i třetím nejlepším benzínovým vozem.
V automobilu se střídali Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke, všichni tři jezdci se zasloužili o skvělý návrat do popředí výsledkové listiny po zdržení v úvodní části závodu.
V pořadí 76 ročník legendárního závodu 24 hodin Le Mans je již minulostí. Premiérový start prototypu poháněného motorem Aston Martin, který vychází ze sériové produkce využívané vítězným vozem třídy GT1 DBR9, ukázal, že tým Charouz Racing system se může více než srovnatelně měřit se soupeři používajícmi benzínové motory.
Trio jezdců Charouz, Enge a Mücke dokazovalo od startu až do cíle, že rychlostně mají na to, aby udrželi pozici nejlepšího benzínového vozu za továrními diesely. Zároveň také ukázali pevné odhodlání nevzdat se ani za nepříznivých okolností ve chvíli, kdy se nedařilo podle představ. Mladík Charouz vylétl na konci druhé hodiny závodu z dráhy, když za pomalejšími vozy ztratil přítlak a kontrolu nad vozem. Tým dokázal vůz, jehož poškození bylo menší, než se na první pohled zdálo, opravit a rychlé a stabilní tempo za všech podmínek pak bylo základem pro vzestup zpět do první desítky.
Vůz se startovním číslem 10 byl po opravě až na 48. místě, ale průběžně se prokousával vpřed a s výjimkou dieselů stahoval všechny soupeře. Nakonec se probojoval až do první desítky a Enge byl cílovou vlajkou odmávnut na devátém místě absolutně i ve třídě LMP1. Vůz týmu Charouz Racing System byl třetím nejlépe umístěným vozem s benzínovým motorem a odstup 8 kol je podstatně menší ve srovnání s původní ztrátou.
Jan Charouz: „Mám smíšené pocity. Jsem na sebe naštvaný, kvůli chybě z úvodu, která nám zkomplikovala závod. Na druhé straně jsme ukázali dobrou rychlost a stabilně jsme byli nejrychlejším benzínovým vozem. Podmínky byly hodně obtížné, protože se pořád měnily. Loni sice taky pršelo, ale aspoň to byl stabilní déšť, zatímco letos byly ve druhé polovině závodu v prakticky každém kole jiné podmínky. Přinejmenším máme alespoň představu, kde je hlavní rozdíl mezi námi a ostatními, diesely mají největší výhodu v kroutícím momentu na výjezdu ze zatáček. Upřímně řečeno, i bez toho vyjetí z trati bychom nebyli lepší jak sedmí.“ Tomáš Enge: „Vždy je příjemné vidět po dlouhých a náročných 24 hodinách cíl. Vlastně až teď jsem si uvědomil, že to je poprvé, kdy jsem viděl cílovou vlajku přímo z vozu! Tým do závodu vložil ohromné úsilí a z pohledu techniky šlo o poměrně bezproblémový závod, což je velmi pozitivní po všech těch problémech, které jsme měli při testu a kvalifikaci. Řízení prototypu je pro mě zcela nový zážitek, který se mi hodně líbil. Na druhou stranu bylo jasné, že se nemůžeme rovnat továrním dieselům, takže jsme nikdy neměli reálnou šanci na celkové vítězství. Ale aspoň jsme normálně byli nejrychlejším vozem s benzínovým motorem. V neposlední řadě bych chtěl také pogratulovat bývalým kolegům z týmu GT1, kteří dnes s vozem DBR9 vyhráli třídu GT1.“ Stefan Mücke: „Všichni jsme spokojeni. Dokončili jsme závod bez větších technických problémů a pokaždé je dobrou odměnou, když po 24 hodinách vidíte cíl. Bez úvodního nehody bychom byli jasně nejlepším benzínovým vozem, takto jsme třetí, ale pořád je to velmi dobré. Podmínky byly hodně náročné, zvláště v závěru. Když jsem jel můj poslední stint na suchých pneu, začalo zase pršet, ale v závěru nikdo z nás nechyboval. Jednoznačně jsme ukázali naši rychlost a určitě bychom se tu příští rok vrátili a doufejme, že pro ještě lepší výsledek.“ Antonín Charouz, šéf týmu: „Máme důvody být spokojeni. Byl to první start tohoto vozu v Le Mans a maraton jsme dokončili v první desítce. Bohužel Honza v úvodu vylétl z trati, když ztratil přítlak. Zdálo se, že to může být konec, dvakrát zůstal stát na trati, ale nakonec dokázal dovézt vůz do boxů. Měli jsme ještě pár jiných drobných problémů, ale dojeli jsme do cíle. Dvakrát jsme startovali v Le Mans a dvakrát jsme byli v cíli. Vůz jasně ukázal, že pokud jde o rychlost, pak těžko hledá mezi benzínovými vozy konkurenci. To, že tovární diesely hrály jinou ligu, nebylo překvapením. Jako soukromník se těžko můžete měřit se silnými továrními týmy a jejich zdroji, to není jenom o technologii motoru. Dali jsme do toho vše, dohnali jsme velkou ztrátu na naše přímé soupeře, takže jsem spokojený.“ David Richards: „Vůz LMP1 byl pro nás nový krok a je velmi povzbudivé, že jsme byli tak konkurenceschopní hned v počáteční fázi vývoje. Kdo ví, co může budoucnost přinést.“ Tisková zpráva BPA
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.