24h LE MANS - CHAROUZ RACING SYSTEM: LMP1 prototyp poháněný motorem Aston Martin dokázal při svém prvním startu dokončit legendární závod 24h Le Mans s umístěním v první desítce a zároveň byl i třetím nejlepším benzínovým vozem.
V automobilu se střídali Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke, všichni tři jezdci se zasloužili o skvělý návrat do popředí výsledkové listiny po zdržení v úvodní části závodu.
V pořadí 76 ročník legendárního závodu 24 hodin Le Mans je již minulostí. Premiérový start prototypu poháněného motorem Aston Martin, který vychází ze sériové produkce využívané vítězným vozem třídy GT1 DBR9, ukázal, že tým Charouz Racing system se může více než srovnatelně měřit se soupeři používajícmi benzínové motory.
Trio jezdců Charouz, Enge a Mücke dokazovalo od startu až do cíle, že rychlostně mají na to, aby udrželi pozici nejlepšího benzínového vozu za továrními diesely. Zároveň také ukázali pevné odhodlání nevzdat se ani za nepříznivých okolností ve chvíli, kdy se nedařilo podle představ. Mladík Charouz vylétl na konci druhé hodiny závodu z dráhy, když za pomalejšími vozy ztratil přítlak a kontrolu nad vozem. Tým dokázal vůz, jehož poškození bylo menší, než se na první pohled zdálo, opravit a rychlé a stabilní tempo za všech podmínek pak bylo základem pro vzestup zpět do první desítky.
Vůz se startovním číslem 10 byl po opravě až na 48. místě, ale průběžně se prokousával vpřed a s výjimkou dieselů stahoval všechny soupeře. Nakonec se probojoval až do první desítky a Enge byl cílovou vlajkou odmávnut na devátém místě absolutně i ve třídě LMP1. Vůz týmu Charouz Racing System byl třetím nejlépe umístěným vozem s benzínovým motorem a odstup 8 kol je podstatně menší ve srovnání s původní ztrátou.
Jan Charouz: „Mám smíšené pocity. Jsem na sebe naštvaný, kvůli chybě z úvodu, která nám zkomplikovala závod. Na druhé straně jsme ukázali dobrou rychlost a stabilně jsme byli nejrychlejším benzínovým vozem. Podmínky byly hodně obtížné, protože se pořád měnily. Loni sice taky pršelo, ale aspoň to byl stabilní déšť, zatímco letos byly ve druhé polovině závodu v prakticky každém kole jiné podmínky. Přinejmenším máme alespoň představu, kde je hlavní rozdíl mezi námi a ostatními, diesely mají největší výhodu v kroutícím momentu na výjezdu ze zatáček. Upřímně řečeno, i bez toho vyjetí z trati bychom nebyli lepší jak sedmí.“ Tomáš Enge: „Vždy je příjemné vidět po dlouhých a náročných 24 hodinách cíl. Vlastně až teď jsem si uvědomil, že to je poprvé, kdy jsem viděl cílovou vlajku přímo z vozu! Tým do závodu vložil ohromné úsilí a z pohledu techniky šlo o poměrně bezproblémový závod, což je velmi pozitivní po všech těch problémech, které jsme měli při testu a kvalifikaci. Řízení prototypu je pro mě zcela nový zážitek, který se mi hodně líbil. Na druhou stranu bylo jasné, že se nemůžeme rovnat továrním dieselům, takže jsme nikdy neměli reálnou šanci na celkové vítězství. Ale aspoň jsme normálně byli nejrychlejším vozem s benzínovým motorem. V neposlední řadě bych chtěl také pogratulovat bývalým kolegům z týmu GT1, kteří dnes s vozem DBR9 vyhráli třídu GT1.“ Stefan Mücke: „Všichni jsme spokojeni. Dokončili jsme závod bez větších technických problémů a pokaždé je dobrou odměnou, když po 24 hodinách vidíte cíl. Bez úvodního nehody bychom byli jasně nejlepším benzínovým vozem, takto jsme třetí, ale pořád je to velmi dobré. Podmínky byly hodně náročné, zvláště v závěru. Když jsem jel můj poslední stint na suchých pneu, začalo zase pršet, ale v závěru nikdo z nás nechyboval. Jednoznačně jsme ukázali naši rychlost a určitě bychom se tu příští rok vrátili a doufejme, že pro ještě lepší výsledek.“ Antonín Charouz, šéf týmu: „Máme důvody být spokojeni. Byl to první start tohoto vozu v Le Mans a maraton jsme dokončili v první desítce. Bohužel Honza v úvodu vylétl z trati, když ztratil přítlak. Zdálo se, že to může být konec, dvakrát zůstal stát na trati, ale nakonec dokázal dovézt vůz do boxů. Měli jsme ještě pár jiných drobných problémů, ale dojeli jsme do cíle. Dvakrát jsme startovali v Le Mans a dvakrát jsme byli v cíli. Vůz jasně ukázal, že pokud jde o rychlost, pak těžko hledá mezi benzínovými vozy konkurenci. To, že tovární diesely hrály jinou ligu, nebylo překvapením. Jako soukromník se těžko můžete měřit se silnými továrními týmy a jejich zdroji, to není jenom o technologii motoru. Dali jsme do toho vše, dohnali jsme velkou ztrátu na naše přímé soupeře, takže jsem spokojený.“ David Richards: „Vůz LMP1 byl pro nás nový krok a je velmi povzbudivé, že jsme byli tak konkurenceschopní hned v počáteční fázi vývoje. Kdo ví, co může budoucnost přinést.“ Tisková zpráva BPA
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?