V sobotu 21. července se český jezdec Tomáš Enge postaví na start sedmého podniku American Le Mans Series 2007.
Ve voze Ferrari F430 GT týmu Petersen Motorsports/White Lightning Racing se bude letos poprvé střídat s německým pilotem Dirkem Müllerem a zkušená dvojice by měla patřit k hlavním favoritům třídy GT2.
Petersen Motorsports/White Lightning Racing má na rychlém okruhu Mid-Ohio Sports Car Course solidní bilanci, na vítězství zde však ještě nedosáhl. Při pěti zdejších startech v rámci American Le Mans Series dokázal tým Michaela Petersena třikrát vybojovat umístění v pětici nejlepších, z toho dvakrát na stupních vítězů, ale z vítězství v závodě dlouhém dvě a tři čtvrtě hodiny se zatím radovat nemohl. V sobotu se o vítězství ve třídě GT2 poperou Enge s Müllerem, kteří již oba v barvách týmu letos sklízeli úspěchy, ovšem poprvé budou v kokpitu vozu se startovním číslem 31 střídat jeden druhého.
Müller, jenž letos dokázal vyhrát s vozem Ferrari F430 GT tři z pěti dosud odjetých závodů FIA GT Championship a vede průběžné hodnocení seriálu, posílil sestavu Petersen Motorsports/White Lightning Racing po březnové havárii Tomáše Engeho v St. Petersburgu při závodech v Long Beach a Houstonu. Enge se po doléčení zranění vrátil v Salt Lake City. Zde a následně v Lime Rock Parku startoval společně s Darrenem Turnerem, neboť Dirk Müller byl vázán smlouvou na starty v šampionátu FIA GT. Páru Enge - Turner se dařilo: v Salt Lake společně vybojovali vítězství ve třídě GT2, premiérové pro Petersen Motorsports/White Lightning Racing v sezoně 2007. Následně Tomáš s Darrenem vévodili také průběhu závodu v Lime Rocku, dokud je kontakt se soupeřem při předjíždění o kolo nesrazil z vedoucí na sedmou pozici. Enge s Müller tvoří jednu z nejrychlejších dvojic ve světě současných závodů GT vozů a měli by společně tým Petersen Motorsports/White Lightning Racing reprezentovat ve zbytku letošní sezony American Le Mans Series.
Délka závodní dráhy Mid-Ohio Sports Car Course činí 2,25 míle. Stáj Petersen Motorsports/White Lightning Racing zde byla triumfu nejblíže v roce 2002, kdy její vůz připravila o vedení kolize, a pak loni: tehdy však suverénní výkon zhatila v závěru závodu poškozená polonáprava. Nejlepšího výsledku (2. místo) zde tým dosáhl v roce 2005.
Dvojnásobný vítěz 24h Le Mans ve své třídě, Petersen Motorsports/White Lightning Racing, věří, že o víkendu obnoví svou vítěznou sérii podepřenou rychlostí, strategií a skvělou prací mechaniků při zastávkách v boxech. Ferrari 430 GT se startovním číslem 31 si připsalo nejrychlejší kolo závodu v pěti ze šesti dosud odjetých podniků letošní sezony American Le Mans Series a v Sebringu týmu uteklo nejrychlejší kolo jen o několik desetin sekundy. Enge a Müller se mohou shodně pochlubit dvěma nejrychlejšími koly závodu: Enge jich dosáhl v St. Petersburgu a Salt Lake, Müller se do tabulek zapsal v Long Beach a Houstonu. V Lime Rocku v tomto ohledu bodoval Turner, jenž si připsal nejen nejrychlejší kolo závodu, ale ustanovil také nový traťový rekord kategorie GT2.
Dale White, manažer týmu: „Mid-Ohio bylo pro náš tým vždycky dobrou tratí. Ale nějak jsme tam ze závodu vždy vyšli zkrátka. Skoro to připomíná naší letošní sezonu. Všude jsme byli rychlí, ale kromě Salt Lake jsme nikde nedokázali vytěžit maximum. Po Dirkově návratu do týmu a Tomášově úplném uzdravení ale máme pocit, že máme dva nejrychlejší piloty Ferrari F430 na světě. Společně s Mikem (Petersenem) věříme, že se budou výborně doplňovat a vzájemně se povzbudí, aby ze sebe pro tým vydali maximum. Teď máme pohromadě vše, co je třeba pro úspěch.”
Tomáš Enge: „Trať v Mid-Ohiu patří v Americe k mým nejoblíbenějším. Věřím, že by se nám v závodě mohlo dařit. V průběhu sezony jsme byli vždy rychlejší než soupeři a v Mid-Ohiu bychom rádi získali další vítězství. S Dirkem se osobně příliš neznáme, věřím však, že naše spolupráce bude fungovat. Oběma se nám letos podařilo zajet po dvou nejrychlejších kolech závodu, nejde však o to, kdo z nás by si ho mohl připsat na této trati, hlavní je, abychom byli celkově rychlí.“
Dirk Müller: „Těším se na návrat za volant vozu týmu Petersen/White Lightning. Myslím, že před sebou máme několik fantastických víkendů. Hodně se těším na tuto náročnou trať. Podle mého názoru by Mid-Ohio mělo Ferrari svědčit víc než městské okruhy, na nichž jsem s autem závodil předtím. Z dřívějška tuto trať znám a je tu několik rychlých zatáček, které by měly Ferrari pomoci. V každém kole, které s Ferrari absolvuji, se široce usmívám: tak nadšený jsem ze závodění v American Le Mans Series. Těším se také na závodní spolupráci s Tomášem. Známe se ze závodů FIA GT. Být jeho týmovým kolegou je pro mě trochu nezvyklé, protože ve FIA GT jsme soupeři, ale těším se na to, že budeme ve zbytku sezony týmovými kolegy.”
Sports Car Challenge v Mid-Ohiu odstartuje v sobotu 21. června ve 3:15 hod místního času. Evropští fanoušci mohou průběh závodu sledovat prostřednictvím American Le Mans Series Radia, které je - stejně jako „live timing“ - dostupné na oficiální stránce šampionátu www.AmericanLeMans.com. BPA
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.