Pětasedmdesátý ročník čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans začal pro tým Spyker Squadron slibně. V posledních několika týdnech všichni pracovali na tom, aby tým i vůz byli na nejtvrdší závody světa dobře připraveni. Přes to všechno musely oba vozy Spyker GT2 ze závodu odstoupit.
Mnozí z téměř tří set tisíc diváků (což je dvojnásobek počtu obyvatel města Le Mans) dorazili už začátkem týdne, aby ve středu a čtvrtek viděli kvalifikace, stejně jako páteční promenádu v centru města. Po absolvování nezbytného grilování v pátek večer se pak v tisícových davech vrátili v sobotu ráno, aby našli příhodné místo s dobrým výhledem na start závodu v 15 hodin.
Tým Spyker dostal letos podruhé nabídku od organizátora závodu, autoklubu Automobile Club de l'Ouest (ACO), nasadit dva vozy Spyker C8 Spyder GT2R. Tovární tým Spykeru, Spyker Squadron, dostal posily v podobě jezdců a několika dalších lidí z týmu Speedy Racing, což je první soukromý tým Spykeru vlastněný Švýcarem Alexandrem Pescim.
Přesně v 15 hodin protnulo 53 vozů startovní čáru. Vozy C8 Spyder vyjížděly ze sedmého a devátého místa za sucha - první déšť se ale přihlásil už hodinu po startu. Vyjel safety car, z čehož mohl těžit vůz s číslem 86, pilotovaný Jonnym Kanem, Mikem Hezemansem a Jarkem Janišem. Druhý vůz vezoucí číslo 85 tolik štěstí neměl. Kvůli délce trati byl „chycen“ jiným safety carem.
I nadále, asi po čtyřech hodinách, kroužila obě auta bez potíží. Číslo 86 drželo pátou pozici, zatímco vůz 85 vedený Alexem Caffim, Adreou Chiesou a Andreou Belicchim trochu ztrácel na dvanáctém místě. Na trati došlo k mnoha kolizím včetně té mezi vedoucími vozy závodu, Audi a Peugeotem. Během prvních 32 kol byl safety car v permanenci plných 16 kol!
Po sedmi hodinách závodu, krátce po 22. hodině, se vůz s číslem 86 s Jarkem Janišem za volantem na trati zastavil - a nešel znovu nastartovat. Vůz jezdil na pátém místě, když Janiš udělal plánovanou zastávku v boxech. Krátce po vyjetí na trať se rozsvítila kontrolka oleje a motor se zastavil hned za zatáčkou Tertre Rouge. Ve snaze zjistit, jestli šlo o řešitelnou závadu, dva mechanici sedli na skútr a radili pilotovi zpoza zábradlí přímo na trati, jak diagnostikovat problém. Ve 22:22 byl vůz oficiálně stažen ze závodu pro závadu pohonné jednotky.
Peter van Erp, šéf Spyker Squadron: “Auto si vedlo velmi dobře. Všichni jezdci odjeli své dvojité úseky a drželi pátou příčku. Tým se rozhodoval správně, měli jsme dobré obutí, zůstali jsme na trati při situacích se safety cary, vše šlo výborně. Vlastně přesně nevíme, co poruchu zavinilo, ale motor nešel znovu nastartovat. Mohla to být banální závada nebo něco závažnějšího. Je to smutné, opravdu smutné.“
V tu dobu kroužil druhý vůz s číslem 85 na sedmém místě. Tuto pozici si držel až téměř do druhé hodiny ranní. Po skoro jedenácti hodinách závodu musel vůz do boxů na opravu. Alex Caffi v jedné ze šikan na rovince Mulsanne pozdě brzdil a narazil do bariéry z pneumatik. Přestože poškození vypadalo nejprve vážně, mechanici potřebovali jenom deset minut na výměnu poničených částí karosérie a čelního skla, a vůz mohl znovu vyrazit.
Krátce po třetí hodině ráno ovšem i jediný zbývající zástupce týmu zastavil. Alex Caffi informoval přes vysílačku, že je bez převodovky a nemůže pokračovat. Auto bylo oficiálně staženo ze závodu ve 3:35.
Peter van Erp: “Jsem hrdý na to, jak skvěle všichni - Spyker Squadron a Speedy Racing - společně pracovali. Mechanici udělali maximum, aby do Le Mans přijeli dobře připraveni, a tak je pro ně velkým zklamáním, že jsme nedojeli do cíle. Chtěl bych poděkovat všem našim sponzorům, ale také nadšencům z továrny Spyker, kteří nás podporovali a povzbuzovali ve všech fázích tohoto projektu. Odstoupení obou vozů je velkým zklamáním, ale všechny ty povzbudivé e-maily a textové zprávy, které jsem dostal, to ulehčují a dávají mi energii pokračovat.“
Tým se vrátí do továrny v Zeewolde v Nizozemí ve středu a bude mít týden na přípravu aut na další závod - podnik seriálu Le Mans Series, 1000 kilometrů na okruhu v Nürburgringu. BPA
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.