Pětasedmdesátý ročník čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans začal pro tým Spyker Squadron slibně. V posledních několika týdnech všichni pracovali na tom, aby tým i vůz byli na nejtvrdší závody světa dobře připraveni. Přes to všechno musely oba vozy Spyker GT2 ze závodu odstoupit.
Mnozí z téměř tří set tisíc diváků (což je dvojnásobek počtu obyvatel města Le Mans) dorazili už začátkem týdne, aby ve středu a čtvrtek viděli kvalifikace, stejně jako páteční promenádu v centru města. Po absolvování nezbytného grilování v pátek večer se pak v tisícových davech vrátili v sobotu ráno, aby našli příhodné místo s dobrým výhledem na start závodu v 15 hodin.
Tým Spyker dostal letos podruhé nabídku od organizátora závodu, autoklubu Automobile Club de l'Ouest (ACO), nasadit dva vozy Spyker C8 Spyder GT2R. Tovární tým Spykeru, Spyker Squadron, dostal posily v podobě jezdců a několika dalších lidí z týmu Speedy Racing, což je první soukromý tým Spykeru vlastněný Švýcarem Alexandrem Pescim.
Přesně v 15 hodin protnulo 53 vozů startovní čáru. Vozy C8 Spyder vyjížděly ze sedmého a devátého místa za sucha - první déšť se ale přihlásil už hodinu po startu. Vyjel safety car, z čehož mohl těžit vůz s číslem 86, pilotovaný Jonnym Kanem, Mikem Hezemansem a Jarkem Janišem. Druhý vůz vezoucí číslo 85 tolik štěstí neměl. Kvůli délce trati byl „chycen“ jiným safety carem.
I nadále, asi po čtyřech hodinách, kroužila obě auta bez potíží. Číslo 86 drželo pátou pozici, zatímco vůz 85 vedený Alexem Caffim, Adreou Chiesou a Andreou Belicchim trochu ztrácel na dvanáctém místě. Na trati došlo k mnoha kolizím včetně té mezi vedoucími vozy závodu, Audi a Peugeotem. Během prvních 32 kol byl safety car v permanenci plných 16 kol!
Po sedmi hodinách závodu, krátce po 22. hodině, se vůz s číslem 86 s Jarkem Janišem za volantem na trati zastavil - a nešel znovu nastartovat. Vůz jezdil na pátém místě, když Janiš udělal plánovanou zastávku v boxech. Krátce po vyjetí na trať se rozsvítila kontrolka oleje a motor se zastavil hned za zatáčkou Tertre Rouge. Ve snaze zjistit, jestli šlo o řešitelnou závadu, dva mechanici sedli na skútr a radili pilotovi zpoza zábradlí přímo na trati, jak diagnostikovat problém. Ve 22:22 byl vůz oficiálně stažen ze závodu pro závadu pohonné jednotky.
Peter van Erp, šéf Spyker Squadron: “Auto si vedlo velmi dobře. Všichni jezdci odjeli své dvojité úseky a drželi pátou příčku. Tým se rozhodoval správně, měli jsme dobré obutí, zůstali jsme na trati při situacích se safety cary, vše šlo výborně. Vlastně přesně nevíme, co poruchu zavinilo, ale motor nešel znovu nastartovat. Mohla to být banální závada nebo něco závažnějšího. Je to smutné, opravdu smutné.“
V tu dobu kroužil druhý vůz s číslem 85 na sedmém místě. Tuto pozici si držel až téměř do druhé hodiny ranní. Po skoro jedenácti hodinách závodu musel vůz do boxů na opravu. Alex Caffi v jedné ze šikan na rovince Mulsanne pozdě brzdil a narazil do bariéry z pneumatik. Přestože poškození vypadalo nejprve vážně, mechanici potřebovali jenom deset minut na výměnu poničených částí karosérie a čelního skla, a vůz mohl znovu vyrazit.
Krátce po třetí hodině ráno ovšem i jediný zbývající zástupce týmu zastavil. Alex Caffi informoval přes vysílačku, že je bez převodovky a nemůže pokračovat. Auto bylo oficiálně staženo ze závodu ve 3:35.
Peter van Erp: “Jsem hrdý na to, jak skvěle všichni - Spyker Squadron a Speedy Racing - společně pracovali. Mechanici udělali maximum, aby do Le Mans přijeli dobře připraveni, a tak je pro ně velkým zklamáním, že jsme nedojeli do cíle. Chtěl bych poděkovat všem našim sponzorům, ale také nadšencům z továrny Spyker, kteří nás podporovali a povzbuzovali ve všech fázích tohoto projektu. Odstoupení obou vozů je velkým zklamáním, ale všechny ty povzbudivé e-maily a textové zprávy, které jsem dostal, to ulehčují a dávají mi energii pokračovat.“
Tým se vrátí do továrny v Zeewolde v Nizozemí ve středu a bude mít týden na přípravu aut na další závod - podnik seriálu Le Mans Series, 1000 kilometrů na okruhu v Nürburgringu. BPA
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?