Pětasedmdesátý ročník čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans začal pro tým Spyker Squadron slibně. V posledních několika týdnech všichni pracovali na tom, aby tým i vůz byli na nejtvrdší závody světa dobře připraveni. Přes to všechno musely oba vozy Spyker GT2 ze závodu odstoupit.
Mnozí z téměř tří set tisíc diváků (což je dvojnásobek počtu obyvatel města Le Mans) dorazili už začátkem týdne, aby ve středu a čtvrtek viděli kvalifikace, stejně jako páteční promenádu v centru města. Po absolvování nezbytného grilování v pátek večer se pak v tisícových davech vrátili v sobotu ráno, aby našli příhodné místo s dobrým výhledem na start závodu v 15 hodin.
Tým Spyker dostal letos podruhé nabídku od organizátora závodu, autoklubu Automobile Club de l'Ouest (ACO), nasadit dva vozy Spyker C8 Spyder GT2R. Tovární tým Spykeru, Spyker Squadron, dostal posily v podobě jezdců a několika dalších lidí z týmu Speedy Racing, což je první soukromý tým Spykeru vlastněný Švýcarem Alexandrem Pescim.
Přesně v 15 hodin protnulo 53 vozů startovní čáru. Vozy C8 Spyder vyjížděly ze sedmého a devátého místa za sucha - první déšť se ale přihlásil už hodinu po startu. Vyjel safety car, z čehož mohl těžit vůz s číslem 86, pilotovaný Jonnym Kanem, Mikem Hezemansem a Jarkem Janišem. Druhý vůz vezoucí číslo 85 tolik štěstí neměl. Kvůli délce trati byl „chycen“ jiným safety carem.
I nadále, asi po čtyřech hodinách, kroužila obě auta bez potíží. Číslo 86 drželo pátou pozici, zatímco vůz 85 vedený Alexem Caffim, Adreou Chiesou a Andreou Belicchim trochu ztrácel na dvanáctém místě. Na trati došlo k mnoha kolizím včetně té mezi vedoucími vozy závodu, Audi a Peugeotem. Během prvních 32 kol byl safety car v permanenci plných 16 kol!
Po sedmi hodinách závodu, krátce po 22. hodině, se vůz s číslem 86 s Jarkem Janišem za volantem na trati zastavil - a nešel znovu nastartovat. Vůz jezdil na pátém místě, když Janiš udělal plánovanou zastávku v boxech. Krátce po vyjetí na trať se rozsvítila kontrolka oleje a motor se zastavil hned za zatáčkou Tertre Rouge. Ve snaze zjistit, jestli šlo o řešitelnou závadu, dva mechanici sedli na skútr a radili pilotovi zpoza zábradlí přímo na trati, jak diagnostikovat problém. Ve 22:22 byl vůz oficiálně stažen ze závodu pro závadu pohonné jednotky.
Peter van Erp, šéf Spyker Squadron: “Auto si vedlo velmi dobře. Všichni jezdci odjeli své dvojité úseky a drželi pátou příčku. Tým se rozhodoval správně, měli jsme dobré obutí, zůstali jsme na trati při situacích se safety cary, vše šlo výborně. Vlastně přesně nevíme, co poruchu zavinilo, ale motor nešel znovu nastartovat. Mohla to být banální závada nebo něco závažnějšího. Je to smutné, opravdu smutné.“
V tu dobu kroužil druhý vůz s číslem 85 na sedmém místě. Tuto pozici si držel až téměř do druhé hodiny ranní. Po skoro jedenácti hodinách závodu musel vůz do boxů na opravu. Alex Caffi v jedné ze šikan na rovince Mulsanne pozdě brzdil a narazil do bariéry z pneumatik. Přestože poškození vypadalo nejprve vážně, mechanici potřebovali jenom deset minut na výměnu poničených částí karosérie a čelního skla, a vůz mohl znovu vyrazit.
Krátce po třetí hodině ráno ovšem i jediný zbývající zástupce týmu zastavil. Alex Caffi informoval přes vysílačku, že je bez převodovky a nemůže pokračovat. Auto bylo oficiálně staženo ze závodu ve 3:35.
Peter van Erp: “Jsem hrdý na to, jak skvěle všichni - Spyker Squadron a Speedy Racing - společně pracovali. Mechanici udělali maximum, aby do Le Mans přijeli dobře připraveni, a tak je pro ně velkým zklamáním, že jsme nedojeli do cíle. Chtěl bych poděkovat všem našim sponzorům, ale také nadšencům z továrny Spyker, kteří nás podporovali a povzbuzovali ve všech fázích tohoto projektu. Odstoupení obou vozů je velkým zklamáním, ale všechny ty povzbudivé e-maily a textové zprávy, které jsem dostal, to ulehčují a dávají mi energii pokračovat.“
Tým se vrátí do továrny v Zeewolde v Nizozemí ve středu a bude mít týden na přípravu aut na další závod - podnik seriálu Le Mans Series, 1000 kilometrů na okruhu v Nürburgringu. BPA
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.