LeMans: Znovuzrození české Loly

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: BPA sport marketing, a.s.
ar1 16. června 2007 10:16
Sdílej:

Kdo chce ve 24 hodinách uspět, musí v přípravě závodního vozu myslet na vše nejméně dvakrát. V jednom z nejtěžších závodů světa jde totiž především o výdrž.

Seberychlejší automobil nemůže na dráze La Sarthe uspět bez precizní technické přípravy. Všechny kvalitní stáje tak jdou do boje s autem, které má jen málo společného se strojem, který startoval do první tréninkové jízdy. K týmů s nejvyššími ambicemi patří i český nováček proslulého závodu Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd.

Když se šéfmechanik týmu Bob Vavřík rozpovídá o technické přípravě, stovkách fines, „sype“ jednu zajímavost za druhou. Jakmile domluví, je jasné, že česká Lola B07-17/Judd projde od úvodního testu po start dvakrát úplnou repasí. Znovuzrození technického skvostu, a to hned dvojnásobné, zkrátka patří k Le Mans.

„Po oficiálním testu, který se uskutečnil dva týdny před závodem, zůstal základní tým osmi mechaniků v Le Mans a dal se do pečlivé práce,“ líčí Vavřík. Než přišel čas kvalifikací (středa a čtvrtek před závodním víkendem), mechanici repasovali vše, co se repasovat dá. „Nové brzdy, chladiče kontrolované ultrazvukem, nová ramena zavěšení kol, celé auto se zkrátka prostě jako lego a pak zase dalo dohromady,“ pokračuje šéfmechanik.

Nový motor i převodovka Po obou kvalifikačních večerech přišel ještě důkladnější proces. Kromě výše zmíněné repase putuje do útrob sportovního prototypu také zcela nový motor, převodovka a všechny důležité agregáty a přístroje. Tato přestavba se uskutečnila právě dnes. Box českého týmu připomínal dětský pokoj, v němž rodiče nepohlídali úklid stavebnice.

Za zvuku hlasité taneční hudby se každý z mechaniků a techniků věnoval svým dílům. Dlouhou dobu tak uprostřed garáže trčel na stojanu holý kokpit. Motor pryč, převodovka pryč, kola nikde. Zpoza monokokou je čouhaly desítky drátů a hadic. „Kdo chce v Le Mans uspět, musí pro samotný závod postavit zcela nové auto. My k takovým týmům patříme,“ říká Vavřík.

Práci zastavily jen dívky od Hawaiian Tropic Celodenní práce před zraky tisíců diváků, kteří měli dnes možnost nahlížet do boxů se jednou musela přerušit. Britský technický manažer české stáje totiž domluvil návštěvu deseti atraktivních dívek od americké firmy Hawaiian Tropic. Cvrkot nářadí se zastavil, neboť dívky se daly v okolí torza Loly Judd do pózování pro fotografy a kameramany.

Jejich působení v Le Mans má velkou tradici, která začala v roce 1979. Tenkrát se modelky objevily jako doprovod závodníka a slavného herce Paula Newmana. Od té doby nebylo jediného závodu, kdy by krásky v bikinách na dráze La Sarthe. Polehku se v tomto ročníku předvedou až zítra na startovním roštu. Opět u vozu týmu Škoda Charouz Racing System - Lola/Judd.

„Pauza,“ zavelel po příchodu dívke Bob Vavřík své mezinárodní družině mechaniků a techniků. Po dvaceti minutách se ale všichni k práci vrátili. Ve víkendovém závodě bude rozhodovat především spolehlivost techniky, takže příprava každé drobnosti se nesmí podcenit.

Zajímavost – co vše je v Lole B07/17 Judd v závodě 24h Le Mans zdvojené: - akumulátor - plynové lanko (v kokpitu je náhradní, piloti jsou vyškoleni pro jeho výměnu na trati. I v noci mají u sebe malou svítilnu) - benzínová pumpa - startér BPA

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.