Kdo chce ve 24 hodinách uspět, musí v přípravě závodního vozu myslet na vše nejméně dvakrát. V jednom z nejtěžších závodů světa jde totiž především o výdrž.
Seberychlejší automobil nemůže na dráze La Sarthe uspět bez precizní technické přípravy. Všechny kvalitní stáje tak jdou do boje s autem, které má jen málo společného se strojem, který startoval do první tréninkové jízdy. K týmů s nejvyššími ambicemi patří i český nováček proslulého závodu Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd.
Když se šéfmechanik týmu Bob Vavřík rozpovídá o technické přípravě, stovkách fines, „sype“ jednu zajímavost za druhou. Jakmile domluví, je jasné, že česká Lola B07-17/Judd projde od úvodního testu po start dvakrát úplnou repasí. Znovuzrození technického skvostu, a to hned dvojnásobné, zkrátka patří k Le Mans.
„Po oficiálním testu, který se uskutečnil dva týdny před závodem, zůstal základní tým osmi mechaniků v Le Mans a dal se do pečlivé práce,“ líčí Vavřík. Než přišel čas kvalifikací (středa a čtvrtek před závodním víkendem), mechanici repasovali vše, co se repasovat dá. „Nové brzdy, chladiče kontrolované ultrazvukem, nová ramena zavěšení kol, celé auto se zkrátka prostě jako lego a pak zase dalo dohromady,“ pokračuje šéfmechanik.
Nový motor i převodovka Po obou kvalifikačních večerech přišel ještě důkladnější proces. Kromě výše zmíněné repase putuje do útrob sportovního prototypu také zcela nový motor, převodovka a všechny důležité agregáty a přístroje. Tato přestavba se uskutečnila právě dnes. Box českého týmu připomínal dětský pokoj, v němž rodiče nepohlídali úklid stavebnice.
Za zvuku hlasité taneční hudby se každý z mechaniků a techniků věnoval svým dílům. Dlouhou dobu tak uprostřed garáže trčel na stojanu holý kokpit. Motor pryč, převodovka pryč, kola nikde. Zpoza monokokou je čouhaly desítky drátů a hadic. „Kdo chce v Le Mans uspět, musí pro samotný závod postavit zcela nové auto. My k takovým týmům patříme,“ říká Vavřík.
Práci zastavily jen dívky od Hawaiian Tropic Celodenní práce před zraky tisíců diváků, kteří měli dnes možnost nahlížet do boxů se jednou musela přerušit. Britský technický manažer české stáje totiž domluvil návštěvu deseti atraktivních dívek od americké firmy Hawaiian Tropic. Cvrkot nářadí se zastavil, neboť dívky se daly v okolí torza Loly Judd do pózování pro fotografy a kameramany.
Jejich působení v Le Mans má velkou tradici, která začala v roce 1979. Tenkrát se modelky objevily jako doprovod závodníka a slavného herce Paula Newmana. Od té doby nebylo jediného závodu, kdy by krásky v bikinách na dráze La Sarthe. Polehku se v tomto ročníku předvedou až zítra na startovním roštu. Opět u vozu týmu Škoda Charouz Racing System - Lola/Judd.
„Pauza,“ zavelel po příchodu dívke Bob Vavřík své mezinárodní družině mechaniků a techniků. Po dvaceti minutách se ale všichni k práci vrátili. Ve víkendovém závodě bude rozhodovat především spolehlivost techniky, takže příprava každé drobnosti se nesmí podcenit.
Zajímavost – co vše je v Lole B07/17 Judd v závodě 24h Le Mans zdvojené: - akumulátor - plynové lanko (v kokpitu je náhradní, piloti jsou vyškoleni pro jeho výměnu na trati. I v noci mají u sebe malou svítilnu) - benzínová pumpa - startér BPA
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?