Kdo chce ve 24 hodinách uspět, musí v přípravě závodního vozu myslet na vše nejméně dvakrát. V jednom z nejtěžších závodů světa jde totiž především o výdrž.
Seberychlejší automobil nemůže na dráze La Sarthe uspět bez precizní technické přípravy. Všechny kvalitní stáje tak jdou do boje s autem, které má jen málo společného se strojem, který startoval do první tréninkové jízdy. K týmů s nejvyššími ambicemi patří i český nováček proslulého závodu Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd.
Když se šéfmechanik týmu Bob Vavřík rozpovídá o technické přípravě, stovkách fines, „sype“ jednu zajímavost za druhou. Jakmile domluví, je jasné, že česká Lola B07-17/Judd projde od úvodního testu po start dvakrát úplnou repasí. Znovuzrození technického skvostu, a to hned dvojnásobné, zkrátka patří k Le Mans.
„Po oficiálním testu, který se uskutečnil dva týdny před závodem, zůstal základní tým osmi mechaniků v Le Mans a dal se do pečlivé práce,“ líčí Vavřík. Než přišel čas kvalifikací (středa a čtvrtek před závodním víkendem), mechanici repasovali vše, co se repasovat dá. „Nové brzdy, chladiče kontrolované ultrazvukem, nová ramena zavěšení kol, celé auto se zkrátka prostě jako lego a pak zase dalo dohromady,“ pokračuje šéfmechanik.
Nový motor i převodovka Po obou kvalifikačních večerech přišel ještě důkladnější proces. Kromě výše zmíněné repase putuje do útrob sportovního prototypu také zcela nový motor, převodovka a všechny důležité agregáty a přístroje. Tato přestavba se uskutečnila právě dnes. Box českého týmu připomínal dětský pokoj, v němž rodiče nepohlídali úklid stavebnice.
Za zvuku hlasité taneční hudby se každý z mechaniků a techniků věnoval svým dílům. Dlouhou dobu tak uprostřed garáže trčel na stojanu holý kokpit. Motor pryč, převodovka pryč, kola nikde. Zpoza monokokou je čouhaly desítky drátů a hadic. „Kdo chce v Le Mans uspět, musí pro samotný závod postavit zcela nové auto. My k takovým týmům patříme,“ říká Vavřík.
Práci zastavily jen dívky od Hawaiian Tropic Celodenní práce před zraky tisíců diváků, kteří měli dnes možnost nahlížet do boxů se jednou musela přerušit. Britský technický manažer české stáje totiž domluvil návštěvu deseti atraktivních dívek od americké firmy Hawaiian Tropic. Cvrkot nářadí se zastavil, neboť dívky se daly v okolí torza Loly Judd do pózování pro fotografy a kameramany.
Jejich působení v Le Mans má velkou tradici, která začala v roce 1979. Tenkrát se modelky objevily jako doprovod závodníka a slavného herce Paula Newmana. Od té doby nebylo jediného závodu, kdy by krásky v bikinách na dráze La Sarthe. Polehku se v tomto ročníku předvedou až zítra na startovním roštu. Opět u vozu týmu Škoda Charouz Racing System - Lola/Judd.
„Pauza,“ zavelel po příchodu dívke Bob Vavřík své mezinárodní družině mechaniků a techniků. Po dvaceti minutách se ale všichni k práci vrátili. Ve víkendovém závodě bude rozhodovat především spolehlivost techniky, takže příprava každé drobnosti se nesmí podcenit.
Zajímavost – co vše je v Lole B07/17 Judd v závodě 24h Le Mans zdvojené: - akumulátor - plynové lanko (v kokpitu je náhradní, piloti jsou vyškoleni pro jeho výměnu na trati. I v noci mají u sebe malou svítilnu) - benzínová pumpa - startér BPA
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?