Za proměnlivého počasí, provázejícího první kvalifikační tréninky závodu 24 hodin Le Mans 2007, se na trati La Sarthe ve středu večer objevily také oba vozy Spyker C8 Spyder GT2R továrního týmu Spyker Squadron.
Hlavním cílem holandské stáje pro první kvalifikaci bylo ověření a vyzkoušení změn, k nimž na vozech došlo po oficiálním testovacím dnu, který účastníci v Le Mans absolvovali v neděli 3. června. Krátce po zahájení první sekce na trať vyrazily oba oranžové speciály pilotované Jarkem Janišem a Andreou Belicchim, kteří odkroužili několik „instalačních“ kol pro kontrolu všech systémů a pak začali pracovat na hledání správného nastavení Spykeru C8 Spyder GT2R pro samotný závod.
“Dnes jsme odvedli velký kus práce. V průběhu testovacího dne jsme objevili několik věcí, které potřebovaly zlepšit a vše jsme vyřešili. Klimatizace odpovídá novým pravidlům ACO vyžadujícím určitou teplotu v kokpitu v průběhu závodu. Zítra ještě zapracujeme na optimalizaci systému,” komentoval průběh první kvalifikace Peter van Erp, ředitel Spyker Squadron.
Vůz posádky Chiesa, Belicchi, Caffi se startovním číslem 85 se na začátku úvodní části první kvalifikace potýkal s drobnými problémy s regulátorem tlaku paliva. Tým bleskově regulátor vyměnil a „pětaosmdesátka“ absolvovala zbytek tréninku bez dalších problémů. Druhý Spyker C8 Spyder řízený Kanem, Janišem a Hezemansem fungoval bezchybně, piloti mohli nerušeně absolvovat naplánovaný program a pracovat na základním nastavení pro závod.
Obě části první kvalifikace byly pro Le Mans typické: hlavy členů týmů zamotaly dešťové srážky zkrápějící některé části okruhu, kvůli haváriím byly několikrát vyvěšeny žluté i červené vlajky. Červená vlajka se poprvé objevila přibližně po hodině úvodní sekce: Lamborghini týmu JLOC se dostalo do hodin v jedné ze šikan na rovince Mulsanne a chvíli trvalo, než se záchranářům podařilo jezdce vyprostit z poškozeného vozu. Při nehodě došlo také k poškození svodidel, která musela být vyměněna před opětovným restartem kvalifikace.
Přibližně po 40 minutách se některé vozy seřadily na konci pitlane, aby měly jistotu, že se na trať dostanou v závěru úvodní kvalifikační sekce mezi prvními. Jenže v zadní části okruhu začalo pršet. Zatímco v prostoru cílové rovinky a paddocku bylo zcela sucho, v jižní pasáži dráhy dlouhé 13,65 km pršelo. Většina týmu zatlačila své vozy do boxů, aby je přezula na mokré pneumatiky. V tu chvíli zbývalo do konce první části středečních tréninků pouhých pět minut, proto se pořadatelé rozhodli sekci prodloužit o čtvrt hodiny.
V noční kvalifikační dvouhodinovce museli všichni jezdci absolvovat tři povinná kola, aby si zvykli na jízdu na okruhu ve tmě. Bezprostředně po zahájení sekce všichni piloti Spykeru odkroužili tato kola, aby se pak stáj znovu pustila do dalšího vylepšování nastavení vozu. V týmu panovala spokojenost, neboť se jezdci vyhýbali zbytečným problémům a auta nedoznala žádné újmy. Dosahování dobrých kvalifikačních časů nebylo úkolem první kvalifikace.
Peter van Erp: “V tuto chvíli figurujeme na 7. a 9. pozici ve třídě GT2. S naším současným základním setupem budeme pokračovat zítra. Zbývají nám ještě další dva kvalifikační tréninky, ovšem ani během nich nepoužijeme žádné kvalifikační pneumatiky Michelin a budeme se soustředit na nastavení pro závod.”
Program na okruhu v Le Mans pokračuje ve čtvrtek 14. června druhým kvalifikačním tréninkem rozděleným opět do dvou částí (19 - 21 a 22 - 24 hod).
Le Mans, středa 13. června, 1. kvalifikace
Třída LMGT2: 1. Scuderia Ecosse (Niarchos/Kirkaldy/Mullen; Ferrari 430 GT) 4:04.185 2. Imsa Performance (Narac/Lietz/Long; Porsche 997 GT3 RSR) + 0.437 3. Risi Competizione (Salo/Melo/Mowlem; Ferrari F430 GT) + 1.173 4. Flying Lizard Motorsport (Van Overbeek/Bergmeister/Neiman; Porsche 997 GT3 RSR) + 1.403 5. Autorlando Sport (Simonsen/Nielsen/Ehret; Porsche 997 GT3 RSR) + 4.026 6. Risi Competizione (Krohn/Jonsson/Braun; Ferrari F430 GT) + 4.880 7. Spyker Squadron (Belicchini/Caffi/Chiesa; Spyker C8 Spyder GT2R) + 6.534 8. Team LNT (Kimber-Smith/Watts/Milner; Panoz Esperante GTLM) + 6.840 9. Spyker Squadron (Janiš/Hezemans/Kane; Spyker C8 Spyder GT2R) + 7.413 10. Team LNT (Tomlinson /Dean/Bell; Panoz Esperante GTLM) + 8.864 11. GPC Sport (Villaroel/Rosenblad/Marsh; Ferrari F430 GT) + 11.484 12. Seikel Motorsport (Collin/Felbermayr/Felbermayr Jr; Porsche 997 GT3 RSR) + 13.565 13. AF Corse (Macari/Aucott/Newey; Ferrari F430 GT) + 17.529 Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.