Erik Janiš září v britském Silverstone při úvodním podniku evropského šampionátu FIA GT3.
Ovládl volné tréninky, v kvalifikaci pro první ze dvou víkendových závodů zajel s Lamborghini Gallardo druhý čas z jednačtyřiceti startujících a v samotné bitvě o první body roku potkala posádku Erik Janiš-Jaromír Jiřík smůla. Dojeli čtrnáctí, byť bojovali o stupně vítězů.
Závody FIA GT3 se jezdí vždy na jednu hodinu, přičemž v polovině se musejí jezdci vystřídat. Devatenáctiletý Janiš se po letmém startu z druhé příčky kvůli problému s řazením propadl o několik míst, nicméně za několik kol byl už druhý. Na špici zůstal i v okamžiku, kdy kvůli havárii vyjel zpomalovací vůz.
Měl však velkou smůlu. Zrovna když míjel boxy, maršálové je otevřely pro střídání pilotů. Zatímco předloňský mistr Evropy motokár musel pomalu kroužit další kolo, většina soupeřů využila situace k výměně jezdců. Jaromír Jiřík se po vystřídání propadl na samý chvost pole. Při stíhací jízdě překonal asi deset vozů, takže česká dvojice byla nakonec čtrnáctá.
Do nedělního závodu nastoupí posádka rakouského týmu s-berg racing z jedenácté pozice (čas zajel a závod začne Jaromír Jiřík). Druhá česká dvojice v poli, Martin Matzke-Jiří Skula (Corvette Z06 GT3 německé stáje Martini Callaway), se závodů nakonec neúčastní. Důvodem je rozbitá rozvodovka.
V šampionátu je výjimečně silná konkurence – kolem padesáti vozů značek Ascari KZ1R, Aston Martin DBRS9, Corvette Z06, Dodge Viper Competition Coupe, Ferrari 430 Challenge GT3, Ford GT, Ford Mustang FR500 GT, Jaguar XKR GT3, Lamborghini Gallardo, Morgan Aero 8 a Porsche 997 GT3 Cup.
Erik Janiš: „Smůla nás srazila dolů, nicméně i tak mám velkou radost. „Lambo“ je neuvěřitelné auto. Zalíbilo se mi při první testu, pak při Jarní ceně Brna a tady v Anglii si jen potvrzuji, že jsem dosud neřídil lepší auto. Podobně nadšený jsem z trati. Jsem tu poprvé a okamžitě jsem si bývalé letiště zamiloval. Teď jen doufám, že ve druhém závodě budeme mít více štěstí.“
Výsledky, 1. závod FIA GT3, Silverstone: 1. Vannelet/Moser (Ferrari 430) 1:01:29.278 2. Khan/Daoudi (Ferrari 430) -1.802 3. Pirri/Von Garten (Corvette Z06R GT3) -4.838 4. Laginiez/Makowiecki (Aston Martin DBRS9) -10.489 5. Spooner/Willmott (Ascari KZ1R GT3) -21.675 6. Tuchbant/Amado (Lamborghini Gallardo GT3) -22.840 7. Gibson/Collins (Ascari KZ1R GT3) -30.270 8. Lemee/Sourd (Corvette Z06R GT3) -31.769 9. Duqueine/Mortimer (Dodge Viper Competition Coupe) -36.182 10. Alessi/Frassinetti (Aston Martin DBRS9) -37.081 14. E. Janiš/Jiřík (Lamborghini Gallardo GT3) -51.547 BPA sport marketing, a.s.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.