Erik Janiš září v britském Silverstone při úvodním podniku evropského šampionátu FIA GT3.
Ovládl volné tréninky, v kvalifikaci pro první ze dvou víkendových závodů zajel s Lamborghini Gallardo druhý čas z jednačtyřiceti startujících a v samotné bitvě o první body roku potkala posádku Erik Janiš-Jaromír Jiřík smůla. Dojeli čtrnáctí, byť bojovali o stupně vítězů.
Závody FIA GT3 se jezdí vždy na jednu hodinu, přičemž v polovině se musejí jezdci vystřídat. Devatenáctiletý Janiš se po letmém startu z druhé příčky kvůli problému s řazením propadl o několik míst, nicméně za několik kol byl už druhý. Na špici zůstal i v okamžiku, kdy kvůli havárii vyjel zpomalovací vůz.
Měl však velkou smůlu. Zrovna když míjel boxy, maršálové je otevřely pro střídání pilotů. Zatímco předloňský mistr Evropy motokár musel pomalu kroužit další kolo, většina soupeřů využila situace k výměně jezdců. Jaromír Jiřík se po vystřídání propadl na samý chvost pole. Při stíhací jízdě překonal asi deset vozů, takže česká dvojice byla nakonec čtrnáctá.
Do nedělního závodu nastoupí posádka rakouského týmu s-berg racing z jedenácté pozice (čas zajel a závod začne Jaromír Jiřík). Druhá česká dvojice v poli, Martin Matzke-Jiří Skula (Corvette Z06 GT3 německé stáje Martini Callaway), se závodů nakonec neúčastní. Důvodem je rozbitá rozvodovka.
V šampionátu je výjimečně silná konkurence – kolem padesáti vozů značek Ascari KZ1R, Aston Martin DBRS9, Corvette Z06, Dodge Viper Competition Coupe, Ferrari 430 Challenge GT3, Ford GT, Ford Mustang FR500 GT, Jaguar XKR GT3, Lamborghini Gallardo, Morgan Aero 8 a Porsche 997 GT3 Cup.
Erik Janiš: „Smůla nás srazila dolů, nicméně i tak mám velkou radost. „Lambo“ je neuvěřitelné auto. Zalíbilo se mi při první testu, pak při Jarní ceně Brna a tady v Anglii si jen potvrzuji, že jsem dosud neřídil lepší auto. Podobně nadšený jsem z trati. Jsem tu poprvé a okamžitě jsem si bývalé letiště zamiloval. Teď jen doufám, že ve druhém závodě budeme mít více štěstí.“
Výsledky, 1. závod FIA GT3, Silverstone: 1. Vannelet/Moser (Ferrari 430) 1:01:29.278 2. Khan/Daoudi (Ferrari 430) -1.802 3. Pirri/Von Garten (Corvette Z06R GT3) -4.838 4. Laginiez/Makowiecki (Aston Martin DBRS9) -10.489 5. Spooner/Willmott (Ascari KZ1R GT3) -21.675 6. Tuchbant/Amado (Lamborghini Gallardo GT3) -22.840 7. Gibson/Collins (Ascari KZ1R GT3) -30.270 8. Lemee/Sourd (Corvette Z06R GT3) -31.769 9. Duqueine/Mortimer (Dodge Viper Competition Coupe) -36.182 10. Alessi/Frassinetti (Aston Martin DBRS9) -37.081 14. E. Janiš/Jiřík (Lamborghini Gallardo GT3) -51.547 BPA sport marketing, a.s.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.