Tomáš Enge má za sebou úspěšnou operaci zraněného levého lokte. Českého závodníka operovali američtí specialisté ze soukromé nemocnice Methodist Hospital/OrthoIndy v Indianapolisu.
Kliniku vede proslulý chirurg a ortopéd Terry Trammell, zákrok provedl jeho kolega Tim Weber a český jezdec by měl být už v neděli či pondělí propuštěn do domácího léčení.
Doktor Weber potřeboval na operaci dvě hodiny. Podle Webera vše proběhlo hladce a fraktura se dobře poskládala. Do Engeho lokte byly vloženy dvě destičky a několik šroubů. Populární jezdec nemá sádru a do OrthoIndy se vrátí za dva týdny vytáhnout stehy. Doktor Weber při té příležitosti posoudí, jak zdárně se loket hojí a určí rehabilitační proces. Weber předpokládá, že pokud nedojde k nečekaným komplikacím, součástí rehabilitace bude i jízda na motokárách, aby se zajistili posilování svalů v lokti a paži. Následný postup pak rozhodne o tom, kdy se český jezdec vrátí do kokpitu.
Lékaři jsou ve svých prognózách optimističtí a do ALMS by se Enge mohl vrátit na začátku července v Lime Rock. Jestli Enge stihne svůj nejoblíbenější závod, 24 hodin Le Mans v půlce června, je otevřené a bude záviset na průběhu léčení a samotný jezdec se v žádném případě nevzdává naděje, že nebude na trati La Sarthe chybět.
OthoIndy, využívající Metodistickou nemocnici k operacím akutních úrazů, má přes šedesát specialistů – ortopédů. Je to největší soukromá ordinace se všemi službami ve středozápadní části USA a patří mezi největší v celých Státech. Lékaři a sestry v OrthoIndy jsou specialisté na poli sportovních zranění a úrazů, jaký se stal i Engemu.
Enge se zranil 31. března v závodě ALMS v ulicích St. Petersburgu. Se svým Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsports/White Lightning narazil po přibližně dvou hodinách závodu ve velké rychlosti do zdi. Kromě zlomeniny levého lokte, která je nejvážnějším zraněním, si zlomil žebra, pohmoždil plíce a utrpěl pohmožděniny. Tato zranění se léčí přirozeným procesem.
Antonín Charouz: "Jsem moc rád, že se operace povedla. S Tomášem jsem mluvil brzy poté, co se probral z narkózy. Byl unavený a ospalý, ale zároveň měl velkou radost. Stejně jako on i já mnohokrát děkuji všem, kteří Tomáše povzbuzují svými vzkazy na jeho internetových stránkách www.tomas-enge.com i na webech jeho týmů."
Dr. Tim Weber: (O operaci) „Jsem opravdu velmi, velmi spokojený s průběhem operace. Měl jsem velkou radost, jak se podařilo loket poskládat zpátky. Každá část kosti je spojena, je to zase tak, jako tomu bylo předtím. Nemá sádru, takže můžeme začít cvičit hybnost. Za dva týdny se přijde ukázat a vytáhneme mu stehy. Nejdůležitější je, že celá skladba kostí se poskládala velmi dobře, je to dobrá začátek.“
(O Engeho léčení) „Musíme mu dát čas, aby se vše začalo hojit a potom můžeme začít pracovat na tom, jak dlouho bude muset být mimo závody. Jeho návrat bude záviset na tom, jak rychle se vrátí jeho pohyblivost, až budou jeho reflexy zase v pořádku, začneme ho připravovat na motokáry. Podle toho pak určíme, jak brzo se vrátí do závodního vozu.“
(O další péči) „Teď budeme jenom vyzařovat radiaci na loket. Při takovýchto úrazech se část svalů může přimknout ke kosti. Je to častější, čím delší je čas mezi operací a úrazem. Pokud sval přilne ke kosti, omezí to pohybový rozsah. Dáme Tomášovi malou dávku radiace, abychom eliminovali tyto obavy.“
Michael Petersen, majitel týmu Petersen Motorsports/White Lightning: "Telefonát od Tima Webera byl pro mě tou nejlepší zvěstí od zprávy, že Tomáš tu děsivou havárii přežil. Za krátkou dobu, kdy je Tomáš v našem týmu, se mezi námi vytvořilo přátelské pouto. V tuto chvíli nejde o obchod, ale o kamaráda. Nejdůležitější novinkou je to, že operace byla úspěšná. Zaslechnout zároveň i to, že bude brzo zpátky mezi námi na trati je už jen třešničkou na dortu. Jménem celého týmu bych chtěl poděkovat všem lidem z Methodist, OrthoIndy, American Le Mans Series, Baycroft Medical, doktoru Weberovi a všem, kteří na Tomáše mysleli a modlili se za něj.“ Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s. Foto: DPPI / FIA GT
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.