Tomáš Enge má za sebou úspěšnou operaci zraněného levého lokte. Českého závodníka operovali američtí specialisté ze soukromé nemocnice Methodist Hospital/OrthoIndy v Indianapolisu.
Kliniku vede proslulý chirurg a ortopéd Terry Trammell, zákrok provedl jeho kolega Tim Weber a český jezdec by měl být už v neděli či pondělí propuštěn do domácího léčení.
Doktor Weber potřeboval na operaci dvě hodiny. Podle Webera vše proběhlo hladce a fraktura se dobře poskládala. Do Engeho lokte byly vloženy dvě destičky a několik šroubů. Populární jezdec nemá sádru a do OrthoIndy se vrátí za dva týdny vytáhnout stehy. Doktor Weber při té příležitosti posoudí, jak zdárně se loket hojí a určí rehabilitační proces. Weber předpokládá, že pokud nedojde k nečekaným komplikacím, součástí rehabilitace bude i jízda na motokárách, aby se zajistili posilování svalů v lokti a paži. Následný postup pak rozhodne o tom, kdy se český jezdec vrátí do kokpitu.
Lékaři jsou ve svých prognózách optimističtí a do ALMS by se Enge mohl vrátit na začátku července v Lime Rock. Jestli Enge stihne svůj nejoblíbenější závod, 24 hodin Le Mans v půlce června, je otevřené a bude záviset na průběhu léčení a samotný jezdec se v žádném případě nevzdává naděje, že nebude na trati La Sarthe chybět.
OthoIndy, využívající Metodistickou nemocnici k operacím akutních úrazů, má přes šedesát specialistů – ortopédů. Je to největší soukromá ordinace se všemi službami ve středozápadní části USA a patří mezi největší v celých Státech. Lékaři a sestry v OrthoIndy jsou specialisté na poli sportovních zranění a úrazů, jaký se stal i Engemu.
Enge se zranil 31. března v závodě ALMS v ulicích St. Petersburgu. Se svým Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsports/White Lightning narazil po přibližně dvou hodinách závodu ve velké rychlosti do zdi. Kromě zlomeniny levého lokte, která je nejvážnějším zraněním, si zlomil žebra, pohmoždil plíce a utrpěl pohmožděniny. Tato zranění se léčí přirozeným procesem.
Antonín Charouz: "Jsem moc rád, že se operace povedla. S Tomášem jsem mluvil brzy poté, co se probral z narkózy. Byl unavený a ospalý, ale zároveň měl velkou radost. Stejně jako on i já mnohokrát děkuji všem, kteří Tomáše povzbuzují svými vzkazy na jeho internetových stránkách www.tomas-enge.com i na webech jeho týmů."
Dr. Tim Weber: (O operaci) „Jsem opravdu velmi, velmi spokojený s průběhem operace. Měl jsem velkou radost, jak se podařilo loket poskládat zpátky. Každá část kosti je spojena, je to zase tak, jako tomu bylo předtím. Nemá sádru, takže můžeme začít cvičit hybnost. Za dva týdny se přijde ukázat a vytáhneme mu stehy. Nejdůležitější je, že celá skladba kostí se poskládala velmi dobře, je to dobrá začátek.“
(O Engeho léčení) „Musíme mu dát čas, aby se vše začalo hojit a potom můžeme začít pracovat na tom, jak dlouho bude muset být mimo závody. Jeho návrat bude záviset na tom, jak rychle se vrátí jeho pohyblivost, až budou jeho reflexy zase v pořádku, začneme ho připravovat na motokáry. Podle toho pak určíme, jak brzo se vrátí do závodního vozu.“
(O další péči) „Teď budeme jenom vyzařovat radiaci na loket. Při takovýchto úrazech se část svalů může přimknout ke kosti. Je to častější, čím delší je čas mezi operací a úrazem. Pokud sval přilne ke kosti, omezí to pohybový rozsah. Dáme Tomášovi malou dávku radiace, abychom eliminovali tyto obavy.“
Michael Petersen, majitel týmu Petersen Motorsports/White Lightning: "Telefonát od Tima Webera byl pro mě tou nejlepší zvěstí od zprávy, že Tomáš tu děsivou havárii přežil. Za krátkou dobu, kdy je Tomáš v našem týmu, se mezi námi vytvořilo přátelské pouto. V tuto chvíli nejde o obchod, ale o kamaráda. Nejdůležitější novinkou je to, že operace byla úspěšná. Zaslechnout zároveň i to, že bude brzo zpátky mezi námi na trati je už jen třešničkou na dortu. Jménem celého týmu bych chtěl poděkovat všem lidem z Methodist, OrthoIndy, American Le Mans Series, Baycroft Medical, doktoru Weberovi a všem, kteří na Tomáše mysleli a modlili se za něj.“ Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s. Foto: DPPI / FIA GT
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.