Tomáš Enge má za sebou úspěšnou operaci zraněného levého lokte. Českého závodníka operovali američtí specialisté ze soukromé nemocnice Methodist Hospital/OrthoIndy v Indianapolisu.
Kliniku vede proslulý chirurg a ortopéd Terry Trammell, zákrok provedl jeho kolega Tim Weber a český jezdec by měl být už v neděli či pondělí propuštěn do domácího léčení.
Doktor Weber potřeboval na operaci dvě hodiny. Podle Webera vše proběhlo hladce a fraktura se dobře poskládala. Do Engeho lokte byly vloženy dvě destičky a několik šroubů. Populární jezdec nemá sádru a do OrthoIndy se vrátí za dva týdny vytáhnout stehy. Doktor Weber při té příležitosti posoudí, jak zdárně se loket hojí a určí rehabilitační proces. Weber předpokládá, že pokud nedojde k nečekaným komplikacím, součástí rehabilitace bude i jízda na motokárách, aby se zajistili posilování svalů v lokti a paži. Následný postup pak rozhodne o tom, kdy se český jezdec vrátí do kokpitu.
Lékaři jsou ve svých prognózách optimističtí a do ALMS by se Enge mohl vrátit na začátku července v Lime Rock. Jestli Enge stihne svůj nejoblíbenější závod, 24 hodin Le Mans v půlce června, je otevřené a bude záviset na průběhu léčení a samotný jezdec se v žádném případě nevzdává naděje, že nebude na trati La Sarthe chybět.
OthoIndy, využívající Metodistickou nemocnici k operacím akutních úrazů, má přes šedesát specialistů – ortopédů. Je to největší soukromá ordinace se všemi službami ve středozápadní části USA a patří mezi největší v celých Státech. Lékaři a sestry v OrthoIndy jsou specialisté na poli sportovních zranění a úrazů, jaký se stal i Engemu.
Enge se zranil 31. března v závodě ALMS v ulicích St. Petersburgu. Se svým Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsports/White Lightning narazil po přibližně dvou hodinách závodu ve velké rychlosti do zdi. Kromě zlomeniny levého lokte, která je nejvážnějším zraněním, si zlomil žebra, pohmoždil plíce a utrpěl pohmožděniny. Tato zranění se léčí přirozeným procesem.
Antonín Charouz: "Jsem moc rád, že se operace povedla. S Tomášem jsem mluvil brzy poté, co se probral z narkózy. Byl unavený a ospalý, ale zároveň měl velkou radost. Stejně jako on i já mnohokrát děkuji všem, kteří Tomáše povzbuzují svými vzkazy na jeho internetových stránkách www.tomas-enge.com i na webech jeho týmů."
Dr. Tim Weber: (O operaci) „Jsem opravdu velmi, velmi spokojený s průběhem operace. Měl jsem velkou radost, jak se podařilo loket poskládat zpátky. Každá část kosti je spojena, je to zase tak, jako tomu bylo předtím. Nemá sádru, takže můžeme začít cvičit hybnost. Za dva týdny se přijde ukázat a vytáhneme mu stehy. Nejdůležitější je, že celá skladba kostí se poskládala velmi dobře, je to dobrá začátek.“
(O Engeho léčení) „Musíme mu dát čas, aby se vše začalo hojit a potom můžeme začít pracovat na tom, jak dlouho bude muset být mimo závody. Jeho návrat bude záviset na tom, jak rychle se vrátí jeho pohyblivost, až budou jeho reflexy zase v pořádku, začneme ho připravovat na motokáry. Podle toho pak určíme, jak brzo se vrátí do závodního vozu.“
(O další péči) „Teď budeme jenom vyzařovat radiaci na loket. Při takovýchto úrazech se část svalů může přimknout ke kosti. Je to častější, čím delší je čas mezi operací a úrazem. Pokud sval přilne ke kosti, omezí to pohybový rozsah. Dáme Tomášovi malou dávku radiace, abychom eliminovali tyto obavy.“
Michael Petersen, majitel týmu Petersen Motorsports/White Lightning: "Telefonát od Tima Webera byl pro mě tou nejlepší zvěstí od zprávy, že Tomáš tu děsivou havárii přežil. Za krátkou dobu, kdy je Tomáš v našem týmu, se mezi námi vytvořilo přátelské pouto. V tuto chvíli nejde o obchod, ale o kamaráda. Nejdůležitější novinkou je to, že operace byla úspěšná. Zaslechnout zároveň i to, že bude brzo zpátky mezi námi na trati je už jen třešničkou na dortu. Jménem celého týmu bych chtěl poděkovat všem lidem z Methodist, OrthoIndy, American Le Mans Series, Baycroft Medical, doktoru Weberovi a všem, kteří na Tomáše mysleli a modlili se za něj.“ Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s. Foto: DPPI / FIA GT
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?