Tomáš Enge má za sebou úspěšnou operaci zraněného levého lokte. Českého závodníka operovali američtí specialisté ze soukromé nemocnice Methodist Hospital/OrthoIndy v Indianapolisu.
Kliniku vede proslulý chirurg a ortopéd Terry Trammell, zákrok provedl jeho kolega Tim Weber a český jezdec by měl být už v neděli či pondělí propuštěn do domácího léčení.
Doktor Weber potřeboval na operaci dvě hodiny. Podle Webera vše proběhlo hladce a fraktura se dobře poskládala. Do Engeho lokte byly vloženy dvě destičky a několik šroubů. Populární jezdec nemá sádru a do OrthoIndy se vrátí za dva týdny vytáhnout stehy. Doktor Weber při té příležitosti posoudí, jak zdárně se loket hojí a určí rehabilitační proces. Weber předpokládá, že pokud nedojde k nečekaným komplikacím, součástí rehabilitace bude i jízda na motokárách, aby se zajistili posilování svalů v lokti a paži. Následný postup pak rozhodne o tom, kdy se český jezdec vrátí do kokpitu.
Lékaři jsou ve svých prognózách optimističtí a do ALMS by se Enge mohl vrátit na začátku července v Lime Rock. Jestli Enge stihne svůj nejoblíbenější závod, 24 hodin Le Mans v půlce června, je otevřené a bude záviset na průběhu léčení a samotný jezdec se v žádném případě nevzdává naděje, že nebude na trati La Sarthe chybět.
OthoIndy, využívající Metodistickou nemocnici k operacím akutních úrazů, má přes šedesát specialistů – ortopédů. Je to největší soukromá ordinace se všemi službami ve středozápadní části USA a patří mezi největší v celých Státech. Lékaři a sestry v OrthoIndy jsou specialisté na poli sportovních zranění a úrazů, jaký se stal i Engemu.
Enge se zranil 31. března v závodě ALMS v ulicích St. Petersburgu. Se svým Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsports/White Lightning narazil po přibližně dvou hodinách závodu ve velké rychlosti do zdi. Kromě zlomeniny levého lokte, která je nejvážnějším zraněním, si zlomil žebra, pohmoždil plíce a utrpěl pohmožděniny. Tato zranění se léčí přirozeným procesem.
Antonín Charouz: "Jsem moc rád, že se operace povedla. S Tomášem jsem mluvil brzy poté, co se probral z narkózy. Byl unavený a ospalý, ale zároveň měl velkou radost. Stejně jako on i já mnohokrát děkuji všem, kteří Tomáše povzbuzují svými vzkazy na jeho internetových stránkách www.tomas-enge.com i na webech jeho týmů."
Dr. Tim Weber: (O operaci) „Jsem opravdu velmi, velmi spokojený s průběhem operace. Měl jsem velkou radost, jak se podařilo loket poskládat zpátky. Každá část kosti je spojena, je to zase tak, jako tomu bylo předtím. Nemá sádru, takže můžeme začít cvičit hybnost. Za dva týdny se přijde ukázat a vytáhneme mu stehy. Nejdůležitější je, že celá skladba kostí se poskládala velmi dobře, je to dobrá začátek.“
(O Engeho léčení) „Musíme mu dát čas, aby se vše začalo hojit a potom můžeme začít pracovat na tom, jak dlouho bude muset být mimo závody. Jeho návrat bude záviset na tom, jak rychle se vrátí jeho pohyblivost, až budou jeho reflexy zase v pořádku, začneme ho připravovat na motokáry. Podle toho pak určíme, jak brzo se vrátí do závodního vozu.“
(O další péči) „Teď budeme jenom vyzařovat radiaci na loket. Při takovýchto úrazech se část svalů může přimknout ke kosti. Je to častější, čím delší je čas mezi operací a úrazem. Pokud sval přilne ke kosti, omezí to pohybový rozsah. Dáme Tomášovi malou dávku radiace, abychom eliminovali tyto obavy.“
Michael Petersen, majitel týmu Petersen Motorsports/White Lightning: "Telefonát od Tima Webera byl pro mě tou nejlepší zvěstí od zprávy, že Tomáš tu děsivou havárii přežil. Za krátkou dobu, kdy je Tomáš v našem týmu, se mezi námi vytvořilo přátelské pouto. V tuto chvíli nejde o obchod, ale o kamaráda. Nejdůležitější novinkou je to, že operace byla úspěšná. Zaslechnout zároveň i to, že bude brzo zpátky mezi námi na trati je už jen třešničkou na dortu. Jménem celého týmu bych chtěl poděkovat všem lidem z Methodist, OrthoIndy, American Le Mans Series, Baycroft Medical, doktoru Weberovi a všem, kteří na Tomáše mysleli a modlili se za něj.“ Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s. Foto: DPPI / FIA GT
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.