Úspěšnou premiéru ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Daytoně zažil Tomáš Enge, který s prototypem Riley&Scott týmu Samax Motorsport dojel na šestém místě absolutního pořadí.
Jan Charouz neměl při svém debutu s Porsche GT3 týmu Farnbacher tolik štěstí a po nehodě týmového kolegy závod nedokončil.
Půldruhé hodině po sobotním poledni floridského času odstartoval čtyřiadvacetihodinový závod v Daytoně. Za volantem vozu číslo 7 seděl Enge, který po problémech v kvalifikaci startoval až jako poslední prototyp z 28. místa. Jízdu zahájil hodně dravě a rychle předjížděl své soupeře, po dvou hodinách předával vůz v kontaktu s první desítkou. Nadějný začátek přibrzdila kolize Chrise Festy s jiným vozem, která si vyžádala výměnu přídě. Po dlouhé hodiny pak Engeho posádka držela stabilní odstup pěti až šesti kol na lídra závodu. Ten byl hodně dramatický se spoustou kolizí, v polovině musel být dokonce na chvíli přerušen. Chris Pallis totiž ztratil kontrolu nad svým Porsche a poničil svodidla v první zatáčce natolik, že muselo dojít k jejich opravě.
Enge a jeho kolegové se v dalším průběhu závodu posouvali vpřed, dlouhou dobu jezdili na pátém místě. Hodinu a půl před koncem ovšem zamířil Roger Yasukawa s poškozenou převodovkou do boxů. Kvůli opravě klesli na sedmé místo, Enge byl následně poslán na trať s jasným cílem – pokusit se vylepšit konečné umístění. V napínavém souboji se mu podařilo dojet a předjet vůz č. 77 a protnul cílovou pásku na šestém místě.
Zatímco Enge bojoval za volantem prototypu, Jan Charouz usedal do GT vozu Porsche. Jeho posádka se pohybovala v první desítce a Charouz si i přes první start v Daytoně nezadal se zkušenějšími jezdci. Ve voze absolvoval přibližně dvakrát dvě hodiny, když druhou dvouhodinovku rozdělilo již zmíněné přerušení závodu. Dalšího stintu se již bohužel nedočkal, když jen pár kol před střídáním v sedm ráno jeho kolega havaroval a vůz dále nemohl pokračovat.
Tomáš Enge: „Závod jsem si hodně užil a hlavně po startu jsem se bavil. Během dvou hodin jsem se dostal z 28. místa do desítky, pořád jsem někoho předjížděl. Škoda, že jsme hned v první čtvrtině ztratili opravou vozu po kontaktu Chrise s jiným vozem asi pět kol, protože náš odstup na čelo se pak po většinu závodu držel na stejné úrovni. Samotný závěr byl hodně hektický, po problémech s převodovkou mě tým posadil do auta s tím, že mám jet naplno a pokusit se dostat aspoň na šesté místo. Většina aut už jela na jistotu na dojetí, zatímco já jsem naháněl vůz číslo 77 a oba jsme se rázně proplétali mezi ostatními. Nakonec se mi ho podařilo předjet a šesté místo hodnotím jako úspěch. Mí kolegové neměli s vytrvalostními závody velké zkušenosti a za daných okolností jsme si vedli dobře. Dvakrát silně pršelo a podmínky byly hodně špatné, ale zvládli jsme to. Dnešní závod byl pro mě i novou zkušeností, na rozdíl od Le Mans jsem jel s vozem, který byl v nejsilnější skupině a pokud si dobře vzpomínám, tak mě za celý závod nikdo nepředjel.“
Jan Charouz: „V tuto chvíli jsem hlavně rozmrzelý, že jsme nedokončili závod. Ráno jsem už byl připravený v boxech na usednutí do vozu, když došlo k nehodě. Na druhou stranu tento týden přinesl zajímavé zážitky a zkušenosti. Se svým výkonem jsem spokojený, dařilo se mi jezdit vyrovnané a srovnatelné časy. Provoz na trati byl hodně hustý, bylo to náročné na koncentraci.“ BPA sport marketing, a.s. Foto: IndyCar Media
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.