Jarek Janiš dostal ke skvělému třetímu místu šampionátu FIA GT mezi jezdci třídy GT1 ještě osobní ocenění za nejlepší jezdecké výkony ve třídě GT1.
Desátý závod sezony v Dubaji udělal tečku za letošním šampionátem FIA GT a hned v sobotu večer byla na programu slavnostní večeře. Pro poháry si přišli tři nejlepší jezdci z obou tříd GT1 a GT2, ale navrch byly ještě oceněny nejlepší jezdecké výkony obou tříd. Český motorismus byl díky Jarku Janišovi hodně vidět, rodák z Olomouce totiž vybojoval třetí místo v konečném pořadí jezdců třídy GT1 a navrch dostal od organizátorů cenu za nejlepší jezdecký výkon ve třídě GT1. V oficiálním komuniké se hovoří o tom, že si ji zasloužil čtyřmi pole position, nikdo jiný v GT1 neměl více než jeden, a výjimečné výkony. Ty sice nebyly jmenovány konkrétně, ale určitě nejde jen o vítězné závody v Brně a Hungaroringu, aktérům a pozorovatelům šampionátu FIA GT se do paměti ještě více vryly jeho fantastické stíhací jízdy v Dijonu a Mugellu
Janiš v letošní sezoně šampionátu FIA GT nastoupil do devíti z deseti podniků, v osmi případech jel s vozem Saleen S7R týmu Zakspeed, poslední závod potom s vozem Aston Martin DBR9 týmu Race Alliance. V průběhu roku vyhrál čtyřikrát kvalifikaci, k tomu přidal vítězství v Brně a Hungaroringu, na stupních vítězů byl ještě za druhé místo v Silverstone. O další triumfy ho připravila smůla či soupeřem zaviněný kontakt. Na druhou stranu i v těchto závodech podal mimořádné výkony a jeho jízda v Dijonu brala dech a vynesla mu uznání celého paddocku.
Rozhovor s Jarek Janišem
Letos jste měl možnost poprvé odjet až na jedinou výjimku kompletní šampionát FIA GT, nakonec se vám podařilo vybojovat třetí místo. Jak jste s ním spokojený?
"Třetí místo je určitě krásné a jsem za něj rád. Na druhou stranu jsme měli v několika závodech smůlu, bez ní bych mohl být asi ještě výše, ale takový je už motoristický sport. Důležité je mít z výkonu dobrý pocit a v tomto ohledu jsem spokojený, protože se mi jezdecky dařilo na všech tratích. Nikdy není snadné dosáhnout dobrého celkového umístění, protože musíte udržet výkonnost po celou sezonu. Poděkování patří také týmům Zakspeed, kde jsem odjel většinu sezony, a Race Alliance, který měl dal šanci v posledním závodu. Díky patří i manažeru Charouzovi, který dokázal zařídit angažmá, jinak bych třetí nebyl.“
Jak moc těžké bylo na poslední chvíli změnit tým i vůz? Jak vás u Race Alliance přijali?
"To není nikdy jednoduché, neznal jsem trať a do toho ještě nový vůz, inženýr, týmoví kolegové. Musí ale říci, že mě přijali fantasticky a cítil jsem, že mi oba týmoví kolegové i celý tým moc chtějí pomoci k tomu celkovému výsledku. Myslím, že jsme spolupracovali velmi dobře a otevřeně, jsem jim za to vděčný."
Jak rozdílné jsou vozy Saleen a Aston Martin?
"Rozdíly tam pochopitelně jsou, každý z vozů má své přednosti. Naštěstí jsem si rychle zvyknul, Aston Martin je chováním podobný Ferrari 500 Maranello, se kterým jsem loni jel tři závody."
Který závod v letošní sezoně považujete za nejvydařenější?
"Jednoznačně Brno, domácí závod je vždy těžší, jste pod větším tlakem. Mě se navíc v Brně v poslední době nedařilo, nedokončil jsem závody DTM ani F3000. O to větší radost jsem měl z letošního triumfu, kterého si cením hodně vysoko. Vyhrát doma je vždy speciální."
Dokážete si představit, že byste v šampionátu FIA GT závodil i v dalším roce?
"Ano, nebránil bych se tomu. Hodně bude záležet na nabídkách, je důležité být ve správném týmu s dobrým vozem, ale to platí pro kteroukoliv sérii. Další sezona je ale ještě daleko, nechávám to na mém manažerovi. Teď v zimě je mojí prioritou pomoci českému týmu v A1GP."
Na slavnostní večeři jste v Dubaji dostal vedle trofeje za celkové třetí místo i cenu za nejlepší jezdecký výkon ve třídě GT1, co to pro vás znamená?
"Udělalo mi to obrovskou radost, šel jsem na pódium a celý sál tleskal. Ocenění organizátorů je to potvrzením toho, že se mi letošní sezona povedla a znovu musím poděkovat i oběma týmům, za které jsem startoval."BPA sport marketing, a.s.Foto: annimages.com
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.