Vozy Ford Mustang první generace platí za jedny z nejkultovnějších muscle car vůbec. Drtivá většina majitelů se při jejich renovaci snaží o co největší autentičnost. To ovšem neplatí v tomto případě.
Američan Kyle Skif přetvořil Ford Mustang z roku 1967 na stylový rat rod, který nemá ve světě obdoby. Vše začalo zakoupením orezlého torza, kterému chyběl interiér a dokonce i motor. Navrácení vozu jeho původní lesk se jevilo jako finanční nesmysl, a tak se rozhodl postavit tento unikát.
Nejprve vlastními silami postavil trubkový rám včetně integrované bezpečnostní klece, na kterou posléze posadil karosérii Mustangu. Za pozornost rozhodně stojí odpružení kol tohoto projektu. Když se podíváte do motorového prostoru, určitě vám neuniknou vodorovné pružiny. Jedná se o odpružení Pushrod, které je hojně využíváno u závodních speciálů. Podobné řešení bylo použito též v případě zadní nápravy.
Pro zajištění co možná nejlepších jízdních vlastností se značně rozšířil rozchod kol, které se nacházejí mimo karosérii pod vlastnoručně vyrobenými blatníky z nerezové oceli. Čistě puristickému interiéru kralují kovová sedadla s velkým množstvím otvorů.
Pod kapotou našel své místo motor z Chevroletu Corvette C5. Je jím 5,7 litrový V8 s označením LS1. Ten již v základu udává solidních 257 kW (350 koní) a 483 N.m. To však bylo Kylovi málo, a tak motor obdržel řadu dalších vylepšení, včetně sacího potrubí Holley Mild Ram a výfukového potrubí Kooks. Výkon motoru samozřejmě putuje na kola zadní nápravy, která jsou pro přenos stáda koní vybavena dostatečně širokými penumatikami.
Dynamické schopnosti ratrod Mustangu nejsou známy. Ale již sériová Corvette C5 zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a dokáže se rozjet až na 281 km/h. Není důvod nevěřit, že silnější a lehčí Mustang bude ještě rychlejší.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.