Ladičské studio NF Design z Ázerbájdžánu si vzalo do parády Gaz-21 Volha, známou pod přezdívkou Carevna a Jaguar XJ12. Pět let tvrdé práce přineslo svůj výsledek a vy se na něj teď můžete podívat.
O různých stavbách Careven s motory a podvozky Mercedes Benz nebo BMW jste mohli slyšet již vícekrát. Ale zde se jedná o kombinaci aristokratického britského Jaguaru a limuzíny pro sovětské papaláše. Na první pohled je Gaz-21 Volha jasně rozpoznatelná. Na ten druhý si uvědomíte, že je zde všechno jinak. Vůz je proporčně zcela odlišný, je nižší a delší. Celkové vnější rozměry jsou nyní 5070 mm na délku, 1800 mm na šířku a 1440 mm na délku.
Z předního pohledu nejvíce zaujme maska chladiče a nárazník z leštěné nerezové oceli. Z bočního leštěné prahy a obří kola. Vzadu zas leštěný nárazník a dvě koncovky výfuku. Kombinace nerezové oceli a černého metalického laku vypadá parádně. Velkou specialitou zadní části je přístup k hrdlům palivových nádrží. Přepínačem na středové konzoli se sklopí zadní světla o 45-50° a umožní tankování.
V interiéru se pánům z Ázerbájdžánu podařilo skloubit britský a sovětských styl. Červenou kůží obšitému interiéru, vévodí přístrojová deska převzata z Jaguaru, kdežto volant a přepínače v barvě slonoviny odkazují na sovětskou legendu. Dobře je zamaskovaný displej infotainmentu. Na první pohled vypadá jako dobové ochromované rádio.
Největší změny se odehrály pod dlouhou černou kapotou. Původně "21" používala řadový čtyřválec o objemu 2445 ccm s výkonem 55 kW (75 koní) a točivým momentem 172 N.m. Zadní kola byla poháněna přes 3 stupňovou manuální převodovku. Nyní je všechno jinak. Nyní zde svou práci odvádí motor Jaguaru a ne ledajaký. Jedná se o V12 o objemu 5307 ccm s výkonem 220 kW (299 koní) a točivým momentem 427 N.m. To znamená 3x víc válců a 4x větší výkon. Jediné, co zůstalo, jsou 3 rychlostní stupně. S tím rozdílem, že nyní se neřadí ručně, ale automaticky. Jízdní dynamika této krásné, téměř 300 koňové černé limuzíny, nám není známá. Můžeme jen uvést, že výchozí Jaguar XJ12 měl maximální rychlost 230 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou 7,5 s.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?