Náš oblíbený ruský YouTuber Vlad z kanálu Garage 54 se před pár týdny pustil do dalšího šíleného projektu, ve kterém se rozhodl osadit klasickou Ladu podstatně výkonnějším motorem. Tím je v tomto případě 7.0 litrový vidlicový osmiválec ZIL, který si vypůjčil z náklaďáku. Jak tenhle šílený projekt dopadl?
Vlad je svými experimenty s motorovým prostorem Lady vcelku dobře známý. Zatímco dříve se pokoušel spojovat standardní čtyřválce a vytvářel tak monstrum s extrémně dlouhým čumákem, tentokrát si vybral již hotový a plně funkční motor. Ten však pochází z náklaďáku ZIL-131, má osm válců, objem 6 nebo 7 litrů a dostat ho do Lady nebylo vůbec snadné.
Kromě kompletní přestavby motorového prostoru bylo nutné pustit se i do přestavby interiéru, který teď připomíná spíše závodní dragster. Řidič sedí na úrovni B sloupku, řadící páka je dlouhá jak týden před výplatou a výhled z vozu zřejmě také nebude ukázkový. Stroj je však plně funkční, což si ovšem vyžádalo spoustu času potřebného k vytvoření unikátních dílů.
A tohle se nám na Vladových projektech skutečně líbí. V jeho videích totiž vidíte prakticky kompletní průběh přestavby, během kterých se jeho tým mechaniků setkává s různými problémy. Přestavba je sice rozdělena do tří videí, nicméně pokud budete mít čas, zkuste si je projít. Pokud ale čas nemáte, pojďme se podívat až na výsledek, který dostal jméno Ladzilla.
Protože se jednalo o vůbec první ostrou jízdu, dalo se očekávat, že nepoběží jako po másle. Ihned po nastartování tak s vozem začaly cloumat mohutné vibrace, což byl důsledek osazení mohutného motoru z náklaďáku do nepříliš pevného šasi stařičké Lady. A vibrace se nakonec ukázaly být snad jediným zdrojem problémů, neboť jinak tohle auto vcelku slušně fungovalo.
Díky zavařenému diferenciálu a brutálnímu nadbytku výkonu i točivého momentu dokázala Lada protáčet kola prakticky při jakékoliv rychlosti - stačilo jen přišlápnout plynový pedál. Kvůli vibracím však často docházelo k vyklepání drátů od baterie, což dokázalo auto spolehlivě zastavit. Během jízdy se také povolilo pár šroubů a nevydržel systém chlazení.
Dokud však Ladzilla jezdila, všichni se královsky bavili. A i když její jméno vychází jen z kombinace Lady a Zilu, dokonale dostála i jeho mýtickému významu. Obří motor totiž doslova chrlil plameny, zatímco od zadní nápravy vycházel kouř od spálených pneumatik.
A i když Vlad přirovnával jízdu ke staré parní lokomotivě a občas ho štvaly drobné vrtochy, rozhodně byl s dílem spokojený. A my se vlastně nedivíme - zvlášť po přihlédnutí ke skutečnosti, kolik dílů si museli mechanici vyrobit doslova na koleni. Ať už šlo o diferenciál, kardan, chladící systém, atd. Jakkoliv je tedy tento projekt šílený, rozhodně je úspěšný a my doufáme, že ho v budoucnosti ještě uvidíme.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.