Když se řekne Jeep, většina z nás si představí buďto pravověrný off-road, nebo alespoň pořádně drsné SUV. V druhé polovině minulého století však automobilka vyráběla i modely, které měly poháněnou jen jednu nápravu a velkou oblibu si získaly třeba u pošty. A právě jeden takový model se teď objevil na prodej, je však poněkud upraven a to v hodně atypickém stylu.
Pokud se alespoň trochu vyznáte v Jeepech, pak nejspíš budete znát modely s označením CJ, které předcházely dnešním modelům Wrangler. Dlouho vyráběná generace byla nabízená v mnoha variantách, z nichž jednu si oblíbil i americký poštovní úřad. Jednalo se o variantu DJ, často přezdívanou Dispatcher, která měla poháněnou pouze jednu nápravu a určitou dobu byla synonymem pošťáckého vozu.
Jeep DJ, který se objevil na inzertních webech eBay a Craigslist, už toho ale s původním provedením nemá příliš společného. Už na první pohled je totiž vidět, že před jeho kabinou jsou uloženy hned dva osmiválcové motory Chevy 355, které nejsou ani kapotovány.
Dvojice 5.8 litrových poctivých amerických osmiválců je umístěna za sebou a výkon posílají na automatickou třístupňovou převodovku TH400, která jej dále posílá na listovými pery odpruženou zadní nápravu z Jeepu Cherokee XJ z roku 1993. Jedním z vůbec nejzajímavějších prvků je však dvojice chladičů, které jsou umístěny po bocích rámu před kabinou. Na každém z chladičů je navíc umístěn vlastní ventilátor.
Přední náprava je velice jednoduchá a její odpružení spočívá na napříč umístěných listových perech - podle prodejce by měla náprava pocházet z Fordu vyrobeného v roce 1955, jak podle webu Jalopnik, který na vůz poprvé upozornil, uvádí prodejce. Na obou nápravách jsou 35-palcové univerzální pneumatiky, vpředu jsou použity kotoučové brzdy a vzadu bubnové brzdy. Řízení je využito opět ze starého Fordu, tentokrát z 90. let.
Rám byl vyroben na zakázku a při stavbě byla použita celá řada zcela nových či neobvyklých řešení. Například horká voda z motoru je do chladičů dopravována dvěma červenými PVC trubkami a o její koloběh se staré dvojice elektrických pum.
Zdvojování je však u tohoto vozu víc než časté. Jeep je poháněn dvěma motory, motory jsou chlazeny dvojicí chladičů, o přísun paliva se staré dvojice palivových pump, energii pro svíčky dodává dvojice autobaterií Optima a vzduch s palivem se míchá ve dvojici karburátorů Holley 600. A vlastně jsou zde poháněna "jen" dvě kola.
Jak celý Jeep technicky funguje, jaká je jeho maximální rychlost a jak rychle akceleruje bohužel nevíme, redaktoři webu Jalopnik však zjistili jeho spotřebu - 31 litrů na sto kilometrů. Ohromné spotřebě se však nelze divit ani vzhledem k váze, která se navzdory prvnímu pohledu pohybuje okolo 1.8 tuny.
A proč jsme v titulku zmiňovali buranskou úpravu? Odpověď si může každý přečíst na zadním skle - „Never Underestimate a Motivated Redneck," což by se dalo přeložit jako „Nikdy nepodceňujte motivovaného burana." Ostatně vůz je inzerován na eBay a Craigslistu ve Virginii, kde je podobné slovo na denním pořádku.
A cena? Zatím 15 000 dolarů, tedy cca 340 500 Kč. Jestli je to hodně nebo málo sice soudit nechceme, stroj je to však skutečně úchvatný a bezpochyby unikátní.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.