Když se řekne Jeep, většina z nás si představí buďto pravověrný off-road, nebo alespoň pořádně drsné SUV. V druhé polovině minulého století však automobilka vyráběla i modely, které měly poháněnou jen jednu nápravu a velkou oblibu si získaly třeba u pošty. A právě jeden takový model se teď objevil na prodej, je však poněkud upraven a to v hodně atypickém stylu.
Pokud se alespoň trochu vyznáte v Jeepech, pak nejspíš budete znát modely s označením CJ, které předcházely dnešním modelům Wrangler. Dlouho vyráběná generace byla nabízená v mnoha variantách, z nichž jednu si oblíbil i americký poštovní úřad. Jednalo se o variantu DJ, často přezdívanou Dispatcher, která měla poháněnou pouze jednu nápravu a určitou dobu byla synonymem pošťáckého vozu.
Jeep DJ, který se objevil na inzertních webech eBay a Craigslist, už toho ale s původním provedením nemá příliš společného. Už na první pohled je totiž vidět, že před jeho kabinou jsou uloženy hned dva osmiválcové motory Chevy 355, které nejsou ani kapotovány.
Dvojice 5.8 litrových poctivých amerických osmiválců je umístěna za sebou a výkon posílají na automatickou třístupňovou převodovku TH400, která jej dále posílá na listovými pery odpruženou zadní nápravu z Jeepu Cherokee XJ z roku 1993. Jedním z vůbec nejzajímavějších prvků je však dvojice chladičů, které jsou umístěny po bocích rámu před kabinou. Na každém z chladičů je navíc umístěn vlastní ventilátor.
Přední náprava je velice jednoduchá a její odpružení spočívá na napříč umístěných listových perech - podle prodejce by měla náprava pocházet z Fordu vyrobeného v roce 1955, jak podle webu Jalopnik, který na vůz poprvé upozornil, uvádí prodejce. Na obou nápravách jsou 35-palcové univerzální pneumatiky, vpředu jsou použity kotoučové brzdy a vzadu bubnové brzdy. Řízení je využito opět ze starého Fordu, tentokrát z 90. let.
Rám byl vyroben na zakázku a při stavbě byla použita celá řada zcela nových či neobvyklých řešení. Například horká voda z motoru je do chladičů dopravována dvěma červenými PVC trubkami a o její koloběh se staré dvojice elektrických pum.
Zdvojování je však u tohoto vozu víc než časté. Jeep je poháněn dvěma motory, motory jsou chlazeny dvojicí chladičů, o přísun paliva se staré dvojice palivových pump, energii pro svíčky dodává dvojice autobaterií Optima a vzduch s palivem se míchá ve dvojici karburátorů Holley 600. A vlastně jsou zde poháněna "jen" dvě kola.
Jak celý Jeep technicky funguje, jaká je jeho maximální rychlost a jak rychle akceleruje bohužel nevíme, redaktoři webu Jalopnik však zjistili jeho spotřebu - 31 litrů na sto kilometrů. Ohromné spotřebě se však nelze divit ani vzhledem k váze, která se navzdory prvnímu pohledu pohybuje okolo 1.8 tuny.
A proč jsme v titulku zmiňovali buranskou úpravu? Odpověď si může každý přečíst na zadním skle - „Never Underestimate a Motivated Redneck," což by se dalo přeložit jako „Nikdy nepodceňujte motivovaného burana." Ostatně vůz je inzerován na eBay a Craigslistu ve Virginii, kde je podobné slovo na denním pořádku.
A cena? Zatím 15 000 dolarů, tedy cca 340 500 Kč. Jestli je to hodně nebo málo sice soudit nechceme, stroj je to však skutečně úchvatný a bezpochyby unikátní.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?