O instalaci proudových motorů pod kapoty automobilů začali někteří lidé přemýšlet snad už ve chvíli, kdy začaly první proudové motory pohánět letadla. V minulosti sice vzniklo několik modelů, ale ve výsledku se tato koncepce nikdy neuchytila. Stále se ale najdou jedinci, kteří se pokouší postavit si podobný stroj svépomocí. A nikoho jistě nepřekvapí, že se jich celkem dost nachází v Rusku.
Proudové motory sice v minulosti automobilový trh nedobyly, ovšem v současnosti už se opět objevují koncepty, které se k této myšlence vrací. Jedním z nich je například supersportovní REN RS, který by pod svou kapotou měl ukrývat mikro-turbínový pohon, který by vytvářel elektrickou energii pro jeho elektrický pohonný systém.
V případě RENu RS se však bavíme o velice sofistikovaném systému, na jehož vývoji se podílí přední odborníci. Kromě toho ale na světě existují i podstatně jednoduší "vozy," jejichž stavba probíhala s podstatně menšími náklady a bez velké pozornosti.
Dnes bychom rádi mluvili o jednom konkrétním BMW řady 3 generace e30, jehož majitelem je podle CarScoops jistý Igor Negoda. Ten totiž odstranil standardní motor a pod kapotu svého BMW umístil tryskový motor TS-21 ze sovětské stíhačky Mig-23.
TS-21 ale není hlavním pohonným motorem, který by se na platformu starého BMW rozhodně nevešel. Místo toho slouží TS-21 jako APU, tedy Auxilliary Power Unit / Pomocná pohonná jednotka. Jejím úkolem v letadle tak bylo například pomoci se startováním hlavního motoru, atd.
V podstatě se jedná o docela malé zařízení, čemuž odpovídá i jeho výkon - skromných 60 koní. Na druhou stranu ale dokáže zaujmout točivým momentem, který se pohybuje okolo 400 Nm - na rozpohybování starého BMW a pálení pneumatik je to víc než dost.
Vlastně je to více točivého momentu, než kolik dokázala vyprodukovat jakákoliv jiná sériově montovaná pohonná jednotka. Během startování navíc létají s kapoty plameny a během jízdy vydává BMW charakterictický zvuk proudových motorů, takže si připadáte jak na letišti.
A pokud by vás náhodou zajímalo, jak se Igor dostal k proudovému motoru z vojenské stíhačky, máme překvapivou odpověď: Zdarma mu ho daroval jeden z jeho odběratelů na YouTube. Zřejmě to ale nebude nijak neobvyklá součástka, neboť podle CarScoops by Igor měl mít ještě dva náhradní.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.