O instalaci proudových motorů pod kapoty automobilů začali někteří lidé přemýšlet snad už ve chvíli, kdy začaly první proudové motory pohánět letadla. V minulosti sice vzniklo několik modelů, ale ve výsledku se tato koncepce nikdy neuchytila. Stále se ale najdou jedinci, kteří se pokouší postavit si podobný stroj svépomocí. A nikoho jistě nepřekvapí, že se jich celkem dost nachází v Rusku.
Proudové motory sice v minulosti automobilový trh nedobyly, ovšem v současnosti už se opět objevují koncepty, které se k této myšlence vrací. Jedním z nich je například supersportovní REN RS, který by pod svou kapotou měl ukrývat mikro-turbínový pohon, který by vytvářel elektrickou energii pro jeho elektrický pohonný systém.
V případě RENu RS se však bavíme o velice sofistikovaném systému, na jehož vývoji se podílí přední odborníci. Kromě toho ale na světě existují i podstatně jednoduší "vozy," jejichž stavba probíhala s podstatně menšími náklady a bez velké pozornosti.
Dnes bychom rádi mluvili o jednom konkrétním BMW řady 3 generace e30, jehož majitelem je podle CarScoops jistý Igor Negoda. Ten totiž odstranil standardní motor a pod kapotu svého BMW umístil tryskový motor TS-21 ze sovětské stíhačky Mig-23.
TS-21 ale není hlavním pohonným motorem, který by se na platformu starého BMW rozhodně nevešel. Místo toho slouží TS-21 jako APU, tedy Auxilliary Power Unit / Pomocná pohonná jednotka. Jejím úkolem v letadle tak bylo například pomoci se startováním hlavního motoru, atd.
V podstatě se jedná o docela malé zařízení, čemuž odpovídá i jeho výkon - skromných 60 koní. Na druhou stranu ale dokáže zaujmout točivým momentem, který se pohybuje okolo 400 Nm - na rozpohybování starého BMW a pálení pneumatik je to víc než dost.
Vlastně je to více točivého momentu, než kolik dokázala vyprodukovat jakákoliv jiná sériově montovaná pohonná jednotka. Během startování navíc létají s kapoty plameny a během jízdy vydává BMW charakterictický zvuk proudových motorů, takže si připadáte jak na letišti.
A pokud by vás náhodou zajímalo, jak se Igor dostal k proudovému motoru z vojenské stíhačky, máme překvapivou odpověď: Zdarma mu ho daroval jeden z jeho odběratelů na YouTube. Zřejmě to ale nebude nijak neobvyklá součástka, neboť podle CarScoops by Igor měl mít ještě dva náhradní.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.