O instalaci proudových motorů pod kapoty automobilů začali někteří lidé přemýšlet snad už ve chvíli, kdy začaly první proudové motory pohánět letadla. V minulosti sice vzniklo několik modelů, ale ve výsledku se tato koncepce nikdy neuchytila. Stále se ale najdou jedinci, kteří se pokouší postavit si podobný stroj svépomocí. A nikoho jistě nepřekvapí, že se jich celkem dost nachází v Rusku.
Proudové motory sice v minulosti automobilový trh nedobyly, ovšem v současnosti už se opět objevují koncepty, které se k této myšlence vrací. Jedním z nich je například supersportovní REN RS, který by pod svou kapotou měl ukrývat mikro-turbínový pohon, který by vytvářel elektrickou energii pro jeho elektrický pohonný systém.
V případě RENu RS se však bavíme o velice sofistikovaném systému, na jehož vývoji se podílí přední odborníci. Kromě toho ale na světě existují i podstatně jednoduší "vozy," jejichž stavba probíhala s podstatně menšími náklady a bez velké pozornosti.
Dnes bychom rádi mluvili o jednom konkrétním BMW řady 3 generace e30, jehož majitelem je podle CarScoops jistý Igor Negoda. Ten totiž odstranil standardní motor a pod kapotu svého BMW umístil tryskový motor TS-21 ze sovětské stíhačky Mig-23.
TS-21 ale není hlavním pohonným motorem, který by se na platformu starého BMW rozhodně nevešel. Místo toho slouží TS-21 jako APU, tedy Auxilliary Power Unit / Pomocná pohonná jednotka. Jejím úkolem v letadle tak bylo například pomoci se startováním hlavního motoru, atd.
V podstatě se jedná o docela malé zařízení, čemuž odpovídá i jeho výkon - skromných 60 koní. Na druhou stranu ale dokáže zaujmout točivým momentem, který se pohybuje okolo 400 Nm - na rozpohybování starého BMW a pálení pneumatik je to víc než dost.
Vlastně je to více točivého momentu, než kolik dokázala vyprodukovat jakákoliv jiná sériově montovaná pohonná jednotka. Během startování navíc létají s kapoty plameny a během jízdy vydává BMW charakterictický zvuk proudových motorů, takže si připadáte jak na letišti.
A pokud by vás náhodou zajímalo, jak se Igor dostal k proudovému motoru z vojenské stíhačky, máme překvapivou odpověď: Zdarma mu ho daroval jeden z jeho odběratelů na YouTube. Zřejmě to ale nebude nijak neobvyklá součástka, neboť podle CarScoops by Igor měl mít ještě dva náhradní.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.