Vozidla z kategorie SUV, tedy Sport utility vehicle, se na trhu pohybují už pěknou řádku let, ovšem za celou tu dobu se nedá o žádné velké sportovnosti mluvit. Situaci v posledních letech změnily modely jako Jeep Grand Cherokee Trackhawk nebo Lamborghini Urus. Ještě před jejich příchodem však vzniklo monstrum, které trhá pneumatiky jen pří polechtání plynu.
Chevrolet Tahoe z konce devadesátých let je krásným zástupcem amerických SUV: stovky kilogramů poctivé oceli s aerodynamikou lednice, které do pohybu uváděl obrovský motor nevalného výkonu. Majitel tohoto konkrétního kousku se však nechtěl smířit s absencí výkonu a proto se rozhodl pro takový menší tuning.
Motor pod kapotou svého Chevroletu LT z roku 1998 totiž zaměnil za 6.2 litrový přeplňovaný osmiválec z Chevroletu Corvette ZR1. Na první pohled změnu nepoznáte, ovšem po nastartování na řidiče čeká zážitek, který dlouho žádné jiné auto nabídnout nedokázalo.
Příběh jedinečného stroje, který se řadí k ikonickým americkým vozům konce devadesátých let, odhalili web Jalopnik. Jeho redaktoři totiž našli tohle Tahoe v inzerci aukčního webu Bring A Trailer, kde se dá najít skutečně celá řada zajímavých strojů.
Podle inzerátu pořídil současný majitel tohle Tahoe v roce 2012 s nájezdem pouhých 33 000 mil, tedy cca 53108 kilometrů. Zanedlouho poté však majitel vůz odvezl svůj vůz do dealerství Chevroletu, kde nechal vyndat originální motor Vortec V8, který nahradil motor LS9 - stejný, který se dává i do Chevroletu Corvette ZR1.
Následovala výměna převodovky za odolnější čtyřstupňový automat, brzdy byly vyměněny za výkonnější, podvozek automobilu se přiblížil o pár centimetrů blíž zemi, zadní nápravu Dana 60 zdobí uzavíratelný diferenciál, posílen musel být chladící systém a přibylo pár stabilizátorů a výztuh karoserie.
I přes řadu úprav byste však nehádali, čím vším si tohle Tahoe prošlo. Po usednutí do interiéru člověka přivítá naprosto sériový interiér, včetně původního volantu, řadící páky pod volantem, původních sedadel nebo originálního kazetového přehrávače.
Při pohledu na exteriér zaujmou nanejvýš větší kola, za která se musela vejít větší brzdy. Vzhledem k všeobecné oblibě velkých kol by přesto nikdo nehádal, jaký výkon se ukrývá pod kapotou. Tohle auto je zkrátka naprosto dokonalý sleeper.
Úprava rozhodně nebyla snadná ani laciná. Pro zástavbu takto výkonného motoru bylo potřeba připravit celou řadu změn a vyměnit poměrně velké množství dílů. Majitel však nic nezanedbal a při volbě dílů raději volil takové, které snesou i podstatně větší zátěž. Například unikátní zadní diferenciál by měl vydržet až 1000 koní. Vůz si zachoval pohon všech kol a tak musela být vyměněna i přední náprava, která je také určena pro výkonné vozy.
Na aukčním webu zbývá posledních několik hodin, po které mohou lidé přihazovat. Poslední nabídky však skáčou po několika tisících dolarů a zatím poslední má hodnotu 40 000 dolarů, tedy cca 875 000 Kč. Osobně bychom si ale vsadili, že tato cena nebude konečná - tenhle unikátní kousek má totiž slušný potenciál.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.