V roce 1999 jsme toho v České republice o tuningu příliš nevěděli, nebo alespoň nezajímal tak velkou část populace, jako je tomu dnes. V zahraničí se však děly velké věci, jejichž součástí byl i japonský závodník Kazuhiko “Smokey” Nagata, který se díky jedinému kousku proslavil po celém světě. A vzápětí ho zavřeli, dostal pokutu a pak ho vyhostili
Největší slávu pro Toyotu Supra zajistila filmová série Rychle a Zběsile, ovšem málokdo ví, že tohle auto bylo v určitém kruhu populární již dlouho předtím. Velkou zásluhu na tom měl jistý Kazuhiko “Smokey” Nagata, nadaný technik, závodník a zakladatel tuningové společnosti Top Secret.
V devadesátých letech si totiž postavil Supru, o které se do té doby nikomu ani nesnilo. Její slavný a často upravovaný motor 2JZ však vyndal a nahradil ho dvanáctiválcem z Toyoty Century. To byl však teprve základ pro další úpravy, mezi které patřilo dvojité přeplňovaní nebo vstřikování dusíku. Dvanáctiválcová Supra tak nakonec produkovala 943 koní, což bylo na to dobu neskutečné.
Neskutečné však byly i kousky, který Smokey Nagata předváděl. Tím nejslavnějším byl jeho pokus o překonání ilegálního rychlostního rekordu na britské dálnici A1. V roce 1999 tak přepravil sebe i svou Supru do Anglie s jasným cílem překonat na veřejné silnici rychlost 200 mph (321 km/h).
Pokus se měl samozřejmě realizovat v noci, kdy nebude na dálnici téměř nikdo - ideálně ani policie. Kdo se však bohužel dostavil byl jemný déšť, díky kterému byla silnici skutečně kluzká. Když se tedy Smokey rozjel, jeho mocný dvanáctiválec protáčel zadní hnaná kola až do 5. rychlostního stupně. I přes neustálé korigování smyků se Nagata dostal na rychlost 197 mph (316 km/h), ovšem víc už nezvládl.
Horší však byla skutečnost, že jeho závodnické choutky neunikly pozornosti britské policie. Kdyby Nagata chtěl, pravděpodobně by jí ujel, ovšem on místo toho s rozumem zastavil a rychle schoval videokazety se záznamem z jeho zběsilé jízdy a s policisty sotva komunikoval svou lámanou angličtinou. Celý incident nakonec vyústil v zatčení, noc na cele, pokutu 190 liber a následném vyhoštění se zákazem 28 dní v Anglii řídit.
Nagata, který je považován za člena klubu ilegálních závodníků Mid Night Club, se však vytváření rekordů se svou Suprou nevzdal a v roce 2008 ji vytáhl na známý italský okruh Nardo, kde se mu podařilo stanovit vlastní rychlostní rekord 222.4 mph, tedy 357.6 km/h.
Toyota Supra, která nese kompletní úpravy i body kit značky Top Secret, bude součástí aukce na autosalonu v Tokiu, který se koná 12. ledna. Vzhledem k minulosti, kterou má vůz za sebou, se očekává zájem mnoha investorů a sběratelů. Odhad ceny však nebyl stanoven.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?