V roce 1999 jsme toho v České republice o tuningu příliš nevěděli, nebo alespoň nezajímal tak velkou část populace, jako je tomu dnes. V zahraničí se však děly velké věci, jejichž součástí byl i japonský závodník Kazuhiko “Smokey” Nagata, který se díky jedinému kousku proslavil po celém světě. A vzápětí ho zavřeli, dostal pokutu a pak ho vyhostili
Největší slávu pro Toyotu Supra zajistila filmová série Rychle a Zběsile, ovšem málokdo ví, že tohle auto bylo v určitém kruhu populární již dlouho předtím. Velkou zásluhu na tom měl jistý Kazuhiko “Smokey” Nagata, nadaný technik, závodník a zakladatel tuningové společnosti Top Secret.
V devadesátých letech si totiž postavil Supru, o které se do té doby nikomu ani nesnilo. Její slavný a často upravovaný motor 2JZ však vyndal a nahradil ho dvanáctiválcem z Toyoty Century. To byl však teprve základ pro další úpravy, mezi které patřilo dvojité přeplňovaní nebo vstřikování dusíku. Dvanáctiválcová Supra tak nakonec produkovala 943 koní, což bylo na to dobu neskutečné.
Neskutečné však byly i kousky, který Smokey Nagata předváděl. Tím nejslavnějším byl jeho pokus o překonání ilegálního rychlostního rekordu na britské dálnici A1. V roce 1999 tak přepravil sebe i svou Supru do Anglie s jasným cílem překonat na veřejné silnici rychlost 200 mph (321 km/h).
Pokus se měl samozřejmě realizovat v noci, kdy nebude na dálnici téměř nikdo - ideálně ani policie. Kdo se však bohužel dostavil byl jemný déšť, díky kterému byla silnici skutečně kluzká. Když se tedy Smokey rozjel, jeho mocný dvanáctiválec protáčel zadní hnaná kola až do 5. rychlostního stupně. I přes neustálé korigování smyků se Nagata dostal na rychlost 197 mph (316 km/h), ovšem víc už nezvládl.
Horší však byla skutečnost, že jeho závodnické choutky neunikly pozornosti britské policie. Kdyby Nagata chtěl, pravděpodobně by jí ujel, ovšem on místo toho s rozumem zastavil a rychle schoval videokazety se záznamem z jeho zběsilé jízdy a s policisty sotva komunikoval svou lámanou angličtinou. Celý incident nakonec vyústil v zatčení, noc na cele, pokutu 190 liber a následném vyhoštění se zákazem 28 dní v Anglii řídit.
Nagata, který je považován za člena klubu ilegálních závodníků Mid Night Club, se však vytváření rekordů se svou Suprou nevzdal a v roce 2008 ji vytáhl na známý italský okruh Nardo, kde se mu podařilo stanovit vlastní rychlostní rekord 222.4 mph, tedy 357.6 km/h.
Toyota Supra, která nese kompletní úpravy i body kit značky Top Secret, bude součástí aukce na autosalonu v Tokiu, který se koná 12. ledna. Vzhledem k minulosti, kterou má vůz za sebou, se očekává zájem mnoha investorů a sběratelů. Odhad ceny však nebyl stanoven.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.