Jak zužitkovat staré popelářské auto? Podobnou věc u nás nepotkáte

Náklaďáky "Dekotora" jsou v Japonsku brány jako pojízdné umění
Náklaďáky "Dekotora" jsou v Japonsku brány jako pojízdné umění, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. prosince 2017 8:50 18. prosince 2017 9:31
Sdílej:

V řadě zemí slouží nákladní automobily tak dlouho, dokud se po cestě jednoduše nerozpadnou. Ostatně jen rychlý pohled na většinu staveb nás v této myšlence utvrdí. V Japonsku však přistupují k nákladním automobilům poněkud jinak a po jejich aktivní službě jim dopřávají zasloužený odpočinek, během kterého do nich investují i několikanásobek jejich hodnoty.

Japonsko je země plná tradic a zvyků, nad kterými větší část světa jen nechápavě kroutí hlavou či nevěřícně zírá. Na jejich odlišnosti však není nic špatného a mnohdy nás značně obohacuje, ať už se bavíme o japonském přístupu ke stavění sportovních vozů, jejich úpravách nebo o jízdě zakroucenými horskými silničkami dveřmi napřed.

Tradice úpravy vysloužilých náklaďáků zvaná Dekotora (v překladu dekorační náklaďák) v nás však vzbuzuje rozpačité pocity. Tento jedinečný styl tuningu spočívá v úpravě, "zkrášlení" a "modernizaci" již vyřazených nákladních vozidel, do kterých jsou jejich majitelé mnohdy ochotni investovat až 100.000 dolarů (přes 2.1 milionu korun).

Na YouTube profilu Barcroft Cars se pak objevily záběry jednoho podobného popelářského vozu ze skupiny "Dekotora", jehož stavbě věnoval majitel dlouhých 10 let práce. Během nich dostal truck zhruba 100 led žárovek, pár metrů LED pásků, upravený body-kit, pochromované části karoserie, karoserii z nerezového plechu, značně extravagantní disky a chybět nemohlo ani několik obrazů na korbě.

Myslíte si, že tohle je extrém? Ale kde že, podobných náklaďáků se po Japonsku prohánějí stovky a lidé k nim poměrně vzhlížejí. Často se tak objevují v televizních show, reklamách a na různých akcích. Dekotora zkrátka patří k japonskému životnímu stylu a bere se jako takové umění na kolech.

Nemyslete si však, že by s nimi řidiči jezdili každý den. Jedná se totiž o poměrně nákladný koníček, jehož stavba zabere několik let. Upravené náklaďáky tak při návštěvě Japonska potkáte nejspíš jen při zvláštních příležitostech, nicméně můžete mít štěstí a narazit na ně i na silnicích. Jsou totiž plně legální a schválené pro běžný provoz.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.