Mazda u svého úspěšného sportovního modelu Mx-5 vždy sázela na kombinaci nízké váhy, komunikativního podvozku a spolehlivého atmosferického motoru s adekvátním výkonem. Mnoha majitelům se však výkon zdá příliš nízký, a tak hledají cestu k jeho zvýšení.
Například v USA pak vznikají monstra jako Flyin Miata, která místo svého čtyřválce dostala pod kapotu typicky americkou V8 s výkonem 525 koní. V Evropě jsou však tyto přestavby poměrně nezvyklé, proto se mnoho majitelů a společností vydává spíše cestou přeplňování.
Jednou z takových společností je i britská tuningová společnost BBR. Ta se zaměřuje na zvyšování výkonu u modelu MX-5 již od první generace, která přišla na trh v roce 1989. Později došlo na úpravu druhé i třetí generace. Současná čtvrtá tak nemohla zůstat stranou.
Za cenu 4,395 liber (cca 141.000 Kč) dostanete navýšení výkonu z původních 160 koní na 248 koní. Z 0 na 100 km/h dokáže takto upravená Mazda zrychlit za 5 vteřin.
Celá úprava je komplexní záležitost zahrnující speciální svody, nerezovou downpipe, intercooler, výkonné sání od K&N, karbonový tepelný štít k odstínění tepla proudícího z turbodmychadla, řídící jednotku EcuTek, zkrátka vše, co je při podobné úpravě zapotřebí.
Celý systém pracuje při tlaku 7 psi, což je podle expertů z BBR hodnota, při které nehrozí k poškození dvoulitrového motoru SkyActive-G ani turbodmychadla. Pokud by však lidé z BBR sáhli i do vnitřností motoru, zřejmě by se dalo z Mazdy vydolovat výkonu mnohem víc. Nárůstu výkonu by však byl úměrný i růst ceny.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?