Rally Bohemia patří mezi nejnavštěvovanější automobilové podniky v České republice. Bezpečnost diváků zde hraje důležitou roli.
Automobilové soutěže rally získávaly svou popularitu tím, že divákům zprostředkovaly podívanou na velmi výkonné vozy, které jsou na první pohled ne tolik vzdálené sériové produkci. Diváci si užívali řev motorů, vůni benzínu a spálené gumy často z bezprostřední blízkosti a do krve se jim vyplavovalo to správné množství adrenalinu. Jak se ale zvyšovaly výkony vozů a jejich rychlost, bylo třeba postupně upravit i bezpečnostní zajištění rally, které je dnes na hony vzdálené tomu, co mohli diváci zažívat na automobilových soutěžích před pár desítkami let. Na úpravách bezpečnostních pravidel a bezpečnostních zón měly bohužel vliv i nehody, k nimž během rally docházelo. Dnes už zkrátka a dobře nezažijeme na rally diváky obsypanou krajnici rychlostní zkoušky, která se rozevírá před rychle přijíždějícím vozem.
Jak je otázka bezpečnosti diváků řešena na Rally Bohemia? Stejně jako na každé jiné soutěži rally je i na Bohemia Rally určen Hlavní činovník pro bezpečnost. Tím je v případě mladoboleslavské soutěže sám bývalý soutěžní jezdec Pavel Pokorný, který se svými spolupracovníky pečlivě kontroluje doslova každý metr trati rally a do bezpečnostního plánu detailně zakresluje umístění diváckých zón, stejně jako míst pro diváky zakázaných. Jak je to s údajnými „přehnanými“ bezpečnostními opatření na této rally? „Při sestavování bezpečnostního plánu vycházíme z předpokladu, že pokud někde existuje byť malá šance, že se do místa může dostat závodní auto, které opustí trať, tak musíme zabezpečit toto místo jako prostor pro diváky zakázaný. Zní to tvrdě, ale je to tak. V žádném případě si nemůžeme dovolit riskovat zdraví návštěvníků rally. Ti nejsou zdaleka všichni poučenými fanoušky, kteří dokáží předpokládat, co udělá závodní auto když třeba dostane smyk. Nad každým místem se zamýšlím s několika dalšími lidmi a snažíme se pro diváky vybrat skutečně ty nejbezpečnější místa pro sledování rally,“ vysvětluje Pavel Pokorný filozofii přípravy bezpečnostního plánu, na níž se podílí například také další soutěžní jezdec a člen organizačního výboru Rally Bohemia, Stanislav Kafka. „Jako organizátoři rally jsme zodpovědní za to, jak bezpečnou trať pro jezdce a diváky připravíme. Jsme připraveni na to, že si od některých diváků, kteří nechtějí pochopit skutečný stav věci vyslechneme, že někde byly divácké zóny příliš daleko, a že neměli ten správný adrenalin z blízkosti projíždějícího závoďáku. Divák si ale často neuvědomí kde mu hrozí nebezpečí.“
Právě loňská Rally Bohemia si u nemnoha fanoušků rally vysloužila kritiku, za některé, údajně hodně přehnané bezpečnostní zóny. „Bezpečnost na rychlostních zkouškách je pro nás věc, z níž nemůžeme polevit. Stále dokola se nad některými místy na trati zamýšlíme. V první řadě myslíme na bezpečnost všech přihlížejících, ale současně i na to, aby měli odkud rally sledovat. Po celé trati XXXIX. Rally Bohemia jsme pro ně připravili desítky diváckých míst, která budou vyznačena v diváckých průvodcích, a kde mohou v bezpečí sledovat závodníky na tratích rychlostních zkoušek. Rozhodně ale žádáme všechny diváky, kteří chtějí sledovat průběh XXXIX. Rally Bohemia u rychlostních zkoušek, aby za žádných okolností nevstupovali na trať rychlostní zkoušky v jejím průběhu, dbali pokynů traťových komisařů a dbali vyznačených zakázaných prostorů, kde není dovoleno rally sledovat. Věříme, že s pomocí opravdových fanoušků rally, kteří dokáží případně usměrnit nepoučené návštěvníky rally, se nám podaří úspěšně zvládnout další ročník naší rally,“ uzavírá Pavel Pokorný, Hlavní činovník pro bezpečnost XXXIX. Rally Bohemia.
Žádost Hlavního činovníka pro bezpečnost by neměla být brána na lehkou váhu, protože při nedodržení bezpečnostního plánu jsou traťový komisaři povinni toto oznámit na dispečink rally, který může rychlostní zkoušku následně zrušit. To je samozřejmě krajní řešení situace, ale je třeba jej mít na paměti. Bezpečnost automobilové soutěže rally ale kromě diváků samozřejmě řeší i bezpečnost zúčastněných posádek.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.