Rally Bohemia patří mezi nejnavštěvovanější automobilové podniky v České republice. Bezpečnost diváků zde hraje důležitou roli.
Automobilové soutěže rally získávaly svou popularitu tím, že divákům zprostředkovaly podívanou na velmi výkonné vozy, které jsou na první pohled ne tolik vzdálené sériové produkci. Diváci si užívali řev motorů, vůni benzínu a spálené gumy často z bezprostřední blízkosti a do krve se jim vyplavovalo to správné množství adrenalinu. Jak se ale zvyšovaly výkony vozů a jejich rychlost, bylo třeba postupně upravit i bezpečnostní zajištění rally, které je dnes na hony vzdálené tomu, co mohli diváci zažívat na automobilových soutěžích před pár desítkami let. Na úpravách bezpečnostních pravidel a bezpečnostních zón měly bohužel vliv i nehody, k nimž během rally docházelo. Dnes už zkrátka a dobře nezažijeme na rally diváky obsypanou krajnici rychlostní zkoušky, která se rozevírá před rychle přijíždějícím vozem.
Jak je otázka bezpečnosti diváků řešena na Rally Bohemia? Stejně jako na každé jiné soutěži rally je i na Bohemia Rally určen Hlavní činovník pro bezpečnost. Tím je v případě mladoboleslavské soutěže sám bývalý soutěžní jezdec Pavel Pokorný, který se svými spolupracovníky pečlivě kontroluje doslova každý metr trati rally a do bezpečnostního plánu detailně zakresluje umístění diváckých zón, stejně jako míst pro diváky zakázaných. Jak je to s údajnými „přehnanými“ bezpečnostními opatření na této rally? „Při sestavování bezpečnostního plánu vycházíme z předpokladu, že pokud někde existuje byť malá šance, že se do místa může dostat závodní auto, které opustí trať, tak musíme zabezpečit toto místo jako prostor pro diváky zakázaný. Zní to tvrdě, ale je to tak. V žádném případě si nemůžeme dovolit riskovat zdraví návštěvníků rally. Ti nejsou zdaleka všichni poučenými fanoušky, kteří dokáží předpokládat, co udělá závodní auto když třeba dostane smyk. Nad každým místem se zamýšlím s několika dalšími lidmi a snažíme se pro diváky vybrat skutečně ty nejbezpečnější místa pro sledování rally,“ vysvětluje Pavel Pokorný filozofii přípravy bezpečnostního plánu, na níž se podílí například také další soutěžní jezdec a člen organizačního výboru Rally Bohemia, Stanislav Kafka. „Jako organizátoři rally jsme zodpovědní za to, jak bezpečnou trať pro jezdce a diváky připravíme. Jsme připraveni na to, že si od některých diváků, kteří nechtějí pochopit skutečný stav věci vyslechneme, že někde byly divácké zóny příliš daleko, a že neměli ten správný adrenalin z blízkosti projíždějícího závoďáku. Divák si ale často neuvědomí kde mu hrozí nebezpečí.“
Právě loňská Rally Bohemia si u nemnoha fanoušků rally vysloužila kritiku, za některé, údajně hodně přehnané bezpečnostní zóny. „Bezpečnost na rychlostních zkouškách je pro nás věc, z níž nemůžeme polevit. Stále dokola se nad některými místy na trati zamýšlíme. V první řadě myslíme na bezpečnost všech přihlížejících, ale současně i na to, aby měli odkud rally sledovat. Po celé trati XXXIX. Rally Bohemia jsme pro ně připravili desítky diváckých míst, která budou vyznačena v diváckých průvodcích, a kde mohou v bezpečí sledovat závodníky na tratích rychlostních zkoušek. Rozhodně ale žádáme všechny diváky, kteří chtějí sledovat průběh XXXIX. Rally Bohemia u rychlostních zkoušek, aby za žádných okolností nevstupovali na trať rychlostní zkoušky v jejím průběhu, dbali pokynů traťových komisařů a dbali vyznačených zakázaných prostorů, kde není dovoleno rally sledovat. Věříme, že s pomocí opravdových fanoušků rally, kteří dokáží případně usměrnit nepoučené návštěvníky rally, se nám podaří úspěšně zvládnout další ročník naší rally,“ uzavírá Pavel Pokorný, Hlavní činovník pro bezpečnost XXXIX. Rally Bohemia.
Žádost Hlavního činovníka pro bezpečnost by neměla být brána na lehkou váhu, protože při nedodržení bezpečnostního plánu jsou traťový komisaři povinni toto oznámit na dispečink rally, který může rychlostní zkoušku následně zrušit. To je samozřejmě krajní řešení situace, ale je třeba jej mít na paměti. Bezpečnost automobilové soutěže rally ale kromě diváků samozřejmě řeší i bezpečnost zúčastněných posádek.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.