Rally Bohemia patří mezi nejnavštěvovanější automobilové podniky v České republice. Bezpečnost diváků zde hraje důležitou roli.
Automobilové soutěže rally získávaly svou popularitu tím, že divákům zprostředkovaly podívanou na velmi výkonné vozy, které jsou na první pohled ne tolik vzdálené sériové produkci. Diváci si užívali řev motorů, vůni benzínu a spálené gumy často z bezprostřední blízkosti a do krve se jim vyplavovalo to správné množství adrenalinu. Jak se ale zvyšovaly výkony vozů a jejich rychlost, bylo třeba postupně upravit i bezpečnostní zajištění rally, které je dnes na hony vzdálené tomu, co mohli diváci zažívat na automobilových soutěžích před pár desítkami let. Na úpravách bezpečnostních pravidel a bezpečnostních zón měly bohužel vliv i nehody, k nimž během rally docházelo. Dnes už zkrátka a dobře nezažijeme na rally diváky obsypanou krajnici rychlostní zkoušky, která se rozevírá před rychle přijíždějícím vozem.
Jak je otázka bezpečnosti diváků řešena na Rally Bohemia? Stejně jako na každé jiné soutěži rally je i na Bohemia Rally určen Hlavní činovník pro bezpečnost. Tím je v případě mladoboleslavské soutěže sám bývalý soutěžní jezdec Pavel Pokorný, který se svými spolupracovníky pečlivě kontroluje doslova každý metr trati rally a do bezpečnostního plánu detailně zakresluje umístění diváckých zón, stejně jako míst pro diváky zakázaných. Jak je to s údajnými „přehnanými“ bezpečnostními opatření na této rally? „Při sestavování bezpečnostního plánu vycházíme z předpokladu, že pokud někde existuje byť malá šance, že se do místa může dostat závodní auto, které opustí trať, tak musíme zabezpečit toto místo jako prostor pro diváky zakázaný. Zní to tvrdě, ale je to tak. V žádném případě si nemůžeme dovolit riskovat zdraví návštěvníků rally. Ti nejsou zdaleka všichni poučenými fanoušky, kteří dokáží předpokládat, co udělá závodní auto když třeba dostane smyk. Nad každým místem se zamýšlím s několika dalšími lidmi a snažíme se pro diváky vybrat skutečně ty nejbezpečnější místa pro sledování rally,“ vysvětluje Pavel Pokorný filozofii přípravy bezpečnostního plánu, na níž se podílí například také další soutěžní jezdec a člen organizačního výboru Rally Bohemia, Stanislav Kafka. „Jako organizátoři rally jsme zodpovědní za to, jak bezpečnou trať pro jezdce a diváky připravíme. Jsme připraveni na to, že si od některých diváků, kteří nechtějí pochopit skutečný stav věci vyslechneme, že někde byly divácké zóny příliš daleko, a že neměli ten správný adrenalin z blízkosti projíždějícího závoďáku. Divák si ale často neuvědomí kde mu hrozí nebezpečí.“
Právě loňská Rally Bohemia si u nemnoha fanoušků rally vysloužila kritiku, za některé, údajně hodně přehnané bezpečnostní zóny. „Bezpečnost na rychlostních zkouškách je pro nás věc, z níž nemůžeme polevit. Stále dokola se nad některými místy na trati zamýšlíme. V první řadě myslíme na bezpečnost všech přihlížejících, ale současně i na to, aby měli odkud rally sledovat. Po celé trati XXXIX. Rally Bohemia jsme pro ně připravili desítky diváckých míst, která budou vyznačena v diváckých průvodcích, a kde mohou v bezpečí sledovat závodníky na tratích rychlostních zkoušek. Rozhodně ale žádáme všechny diváky, kteří chtějí sledovat průběh XXXIX. Rally Bohemia u rychlostních zkoušek, aby za žádných okolností nevstupovali na trať rychlostní zkoušky v jejím průběhu, dbali pokynů traťových komisařů a dbali vyznačených zakázaných prostorů, kde není dovoleno rally sledovat. Věříme, že s pomocí opravdových fanoušků rally, kteří dokáží případně usměrnit nepoučené návštěvníky rally, se nám podaří úspěšně zvládnout další ročník naší rally,“ uzavírá Pavel Pokorný, Hlavní činovník pro bezpečnost XXXIX. Rally Bohemia.
Žádost Hlavního činovníka pro bezpečnost by neměla být brána na lehkou váhu, protože při nedodržení bezpečnostního plánu jsou traťový komisaři povinni toto oznámit na dispečink rally, který může rychlostní zkoušku následně zrušit. To je samozřejmě krajní řešení situace, ale je třeba jej mít na paměti. Bezpečnost automobilové soutěže rally ale kromě diváků samozřejmě řeší i bezpečnost zúčastněných posádek.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.