Rally Bohemia patří mezi nejnavštěvovanější automobilové podniky v České republice. Bezpečnost diváků zde hraje důležitou roli.
Automobilové soutěže rally získávaly svou popularitu tím, že divákům zprostředkovaly podívanou na velmi výkonné vozy, které jsou na první pohled ne tolik vzdálené sériové produkci. Diváci si užívali řev motorů, vůni benzínu a spálené gumy často z bezprostřední blízkosti a do krve se jim vyplavovalo to správné množství adrenalinu. Jak se ale zvyšovaly výkony vozů a jejich rychlost, bylo třeba postupně upravit i bezpečnostní zajištění rally, které je dnes na hony vzdálené tomu, co mohli diváci zažívat na automobilových soutěžích před pár desítkami let. Na úpravách bezpečnostních pravidel a bezpečnostních zón měly bohužel vliv i nehody, k nimž během rally docházelo. Dnes už zkrátka a dobře nezažijeme na rally diváky obsypanou krajnici rychlostní zkoušky, která se rozevírá před rychle přijíždějícím vozem.
Jak je otázka bezpečnosti diváků řešena na Rally Bohemia? Stejně jako na každé jiné soutěži rally je i na Bohemia Rally určen Hlavní činovník pro bezpečnost. Tím je v případě mladoboleslavské soutěže sám bývalý soutěžní jezdec Pavel Pokorný, který se svými spolupracovníky pečlivě kontroluje doslova každý metr trati rally a do bezpečnostního plánu detailně zakresluje umístění diváckých zón, stejně jako míst pro diváky zakázaných. Jak je to s údajnými „přehnanými“ bezpečnostními opatření na této rally? „Při sestavování bezpečnostního plánu vycházíme z předpokladu, že pokud někde existuje byť malá šance, že se do místa může dostat závodní auto, které opustí trať, tak musíme zabezpečit toto místo jako prostor pro diváky zakázaný. Zní to tvrdě, ale je to tak. V žádném případě si nemůžeme dovolit riskovat zdraví návštěvníků rally. Ti nejsou zdaleka všichni poučenými fanoušky, kteří dokáží předpokládat, co udělá závodní auto když třeba dostane smyk. Nad každým místem se zamýšlím s několika dalšími lidmi a snažíme se pro diváky vybrat skutečně ty nejbezpečnější místa pro sledování rally,“ vysvětluje Pavel Pokorný filozofii přípravy bezpečnostního plánu, na níž se podílí například také další soutěžní jezdec a člen organizačního výboru Rally Bohemia, Stanislav Kafka. „Jako organizátoři rally jsme zodpovědní za to, jak bezpečnou trať pro jezdce a diváky připravíme. Jsme připraveni na to, že si od některých diváků, kteří nechtějí pochopit skutečný stav věci vyslechneme, že někde byly divácké zóny příliš daleko, a že neměli ten správný adrenalin z blízkosti projíždějícího závoďáku. Divák si ale často neuvědomí kde mu hrozí nebezpečí.“
Právě loňská Rally Bohemia si u nemnoha fanoušků rally vysloužila kritiku, za některé, údajně hodně přehnané bezpečnostní zóny. „Bezpečnost na rychlostních zkouškách je pro nás věc, z níž nemůžeme polevit. Stále dokola se nad některými místy na trati zamýšlíme. V první řadě myslíme na bezpečnost všech přihlížejících, ale současně i na to, aby měli odkud rally sledovat. Po celé trati XXXIX. Rally Bohemia jsme pro ně připravili desítky diváckých míst, která budou vyznačena v diváckých průvodcích, a kde mohou v bezpečí sledovat závodníky na tratích rychlostních zkoušek. Rozhodně ale žádáme všechny diváky, kteří chtějí sledovat průběh XXXIX. Rally Bohemia u rychlostních zkoušek, aby za žádných okolností nevstupovali na trať rychlostní zkoušky v jejím průběhu, dbali pokynů traťových komisařů a dbali vyznačených zakázaných prostorů, kde není dovoleno rally sledovat. Věříme, že s pomocí opravdových fanoušků rally, kteří dokáží případně usměrnit nepoučené návštěvníky rally, se nám podaří úspěšně zvládnout další ročník naší rally,“ uzavírá Pavel Pokorný, Hlavní činovník pro bezpečnost XXXIX. Rally Bohemia.
Žádost Hlavního činovníka pro bezpečnost by neměla být brána na lehkou váhu, protože při nedodržení bezpečnostního plánu jsou traťový komisaři povinni toto oznámit na dispečink rally, který může rychlostní zkoušku následně zrušit. To je samozřejmě krajní řešení situace, ale je třeba jej mít na paměti. Bezpečnost automobilové soutěže rally ale kromě diváků samozřejmě řeší i bezpečnost zúčastněných posádek.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?