Celkem 68 soutěžních posádek je zapsáno mezi přihlášenými na třetí závod DMACK Tyres RALLY – Majstrovstvá Slovenska 2012, kterým bude v termínu 25. – 26. května topoľčanská Rally Tríbeč.
Západoslovenská soutěž již příští týden uvítá na svém startu kompletní špičku slovenské rally scény v čele s úřadujícím mistrem Jozefem Bérešem mladším, vedoucím jezdcem letošního šampionátu Grzegorzem Grzybem a domácím favoritem Jaroslavem Melichárkem.
Tlustou čáru za přijatými přihláškami udělali pořadatelé po středeční půlnoci. Konečný počet přihlášených sice zcela nepotvrdil původní předpoklady, pohybující se kolem 70 až 80 vozů, kvantitu však tentokrát jednoznačně nahrazuje kvalita. Mezi 44 soutěžícími, přihlášenými do prvoligového mistrovství Slovenska, nechybí tři špičkové vozy nejsilnější specifikace World Rally Car, čtyři speciály moderní kategorie Super 2000 ani tradiční smečka silných produkčních vozů značky Mitsubishi.
Sestava 22 posádek, jež projevily zájem o start ve Slovenském Rally Poháru, se skládá převážně ze začínajících a méně movitých dvojic, pro které je seriál SRP důležitým odrazovým můstkem do další kariéry. Startovní pole slovenské „druhé ligy“ zpestří především několik zajímavých historických vozů, jež patřily mezi špičku ještě v době, kdy byla Rally Tríbeč součástí federálního mistrovství. Po soutěžním poli SRP se trať vydají dvě posádky, jež tríbečskou soutěž absolvují v režimu praktické rally školy.
V seznamu přihlášených najdeme i kompletní sestavu třech nejúspěšnějších posádek z loňského ročníku Rally Tríbeč. Vítězství bude obhajovat domácí Jaroslav Melichárek s Mitsubishi Lancer WRC, jemuž bude číst rozpis jeho bratr a manažer týmu – Erik Melichárek. V této sestavě se poprvé představili už na dubnové Rally Prešov, kde nestačili pouze na Grzegorze Grzyba a v cíli jim patřily stříbrné věnce. Polák Grzegorz Grzyb, jenž loni na Tríbeči skončil těsně druhý, letos na místo „wéercéčka“ sází na Peugeot 207 S2000 poslední specifikace a do Topoľčan přijede v roli vedoucího jezdce šampionátu. Zopakování bronzu z loňska by letos zřejmě příliš nepotěšilo úřadujícího šampiona Jozefa Béreše s Fabií S2000. Východoslovenský pilot totiž v závěru prešovské rally vážně havaroval, přišel o prvenství a na rozdíl od loňska je nyní v pozici, kdy potřebuje zacelit bodovou ztrátu.
Na rychlých tratích v okolí tríbečského pohoří bychom neměli podceňovat silné Škody Fabia WRC, které do Topoľčan přiveze tým Karla Trněného. Majitel stáje se na slovenských tratích objeví pro letošek poprvé, klient týmu Igor Drotár má naopak za sebou výborný start do sezony v podobě třetí příčky na prešovské rally. Silnou sestavu účastníků tvoří zahraniční posádky. Polskou špičku budou kromě zdomácnělého Grzyba reprezentovat nadějný Wojciech Chuchala s produkčním Subaru Impreza a Maciej Rzeznik se Škoda Fabia S2000, kvality maďarského rally sportu přijede propagovat příslušník užší maďarské špičky András Hadik s novým Subaru Impreza v provedení R4. I přes termínové křížení se soutěží v Českém Krumlově by nakonec svého zástupce mezi elitou (kromě již zmíněného Trněného) neměli postrádat ani čeští sousedé. Z nedalekého Uherského Brodu přijede do Topoľčan stále se zlepšující Martin Bujáček (Mitsubishi Lancer EVO IX), jehož rychlost a rozevlátý styl jízdy budou pro diváky zaručeně zážitkem nejen na městském okruhu.
Milovníky rallyové historie uspokojí sestava účastníků kategorie historických automobilů a národní skupiny F, kam patří vozy s prošlou mezinárodní homologací. Bývalému absolutnímu mistru Slovenska Jozefu Bérešovi staršímu s Audi Quattro loni tríbečské tratě parádně sedly a v poli soudobých vozů by obsadil skvělé deváté místo. Alespoň na některé z rychlostních zkoušek by Béreše rád prohnal Stanislav Koiš, jenž do Topoľčan přiveze další silný speciál – vůz Ford Sierra RS Cosworth z přelomu 80. a 90. let. Toyotu Celica GT Four stejně jako loni osedlá František Bányász, s atraktivním Mercedesem Benz SLC 500 odstartuje český pilot Aleš Máčala.
Kompletní seznam přihlášených posádek včetně startovních čísel bude od pondělí 21. květnak dispozici na oficiální webové stránce soutěže – www.rallytribec.sk, popřípadě na stránkách www.rallyportal.sk.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.