Hned na třech frontách válčili jezdci MH Racing týmu na Autogames Rallysprintu Kopná. Na třetím sprintu sezony se představily hned tři týmové posádky.
Dvě z nich si vyjely poháry ve svých třídách. Martin Hudec s Jiřím Černochem (Mitsubishi Lancer EVO IX) po skvělé stíhačce ve druhé polovině soutěže dojeli třetí ve třídě 3, stejné umístění vybojoval ve svém teprve druhém „velkém“ závodě v životě Jan Lunga, který se spolujezdcem Janem Kubalou a vozem Honda Civic Vti bral bronz ve třídě SA2 a také v Poháru České republiky. Smutným hrdinou Kopné byl Jaroslav Pešl, který měl závod skvěle rozjetý, ale kvůli technické závadě musel odstoupit před poslední zkouškou ze skvělého druhého místa ve třídě. Martin Hudec s Jiřím Černochem chtěli na Kopné dát zapomenout na předchozí sprint v Lužičkách, na kterém po ztrátě kvůli defektu skončili až na devátém místě ve třídě a jednadvacátí absolutně, a naopak chtěli navázat na povedenější první podnik sezony na Vrchovině. A to se nakonec po tuhém boji povedlo. Třetí místo ve třídě a jedenáctý flek absolutně v klasifikaci MČR je slušným vysvědčením. Všechno ale na Kopné nešlo tak hladce, jak by se zdálo …
„Ze začátku to byla katastrofa, vůbec mě to nebavilo, protože mi to vůbec nešlo. V prvních erzetách jsme dostali od ostatních ve třídě strašný kotel,“ vrátil se k ospalému začátku Martin Hudec, který byl po prvních třech RZ až na sedmém místě ve své třídě 3 (absolutně byl devatenáctý) a například za kolegou a zároveň soupeřem Pešlem byl skoro o půlminuty. Naštěstí pro něj se však po třech prohospodařených zkouškách z letargie rychle probral a ve zbytku soutěže předvedl lepší část svého závodnického já. Postupně začal zrychlovat a začalo se blýskat na lepší časy. „Od čtyřky jsem na to pořádně šlápl a bylo to o hodně lepší,“ pochvaloval si výrazné zlepšení Hudec. V pětce však přišel zase špatný moment. „Udělal jsem tam velkou chybu, dostal jsem hodiny a navíc mi zhasl motor. Hned z toho byla ztráta kolem dvacet vteřin,“ připomněl třebíčský jezdec horkou chvilku z 5. RZ. Naštěstí ani to neovlivnilo jeho utěšenou stíhací jízdu, která pak měla krásné vyvrcholení v poslední sekci Kopné. Erzety 6, 7 a 8 se totiž Hudcovi vyvedly na jedničku. Postupně se ze sedmého místa ve třídě propracoval až na bednu. V sedmé RZ se dostal před Rujbra, v osmé pak přetlačil i Kirniga a nakonec z toho bylo parádní třetí místo ve třídě. A šlo doslova o desetinky vteřin. Na čtvrtého Rujbra měl v cíli Hudec k dobru 1,9 vteřiny, na pátého Kirniga o další tři desetinky více. I proto měl ze své povedené stíhací jízdy velkou radost. Celkové třetí místo ve třídě i absolutně 11.místo v klasifikaci MČR je velmi dobrým vysvědčením. „Poslední tři erzety jsem jel naplno a jsem moc rád, že to vyšlo. Celkově musíme být spokojeni, třetí místo ve třídě je skvělé,“ radoval se 31letý Martin Hudec, který v cíli nezapomněl na četná poděkování. „Určitě bych rád poděkoval Vláďovi Barvíkovi, který nám asistoval v servisu a dost mám pomohl s výběrem pneumatik. Speciální poděkování pak patří fanouškům, kterých bylo na Kopné neuvěřitelné množství. Viděli jsme podél trati Spoustu našich týmových mikin i triček, všichni fandili a hnali nás dopředu, za to velký dík.“¨
Malou sportovní tragédií skončila Kopné pro další posádku MH Racingu, která jela v tradičním složení Jaroslav Pešl – Roman Pešek. Pešl sice skvěle začal a výborné tempo držel velmi dlouho, ale bohužel ne až do úplného konce. Pouhou jednu erzetu před koncem musel „Pešlík“ odstoupit z parádního druhého místa ve třídě kvůli stávkující technice. „Z převodovky nám vytekl olej a museli jsme po sedmičce odstoupit. Určitě je to zklamání, a to hlavně proto, že jsme odstupovali ze druhého místa ve třídě. Ale bohužel i taková je rally. Je to sport a teď se nám prostě stalo tohle. Nenaděláme s tím teď už nic,“ neskrýval zklamání Jaroslav Pešl. Ten zažil na Kopné skutečně povedenou soutěž, jen ten šťastný konec nepřišel … „Měli jsme během závodu nějaké menší technické problémy, ale vesměs to bylo pro nás super. Jelo se nám dobře, závod nám podle mě perfektně sedl. Vycházela nám volba pneumatik, rozpis připravil Peša skvěle, prostě to klapalo přesně tak, jak mělo,“ chválil si třetí podnik sprintového šampionátu 32letý pilot z Valašského Meziříčí. Vynucené odstoupení před závěrečnou erzetou Pešla bolelo o to více, že to bylo z krásného druhého místa. I přes smolný konec skvěle rozjetého závodu vsi však Pešl vzal z jubilejního 20. ročníku Kopné i pozitiva. „I taková smůla může být jakousi motivací do dalších závodů. Do toho problému s převodovkou jsme byli velmi spokojení s časy i umístěním, před námi byl vlastně jen Mirek Jakeš. Obecně je po troškách vidět zlepšení a progres. Skvělou práci dělá Roman Pešek, náš rozpis se taky stále zlepšuje, takže si z toho musíme vzít to dobré a makat dále,“ plánuje si Jaroslav Pešl.
Třetím do party na Kopné byl mladíček Jan Lunga, který jel letos v barvách MH Racingu podruhé. Stejně jako na Rally Vrchovina i tentokrát se 21letý talent představil s Hondou Civic Vti a se spolujezdcem Janem Kubalou a opět se představili ve výborném světle. Stejně jako na Vrchovině i tentokrát skončili ve třídě SA/2 i v Poháru české republiky na třetím místě, když před nimi byli jen dva piloti se silnějšími vozy - vítězný Řeháček s Citroënem C2 R2 Max a druhý Mechl se Škodou Felicií Kit Car. Právem tak mohl být mladý pilot s výsledkem i předvedeným výkonem velmi spokojený. „Jsme určitě moc rádi, jak nám Kopná vyšla. Byla to velmi těžká soutěž s těžkými zkouškami a nepředvídatelnými tratěmi. Jednou bylo sucho, jednou zase mokro, z tohoto pohledu to pro nás byla velká škola a za třetí místo jsme určitě moc rádi,“ hodnotil Kopnou Jan Lunga. Mladík z Rohatce u Hodonína na sebe skvěle upozornil především skvělým začátkem. Po prvních čtyřech erzetách ve své třídě vedl, dokonce vyhrál třetí RZ. „Ten začátek byl skutečně super, sedlo nám to. Bylo to trošku i tím, že v úvodu soutěže bylo spíše mokro a mě to sedlo. Pak začaly tratě osychat a to už bylo jasně vidět, že výhodu měly silnější vozy, těm jsme prostě konkurovat nemohli. Ale i tak jsme maximálně spokojení,“ chválil si Lunga povedenou rally.
V cíli třetí posádka Lunga – Kubala si však na Kopné zažila i několik divokých momentů. „No, … řekl bych, že krizovek bylo až příliš,“ smál se jezdec a hned se podělil o nedobrovolné zážitky, které pro tentokrát dopadly dobře. „Krizovek bylo více, ale jedna byla jasně nejtěžší. V první půlce soutěže, kdy jsme jeli za mokra na suchých gumách, jsem jednu zatáčku, kterou jsme měli jet volně, dost prosvištěl. Nešlo s tím už nic dělat a my jsme se pořád blížili k takové vybetonované výpusti potoka. Už jsem to viděl tak, že tam skončíme a bude hotovo. Pořád jsem šlapal na plyn a snad deset centimetrů před nárazem se to chytlo a vytáhlo nás to pryč od potoka a mohli jsme naštěstí pokračovat,“ popsal asi nejtěžší chvilku v závodě Jan Lunga, který by se měl pod křídly MH Racingu objevit i v některých dalších podnicích sezony. „Momentálně je v jednání, že bych jel v rámci poháru Rally Hustopeče, což bych si strašně přál. Je to dvoudenní soutěž a jedou se tam i noční erzety, na ty bych si celkem věřil. Pokud by to nevyšlo, tak bychom měli jet sprint ve Vyškově a každopádně bych rád odjel vsetínský sprint. Ale všechno se teprve uvidí, je to prostě hlavně o financích,“ nastínil nejbližší budoucnost Jan Lunga, který nezapomněl poslat poděkování na patřičná místa. „Moc bych chtěl poděkovat všem sponzorům, díky kterým jsme mohli odjet závod, hlavně pak Hudovi. Moc mě pomohl, hecováním, povzbuzením či radami. Takže velký dík,“ dodal sympaťák z Jižní Moravy.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.