Hned na třech frontách válčili jezdci MH Racing týmu na Autogames Rallysprintu Kopná. Na třetím sprintu sezony se představily hned tři týmové posádky.
Dvě z nich si vyjely poháry ve svých třídách. Martin Hudec s Jiřím Černochem (Mitsubishi Lancer EVO IX) po skvělé stíhačce ve druhé polovině soutěže dojeli třetí ve třídě 3, stejné umístění vybojoval ve svém teprve druhém „velkém“ závodě v životě Jan Lunga, který se spolujezdcem Janem Kubalou a vozem Honda Civic Vti bral bronz ve třídě SA2 a také v Poháru České republiky. Smutným hrdinou Kopné byl Jaroslav Pešl, který měl závod skvěle rozjetý, ale kvůli technické závadě musel odstoupit před poslední zkouškou ze skvělého druhého místa ve třídě. Martin Hudec s Jiřím Černochem chtěli na Kopné dát zapomenout na předchozí sprint v Lužičkách, na kterém po ztrátě kvůli defektu skončili až na devátém místě ve třídě a jednadvacátí absolutně, a naopak chtěli navázat na povedenější první podnik sezony na Vrchovině. A to se nakonec po tuhém boji povedlo. Třetí místo ve třídě a jedenáctý flek absolutně v klasifikaci MČR je slušným vysvědčením. Všechno ale na Kopné nešlo tak hladce, jak by se zdálo …
„Ze začátku to byla katastrofa, vůbec mě to nebavilo, protože mi to vůbec nešlo. V prvních erzetách jsme dostali od ostatních ve třídě strašný kotel,“ vrátil se k ospalému začátku Martin Hudec, který byl po prvních třech RZ až na sedmém místě ve své třídě 3 (absolutně byl devatenáctý) a například za kolegou a zároveň soupeřem Pešlem byl skoro o půlminuty. Naštěstí pro něj se však po třech prohospodařených zkouškách z letargie rychle probral a ve zbytku soutěže předvedl lepší část svého závodnického já. Postupně začal zrychlovat a začalo se blýskat na lepší časy. „Od čtyřky jsem na to pořádně šlápl a bylo to o hodně lepší,“ pochvaloval si výrazné zlepšení Hudec. V pětce však přišel zase špatný moment. „Udělal jsem tam velkou chybu, dostal jsem hodiny a navíc mi zhasl motor. Hned z toho byla ztráta kolem dvacet vteřin,“ připomněl třebíčský jezdec horkou chvilku z 5. RZ. Naštěstí ani to neovlivnilo jeho utěšenou stíhací jízdu, která pak měla krásné vyvrcholení v poslední sekci Kopné. Erzety 6, 7 a 8 se totiž Hudcovi vyvedly na jedničku. Postupně se ze sedmého místa ve třídě propracoval až na bednu. V sedmé RZ se dostal před Rujbra, v osmé pak přetlačil i Kirniga a nakonec z toho bylo parádní třetí místo ve třídě. A šlo doslova o desetinky vteřin. Na čtvrtého Rujbra měl v cíli Hudec k dobru 1,9 vteřiny, na pátého Kirniga o další tři desetinky více. I proto měl ze své povedené stíhací jízdy velkou radost. Celkové třetí místo ve třídě i absolutně 11.místo v klasifikaci MČR je velmi dobrým vysvědčením. „Poslední tři erzety jsem jel naplno a jsem moc rád, že to vyšlo. Celkově musíme být spokojeni, třetí místo ve třídě je skvělé,“ radoval se 31letý Martin Hudec, který v cíli nezapomněl na četná poděkování. „Určitě bych rád poděkoval Vláďovi Barvíkovi, který nám asistoval v servisu a dost mám pomohl s výběrem pneumatik. Speciální poděkování pak patří fanouškům, kterých bylo na Kopné neuvěřitelné množství. Viděli jsme podél trati Spoustu našich týmových mikin i triček, všichni fandili a hnali nás dopředu, za to velký dík.“¨
Malou sportovní tragédií skončila Kopné pro další posádku MH Racingu, která jela v tradičním složení Jaroslav Pešl – Roman Pešek. Pešl sice skvěle začal a výborné tempo držel velmi dlouho, ale bohužel ne až do úplného konce. Pouhou jednu erzetu před koncem musel „Pešlík“ odstoupit z parádního druhého místa ve třídě kvůli stávkující technice. „Z převodovky nám vytekl olej a museli jsme po sedmičce odstoupit. Určitě je to zklamání, a to hlavně proto, že jsme odstupovali ze druhého místa ve třídě. Ale bohužel i taková je rally. Je to sport a teď se nám prostě stalo tohle. Nenaděláme s tím teď už nic,“ neskrýval zklamání Jaroslav Pešl. Ten zažil na Kopné skutečně povedenou soutěž, jen ten šťastný konec nepřišel … „Měli jsme během závodu nějaké menší technické problémy, ale vesměs to bylo pro nás super. Jelo se nám dobře, závod nám podle mě perfektně sedl. Vycházela nám volba pneumatik, rozpis připravil Peša skvěle, prostě to klapalo přesně tak, jak mělo,“ chválil si třetí podnik sprintového šampionátu 32letý pilot z Valašského Meziříčí. Vynucené odstoupení před závěrečnou erzetou Pešla bolelo o to více, že to bylo z krásného druhého místa. I přes smolný konec skvěle rozjetého závodu vsi však Pešl vzal z jubilejního 20. ročníku Kopné i pozitiva. „I taková smůla může být jakousi motivací do dalších závodů. Do toho problému s převodovkou jsme byli velmi spokojení s časy i umístěním, před námi byl vlastně jen Mirek Jakeš. Obecně je po troškách vidět zlepšení a progres. Skvělou práci dělá Roman Pešek, náš rozpis se taky stále zlepšuje, takže si z toho musíme vzít to dobré a makat dále,“ plánuje si Jaroslav Pešl.
Třetím do party na Kopné byl mladíček Jan Lunga, který jel letos v barvách MH Racingu podruhé. Stejně jako na Rally Vrchovina i tentokrát se 21letý talent představil s Hondou Civic Vti a se spolujezdcem Janem Kubalou a opět se představili ve výborném světle. Stejně jako na Vrchovině i tentokrát skončili ve třídě SA/2 i v Poháru české republiky na třetím místě, když před nimi byli jen dva piloti se silnějšími vozy - vítězný Řeháček s Citroënem C2 R2 Max a druhý Mechl se Škodou Felicií Kit Car. Právem tak mohl být mladý pilot s výsledkem i předvedeným výkonem velmi spokojený. „Jsme určitě moc rádi, jak nám Kopná vyšla. Byla to velmi těžká soutěž s těžkými zkouškami a nepředvídatelnými tratěmi. Jednou bylo sucho, jednou zase mokro, z tohoto pohledu to pro nás byla velká škola a za třetí místo jsme určitě moc rádi,“ hodnotil Kopnou Jan Lunga. Mladík z Rohatce u Hodonína na sebe skvěle upozornil především skvělým začátkem. Po prvních čtyřech erzetách ve své třídě vedl, dokonce vyhrál třetí RZ. „Ten začátek byl skutečně super, sedlo nám to. Bylo to trošku i tím, že v úvodu soutěže bylo spíše mokro a mě to sedlo. Pak začaly tratě osychat a to už bylo jasně vidět, že výhodu měly silnější vozy, těm jsme prostě konkurovat nemohli. Ale i tak jsme maximálně spokojení,“ chválil si Lunga povedenou rally.
V cíli třetí posádka Lunga – Kubala si však na Kopné zažila i několik divokých momentů. „No, … řekl bych, že krizovek bylo až příliš,“ smál se jezdec a hned se podělil o nedobrovolné zážitky, které pro tentokrát dopadly dobře. „Krizovek bylo více, ale jedna byla jasně nejtěžší. V první půlce soutěže, kdy jsme jeli za mokra na suchých gumách, jsem jednu zatáčku, kterou jsme měli jet volně, dost prosvištěl. Nešlo s tím už nic dělat a my jsme se pořád blížili k takové vybetonované výpusti potoka. Už jsem to viděl tak, že tam skončíme a bude hotovo. Pořád jsem šlapal na plyn a snad deset centimetrů před nárazem se to chytlo a vytáhlo nás to pryč od potoka a mohli jsme naštěstí pokračovat,“ popsal asi nejtěžší chvilku v závodě Jan Lunga, který by se měl pod křídly MH Racingu objevit i v některých dalších podnicích sezony. „Momentálně je v jednání, že bych jel v rámci poháru Rally Hustopeče, což bych si strašně přál. Je to dvoudenní soutěž a jedou se tam i noční erzety, na ty bych si celkem věřil. Pokud by to nevyšlo, tak bychom měli jet sprint ve Vyškově a každopádně bych rád odjel vsetínský sprint. Ale všechno se teprve uvidí, je to prostě hlavně o financích,“ nastínil nejbližší budoucnost Jan Lunga, který nezapomněl poslat poděkování na patřičná místa. „Moc bych chtěl poděkovat všem sponzorům, díky kterým jsme mohli odjet závod, hlavně pak Hudovi. Moc mě pomohl, hecováním, povzbuzením či radami. Takže velký dík,“ dodal sympaťák z Jižní Moravy.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.