Josefa Deneše s Tomášem Pfajfrem potkal na Šumavě ranec smůly. Přesto však odjíždějí plní optimismu a těší se do Krumlova.
Na Rallye Šumava Klatovy 2012 se odehrál „comeback“ Josefa Deneše po deseti letech. Josef Deneš si vybral na místo svého spolujezdce již zkušeného Tomáše Pfajfra. Společně budou brázdit české tratě s vozem Mitsubishi Lancer Evo IX, který bude připravovat tým Korno Motorsport.
Na pátečním ranním shakedownu se posádka Deneš – Pfajfr snažila najít ideální obutí pro závod. Na výběr byly pneumatiky Michelin nebo Matador. Shakedown se pro posádku se startovním číslem 29 odehrál v naprostém klidu a vše se zdálo být připraveno na odpolední bitvu. Po shakedownu se však objevily komplikace nemalého charakteru. Bylo zjištěno, že na jejich Mitsubishi prasklo těsnění pod hlavou. Nejedná se vůbec o lehkou závadu, ale mechanici výborně zapracovali a výměna byla rychlá. Díky tomu se posádka před startem závodu vrátila do velmi dobré nálady.
V podvečerních hodinách následoval samotný start závodu. Hned v úvodní sekci se ale objevily první komplikace. Po celou dobu se nedařilo zahřát pneumatiky do provozuschopného stavu, což se jednoznačně podepsalo na několika chybách, které Josef Deneš udělal. První sekce začínala už tradičně na Čínovském okruhu, kde si Josef Deneš bohužel nevšiml zezadu blížícího se Vladimíra Barvíka a okruhářským stylem ho na „špici“ zavřel, což zapříčinilo následné přetočení a ztrátu přibližně 15 vteřin. „Tímto bychom se Vláďovi chtěli ještě jednou omluvit,“ uvedli společně Josef Deneš s Tomášem Pfajfrem. Tato skutečnost ale na náladě nepřidala a následoval dojezd do cíle okruhové rychlostní zkoušky ve velmi rozhozeném tempu.
„Dvojka měla slibný začátek, ale cca 2,5km po startu jsme absolvovali menší výlet mimo trať a v poslední obci před cílem jsme v diváckém místě, v ostrém pravém odbočení, udělali hodiny a zhasl nám motor. Ztrátu odhaduji přibližně na 30 – 40 vteřin. Trojkou jsme projeli relativně v klidu, když opomenu zhasnutý motor hned na startu a dalších hodin na vytahaném bahně v poslední levé zatáčce před cílem této rychlostní zkoušky. Ve čtyřce se nám překvapivě dařilo. Bohužel, čekal na nás Egon Smékal stojící přes cestu s rozbitým Citroënem DS3 R3T,“ uvedl Josef Deneš v servise po první sekci. Mechanici zde provedli běžnou údržbu vozu a snažili se opravit práh po kontaktu s Barvíkem.
„Do páté rychlostní zkoušky jsme nasadili úplně nové pneumatiky, na přejezdu jsme je konečně zahřáli na optimální teplotu, ale bohužel hned po startu se ozvala poloosa. Byli jsme tak nuceni ukončit naše působení v první etapě. Naše konečná přišla v obci Tupadly,“ smutně říká Tomáš Pfajfr. Následoval odtah do servisní zóny v Janovicích. „Chtěli jsme pokračovat v sobotní druhé etapě alespoň v rámci SuperRally, abychom se co nejvíce sžili s vozem a připravili se tak co nejlépe do Krumlova.“ Mechanici pohotově vyměnili poloosu a odevzdali vozidlo do UP v 1:00 ráno. Po dlouhém dni na celý tým konečně čekala postel.
V sobotu ráno následoval přesun na Vimpersko. „Na osmičce jsme se v klidnějším tempu dostali až do předposlední levé zatáčky, kde jsme opět dostali smyk na vytahaném bordelu. Byla to horká chvilka, když se naše Mitsubishi postavilo na dvě kola a nebylo daleko k převrácení. Přes louku jsme se ale vrátili zpět na trať a pokračovali,“ popisuje krizový moment Josef Deneš.
Poté bohužel obdržela posádka Deneš – Pfajfr minutovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly na rychlostní zkoušce číslo 9. Protože časoměřiči nechtěli dát rozestup mezi dvojicí Korno Motosportu a Jiřím Vrkoslavem, přišla tato varianta vhod, jak jet v klidu a nemyslet na to, jestli někoho brzdíme. Díky obdržené penalizaci se kluci propadli mezi pomalejší Renaulty Clia a Citroëny C2.
„Rychlostní zkoušku číslo devět jsme jeli úplně v klidu a začali jsme objevovat nějaké nedokonalosti v našem rozpisu. Jedenáctou a dvanáctou rychlostní zkoušku jsme odjeli také v pohodě a získali jsme tak další cenné zkušenosti s naším Mitsubishi,“ pronesl Tomáš Pfajfr. Následující servis ve Vimperku proběhl v pořádku a bez větších dramat. Opět proběhla pouze základní údržba vozu.
„Druhá sobotní sekce proběhla také v pořádku. Chtěli jsme si to užít a posbírat přitom co nejvíce cenných zkušeností. Problémy nás ale i přesto potkali na čtrnácté rychlostní zkoušce, kde se nám ve stoupání v lesním úseku auto rozskákalo a my jsme trefili levým předním kolem zřejmě nějaký kámen. Ohli jsme spojovačku na levé straně, proto jsme zbytek rychlostní zkoušky absolvovali na „čtyřkách“,“ prozradil Josef Deneš. „Poslední rychlostní zkouška soutěže proběhla v klidu, abychom neublížili autu a v pořádku jsme dojeli až na cílovou rampu v Klatovech.“
„47. Rallye Šumava Klatovy 2012 jsme pojali jako pilotní soutěž. Před soutěží jsme absolvovali menší test na Berounsku, který byl na mokru a moc nám tedy nepomohl. To bylo znát na soutěži samotné. S naším Mitsubishi jsme se moc nesžili a z toho plynuly veškeré chyby, kterých jsme se dopustili. Rozpis na páteční etapu byl připravený bez chyb. Se sobotním to bylo o něco horší, moc nám neseděl. Výsledek pro nás ale nebyl zase až tak důležitý, protože se jednalo o naší první soutěž v tomto složení a s tímto vozem. Proto jsme rádi, že jsme odjeli většinu ostrých kilometrů a autu se nic vážného nestalo. Cíl, spatřit cílovou rampu na náměstí v Klatovech, byl úspěšně splněn, za což jsme jednoznačně rádi. Je to pro nás zkušenost a budeme se snažit na naší spolupráci a ovladání auta více zapracovat při jednodenním testu před Rallye Český Krumlov,“ uvedl po skončení soutěže spolujezdec Tomáš Pfajfr. Poděkování patří hlavně mechanikům týmu Korno Motorsport, všem partnerům a v neposlední řadě také fanouškům, kterým se zároveň omlouváme za nepříliš příznivý výsledek.
Naším dalším závodem, kde se určitě budeme snažit zajet lepší výsledek, bude Rallye Český Krumlov, která se koná již 25.-26.5.2012.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.