Start Interaction Ford Czech Rally Teamu ve Valašské Rally přinesl přesně to, co si od něj celý tým sliboval - naučil se mnoho nových věcí, které by při testu neměl šanci vyzkoušet.
Jiří Navrátil a Jůlius Gál mají za sebou první opravdu ostré svezení s Fordem Fiesta S2000. Po opatrnějším začátku na prvních dvou testech, kdy přijeli do servisu s velkou časovou ztrátou téměř dvou minut, byla RZ3 zrušena a na čtvrté se podařilo ztrátu trochu snížit. Kromě RZ1 se v pátek jelo celou dobu za tmy a bylo předem jasné, že to není pro hledání limitů vozu zrovna ideální.
V sobotu ráno Jirka s Juldou začali opět až moc opatrně, ale hned na další RZ Odry zajeli slušný 18. čas s minimální ztrátou na špičku produkčních aut. V průběhu další sekce se Jirka dostával čím dál víc do tempa a jeho časy respektive ztráty měly příznivý vývoj. Zlomovým momentem, který posádku srazil hlouběji do výsledkové listiny byly oba průjezdy legendární RZ Santov (známá spíše jako Bystřička), tj. RZ10 a RZ11. V prvním z nich byl Jirka příliš opatrný a vůbec se nedostal do tempa, ve druhém pak měl poslední čtyři kilometry pocit, že jede po defektu zadního kola a výrazně zpomalil, aby pak za časovkou zjistil, že kolo bylo naprosto v pořádku.
Konečné 26. místo a ztráta na vítěze přes osm minut mohou na první pohled vypadat neuspokojivě, ale je třeba si uvědomit, že vítěz Jan Kopecký jel svou vlastní soutěž a i druhý Roman Kresta na něho ztratil téměř tři čtvrtě minuty. To, že soutěž byla náročná potvrzuje, že i desátý Václav Dunovský na vítěze ztratil téměř pět minut. Pro celý, v podstatě nově zformovaný Interaction Ford Czech Rally Team to navíc bylo premiérové vystoupení ve vrcholné třídě 2. Auto má pro letošní sezónu kromě šéfmechanika Jana Mikšátka také dva nové mechaniky Tomáše Nováka a Jirku Korce. Úplným nováčkem v automobilových soutěžích je závodní inženýr Vít Kouřil. Všichni se stále učí během soutěže auto obsluhovat a dostávají fiestu do ruky. Stejně jako Jirka, který de facto začíná a nechce při hledání limitů vozu překročit tenkou hranici mezi rychlou jízdou a havárií.
Tým během soutěže také získával zkušenosti ohledně pneumatik. Na Fionu byly během dvou dnů obuty tři nové sady pneumatik. Jedna měkká a jedna středně tvrdá směs od Michelinu a ke slovu přišla i jedna sada středně tvrdé směsi od jiného výrobce. Na vývoj soutěže to nemělo zásadní vliv, ale přineslo to další zkušenosti a informace, které se budou v dalších soutěžích hodit. I z tohoto pohledu byla Valašská Rally velkým přínosem a při dalším startu bude fungování celého týmu zase o něco lepší. Auto fungovalo celou dobu bez problémů.
Nemůžeme se ovšem nepozastavit nad organizací celé soutěže. Tratě jednotlivých testů byly pěkné, ale jinak to nejspíš byla nejhůře pořádaná soutěž, jakou posádka Interaction Ford Czech Rally Teamu zažila. Problémy začaly už při seznamovacích jízdách, následovaly nevyhovující podmínky v servisu, neustále zablokovaný příjezd k servisu, nebylo správně zřízeno UP, časový harmonogram startu do jednotlivých „erzet“ byl špatně spočítaný, Policie ČR všude měřila rychlost, ale nikde nepomáhala atd. Je s podivem, že takhle organizovaná soutěž je zařazena do kalendáře MMČR.
Jiří Navrátil„Valaška nás hodně naučila. Až na ty dva nepovedené testy v závěru soutěže jsem s předvedeným výkonem vcelku spokojen. Nepřijeli jsme závodit s těmi nejlepšími, na tak těžké soutěži je to pro nás v současných podmínkách prakticky nemožné. Také jsem nechtěl riskovat poškození auta, příští týden nás čeká první sprint a jakákoliv větší havárie by znamenala vynechání začátku šampionátu, který je pro nás prioritou. Je pravda, že jsem byl před startem hodně nervózní. Přece jen vstoupit do nejvyšší české ligy s tak kvalitním autem, byl a je velký risk. Navíc spolujezdec i technická příprava jsou perfektní a tak výsledek záleží v podstatě jen na mě. Handicapem také z části bylo, že Václav Arazim jel sám Valašskou Rally se svým Mitsubishi Evo IX a tím pádem se nám nemohl věnovat tolik, kolik bychom potřebovali. Start na Valašce byl mimo původní plán a proto se trochu improvizovalo. S Juldou jsme se těšili na souboj s Václavem, ale on nám vůbec nedal šanci. Samozřejmě, věřili jsme si na lepší umístění a menší ztrátu na nejlepší. Někde to nebylo špatné, ale na některých těžkých „erzetách“ jsme dostali opravdu hodně. V naší jízdě jsou však stále velké rezervy a za celou soutěž (kromě páté zatáčky RZ1) jsme neměli žádnou krizovou situaci. To znamená, že můžeme dál zrychlovat. Na některých testech druhého dne už jsme dokázali jet podobně rychle jako špička s produkčními auty, což je příslibem do budoucna. Věřím, že jsme zatím neukázali, co v nás je a všechny ty, které náš výkon na „Valašce“ zklamal, potěšíme v průběhu rallyesprintové sezony. Musím moc poděkovat týmu, protože kluci se opravdu snažili a také dobře přijali nově příchozí do týmu. Auto fungovalo po celou dobu perfektně. Jen díky úžasnému centrálnímu panelu jsme se občas zapotili při ovládání auta, zejména na přejezdech. Valašská Rally nám hodně dala a už se s Juldou těšíme na další start na Rallysprintu Vrchovina!“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.