Výborné čtvrté místo v absolutním pořadí získal na závěrečném mistrovském rallysprintu sezony ve Vsetíně zádveřický jezdec Antonín Tlusťák.
Úřadující vicemistr Evropy startoval ve valašských kotárech premiérově na voze Mitsubishi Lancer WRC 05 z anglické stáje MML Sports Ltd., která vznikla z bývalého továrního týmu Mitsubishi World Rally Team. Původně se předpokládalo, že se jedná o jednorázovou spolupráci, nicméně Tlusťák se představí se stejným vozem i na Autogames RallyShow v Uherském Brodě.
Vsetínský rallysprint přilákal ke startu kompletní špičku šampionátu v jednodenních soutěžích, neboť ve hře byl český titul ve sprintrally pro letošní rok. Navíc startovní pole obohatili vedle Antonína Tlusťáka další přední jezdci jako například Václav Pech (Mini John Cooper Works S2000) nebo Grzegorz Grzyb z Polska (Peugeot 207 S2000). Více než konečné čtvrté místo v absolutním pořadí překvapil atraktivní styl jízdy pro diváky a především dosažené časy na jednotlivých rychlostních zkouškách.
„Bylo to fantatické a jsem nadmíru spokojen. Společně se spolujezdcem Martinem Tomečkem jsme si soutěž parádně užili. Zkrátka z naší strany se jednalo o perfektní výsledek, všechno vyšlo, jedním slovem super. Vůbec jsem neměl představu, jaké budeme zajíždět časy na rychlostních zkouškách a byl jsem mile překvapen,“ uvedl Antonín Tlusťák, který měl krátce před soutěží možnost seznámit se s vozem při jednodenním testování na Zlínsku. „Měli jsme k dispozici anglického inženýra, který nastavil setup z Rally Monte Carlo. Provedli jsme čtyři drobné změny na nastavení vozu a najezdili zhruba padesát kilometrů. Více nebylo potřeba, neboť jsem měl vůz kontrolou a byl jsem přímo nadšen z jeho jízdních vlastností. Zkrátka jsem ho řídil a nebylo tomu naopak. Auto fungovalo parádně a těšil jsem se na závod,“ pověděl Tlusťák.
Hned úvodní erzeta mnohým vyrazila dech, neboť jezdec na červeném lanceru WRC zajel o pouhých 0,9 vteřiny horší čas než nejrychlejší Pech a za svými zády nechal Valouška, Grzyba, Odložilíka a další. „Tak rychlý úvod jsem nečekal, byl to pro nás skvělý začátek. Hodně lidí čekalo, jak s Mitsubishi pojedu a byly slyšet hlasy, že to bude špatné. A my jsme hned v první rundě zajížděli rovnocenné časy s Vaškem Pechem, Romanem Odložilíkem nebo Pavlem Valouškem,“ uvedl Antonín Tlusťák. Nejlépe mu sedla osmikilometrová erzeta z Vesníku do Růžďky, neboť vždy skončil mezi trojicí nejrychlejších jezdců. V konečném zúčtování ztratil na vítězného Pavla Valouška pouhých 15,6 vteřiny, přičemž na bronzovou pozici Romana Odložilíka jen 6,8 vteřiny
Na místě spolujezdce se objevil místo osvědčeného Jana Škalouda vsetínský Martin Tomeček, dlouholetý kamarád a zástupce sponzorské firmy MIT METAL. „Před pěti lety jsme si s Martinem řekli na Pražském rallysprintu, že se jednou svezeme ve voze WRC. Martin je jeden z našich hlavních sponzorů, navíc se známe řadu let a stali se z nás postupem času kamarádi. Martin se nemohl kvůli časovému zaneprázdnění zúčastnit testování, absolvoval až seznamovací jízdy a poté usedl naostro do Mitsubishi až při startu. Vedl si výborně, maximálně se na soutěž připravil. Já i Martin jsme si vsetínský rallysprint krásně užili a byli jsme plni zážitků,“ řekl Antonín Tlusťák.
Pořadatelé připravili tři náročné úseky rychlostních zkoušek, které během rána ztížila hustá mlha. „Jelo se nám bez problémů. Ráno jsme dobře obuli gumy a věděli jsme o náročných podmínkách na trati. Před polednem již vysvitlo sluníčko a úseky byly kompletně suché. Soutěž byla velmi dobře zorganizovaná, ale musím pořadateli vytknout velké kameny, které umístil do vnitřních stran zatáček na rychlostních zkouškách, aby omezil katování. Z vozu byly kameny špatně vidět a navíc při druhém průjezdu erzetou byly na jiném místě. Příště doporučuji, raději použít železné tyčky jako například při barumce. Samozřejmě chápu, že v dnešní době je stále složitější získat povolení od příslušných institucí a finance na opravu cest. Kameny byly v každé zatáčce, což bylo velmi nebezpečné,“ našel jediný kaz na soutěži Antonín Tlusťák.
Soutěžní jezdec A.T. Motorsport Antonín Tlusťák využil vsetínský rallysprint jako výborný rozjezd před závěrečným podnikem FIA Mistrovství Evropy v rally ve Švýcarsku. Tam dojel už na voze Škoda Fabia S2000 při Rallye International du Valais pro senzační třetí místo v absolutním pořadí, když na závěrečné erzetě udolal domácího pilota Urse Hunzikera na Subaru. Navíc vyhrál hodnocení mistrovství Evropy a v konečném pořadí se dostal o pouhý bod před velkého rivala Macieja Oleksowicze z Polska, což mimo jiné znamená i obhajobu jezdecké priority FIA B na příští sezonu 2012!
Antonína Tlusťáka uvidíme na závěr letošní sezony na startu všech volných a exhibičních podniků v České republice. Zádveřický jezdec potvrdil účast v Uherském Brodě, na tradičním Setkání mistrů v Sosnové, Pražském rallysprintu a Mikulášské rally ve Slušovicích. „Sezona pro nás výborným výsledkem ve Švýcarsku ještě nekončí, čeká nás spousta akcí. Původně jsme avizovali, že start s lancerem bude pouze jednorázovou záležitostí, ale své plány jsme přehodnotili. WRC je sice drahá záležitost, nicméně dostali jsme od Angličanů velmi dobrou nabídku na další start. Dnes mohu potvrdit, že na Autogames RallyShow Uherský Brod budeme startovat s vozem Mitsubishi Lancer WRC. Co bude dále, se uvidí. Hlavním důvodem je kompletní repase našeho motoru z fabie, který je už za hranicí předepsaných kilometrů. Nejvíce práce má v těchto dnech logistik týmu Petr Linhart, který vše vyřizuje u francouzské Orecy,“ vysvětlil Antonín Tlusťák, jenž odcestoval začátkem listopadu společně s rodinou, užít si pár dní zasloužené dovolené po náročném programu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.