Porta Negra, nejvýznamější památka stotisícového německého města Trier, toho od roku 200 n.l., kdy byla dokončena, viděla již mnoho.
Dnes večer se podeváté stane svědkem představení těch nejlepších posádek mistrovství světa v nejnáročnější automobilové disciplíně – rally. Tisíce fanoušků zaplní historické centrum města, aby zahlédly nejen dosud neporaženého vládce zdejších tratí fenomenálního Sebastiena Loeba. Mezi respektovaná jména zdejší náročné soutěže patří již i Čech Martin Prokop se spolujezdcem Janem Tománkem, kterým patří průběžná druhá pozice v kategorii SWRC.
V loňském ročníku Deutschland Rally proběhla v SWRC dechberoucí třídenní bitva a na jejím konci byly zklamané pohledy české dvojice. Výsledná ztráta na vítěze činila pouhopouhých 4,7 sekundy. Po přepočtu na délku rychlostních zkoušek průměrná ztráta na jeden kilometr trati 1 setinu sekundy….
„Tohle už letos vážně zažít nechci,“ říká Jan Tománek, navigátor, jenž Martina Prokopa žene po tratích Mistrovství světa. „To zklamání, kdy po třech dnech na limitu koukáte do prázdna a přemýšlíte, kde ty čtyři vteřinky potřebné k vítězství zůstaly, kdepak! Tenhle způsob Německé rally se mi zdál poněkud nešťastný…Na druhou stranu je to velmi intenzívní zážitek, takže doufám, že jej letos dopřejeme některému z našich soupeřů,“ spřádá baziliškovské plány.
Ford Fiesta S2000, speciál, kterým český pár prolétne záludnými tratěmi, prošel posledními přípravami při týmovém testu ve stylovém prostředí – kulisu dělaly namísto moselských vinic viniční tratě jižní moravy. „Dopracovali jsme se postupně k hodně nekompromisnímu, tvrdému nastavení auta,“ říká devětadvacetiletý pilot Martin Prokop. „Má to malý háček - udělali jsme z něj pěkně kousavou bestii. Takové auto totiž funguje naprosto skvěle dokud si sám jezdec věří, jede na hraně a balancuje s autem na hranici fyziky. Pak vás v zatáčkách nechá zajít skutečně daleko. Jakmile ale ztratím jistotu a slevím, budu se s ním prát jako bych na trať vyrazil v nákupním vozíku….,“ vysvětluje ve zkratce charakter svého náčiní. „Musíme si na trati prostě věřit, to je na německých tratích alfa i omega. Minimálně v seznamovacích jízdách nás sebevědomí neopustilo a rozpis máme velmi bojovný! Když jsem se do něj na hotelu podíval, vypadá to, jako by trať vedla skoro rovně!,“ usmívá se český jezdec. A s ním všichni, kdo kdy měli s úzkými serpentinami ve vinicích co do činění. „Pokud to podržíme naplno všude, kde jsme si to podle rozpisu slíbili, tak se mají soupeři na co těšit. Snad nebude díky nám úroda moselského letos nižší.“, doufá při vzpomínce na četné výlety soupeřů z tratě do vinic v minulých ročnících.
Zítra, přibližně v jedenáct hodin dopoledne stoupne oběma jezdcům tep ke dvoustovce, otáčky motoru vylétnou k hranici 8500ot/minutu a Ford Fiesta se startovním číslem 21 vyrazí na trať první rychlostní zkoušky. Celkem je čeká 1246 km, z toho 360 v plném tempu měřených úseků. A pak nedělní cíl zpět ve městě, které je rodištěm filozofa Karla Marxe, autora ekonomického díla Kapitál. „Rádi bychom si z Trieru také nějaký ten kapitál přivezli. Nejraději v podobě 25 bodů za vítězství. To by byla perfektní investice a hodnota našich akcií v tabulce letošního mistrovství by určitě stoupla,“ přechází česká dvojice jako na povel do ekonomické terminologie.
A má vzkaz i pro české fanoušky. „Přijeďte a užijte si krásný víkend! To bude investice do skvělého zážitku a taková se vyplatí každopádně. Nashledanou v Trieru!“
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?