Porta Negra, nejvýznamější památka stotisícového německého města Trier, toho od roku 200 n.l., kdy byla dokončena, viděla již mnoho.
Dnes večer se podeváté stane svědkem představení těch nejlepších posádek mistrovství světa v nejnáročnější automobilové disciplíně – rally. Tisíce fanoušků zaplní historické centrum města, aby zahlédly nejen dosud neporaženého vládce zdejších tratí fenomenálního Sebastiena Loeba. Mezi respektovaná jména zdejší náročné soutěže patří již i Čech Martin Prokop se spolujezdcem Janem Tománkem, kterým patří průběžná druhá pozice v kategorii SWRC.
V loňském ročníku Deutschland Rally proběhla v SWRC dechberoucí třídenní bitva a na jejím konci byly zklamané pohledy české dvojice. Výsledná ztráta na vítěze činila pouhopouhých 4,7 sekundy. Po přepočtu na délku rychlostních zkoušek průměrná ztráta na jeden kilometr trati 1 setinu sekundy….
„Tohle už letos vážně zažít nechci,“ říká Jan Tománek, navigátor, jenž Martina Prokopa žene po tratích Mistrovství světa. „To zklamání, kdy po třech dnech na limitu koukáte do prázdna a přemýšlíte, kde ty čtyři vteřinky potřebné k vítězství zůstaly, kdepak! Tenhle způsob Německé rally se mi zdál poněkud nešťastný…Na druhou stranu je to velmi intenzívní zážitek, takže doufám, že jej letos dopřejeme některému z našich soupeřů,“ spřádá baziliškovské plány.
Ford Fiesta S2000, speciál, kterým český pár prolétne záludnými tratěmi, prošel posledními přípravami při týmovém testu ve stylovém prostředí – kulisu dělaly namísto moselských vinic viniční tratě jižní moravy. „Dopracovali jsme se postupně k hodně nekompromisnímu, tvrdému nastavení auta,“ říká devětadvacetiletý pilot Martin Prokop. „Má to malý háček - udělali jsme z něj pěkně kousavou bestii. Takové auto totiž funguje naprosto skvěle dokud si sám jezdec věří, jede na hraně a balancuje s autem na hranici fyziky. Pak vás v zatáčkách nechá zajít skutečně daleko. Jakmile ale ztratím jistotu a slevím, budu se s ním prát jako bych na trať vyrazil v nákupním vozíku….,“ vysvětluje ve zkratce charakter svého náčiní. „Musíme si na trati prostě věřit, to je na německých tratích alfa i omega. Minimálně v seznamovacích jízdách nás sebevědomí neopustilo a rozpis máme velmi bojovný! Když jsem se do něj na hotelu podíval, vypadá to, jako by trať vedla skoro rovně!,“ usmívá se český jezdec. A s ním všichni, kdo kdy měli s úzkými serpentinami ve vinicích co do činění. „Pokud to podržíme naplno všude, kde jsme si to podle rozpisu slíbili, tak se mají soupeři na co těšit. Snad nebude díky nám úroda moselského letos nižší.“, doufá při vzpomínce na četné výlety soupeřů z tratě do vinic v minulých ročnících.
Zítra, přibližně v jedenáct hodin dopoledne stoupne oběma jezdcům tep ke dvoustovce, otáčky motoru vylétnou k hranici 8500ot/minutu a Ford Fiesta se startovním číslem 21 vyrazí na trať první rychlostní zkoušky. Celkem je čeká 1246 km, z toho 360 v plném tempu měřených úseků. A pak nedělní cíl zpět ve městě, které je rodištěm filozofa Karla Marxe, autora ekonomického díla Kapitál. „Rádi bychom si z Trieru také nějaký ten kapitál přivezli. Nejraději v podobě 25 bodů za vítězství. To by byla perfektní investice a hodnota našich akcií v tabulce letošního mistrovství by určitě stoupla,“ přechází česká dvojice jako na povel do ekonomické terminologie.
A má vzkaz i pro české fanoušky. „Přijeďte a užijte si krásný víkend! To bude investice do skvělého zážitku a taková se vyplatí každopádně. Nashledanou v Trieru!“
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?