Porta Negra, nejvýznamější památka stotisícového německého města Trier, toho od roku 200 n.l., kdy byla dokončena, viděla již mnoho.
Dnes večer se podeváté stane svědkem představení těch nejlepších posádek mistrovství světa v nejnáročnější automobilové disciplíně – rally. Tisíce fanoušků zaplní historické centrum města, aby zahlédly nejen dosud neporaženého vládce zdejších tratí fenomenálního Sebastiena Loeba. Mezi respektovaná jména zdejší náročné soutěže patří již i Čech Martin Prokop se spolujezdcem Janem Tománkem, kterým patří průběžná druhá pozice v kategorii SWRC.
V loňském ročníku Deutschland Rally proběhla v SWRC dechberoucí třídenní bitva a na jejím konci byly zklamané pohledy české dvojice. Výsledná ztráta na vítěze činila pouhopouhých 4,7 sekundy. Po přepočtu na délku rychlostních zkoušek průměrná ztráta na jeden kilometr trati 1 setinu sekundy….
„Tohle už letos vážně zažít nechci,“ říká Jan Tománek, navigátor, jenž Martina Prokopa žene po tratích Mistrovství světa. „To zklamání, kdy po třech dnech na limitu koukáte do prázdna a přemýšlíte, kde ty čtyři vteřinky potřebné k vítězství zůstaly, kdepak! Tenhle způsob Německé rally se mi zdál poněkud nešťastný…Na druhou stranu je to velmi intenzívní zážitek, takže doufám, že jej letos dopřejeme některému z našich soupeřů,“ spřádá baziliškovské plány.
Ford Fiesta S2000, speciál, kterým český pár prolétne záludnými tratěmi, prošel posledními přípravami při týmovém testu ve stylovém prostředí – kulisu dělaly namísto moselských vinic viniční tratě jižní moravy. „Dopracovali jsme se postupně k hodně nekompromisnímu, tvrdému nastavení auta,“ říká devětadvacetiletý pilot Martin Prokop. „Má to malý háček - udělali jsme z něj pěkně kousavou bestii. Takové auto totiž funguje naprosto skvěle dokud si sám jezdec věří, jede na hraně a balancuje s autem na hranici fyziky. Pak vás v zatáčkách nechá zajít skutečně daleko. Jakmile ale ztratím jistotu a slevím, budu se s ním prát jako bych na trať vyrazil v nákupním vozíku….,“ vysvětluje ve zkratce charakter svého náčiní. „Musíme si na trati prostě věřit, to je na německých tratích alfa i omega. Minimálně v seznamovacích jízdách nás sebevědomí neopustilo a rozpis máme velmi bojovný! Když jsem se do něj na hotelu podíval, vypadá to, jako by trať vedla skoro rovně!,“ usmívá se český jezdec. A s ním všichni, kdo kdy měli s úzkými serpentinami ve vinicích co do činění. „Pokud to podržíme naplno všude, kde jsme si to podle rozpisu slíbili, tak se mají soupeři na co těšit. Snad nebude díky nám úroda moselského letos nižší.“, doufá při vzpomínce na četné výlety soupeřů z tratě do vinic v minulých ročnících.
Zítra, přibližně v jedenáct hodin dopoledne stoupne oběma jezdcům tep ke dvoustovce, otáčky motoru vylétnou k hranici 8500ot/minutu a Ford Fiesta se startovním číslem 21 vyrazí na trať první rychlostní zkoušky. Celkem je čeká 1246 km, z toho 360 v plném tempu měřených úseků. A pak nedělní cíl zpět ve městě, které je rodištěm filozofa Karla Marxe, autora ekonomického díla Kapitál. „Rádi bychom si z Trieru také nějaký ten kapitál přivezli. Nejraději v podobě 25 bodů za vítězství. To by byla perfektní investice a hodnota našich akcií v tabulce letošního mistrovství by určitě stoupla,“ přechází česká dvojice jako na povel do ekonomické terminologie.
A má vzkaz i pro české fanoušky. „Přijeďte a užijte si krásný víkend! To bude investice do skvělého zážitku a taková se vyplatí každopádně. Nashledanou v Trieru!“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.