Velká lahůdka pro motoristické fanoušky je připravena při srpnové Barum Czech Rally Zlín. Milovníci historických vozidel se mohou těšit na zcela ojedinělou exhibiční jízdu pod názvem OLDTIMER GRAND PRIX ZLÍN, ve které se představí závodní skvosty třicátých let minulého století.
Diváci tyto nádherné závodní stroje uvidí v pátek 26. srpna v odpoledních hodinách zaparkované před zlínskou Univerzitou Tomáše Bati (tiskové středisko) a Kongresovým centrem a ve večerních hodinách přímo v akci na divácké Super rychlostní zkoušce v ulicích Zlína. Představí se celkem osm vozidel značek BUGATTI, HISPANO SUIZA, DARRACQ, JAGUAR a WALTER. Pořadatelé zatím tají, kdo se objeví za jejich volanty, nicméně v jednání jsou velmi zvučná jména. Hlavním organizátorem této akce je JUDr. Ing. Ladislav Samohýl, úspěšný zlínský podnikatel a velký nadšenec a milovník historických vozů.
Pane Samohýle, vaše restaurátorská dílna vyrobí díly, ve kterých se v budoucnu dá složit kopie celosvětově známého vozu BUGATTI 35. Jak jste se k této práci dostal a kolik replik tohoto závodního vozu se vyrobilo?„K této práci jsem se dostal při renovaci, rekonstrukcí původních vozidel BUGATTI 35, 37, 37A, model GP. U těchto vozidel jsme museli vyrobit nově podstatné části např. motoru (bloky, skříň, klikové hřídele atd.) a vzhledem k finanční a technologické náročnosti jsme například při odlévání těchto dílů vyrobili více kusů, než je naše momentální potřeba.“
Nejznámější osobností spojenou s automobilem BUGATTI 35 v České republice byla závodnice Eliška Junková. Vašeho otce s ní poutalo velké přátelství. Byl to ten hlavní impuls, proč jste se pustil, do tohoto projektu?„Ano, byl to jeden z hlavních impulsů. V naší sbírce značky BUGATTI je v současné době osm kusů původních vozidel. Vzhledem ke všemu, co poutalo otce k Elišce Junkové a k maximální snaze instalovat do budoucího muzea ve Zlíně nejen korespondenci, ceny, fotografie a další artefakty týkající se Elišky, bylo maximálním zájmem k tomu vystavit i původní závodní automobil BUGATTI 35 model A, rok výroby 1925. A tento automobil bude po celkové rekonstrukci představen při Barum Czech Rally Zlín 2011.“
Jak dlouho trvá restaurování těchto nádherných aut? Kolik lidí tvoří pracovní tým, který se podílel na stavbě závodní BUGATTI?„Rekonstrukce BUGATTI 35 se protáhla na „několik let”, celkem se odpracovalo asi 3 200 hodin a najelo několik desítek tisíc kilometrů při shánění dílů. V Otrokovicích sídlící pracovní tým pro restaurování historických aut tvoří celkem čtrnáct lidí.“
Kdy vznikla myšlenka uspořádat OLDTIMER GRAND PRIX u příležitosti zlínské barumky?„Myšlenka vznikla v roce 2010 při diskuzích a prohlídce dílen s panem Milošem Regnerem, ředitelem zlínské rally.“
Jaké vozy ze třicátých let minulého století se představí návštěvníkům zlínské barumky a které osobnosti se posadí za jejich volanty?„Představí se celkem osm vozidel značek BUGATTI, HISPANO SUIZA, DARRACQ, JAGUAR a WALTER. Za volanty těchto vozidel se posadí slavné osobnosti bývalé závodní éry Barum Rally.“
Dá se vyčíslit finanční hodnota těchto replik?„Nejsou ještě ve finiši všechny práce a kooperace, proto není možné vyčíslit v současné době hodnotu a ocenění všech dílů pro eventuální sestavu věrné kopie vozidla.“
Vozy nejsou určeny jen majetným zákazníkům, ale stanou se součástí nového muzea historických vozů. Kdy plánujete jeho otevření?„Otevření muzea plánujeme do dvou let po dokončení nejen stavebních úprav, ale i renovací dalších vozidel pro toto muzeum, což by mělo čítat celkem 200 vozidel a 100 motocyklů. Součástí sbírek muzea budou originální automobily mnoha značek včetně BUGATTI a díly pro sestavení věrné kopie nebo rekonstrukce automobilu B 35 mají již dnes vlastní označení.“
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně zdaru!
Foto:www.czechrally.cz/ Pavel Andrýsek
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.