Legendární erzeta Maják se vrací po dvaceti letech!

Barum Czech Rally Zlín (CZE)
Barum Czech Rally Zlín (CZE), foto: Šavara, Pavel
Roman Ordelt 28. července 2011 10:23
Sdílej:

Pořadatelé mezinárodní automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín představili na úvodní tiskové konferenci konečnou podobu tratě letošního již 41. ročníku. Soutěžní posádky absolvují celkem 248 ostrých kilometrů během 15 rychlostních zkoušek, které se pojedou na osmi úsecích rychlostních testů. Vedle klasických úseků jako jsou Pindula, Troják nebo Semetín se do itineráře této české soutěže po dlouhých dvaceti letech vrací legendární úsek s názvem Maják.

„Klasické úseky ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století jako jsou Maják nebo Pržno jsme si přáli oprášit už pro loňský jubilejní čtyřicátý ročník. Všechno ale chce svůj čas. Povolení zařadit rychlostní zkoušku Maják do programu zlínské rally jsme tedy od příslušných úřadů, institucí, majitelů pozemků a dalších získali až o rok později, i přesto jsme za to všem dotčeným stranám vděční,“ řekl Ing. Jan Regner, zástupce ředitele Barum Czech Rally Zlín.

Poprvé se jel tento legendární úsek jako rychlostní zkouška v roce 1977, rok předtím pouze jako přejezdová trasa. Na konci sedmdesátých let a během osmdesátých let se Maják stal základním pilířem při stavbě samotné tratě. V srdci automobilových fandů zůstaly nezapomenutelné zážitky z průjezdů soutěžních automobilů hned po startu, v náročné levé zatáčce u Majáku nebo v divácky velmi oblíbené pasáži u malenovického hradu s pověstným vracákem. Příznivci si vzpomínají i na náročné odbočení po rychlém příjezdu v části zvané Prohled. Naposledy se klasický úsek ze Zlína do Oldřichovic jel v roce 1991, kdy se startovalo v blízkosti zimního stadionu u zlínské Koliby U černého medvěda. Ještě v následujících dvou letech zlínští pořadatelé zařadili alespoň zkrácený úsek Prohled se startem v Malenovicích, nicméně legenda s názvem Maják se ve své klasické podobě na dlouhá léta odmlčela. „Obnovit tradici Majáku se podařilo i velkou zásluhou Magistrátu města Zlína. Jsme rádi, že především mladší generaci motoristické veřejnosti můžeme představit tento pověstný úsek. Věříme, že Maják pojedeme i v dalších letech,“ pověděl Jan Regner.

Zlínští pořadatelé nakonec připravili náročnou rychlostní zkoušku v délce téměř třiadvaceti kilometrů, jejíž druhá polovina je z minulých ročníků známa pod názvem Komárov. „Prakticky jsme spojili tyto dva klasické úseky do jednoho. Diváci se mohou těšit na technické a náročné průjezdy obcemi Oldřichovice a Pohořelice s řadou diváckých míst. První část rychlostní zkoušky v lesním úseku nad Zlínem je snadno dostupná městskou dopravou od místa startu v části zvané U Majáku nebo z městské části Malenovice,“ vysvětlil Jan Regner.

Až na ojedinělé výjimky téměř nikdo ze současné generace soutěžních jezdců jako jsou Jan Kopecký, Roman Kresta, Pavel Valoušek jr. nebo Václav Pech jr. tento legendární úsek nezná. Tátové posledních dvou jmenovaných však sváděli na Majáku dramatické souboje o drahocenné vteřiny. „Maják byla vždy náročná rychlostní zkouška. Měla neopakovatelné kouzlo a především ji každoročně lemovalo obrovské množství fandů na diváckých místech u hradu v Malenovicích nebo na Prohledě,“ vzpomněl Pavel Valoušek sen., otec úřadujícího českého šampiona.

Maják bude mít obnovenou premiéru v rámci druhého dne letošní barumky. V neděli 28. srpna 2011 se pojede jako rychlostní zkouška číslo 10 se startem v 8:33 hodin, druhý průjezd se uskuteční v rámci rychlostní zkoušky s číslem 13, která odstartuje ve 12:12 hodin. Návrat po předlouhých dvaceti letech se stává skutečností.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.