Marek, Radim a Honza, posádka Czech Dakar Teamu, si museli ráno přivstat, ikdyž startovali až 15:15 místního času. Měli před sebou dlouhý přejezd do 1. etapy. Dnes dojeli do cíle na 11. místě.
Marku, můžeš nám říct,jak se vám jelo?
" Ze začátku jsme chvíli bloudili, protože nám déšť znepříjemnil trasu. Chvílemi jsme nevěděli, jestli odbočit doprava nebo doleva. Ale zvládli jsme to.Organizátoři nám opakují, že čtení v navigaci a navigace samotná bude těžká. Snažíme si dávat pozor. Celý závod jsme měli problém s posádkou jednoho vozu. Dělal nám schválnosti, při předjíždění nás nechtěl pustit před sebe. Ke konci etapy, kdy jsme tuhle posádku viděli jak táhne nepojízdnou Buggy na laně. Chtěli jsme ji předjet a ona nám v tom bránila a několikrát do nás narazila. Za dobu závodění a účasti rallyových soutěží jsem se s ničím podobným nesetkal. Ohrožovali bezpečnost nejen naši, ale i svou a poškodili nám bok auta. Nejedná se o závadu technickou, ale spíš o kosmetickou. Je to škoda. Věc prošetří komisaři a sjedná se náprava.
Byl nějaký opravdu těžký moment v závodě?
"Jak říkám, počásí nám znepříjemňovalo celou dnešní etapu. Chvíli pršelo, pak svítilo slunce a tak se to střídalo celý den."
Víš, co vás čeká zítra?
"Ano, zítřejší etapa bude hodně obtížná. Startovat budeme smíšené, tzn. auta i trucky dohromady. Na dnešním briefingu nás upozorňovali, že navigace bude složitá a road book je toho důkazem. Navigátor bude mít zítra skutečně hodně práce. Čeká nás 800 km etapa. Z níž bude 483 km speciálka. Na které bude hodně písku a vody. A protože jdeme hodně na jih, čekají nás vysoké teploty. Ráno vyráží první auta už v 5:00 ráno a v bivaku budeme možná až za tmy."
Radime a jak se tobě dnes líbil první závodní den?
"Bylo to dobré. Svou premiéru jsem ve zdraví přežil. Závodit se mi líbí. Hlavně mám radost z auta, protože jsem nad přípravou strávil hodně času a jsem rád, že né zbytečně."
Honzo, ty jsi měl příležitost s Markem sedět v kabině už letos na Dakaru. Pozoruješ tady v Rusku velké rozdíly v trati nebo stylu závodu?
"Určitě v trati. Tady závodíme v lesích, které jsou mokré. Do auta šlehají větve, všude je spousta bahna. To je jeden z výrazných rodílů mezi Ruskem a Argentinou."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.