Pro mladého českého jezdce Jana Černého skončila Portugalská rally předčasně po technické závadě.
Jan Černý s Pavlem Kohoutem se počátkem minulého týdne vydali do Portugalska, aby se zde připravili na svůj první start v soutěži mistrovství světa. V jedné posádce spolu startují v tzv. WRC-Academy, což je projekt pro výchovu mladých jezdců do soutěží mistrovství světa.
Jezdci WRC-Academy z každé rally absolvují pouze dvě etapy, a proto měl být dnešní den závěrem Portugalské rally pro posádku Černý – Kohout. Bohužel konec v soutěži pro mladou posádku z České republiky přišel dříve než v závěru druhé etapy. Soutěžní Ford Fiesta R2 vypověděl službu před cílem první ranní rychlostní zkoušky. „Trať rychlostní zkoušky byla velmi rozbitá a na jedné z nerovností na naší Fiestě praskla poloosa. Auto jsme doslova dovlekli až do cíle, ale závada se nedala na místě opravit a museli jsme ze soutěže odstoupit. Mrzí mě to z důvodu, že jsme najeli jen polovinu kilometrů oproti našim kolegům z WRC-Academy a kvůli tomu, že jsem se na dnešní etapu hodně těšil. S autem jsme se včera sžívali a já chtěl dnes zkusit přidat,“ říká zklamaný Honza Černý.
I když se nepodařilo dojet až do cíle první soutěže mistrovství světa s celkovým vystoupením posádky Černý – Kohout panuje spokojenost. „Portugalsko bylo pro nás krokem do neznáma, vše bylo pro nás nové. Nové auto, nový tým, nové rychlostní zkoušky, prostě svět. Snažili jsme se jet hlavou a neudělat žádnou zbytečnou chybu a co nejvíc se naučit. Bohužel došlo k technické závadě, což se někdy stává, a s tím je potřeba v rally počítat. Zítra nás čeká teoretická příprava v rámci WRC-Academy a potom návrat domů do České republiky. V dalších dnech a týdnech spolu s Pavlem Kohoutem odstartujeme na Rally Šumava, a nejbližší soutěží mistrovství světa pro nás bude květnová Rally Sardinia,“ uzavírá Jan Černý, který větší část druhé etapy Portugalské rally strávil v roli diváka, kdy sledoval zápolení nejen vozů WRC na rozbité portugalské šotolině.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.