Nedělní, nejkratší etapa, která zakončuje třídenní bitvu na každé soutěži mistrovství světa mívá často jedno nelichotivé nej. Nejnudnější… Bitva v šampionátu SWRC měla však do nedělní klidné ospalosti velmi daleko.
Rozdíly mezi prvním Katařanem Nasserem All-Attiyahem (Ford Fiesta S2000), druhým Martinem Prokopem s Janem Tománkem na sedadle spolujezdce (+ 38 vteřin) a Juho Hanninenem, který svou ztrátu po páteční chybě stáhnul na pouhých 30 vteřin za českým pilotem, slibovaly napínavou zápletku - nic nebylo úplně jisté, stát se mohlo cokoli a bitva letošního dakarského vítěze, juniorského mistra světa z roku 2009 a úřadujícího šampióna IRC disponujícího dokonalým zázemím továrního týmu se stala ozdobou letošní mexické soutěže.
Martin Prokop se snažil zachovat před rozhodujícími třemi testy chladnou hlavu, ale nebylo to vůbec jednoduché. „Byli jsme v kleštích mezi soupeři a svým způsobem to bylo dobře. Kdybych byl s podobným odstupem druhý asi bych přemýšlel, jestli má smysl útočit. Takhle to Juho vyřešil za nás a my museli letět po mexických erzetách jako šutr. Jiná volba nebyla. Bránili jsme druhé místo a útok na vedení byl tak trošku bonusem navíc….“, líčí tlak před závěrečným dějstvím český pilot.
Tři dvojice bojující o pozice na pódiu zahájila nedělní thriller na nejdelší, bezmála třcetikilometrové RZ. Martin Prokop prolétnul fotobuňkou v čase o 15,5 vteřiny rychlejším než vedoucí Katařan, tovární Fabia finského jezdce ale ukrojila dalších 7,7 z Prokopova náskoku.
Zbývaly 2 RZ, necelých 33 ostrých kilometrů, Martin Prokop ztrácel pouhých 23,1 vteřiny na prvního, jeho náskok před třetím byl 22,4. Tohle už nebylo v terminologií fotbalových trenérů na „vycházení ze zabezpečené obrany“. Tady platil už jen ryze rallyový terminus technikus – jede se „flat out“….
Režisérovi přímého přenosu závěrečné Power Stage ale zkazil radost z možného dramatu pro televizní diváky favorizovaný Juho Hanninen. V předposledním testu podruhé v náročném závodě chyboval, poslal Fabii lehce přes střechu a jeho šance na atak české dvojice zhasly. Martin naproti tomu pokračoval v bezchybném výkonu a do poslední rychlostní zkoušky startoval s mankem 16,6 vteřiny. K prvnímu místu na 8 zbylých kilometrech by stačil nejen perfektní výkon, ale i malý zázrak. První předpoklad česká posádka splnila beze zbytku, zázrak v podobě drobné chyby All-Attiyaha se však nekonal a Martin Prokop s Janem Tománkem zůstali na stříbrném stupínku.
„Jsme moc šťastní. Jasně, první místo bylo blízko, ale pro mě je důležitý pocit z našeho výkonu. A ten mám výborný! Nerozhodily nás zdravotní problémy před startem. Soupeřili jsme s piloty, kteří nejsou žádní „nazdárci“ a přes velký deficit testovacích kilometrů jsme po změně stálého převodu převodovky dokázali nalézt tempo, které bylo dost rychlé a přitom jsme se vyvarovali jakékoli chyby. Letošní sezóna SWRC rozhodně nebude nudná,“ vzkazuje z Mexika pilot Martin Prokop. „Všem našim fanouškům velmi děkujeme za podporu a věříme, že si napětí z mexické bitvy užili spolu s námi.“
Czech Ford National Team se do bojů o trůn v SWRC zapojí znovu v květnu při Rally Sardegna.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.