Martinu Prokopovi chybělo v Mexiku 13,5 vteřiny k vítězství

Prokop, Martin - Tománek, Jan
Prokop, Martin - Tománek, Jan, foto: CFNT Média
Tomáš Urban 7. března 2011 12:17
Sdílej:

Nedělní, nejkratší etapa, která zakončuje třídenní bitvu na každé soutěži mistrovství světa mívá často jedno nelichotivé nej. Nejnudnější… Bitva v šampionátu SWRC měla však do nedělní klidné ospalosti velmi daleko.

Rozdíly mezi prvním Katařanem Nasserem All-Attiyahem (Ford Fiesta S2000), druhým Martinem Prokopem s Janem Tománkem na sedadle spolujezdce (+ 38 vteřin) a Juho Hanninenem, který svou ztrátu po páteční chybě stáhnul na pouhých 30 vteřin za českým pilotem, slibovaly napínavou zápletku - nic nebylo úplně jisté, stát se mohlo cokoli a bitva letošního dakarského vítěze, juniorského mistra světa z roku 2009 a úřadujícího šampióna IRC disponujícího dokonalým zázemím továrního týmu se stala ozdobou letošní mexické soutěže.

Martin Prokop se snažil zachovat před rozhodujícími třemi testy chladnou hlavu, ale nebylo to vůbec jednoduché. „Byli jsme v kleštích mezi soupeři a svým způsobem to bylo dobře. Kdybych byl s podobným odstupem druhý asi bych přemýšlel, jestli má smysl útočit. Takhle to Juho vyřešil za nás a my museli letět po mexických erzetách jako šutr. Jiná volba nebyla. Bránili jsme druhé místo a útok na vedení byl tak trošku bonusem navíc….“, líčí tlak před závěrečným dějstvím český pilot.

Tři dvojice bojující o pozice na pódiu zahájila nedělní thriller na nejdelší, bezmála třcetikilometrové RZ. Martin Prokop prolétnul fotobuňkou v čase o 15,5 vteřiny rychlejším než vedoucí Katařan, tovární Fabia finského jezdce ale ukrojila dalších 7,7 z Prokopova náskoku.

Zbývaly 2 RZ, necelých 33 ostrých kilometrů, Martin Prokop ztrácel pouhých 23,1 vteřiny na prvního, jeho náskok před třetím byl 22,4. Tohle už nebylo v terminologií fotbalových trenérů na „vycházení ze zabezpečené obrany“. Tady platil už jen ryze rallyový terminus technikus – jede se „flat out“….

 Režisérovi přímého přenosu závěrečné Power Stage ale zkazil radost z možného dramatu pro televizní diváky favorizovaný Juho Hanninen. V předposledním testu podruhé v náročném závodě chyboval, poslal Fabii lehce přes střechu a jeho šance na atak české dvojice zhasly. Martin naproti tomu pokračoval v bezchybném výkonu a do poslední rychlostní zkoušky startoval s mankem 16,6 vteřiny. K prvnímu místu na 8 zbylých kilometrech by stačil nejen perfektní výkon, ale i malý zázrak. První předpoklad česká posádka splnila beze zbytku, zázrak v podobě drobné chyby All-Attiyaha se však nekonal a Martin Prokop s Janem Tománkem zůstali na stříbrném stupínku.

„Jsme moc šťastní. Jasně, první místo bylo blízko, ale pro mě je důležitý pocit z našeho výkonu. A ten mám výborný! Nerozhodily nás zdravotní problémy před startem. Soupeřili jsme s piloty, kteří nejsou žádní „nazdárci“ a přes velký deficit testovacích kilometrů jsme po změně stálého převodu převodovky dokázali nalézt tempo, které bylo dost rychlé a přitom jsme se vyvarovali jakékoli chyby. Letošní sezóna SWRC rozhodně nebude nudná,“ vzkazuje z Mexika pilot Martin Prokop. „Všem našim fanouškům velmi děkujeme za podporu a věříme, že si napětí z mexické bitvy užili spolu s námi.“

Czech Ford National Team se do bojů o trůn v SWRC zapojí znovu v květnu při Rally Sardegna.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?