První závod započítávaný do šampionátu SWRC pro speciály kategorie S2000 se odehraje o tomto víkendu v okolí mexického města Léon. Česká posádka Martin Prokop – Jan Tománek vstupuje do sezóny bez respektu.
Vedro. Prach. Nadmořské výšky tratí rychlostních zkoušek přes 2000 m.n.m. Davy temperamentních diváků, kteří mají mnohdy svéráznou představu o ideálním projevu přízně soutěžícím. To jsou jen střípky charakterizující rally, která je letos úvodním podnikem druhého nejkvalitnějšího šampionátu v mistrovství světa v rally – SWRC. Vozy kategorie S2000 si svou první soutěž osmidílného seriálu odbudou právě v dalekém Mexiku.
Mezi letošními adepty na zisk ceněného titulu patří i loňská bronzová posádka Czech Ford National Teamu Martin Prokop-Jan Tománek s Fordem Fiesta S2000. Nebude to ovšem zdaleka jednoduchá úloha. Ačkoli úřadující mistr světa SWRC Xavier Pons titul neobhajuje, přesto kvalita soupeřů zdaleka neklesla, právě naopak „Bude to fuška! Přibylo několik nadějných a rychlých mladých jezdců, Nasser Al-Attiyah letos zvítězil v Rally Dakar,což mu dodalo obrovské sebevědomí a za největšího favorita odborníci tipují Juho Hanninena, který pojede celý šampionát s přímou podporou Škody a firmy Red Bull. Ve srovnání s možnostmi koncernu Volkswagen a RB je náš tým sice trpaslík, ale rozhodně nedáme svou kůži lacino. Můj pocit z testovacích startů při rakouské Janner Rally a následující Švédské Rally byl velmi dobrý a v Mexiku půjdu do souboje se soupeři od prvních metrů naplno podle filmového hesla „není čas ztrácet čas“. Snad si neusteleme někde mezi kaktusy, nebývá to právě nejkomfortnější přistání….,“ hodnotí šance před startem jihlavský pilot, který v letošním roce oslaví deset let od své premiéry v soutěžním voze.
Je nějaký recept na úspěch v dalekém Mexiku? „Žádný zaručený neexistuje, jedeme prostě prodat to, jak jsme v krátkém období od skončení loňské sezóny dokázali připravit sebe i techniku. Věříme, že dobře!“, dodává český jezdec.
Kromě soupeřů, počasí a nástrah trati o celkové délce 950 km ( včetně 373 km rychlostních zkoušek) musí jezdci počítat i s jinými záludnostmi. „Od té doby, co je házení kamenů po soutěžních vozech kvalifikováno jako trestný čin sice těchto případů ubylo, ale zdaleka nezmizelo docela. Takže pokud se vám ve stopadesáti na čelním okně rozprskne pavouk po zásahu pěkným mexickým šutrem, nepropadejte panice - je to jen svérázný projev nadšení a náklonnosti zdejších fandů,“ popisuje Martin středoamerická specifika.
Už podruhé v krátké době zamíří na americký kontinent zkušený spolujezdec Jan Tománek, který letos poprvé zakusil atmosféru Dakaru. Na co se těší po svém krátkém výletu do světa dálkových soutěží? „Pojede se o hodně rychleji. Nebudu spát ve stanu. Nebude mi v noci ve vzdálenosti 5 až 10 metrů od hlavy pracovat 5 elektrocentrál. A pořadatelé mi odpoví i na dotaz, který nepoložím ve francouzštině…,“ lakonicky hodnotí s typickým úsměvem.
Boje na tratích Rally Mexico se rozhoří v pátek ve 3 hodiny v noci českého času, a vyvrcholí poslední rychlostní zkouškou v neděli krátce po 18. hodině.
Průběh můžete sledovat v pravidelných časech na televizi Sport5 a specializovaných internetových serverech.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.