První závod započítávaný do šampionátu SWRC pro speciály kategorie S2000 se odehraje o tomto víkendu v okolí mexického města Léon. Česká posádka Martin Prokop – Jan Tománek vstupuje do sezóny bez respektu.
Vedro. Prach. Nadmořské výšky tratí rychlostních zkoušek přes 2000 m.n.m. Davy temperamentních diváků, kteří mají mnohdy svéráznou představu o ideálním projevu přízně soutěžícím. To jsou jen střípky charakterizující rally, která je letos úvodním podnikem druhého nejkvalitnějšího šampionátu v mistrovství světa v rally – SWRC. Vozy kategorie S2000 si svou první soutěž osmidílného seriálu odbudou právě v dalekém Mexiku.
Mezi letošními adepty na zisk ceněného titulu patří i loňská bronzová posádka Czech Ford National Teamu Martin Prokop-Jan Tománek s Fordem Fiesta S2000. Nebude to ovšem zdaleka jednoduchá úloha. Ačkoli úřadující mistr světa SWRC Xavier Pons titul neobhajuje, přesto kvalita soupeřů zdaleka neklesla, právě naopak „Bude to fuška! Přibylo několik nadějných a rychlých mladých jezdců, Nasser Al-Attiyah letos zvítězil v Rally Dakar,což mu dodalo obrovské sebevědomí a za největšího favorita odborníci tipují Juho Hanninena, který pojede celý šampionát s přímou podporou Škody a firmy Red Bull. Ve srovnání s možnostmi koncernu Volkswagen a RB je náš tým sice trpaslík, ale rozhodně nedáme svou kůži lacino. Můj pocit z testovacích startů při rakouské Janner Rally a následující Švédské Rally byl velmi dobrý a v Mexiku půjdu do souboje se soupeři od prvních metrů naplno podle filmového hesla „není čas ztrácet čas“. Snad si neusteleme někde mezi kaktusy, nebývá to právě nejkomfortnější přistání….,“ hodnotí šance před startem jihlavský pilot, který v letošním roce oslaví deset let od své premiéry v soutěžním voze.
Je nějaký recept na úspěch v dalekém Mexiku? „Žádný zaručený neexistuje, jedeme prostě prodat to, jak jsme v krátkém období od skončení loňské sezóny dokázali připravit sebe i techniku. Věříme, že dobře!“, dodává český jezdec.
Kromě soupeřů, počasí a nástrah trati o celkové délce 950 km ( včetně 373 km rychlostních zkoušek) musí jezdci počítat i s jinými záludnostmi. „Od té doby, co je házení kamenů po soutěžních vozech kvalifikováno jako trestný čin sice těchto případů ubylo, ale zdaleka nezmizelo docela. Takže pokud se vám ve stopadesáti na čelním okně rozprskne pavouk po zásahu pěkným mexickým šutrem, nepropadejte panice - je to jen svérázný projev nadšení a náklonnosti zdejších fandů,“ popisuje Martin středoamerická specifika.
Už podruhé v krátké době zamíří na americký kontinent zkušený spolujezdec Jan Tománek, který letos poprvé zakusil atmosféru Dakaru. Na co se těší po svém krátkém výletu do světa dálkových soutěží? „Pojede se o hodně rychleji. Nebudu spát ve stanu. Nebude mi v noci ve vzdálenosti 5 až 10 metrů od hlavy pracovat 5 elektrocentrál. A pořadatelé mi odpoví i na dotaz, který nepoložím ve francouzštině…,“ lakonicky hodnotí s typickým úsměvem.
Boje na tratích Rally Mexico se rozhoří v pátek ve 3 hodiny v noci českého času, a vyvrcholí poslední rychlostní zkouškou v neděli krátce po 18. hodině.
Průběh můžete sledovat v pravidelných časech na televizi Sport5 a specializovaných internetových serverech.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?