První závod započítávaný do šampionátu SWRC pro speciály kategorie S2000 se odehraje o tomto víkendu v okolí mexického města Léon. Česká posádka Martin Prokop – Jan Tománek vstupuje do sezóny bez respektu.
Vedro. Prach. Nadmořské výšky tratí rychlostních zkoušek přes 2000 m.n.m. Davy temperamentních diváků, kteří mají mnohdy svéráznou představu o ideálním projevu přízně soutěžícím. To jsou jen střípky charakterizující rally, která je letos úvodním podnikem druhého nejkvalitnějšího šampionátu v mistrovství světa v rally – SWRC. Vozy kategorie S2000 si svou první soutěž osmidílného seriálu odbudou právě v dalekém Mexiku.
Mezi letošními adepty na zisk ceněného titulu patří i loňská bronzová posádka Czech Ford National Teamu Martin Prokop-Jan Tománek s Fordem Fiesta S2000. Nebude to ovšem zdaleka jednoduchá úloha. Ačkoli úřadující mistr světa SWRC Xavier Pons titul neobhajuje, přesto kvalita soupeřů zdaleka neklesla, právě naopak „Bude to fuška! Přibylo několik nadějných a rychlých mladých jezdců, Nasser Al-Attiyah letos zvítězil v Rally Dakar,což mu dodalo obrovské sebevědomí a za největšího favorita odborníci tipují Juho Hanninena, který pojede celý šampionát s přímou podporou Škody a firmy Red Bull. Ve srovnání s možnostmi koncernu Volkswagen a RB je náš tým sice trpaslík, ale rozhodně nedáme svou kůži lacino. Můj pocit z testovacích startů při rakouské Janner Rally a následující Švédské Rally byl velmi dobrý a v Mexiku půjdu do souboje se soupeři od prvních metrů naplno podle filmového hesla „není čas ztrácet čas“. Snad si neusteleme někde mezi kaktusy, nebývá to právě nejkomfortnější přistání….,“ hodnotí šance před startem jihlavský pilot, který v letošním roce oslaví deset let od své premiéry v soutěžním voze.
Je nějaký recept na úspěch v dalekém Mexiku? „Žádný zaručený neexistuje, jedeme prostě prodat to, jak jsme v krátkém období od skončení loňské sezóny dokázali připravit sebe i techniku. Věříme, že dobře!“, dodává český jezdec.
Kromě soupeřů, počasí a nástrah trati o celkové délce 950 km ( včetně 373 km rychlostních zkoušek) musí jezdci počítat i s jinými záludnostmi. „Od té doby, co je házení kamenů po soutěžních vozech kvalifikováno jako trestný čin sice těchto případů ubylo, ale zdaleka nezmizelo docela. Takže pokud se vám ve stopadesáti na čelním okně rozprskne pavouk po zásahu pěkným mexickým šutrem, nepropadejte panice - je to jen svérázný projev nadšení a náklonnosti zdejších fandů,“ popisuje Martin středoamerická specifika.
Už podruhé v krátké době zamíří na americký kontinent zkušený spolujezdec Jan Tománek, který letos poprvé zakusil atmosféru Dakaru. Na co se těší po svém krátkém výletu do světa dálkových soutěží? „Pojede se o hodně rychleji. Nebudu spát ve stanu. Nebude mi v noci ve vzdálenosti 5 až 10 metrů od hlavy pracovat 5 elektrocentrál. A pořadatelé mi odpoví i na dotaz, který nepoložím ve francouzštině…,“ lakonicky hodnotí s typickým úsměvem.
Boje na tratích Rally Mexico se rozhoří v pátek ve 3 hodiny v noci českého času, a vyvrcholí poslední rychlostní zkouškou v neděli krátce po 18. hodině.
Průběh můžete sledovat v pravidelných časech na televizi Sport5 a specializovaných internetových serverech.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.