Rallye Dakar 2011 je minulostí a Czech Dakar Team 19.ledna odlétá do České republiky. Po čtrnácti dnech našeho pobytu v Jižní Americe, vyplněných především starostmi o zdravotní stav a transporty našich kamarádů Martina a Jardy, představoval včerejšek příjemné rozptýlení
Hned po snídani jsme vyrazili předat techniku do Delta Docku, kde jsme nakonec strávili celý den. Důvodem byla nejen nekonečná fronta závodních vozidel na příjezdové cestě, ale i nutnost opravit hned tři defekty na obou závodních autech tak, aby byla schopna nalodění. Tímto okamžikem jsme se na čas rozloučili s oběma závodními tatrami, asistenčním kamionem, press carem a motorkou. Vše bychom si měli převzít někdy na přelomu února a března ve francouzském přístavu Le Havre.
Večer nás čekalo milé a přátelské setkání na ambasádě České republiky, kam jsme byli spolu s dalšími českými týmy pozváni. Věnovalo se nám celé velvyslanectví, podávalo se pečené maso a pro Argentinu typické chorizo. Příjemná atmosféra panovala po celou dobu návštěvy. Hovořilo se o místních tradicích, problémech a především o Dakaru, jeho historii a směřování. Zajímavá byla i uvolněná diskuse mezi týmy, na kterou v průběhu rallye není obvykle čas. Každý měl co říci a množství zážitků, takže to bylo opravdu zajímavé. Rozloučili jsme se velkým poděkováním všem přítomným pracovníkům našeho zastupitelského úřadu za veškerou pomoc a péči, kterou nám věnovali nad rámec svých povinností se slovy "tak opět za rok"....
Dnes se celý tým odebral na poslední návštěvu do kliniky Suise, aby se rozloučil s Martinem Kolomým a Jardou Lamačem před jejich leteckým převozem domů. Konečně domů! Bylo to dlouhé, místy až nekonečné, ale nakonec se podařilo najít způsob jak dostat kluky do letadla a tedy pomyslně mnohem blíže péči českých lékařů. Oběma to očividně zlepšilo náladu a bylo kolem toho spousta vtipkování. Přejeme jim šťastný a pohodový let! Martin Kolomý ještě z letadla volal, že ho po cestě na letiště dvakrát upustili na zem, takže si pobyt v Argentině užíval doslova do posledních okamžiků.
Czech Dakar Team se ještě dnes rozloučí s Dakarem a Buenos Aires večeří. Letos se to sice nepovedlo tak, jak bychom si představovali, ale do cíle dojel Honza Veselý a za ním alespoň náš asistenční kamion a novinářský Nissan. I když Czech Dakar Team letos čelil několika vážným a neplánovaným situacím a musel improvizovat si se vzniklou situací poradil bez zaváhání.
Velké poděkování si zaslouží závodní inženýr Davida Vršeckého Robin Dolejš, který prokázal své kvality nejen jako vynikající odborník na motory, ale také jako člověk a překladatel. Pomáhal našim zraněným, byl pro ně ošetřovatelem a pravou rukou a díky své vitalitě jim ulehčil nejtěžší okamžiky zejména po převozu do nemocnice v Saltě. S potěšením mohu konstatovat, že v týmu Buggyra jsou skvělí lidé, což v průběhu celého Dakaru potvrzoval jak David Vršecký, tak právě Robin Dolejš. Rád bych na tomto místě poděkoval celému týmu Buggyra za veškerou pomoc a spolupráci během letošní dakarské rallye.
Poděkování za obětavou a kvalitní práci, kterou během celé rallye odváděli, patří našim úžasným mechanikům Radimovi, Zdeňkovi, Jirkovi a Rendovi. Czech Dakar Team měl za sebou letos opravdu kvalitní partu mechaniků a je jen škoda, že vše skončilo předčasně. Dobrou práci odváděla i posádka našeho novinářského vozu, generovat v náročných podmínkách denně textové zpravodajství doplněné o aktuální foto, audio a video není vůbec jednoduché. Obdiv si zaslouží i Olda, který musel přečkat týden bez veškerých osobních věcí, poté co vše zůstalo v autě v nemocnici v Saltě.
Další velké poděkování patří naší koordinátorce Libušce Šodkové, která měla na starost logistickou přípravu na Dakar a koordinaci věcí okolo týmu během rallye. Zejména řešení nemilé události okolo zranění Martina a Jardy představovalo nemalý úkol.
Děkuji posádkám našich závodních speciálů a všem co nám pomáhali. Nemůžu vyjmenovat všechny, jelikož by to byl dlouhý seznam přátel a známých, podporovatelů, fandů…
Nebyli bychom tam kde jsme nebýt našich partnerů a proto bych jim chtěl i touto cestou vyjádřit obrovské poděkování za dosavadní podporu.
Ze sluncem zalitého Buenos AiresMarek Spáčil
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.