S dobrou náladou a bez přehnaných frází se v pražském Konviktu rozloučili členové týmu s českými novináři na tradiční tiskové konferenci.
Před zástupce médií předstoupila celá soutěžní posádka Aleše Lopraise, tedy mechanik a duchovní autor závodního speciálu Milan Holáň a navigátor Josef Kalina, s nimi pochopitelně také dakarský nestor a šestinásobný vítěz Karel Loprais. „Všichni jsme udělali maximum pro úspěch. Vyvinuli jsme nový závodní speciál, který je o 500 kilo lehčí, soustředili se na jeho doladění, natestovali maximální penzum možného a zúčastnili se mimořádně obtížné Silk Way Rally v Rusku, při níž naše Tatra plně obstála a zvládli jsme ji uspokojivě. Byla to ta nejlepší prověrka, jakou jsme mohli podstoupit. Odjíždíme s vědomím, že jsme se připravili maximálním možným způsobem, ale i s tím, že jsme malý rodinný tým s jedním závodním vozem, nemůžeme spoléhat na týmovou režii, nemáme nikoho za sebou. Přesto nehodláme dát kůži zadarmo a budeme bojovat,“ začal Aleš Loprais.
Aleš Loprais na testech letos v Senici
Milan Holáň má za sebou vývoj nového speciálu i testování technických změn. Pochopitelně jsme se soustředili kromě odlehčení i na další ladění podvozku a pokusili jsme se provést takové změny, které vozidlo zrychlí. Zcela jsme změnili rozložení vah na vozidle, máme k dispozici více výkonu a také jsme zavedli progresivní charakter tlumení. Výsledek svědčí o tom, že jsme se o kus cesty posunuli vpřed,“ dodal technický ředitel týmu.
Navrátilcem do Lopraisovské sestavy je navigátor Josef Kalina. 61letý doyen týmu naskočil do příprav v plném běhu a na navigaci se velmi těší: „Speciálně na tuhle tiskovku jsem si pod lopraisovskou bundu vzal tohle bílé jitexácké tričko z dob společného závodění s Karlem. Nebylo těžké se zapracovat zpět. Moje rozhodování nebylo obtížné, protože v rámci stávající sestavy jsem letos neměl angažmá, ale definitivně jsem kývl až po rozhovoru s Jaro Miškolcim a jeho důvodech, proč nemůže jet. Je to můj dobrý kamarád a až jeho ujištění, že mi v tuto chvíli dává přednost kvůli osobním důvodům a nestartuji na jeho úkor, byl pro mě tím hlavním hybným momentem. Jinak samozřejmě pojedu s očima vytřeštěnýma, abychom dojeli, kam máme, a také snad přispěji k taktice týmu i ke krocení možného zbytečného temperamentu v prvních etapách.“
Taktiku na tak nepředvídatelné soutěži, jako je Dakar, prakticky ani nelze určit. „Pochopitelně nemůžeme jet zběsile od prvního kilometru, byť Rusové na Kamazech tak asi pojedou,“ pokračuje Aleš,“soutěž je letos designována tak, aby její náročnost a obtížnost gradovala. V prvních etapách nebude nutné přehánět nasazení k udržení nejtěsnějšího odstupu, ale zase bychom v nějakém kontaktu měli zůstat. Půjde o to, být připraveni se poprat o dobré umístění tehdy, kdy k tomu bude příležitost. Čtyři Kamazy pojedou o čelo závodu a s nimi i dva oranžové speciály de Rooyů a také rudý MAN. Bylo by fajn, kdyby je při tom všem mohl honit žlutý vlčák z Valašska,“ poznamenal Aleš.
„Víte, stanovovat si taktiku, to je velmi ošidné. Z mého pohledu to bude tentokrát ten zástup rychlých Holanďanů, kteří budou chtít na Kamazy tlačit a dostat je do úzkých. My bychom mohli být těmi, kdo z tohoto souboje budou profitovat. Ale to všechno je jen teorie a praxi ukáže až závod samotný, Malovat si to předem je vcelku zbytečné. Je tu mimimálně deset až dvanáct posádek, které tu rallye mohou vyhrát, a to je plně srovnatelné s auty i motocykly.“ dodal Josef Kalina.
Loprais Tatra Team vyráží do Buenos Aires ve dvou skupinách. Ta první vyzvedne v přístavu delta Dock vozidla a provede jejich přípravu na start. Druhá se k týmu připojí v poslední den letošního roku. Děkujeme všem za podporu v nejnáročnějším automobilovém podniku naší planety.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.