S dobrou náladou a bez přehnaných frází se v pražském Konviktu rozloučili členové týmu s českými novináři na tradiční tiskové konferenci.
Před zástupce médií předstoupila celá soutěžní posádka Aleše Lopraise, tedy mechanik a duchovní autor závodního speciálu Milan Holáň a navigátor Josef Kalina, s nimi pochopitelně také dakarský nestor a šestinásobný vítěz Karel Loprais. „Všichni jsme udělali maximum pro úspěch. Vyvinuli jsme nový závodní speciál, který je o 500 kilo lehčí, soustředili se na jeho doladění, natestovali maximální penzum možného a zúčastnili se mimořádně obtížné Silk Way Rally v Rusku, při níž naše Tatra plně obstála a zvládli jsme ji uspokojivě. Byla to ta nejlepší prověrka, jakou jsme mohli podstoupit. Odjíždíme s vědomím, že jsme se připravili maximálním možným způsobem, ale i s tím, že jsme malý rodinný tým s jedním závodním vozem, nemůžeme spoléhat na týmovou režii, nemáme nikoho za sebou. Přesto nehodláme dát kůži zadarmo a budeme bojovat,“ začal Aleš Loprais.
Aleš Loprais na testech letos v Senici
Milan Holáň má za sebou vývoj nového speciálu i testování technických změn. Pochopitelně jsme se soustředili kromě odlehčení i na další ladění podvozku a pokusili jsme se provést takové změny, které vozidlo zrychlí. Zcela jsme změnili rozložení vah na vozidle, máme k dispozici více výkonu a také jsme zavedli progresivní charakter tlumení. Výsledek svědčí o tom, že jsme se o kus cesty posunuli vpřed,“ dodal technický ředitel týmu.
Navrátilcem do Lopraisovské sestavy je navigátor Josef Kalina. 61letý doyen týmu naskočil do příprav v plném běhu a na navigaci se velmi těší: „Speciálně na tuhle tiskovku jsem si pod lopraisovskou bundu vzal tohle bílé jitexácké tričko z dob společného závodění s Karlem. Nebylo těžké se zapracovat zpět. Moje rozhodování nebylo obtížné, protože v rámci stávající sestavy jsem letos neměl angažmá, ale definitivně jsem kývl až po rozhovoru s Jaro Miškolcim a jeho důvodech, proč nemůže jet. Je to můj dobrý kamarád a až jeho ujištění, že mi v tuto chvíli dává přednost kvůli osobním důvodům a nestartuji na jeho úkor, byl pro mě tím hlavním hybným momentem. Jinak samozřejmě pojedu s očima vytřeštěnýma, abychom dojeli, kam máme, a také snad přispěji k taktice týmu i ke krocení možného zbytečného temperamentu v prvních etapách.“
Taktiku na tak nepředvídatelné soutěži, jako je Dakar, prakticky ani nelze určit. „Pochopitelně nemůžeme jet zběsile od prvního kilometru, byť Rusové na Kamazech tak asi pojedou,“ pokračuje Aleš,“soutěž je letos designována tak, aby její náročnost a obtížnost gradovala. V prvních etapách nebude nutné přehánět nasazení k udržení nejtěsnějšího odstupu, ale zase bychom v nějakém kontaktu měli zůstat. Půjde o to, být připraveni se poprat o dobré umístění tehdy, kdy k tomu bude příležitost. Čtyři Kamazy pojedou o čelo závodu a s nimi i dva oranžové speciály de Rooyů a také rudý MAN. Bylo by fajn, kdyby je při tom všem mohl honit žlutý vlčák z Valašska,“ poznamenal Aleš.
„Víte, stanovovat si taktiku, to je velmi ošidné. Z mého pohledu to bude tentokrát ten zástup rychlých Holanďanů, kteří budou chtít na Kamazy tlačit a dostat je do úzkých. My bychom mohli být těmi, kdo z tohoto souboje budou profitovat. Ale to všechno je jen teorie a praxi ukáže až závod samotný, Malovat si to předem je vcelku zbytečné. Je tu mimimálně deset až dvanáct posádek, které tu rallye mohou vyhrát, a to je plně srovnatelné s auty i motocykly.“ dodal Josef Kalina.
Loprais Tatra Team vyráží do Buenos Aires ve dvou skupinách. Ta první vyzvedne v přístavu delta Dock vozidla a provede jejich přípravu na start. Druhá se k týmu připojí v poslední den letošního roku. Děkujeme všem za podporu v nejnáročnějším automobilovém podniku naší planety.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?