Po čtvrteční závodní pauze, během které se Tatra Czech Dakar Teamu věnovala testování, se posádka kolem Marka Spáčila v pátek rozloučila s ElChott rally 2011.
Konec dobrý, všechno dobré – český kamion se startovním číslem 502 totiž proletěl sto třicet kilometrů dlouhou speciálku vůbec nejrychleji a to napříč všemi kategoriemi.
Hlubokých písků nebylo v pátek tolik, jako v předchozích etapách, takže nehrozilo opakování problémů způsobených ložiskem levé přední polonápravy. "Během předchozích dní jsme dokázali naplnit stanovený plán testů a dospěli tak k závěru, že bude lepší vrátit se domů a pokračovat v přípravě obou vozů pro blížící se Rally Dakar 2011," vysvětluje majitel Czech Dakar Teamu Marek Spáčil. "Pátá etapa slibovala kromě několika úseků s hlubším pískem povětšinou rychlé pisty, takže jsme se rozhodli zkusit ještě jednu etapu. Nakonec z toho bylo první místo, když jsme dokázali najet přes šest minut na nejrychlejší motocykl a téměř sedm a půl minuty na nejlepší auto. To není vůbec špatné, když si uvědomíme, že etapa měřila pouhých sto třicet kilometrů."
Před odjezdem do Tunisu Czech Dakar Team připravil několik možných scénářů a návrat v polovině ElChott byl jedním z nich. "Vzhledem k jízdnímu řádu trajektů jsme se rozhodli odjet domů již v neděli, tak abychom mohli být v úterý doma. V průběhu soboty budeme ještě testovat, ale to hlavní máme již za sebou. V pátek odletěl domů David Vršecký, kterého čeká první testování nové Buggyry připravované pro rok 2011."
Jak tedy Marek Spáčil hodnotí výsledky afrického testování? "Jsem teď mnohem klidnější. To, co jsme chtěli a museli otestovat, jsme otestovali a výsledky vyznívají pozitivně, byť jsme se v dunách poněkud trápili. Nejdůležitější zprávou je, že se přechod na značku CAT osvědčil. Skvěle fungovalo i chlazení, což je z pohledu účasti na Dakaru klíčové. Odhalili jsme rovněž pár drobností, které bychom asi doma těžko nasimulovali. Do odjezdu aut na trajekt směřující do Buenos Aires ještě zbývá nějaký čas a ten chceme využít pokud možná co nejefektivněji."
Rovněž David Vršecký si několikadenní intenzivní testovací program pochvaloval: "Jsem moc rád, že jsem dostal ještě před Dakarem možnost absolvovat něco podobného. Do Dakaru nás čekají ještě další testy na domácí půdě, ale Afrika je Afrika a v Čechách je v těchto dnech bohužel zima. Teď mám před sebou testy nového auta pro příští rok, ale hned poté se opět posadím do Tatry. Do Jižní Ameriky se každopádně moc těším."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.