Po čtvrteční závodní pauze, během které se Tatra Czech Dakar Teamu věnovala testování, se posádka kolem Marka Spáčila v pátek rozloučila s ElChott rally 2011.
Konec dobrý, všechno dobré – český kamion se startovním číslem 502 totiž proletěl sto třicet kilometrů dlouhou speciálku vůbec nejrychleji a to napříč všemi kategoriemi.
Hlubokých písků nebylo v pátek tolik, jako v předchozích etapách, takže nehrozilo opakování problémů způsobených ložiskem levé přední polonápravy. "Během předchozích dní jsme dokázali naplnit stanovený plán testů a dospěli tak k závěru, že bude lepší vrátit se domů a pokračovat v přípravě obou vozů pro blížící se Rally Dakar 2011," vysvětluje majitel Czech Dakar Teamu Marek Spáčil. "Pátá etapa slibovala kromě několika úseků s hlubším pískem povětšinou rychlé pisty, takže jsme se rozhodli zkusit ještě jednu etapu. Nakonec z toho bylo první místo, když jsme dokázali najet přes šest minut na nejrychlejší motocykl a téměř sedm a půl minuty na nejlepší auto. To není vůbec špatné, když si uvědomíme, že etapa měřila pouhých sto třicet kilometrů."
Před odjezdem do Tunisu Czech Dakar Team připravil několik možných scénářů a návrat v polovině ElChott byl jedním z nich. "Vzhledem k jízdnímu řádu trajektů jsme se rozhodli odjet domů již v neděli, tak abychom mohli být v úterý doma. V průběhu soboty budeme ještě testovat, ale to hlavní máme již za sebou. V pátek odletěl domů David Vršecký, kterého čeká první testování nové Buggyry připravované pro rok 2011."
Jak tedy Marek Spáčil hodnotí výsledky afrického testování? "Jsem teď mnohem klidnější. To, co jsme chtěli a museli otestovat, jsme otestovali a výsledky vyznívají pozitivně, byť jsme se v dunách poněkud trápili. Nejdůležitější zprávou je, že se přechod na značku CAT osvědčil. Skvěle fungovalo i chlazení, což je z pohledu účasti na Dakaru klíčové. Odhalili jsme rovněž pár drobností, které bychom asi doma těžko nasimulovali. Do odjezdu aut na trajekt směřující do Buenos Aires ještě zbývá nějaký čas a ten chceme využít pokud možná co nejefektivněji."
Rovněž David Vršecký si několikadenní intenzivní testovací program pochvaloval: "Jsem moc rád, že jsem dostal ještě před Dakarem možnost absolvovat něco podobného. Do Dakaru nás čekají ještě další testy na domácí půdě, ale Afrika je Afrika a v Čechách je v těchto dnech bohužel zima. Teď mám před sebou testy nového auta pro příští rok, ale hned poté se opět posadím do Tatry. Do Jižní Ameriky se každopádně moc těším."
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.