Středeční čtvrtá etapa tuniské ElChott 2010, která se jela v okolí oázy Ksar Ghilane, sice z pohledu Czech Dakar Teamu nepřinesla zrovna výsledkové žně, přesto ji však pilot a majitel Czech Dakar Teamu v jedné osobě Marek Spáčil hodnotil veskrze pozitivně.
Marku, jaké to včera bylo?"Když řeknu, že těch dvě stě kilometrů bylo strašných, možná nejhorších v mé kariéře, tak mi to budeš věřit?"
Tobě budu věřit i to, že písek může být bílý, tak jaké to tedy bylo? "Asi se budu opakovat, ale z našeho pohledu je to klíčová informace. Auto je lepší, než kdy předtím. Navzdory technickým problémům s předkem jsme nakonec dokázali dojet do bivaku. Za klíčové považuji to, že nový motor šlape ještě lépe, než ty pověstné švýcarské hodinky. Neméně důležité je to, že stejně dobře funguje i celý systém chlazení a to i při vysokých teplotách a plné zátěži. Teplota vody nešla přes 82°C, což je po zkušenostech z letošního Dakaru malý zázrak. Tyto parametry jsou z pohledu účasti na Dakaru 2011 naprosto klíčové. Díky testování jsme identifikovali několik technických vylepšení, které stihneme aplikovat ještě před odjezdem na Dakar."
To zní samozřejmě pozitivně, nicméně včera jste údajně nespali v bivaku…"Je to tak, přenocovali jsme v poušti. Trialová trať namotaná mezi dunami v okolí Ksar Ghilane nebyla příliš vhodná pro kamiony, ale v tom problém nevidím. Mírné starosti nám přineslo ložisko levé kloubové hřídele, tedy poměrně banální vada materiálu, kterou bychom za normálních podmínek hravě vyřešili. Nicméně tady jsme bez asistence, mechaniků a především bez některých náhradních dílů – všechno si vezeme sami na korbě. Snažil jsem se předek šetřit, protože jsme sem přijeli testovat a potřebujeme auto dostat zpátky, tak aby mohlo odjet na Dakar. V praxi jsme tak mnoho dun projížděli jen s pohonem zadní nápravy, díky čemuž jsme několikrát zapadli. Vykopání devítitunového auta v horku a písku chvíli trvá a pokud se Vám to stane několikrát, tak se časová ztráta nasčítá. Než jet v noci, tak jsme raději přenocovali v poušti. Ráno jsme pak zjistili, že stojíme asi dva kilometry od bivaku."
Do bivaku jste tedy nakonec dojeli, jak bude testování pokračovat dál?"Nemá smysl jet stejný typ povrchu znovu, protože bychom testovali již otestované a navíc bychom riskovali, že se předek rozsype úplně. Dnešek tedy z pohledu ElChott vypouštíme, i když auto stát rozhodně nebude. Za volant by si měl sednout David Vršecký. Posádka funguje skvěle, všichni táhneme za jeden provaz, což je také důležitou součástí testování. Do závodu se tak vrátíme zase zítra."
Dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů David Vršecký zatím ještě neví, jak chutná Dakar, ale v nekonečných tuniských píscích alespoň na vlastní kůži poznává, co jej za pár týdnů čeká. "Včera to bylo docela náročné," shrnuje své postřehy David Vršecký. "Nepovažuji se za žádnou primadonu, ale stáli jsme hned několikrát a svou Buggyru jsem z písku naštěstí nikdy vykopávat nemusel. Až se mi to jednou povede, tak si pozvu Marka a Emila, aby mi s tím pomohli. Ne vážně, každá zkušenost je dobrá zkušenost a svým způsobem jsem rád, že jsem si mohl na vlastní kůži vyzkoušet, co to znamená vykopat auto a nazouvat pneumatiku v podmínkách nikoliv nepodobným těm, které nás na Dakaru čekají." David Vršecký se krátce zmínil i o nocování uprostřed pouště: "Něco podobného už jsem dlouho nezažil. Halogeny Tatry dosvítí snad až na Měsíc a někdy člověk díky hře světla a stínu vidí téměř až strašidelné věci. Několikrát mi z toho až přejel pomyslný mráz po zádech. Přes den je tu kolem třiceti stupňů, v noci teplota padá na nějakých pět, což už je znát. Když všechno zhasne, tak je africká obloha tak jasná a čistá a navíc to ticho…" Vršecký by měl dnes konečně usednout i za volant a na vlastní kůži tak poznat, jak chutná jízda pouští: "Za volant Tatry jsem si poprvé sedl během přejezdu do Janova. Dnes bych si měl vyzkoušet jízdu v terénu. Pořád z toho mám respekt, ale rád si to vyzkouším."
Pokud si coby autor zpravodajství Czech Dakar Teamu a několikanásobný účastník dakarské rallye mohu dovolit soukromou poznámku, pak mi nezbývá než smeknout před tím, jak Marek Spáčil & Co. v Tunisu bojují. Ti, kdo Marka znají, budou nejspíše souhlasit s postřehem, že se jedná o neskutečně cílevědomého, pracovitého a férového člověka, který je navíc téměř za každé situace pozitivní. Kluci si včera museli sáhnout na dno svých sil, když přeházeli snad polovinu tuniského písku a přesto se to na nich, tedy snad kromě namožených svalů, o kterých možná ani netušili že je mají, prakticky nepodepsalo. Počínání Marka, Davida i Emila si v mých očích zaslouží absolutorium a to navzdory tomu, že se jedná jen o testování. Toť můj názor.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.