CDT: Mise ElChott pokračuje

Vršecký, David
Vršecký, David, foto: www.czechdakar.cz
Ladislav Lála 4. listopadu 2010 19:42
Sdílej:

Úterní třetí etapa ElChott rally z Douz do Ksar Ghilane přinesla dvě stě kilometrů rychlostní zkoušky plné velbloudí trávy a písečných dun.

Podobný profil pořadatelé namotali i na dvousetkilometrovém úseku v okolí Ksar Ghilane, který se jel ve středu. Tatra Czech Dakar Teamu, která se tuniské rallye účastní v rámci testování a přípravy na Rallye Dakar 2011, se v úterý potýkala s drobným technickým problémem, konkrétně pak s centrálním dohušťováním pneumatik.

Prioritou účasti Czech Dakar Teamu na ElChott 2010 je otestování všech komponent výrazně vylepšeného vozu a tento plán se posádce kolem Marka Spáčila zatím daří naplňovat. "Testování je pro nás mnohem důležitější, než vlastní závod," vysvětluje Marek Spáčil. "Za velmi pozitivní považuji, že nový motor CAT i celý systém chlazení a tlumení fungují na jedničku a to i při vysokých teplotách.  Tatra je díky přebytku výkonu velmi živá a je radost ji řídit."

V úterý se Marek Spáčil, David Vršecký a Emil Baumgartner potýkali s drobným technickým problémem v podobě úniku vzduchu ze systému centrálního dohušťování. "Bohužel jedeme bez asistence a veškeré náhradní díly si vezeme sami," popisuje logistiku účasti na ElChott majitel Czech Dakar Teamu. "Použitá gufera, tedy hřídelová těsnění, jsou podle všeho příliš tvrdá. V podmínkách Dakaru bychom to spravili poměrně jednoduše, nicméně tady s tím nic moc nenaděláme."

Právě nefunkční systém centrálního dohušťování se negativně projevil v jedné dunové pasáži: "Tlak v pneumatikách teď můžeme měnit pouze tak, že zastavíme a kola upustíme resp. dohustíme zvenčí . To samozřejmě chvíli trvá a tak jsme se některé úseky snažili projet bez zastavení. Bohužel se nám podařilo odfouknout pneumatiku a nakonec jsme se pořádně zahrabali."

Pro Davida Vršeckého je jízda dunovými pasážemi další novou zkušeností: "Pomalu si začínám zvykat a snažím se číst terén. I relativně malá změna tlaku v pneumatikách ovlivňuje schopnost Tatry projet těžší pasáže. Několikrát nám to vyšlo, ale pak jsme zuli pneumatiku a trochu Tatru zahrabali. Chvíli nám pak trvalo, než jsme ji v tom horku vykopali."

Tatra se startovním číslem 502 nakonec dojela do cíle druhé etapy, i když se zpožděním."Jedeme dál a to je hlavní," uzavírá Marek Spáčil. "Zbytek týmu pod taktovkou Martina Kolomého, který v Bruntále připravuje druhou Tatru, už o problému ví a zohlední ho při dostavbě druhého vozu. Je dobře, že jsme na to přišli tak brzy."

 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?