CDT: Mise ElChott pokračuje

Vršecký, David
Vršecký, David, foto: www.czechdakar.cz
Ladislav Lála 4. listopadu 2010 19:42
Sdílej:

Úterní třetí etapa ElChott rally z Douz do Ksar Ghilane přinesla dvě stě kilometrů rychlostní zkoušky plné velbloudí trávy a písečných dun.

Podobný profil pořadatelé namotali i na dvousetkilometrovém úseku v okolí Ksar Ghilane, který se jel ve středu. Tatra Czech Dakar Teamu, která se tuniské rallye účastní v rámci testování a přípravy na Rallye Dakar 2011, se v úterý potýkala s drobným technickým problémem, konkrétně pak s centrálním dohušťováním pneumatik.

Prioritou účasti Czech Dakar Teamu na ElChott 2010 je otestování všech komponent výrazně vylepšeného vozu a tento plán se posádce kolem Marka Spáčila zatím daří naplňovat. "Testování je pro nás mnohem důležitější, než vlastní závod," vysvětluje Marek Spáčil. "Za velmi pozitivní považuji, že nový motor CAT i celý systém chlazení a tlumení fungují na jedničku a to i při vysokých teplotách.  Tatra je díky přebytku výkonu velmi živá a je radost ji řídit."

V úterý se Marek Spáčil, David Vršecký a Emil Baumgartner potýkali s drobným technickým problémem v podobě úniku vzduchu ze systému centrálního dohušťování. "Bohužel jedeme bez asistence a veškeré náhradní díly si vezeme sami," popisuje logistiku účasti na ElChott majitel Czech Dakar Teamu. "Použitá gufera, tedy hřídelová těsnění, jsou podle všeho příliš tvrdá. V podmínkách Dakaru bychom to spravili poměrně jednoduše, nicméně tady s tím nic moc nenaděláme."

Právě nefunkční systém centrálního dohušťování se negativně projevil v jedné dunové pasáži: "Tlak v pneumatikách teď můžeme měnit pouze tak, že zastavíme a kola upustíme resp. dohustíme zvenčí . To samozřejmě chvíli trvá a tak jsme se některé úseky snažili projet bez zastavení. Bohužel se nám podařilo odfouknout pneumatiku a nakonec jsme se pořádně zahrabali."

Pro Davida Vršeckého je jízda dunovými pasážemi další novou zkušeností: "Pomalu si začínám zvykat a snažím se číst terén. I relativně malá změna tlaku v pneumatikách ovlivňuje schopnost Tatry projet těžší pasáže. Několikrát nám to vyšlo, ale pak jsme zuli pneumatiku a trochu Tatru zahrabali. Chvíli nám pak trvalo, než jsme ji v tom horku vykopali."

Tatra se startovním číslem 502 nakonec dojela do cíle druhé etapy, i když se zpožděním."Jedeme dál a to je hlavní," uzavírá Marek Spáčil. "Zbytek týmu pod taktovkou Martina Kolomého, který v Bruntále připravuje druhou Tatru, už o problému ví a zohlední ho při dostavbě druhého vozu. Je dobře, že jsme na to přišli tak brzy."

 

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?