Úterní třetí etapa ElChott rally z Douz do Ksar Ghilane přinesla dvě stě kilometrů rychlostní zkoušky plné velbloudí trávy a písečných dun.
Podobný profil pořadatelé namotali i na dvousetkilometrovém úseku v okolí Ksar Ghilane, který se jel ve středu. Tatra Czech Dakar Teamu, která se tuniské rallye účastní v rámci testování a přípravy na Rallye Dakar 2011, se v úterý potýkala s drobným technickým problémem, konkrétně pak s centrálním dohušťováním pneumatik.
Prioritou účasti Czech Dakar Teamu na ElChott 2010 je otestování všech komponent výrazně vylepšeného vozu a tento plán se posádce kolem Marka Spáčila zatím daří naplňovat. "Testování je pro nás mnohem důležitější, než vlastní závod," vysvětluje Marek Spáčil. "Za velmi pozitivní považuji, že nový motor CAT i celý systém chlazení a tlumení fungují na jedničku a to i při vysokých teplotách. Tatra je díky přebytku výkonu velmi živá a je radost ji řídit."
V úterý se Marek Spáčil, David Vršecký a Emil Baumgartner potýkali s drobným technickým problémem v podobě úniku vzduchu ze systému centrálního dohušťování. "Bohužel jedeme bez asistence a veškeré náhradní díly si vezeme sami," popisuje logistiku účasti na ElChott majitel Czech Dakar Teamu. "Použitá gufera, tedy hřídelová těsnění, jsou podle všeho příliš tvrdá. V podmínkách Dakaru bychom to spravili poměrně jednoduše, nicméně tady s tím nic moc nenaděláme."
Právě nefunkční systém centrálního dohušťování se negativně projevil v jedné dunové pasáži: "Tlak v pneumatikách teď můžeme měnit pouze tak, že zastavíme a kola upustíme resp. dohustíme zvenčí . To samozřejmě chvíli trvá a tak jsme se některé úseky snažili projet bez zastavení. Bohužel se nám podařilo odfouknout pneumatiku a nakonec jsme se pořádně zahrabali."
Pro Davida Vršeckého je jízda dunovými pasážemi další novou zkušeností: "Pomalu si začínám zvykat a snažím se číst terén. I relativně malá změna tlaku v pneumatikách ovlivňuje schopnost Tatry projet těžší pasáže. Několikrát nám to vyšlo, ale pak jsme zuli pneumatiku a trochu Tatru zahrabali. Chvíli nám pak trvalo, než jsme ji v tom horku vykopali."
Tatra se startovním číslem 502 nakonec dojela do cíle druhé etapy, i když se zpožděním."Jedeme dál a to je hlavní," uzavírá Marek Spáčil. "Zbytek týmu pod taktovkou Martina Kolomého, který v Bruntále připravuje druhou Tatru, už o problému ví a zohlední ho při dostavbě druhého vozu. Je dobře, že jsme na to přišli tak brzy."
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.