Czech Dakar Team má za sebou první závodní den na ElChott rally 2010. Navzdory nevýhodné startovní pozici vyhrála posádka Spáčil-Vršecký-Baumgartner úvodní prolog, v první etapě pak skončila celkově čtvrtá.
Po nedělním čtyřsetkilometrovém přejezdu následovaly v pondělí první ostré kilometry. Etapa z Gafsy do Douz odstartovala padesátikilometrovým přejezdem, na který navázal dvacetikilometrový prolog. Posádka Czech Dakar Teamu se navzdory nevýhodné startovní pozici blýskla nejlepším časem a vysloužila si uznání organizátorů i konkurenčních posádek. Ladné křivky zelené Tatry, jejíž barva je v poušti kouzelně neodolatelná, přitahují pozornost doslova na každém kroku.
"Prolog se nám jel velmi dobře," popisuje své dojmy pilot Marek Spáčil. "Jeli jsme to naše, přeci jen jsme sem přijeli především testovat. Vůz je i v závodním tempu předvídatelný a velmi dobře se ovládá. Naladění podvozku je tam, kde ho chceme mít, zbytek dokážeme měnit přímo na místě nastavením tlumičů, podhuštěním pneumatik a skvělým vzduchovým pérováním."
Z pohledu Davida Vršeckého dopadl vstup do závodu, jak nejlépe mohl: "Jeli jsme zhruba podobné tempo, jako během testování a postupně jsme se snažili zrychlovat." David si prolog vyloženě užíval: "Je něco úplně jiného, když člověk krouží po známém okruhu, ať již se jedná o asfalt s Buggyrou a nebo písek v Senici s Tatrou. V okamžiku, kdy se jede neznámým terénem, byť podle itineráře, se člověk musí pekelně soustředit, protože nejrůznější nástrahy čekají doslova na každém kroku. Zatím se stále učím číst terén, abych si vybudoval správný odhad."Po prologu následovala první rychlostní zkouška, ve které vybojovala česká posádka čtvrté místo. "Najezdili jsme o něco více kilometrů, než jsme museli," vysvětluje situaci Marek Spáčil. "Díky navigačním problémům jsme se trochu projeli po poušti, ale i proto jsme tady."
Dobrou zprávou pro posádku Tatry Marka Spáčila, Davida Vršeckého a Emila Baumgartnera je fakt, že technika zatím stoprocentně drží, až z toho byl Marek Spáčil zdravě nervózní: "Auto se chová skvěle a kromě plánované údržby prakticky nemáme co servisovat. Až jsem z toho nervózní a budu se muset nějak zaměstnat."
Jediný vážnější technický problém tak představovala nefunkční anténa GPS jednotky. "Během první etapy nás trochu pozlobila GPSka dodaná organizátory," ale to se určitě vyřeší," shrnuje patálii v průběhu první etapy David Vršecký. "Zatím si závod užívám, příliv adrenalinu je oproti relativně krátkým okruhovým závodům podobný, avšak neskutečně delší."
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?