Tři subaru a dvě mitsubishi – taková byla sestava JT Říha group rally teamu při Alza.cz – Partr Rally Vsetín 2010. Cílovou rampou nakonec projeli ti nejzkušenější. Jaromír Tomaštík bodoval 11. místem a Martin Vlček urval dva body v absolutní klasifikaci za 14. místo.
Předposlední říjnový víkend se nesl ve znamení závěrečného dílu Ecosun Mistrovství ČR ve sprintrally – Alza.cz – Partr Rally Vsetín 2010. Na domácí půdě samozřejmě nemohl chybět ani JT Říha group rally team se svými posádkami.
Pravidelné účastníky jednodenních soutěží Martina Vlčka, Tomáše Růžičku a Tomáše Kubiše, opět doplnila sympatická Petra Filipová, která premiérově usedla do čtyřkolky s Velkým vozem ve znaku, tedy subaru. Do řad závodících se tentokrát postavil i šéf týmu Jaromír Tomaštík a rovněž to byla premiéra. Vsetínský jezdec již letos dvakrát usedl do Subaru Impreza WRC, ale na Vsetín si nechal přivézt novější model, jenž ještě voněl novotou a tratěmi rychlostních zkoušek zařazených do seriálu mistrovství světa.
Ale pojďme rovnou k jednotlivým posádkám. Jaromír Tomaštík s Jaroslavem Vrečkou si závod parádně užili. Úvodní rychlostní zkouška a vůz WRC posádku pořádně potrápily. Ta v té chvíli mohla zapomenout na super výsledek, ale na druhou stranu jela po zbytek soutěže bez okolního tlaku. Výsledkem bylo 11. místo v absolutním pořadí a 4. místo ve třídě S/2. Cenný skalp si Tomaštík připsal i v podobě vyhrané rychlostní zkoušky. „My jsme na vsetínském sprintu startovali s novějším modelem Subaru Impreza WRC. Tajně jsme doufali, že náš první start s tímto vozem si odbudeme už v Jeseníkách, což se nepodařilo. Bohužel, ale zároveň i bohudík vyšel tento start až na Vsetín. Před startem jsme řešili dilema, jestli jet v klidu a úplně uhlazeně tak, jak nám doporučoval Erik Korda. To je totiž styl, jak by se mělo s tímto autem jezdit. Druhá volba byla jízda s občasnými smyky. Já jsem soutěž pojal tak, že jsme se snažili, i když jsme si nebyli s autem stoprocentně jisti, ruční brzdu občas použít. Bohužel na startu první rychlostní zkoušky mi zhasl motor. Byla to moje chyba, neboť jsem si špatně zapojil startovací program. Ta procedura je poměrně složitá. Při testech se mi podařilo rozjet se desetkrát za sebou, ale první ostrý start se mi zkrátka nevydařil. Tady jsme ztratili možná deset až patnáct vteřin. Aby toho nebylo málo, tak v množství tlačítek jsem se umáčknul a místo vyhřívání čelního skla jsem zapnul vyhřívání bočních oken. Od poloviny rychlostky jsem téměř nic neviděl. A k dovršení celé smůly na úvodní zkoušce jsem ve dvou třetinách zjistil, že máme defekt. Do cíle zkoušky jsem dojel po ráfku a na vítěze zkoušky jsem ztratil čtyřicet vteřin. V podstatě bylo v té chvíli vymalováno a pomýšlet na dobrý výsledek už nebylo možné. Moc nám na klidu úvodní zkouška nepřidala. První runda byla z naší strany hodně křečovitá. Nicméně postupem času jsme začali získávat sebejistotu. Jsem rád, že se nám povedla 6. RZ a my ji vyhráli. Na první pohled to byla zkouška hodně rovinatá, ale necelou třetinu se jelo po trati závodu do vrchu. Jinak to bylo po úzké cestě, na které jsem, ač Vsetíňák, byl úplně poprvé se závodním autem. Pro mě to bylo v podstatě cizí prostředí. O to více jsem spokojený se svým výkonem na této zkoušce. I konec soutěže byl z mé strany sebejistější. Pro mě bylo prioritní neublížit autu. V této chvíli mám již dohodnuto, že s tímto vozem budu v příštím roce startovat na šesti sprintech, a proto ublížit novému autu, které má na svém kontě osm startů v mistrovství světa by pro mě bylo nepředstavitelné. A i ta faktura, která by posléze přišla za opravu vozu by byl nepěkný dárek pod stromeček, což bych určitě nechtěl. Já jsem spokojený s výkonem i s tím, že auto dojelo v pořádku do cíle. Rovněž mě těší, že jsem tak krásné auto mohl představit na Vsetíně. Dále se uvidí, je na čem pracovat a co zlepšovat. Věřím, že náš výkon bude od závodu k závodu jen lepší a lepší,“ zhodnotil soutěž ze strany posádky Jaromír Tomaštík. Jen doplňuji, že auto má původ ve fabrice. Šestkrát s ním startoval Peter Solberg, dále tam jsou starty s Chrisem Atkinsonem a taky Erik Korda se svezl. Tento model s Jaromírem Tomaštíkem by se měl objevit také v Praze při Pražském rallysprintu. V této chvíli se jedná i o Mikuláš rally ve Slušovicích.
Po dvou nedokončených sprintových závodech potřebovali Martin Vlček s Pavlem Švajdou bodovat. Posádku provází letos technické problémy u Mitsubishi Lancer EVO IX a nejinak tomu bylo i na valašských kotárech. Přesto Martin cíl splnil a do konečné tabulky si připsal dva body za 14. místo v absolutním pořadí a bodíky se sypaly i za 6. příčku ve třídě N4. „Já jsem hlavně strašně moc rád, že mám poslední ostrý závod za sebou. To říkám hlavně z toho důvodu, že bojuji sám se sebou. Hlavně se zdravím, což je u mě největší problém. Na Vsetíně jsem bojoval i s technikou. Když vsetínský sprint rozeberu do detailu, tak ty potíže, které jsem měl v Jeseníkách, jsem měl i na Valašsku a ještě půl roku je mít budu. Nám se podařilo udělat defekt na třetí zkoušce. O rychlostku dále nám odešlo podvolantové čidlo na mezinápravu, takže jsme jeli opět se zadním náhonem. I proto se nám podařilo v jednom místě třikrát přetočit. Tady jsme nachytali obrovskou ztrátu. Z výsledku jsme zklamáni. Pouze v první vložce jsme dokázali jet, tak jak bychom si představovali. To znamená s časem v první desítce. Tak jsem si to představoval i ve zbytku soutěže, ale pak přišly potíže moje, problémy s autem i defekt. Domácí soutěž je tedy pro nás nevydařenou soutěží,“ konstatoval Martin Vlček.
Zbývající posádky závěrečný sprint sezony nedokončily. Jezdeckou kombinézu ani nestačili propotit a už ji svlékali. Řeč je o Tomáši a Karlovi Kubišovi. Jejich červené Mitsubishi Lancer EVO VII se zastavilo již na první rychlostní zkoušce díky stávkující převodovce. Pouze o jednu zkoušku dále dojela zlínská dvojice Tomáš Růžička s Honzou Jurčíkem. Tomáš s Honzou se na závěrečný sprint sezony hodně těšili. Svou jízdou chtěli potěšit oko diváka, ale také sponzory. Z bojů o dobré umístění je ovšem vyřadila technická závada v podobě prasklé hřídele převodovky. A nedařilo se ani holkám s černým subaru. Petra Filipová s Verčou Teplou si zřejmě premiéru ve čtyřkolce představovaly jinak, přesto soutěž nedokončily. Proti byla převodovka na 6. RZ.
„Bylo hodně dohadů okolo toho, že Petra startovala s vozem spadajícím do třídy N4. Já bych k tomu chtěl říci, že Petra od nás dostala v předcházejících závodech jednoznačný úkol, že není důležité jezdit rychle, ale dojíždět do cíle. A to se jí při předchozích startech vždy dařilo. My jsme požádali FAS o udělení výjimky a tuto výjimku Petra posléze dostala. Podmínkou bylo, že se čtyřkolkou bude startovat pouze v Česku a na rallysprintech. To vše do doby, než dokončí všech pět předepsaných soutěží. Před vsetínským závodem byly na mě směřovány spousty dotazů, zda Petra zvládne silné auto, jakým subaru bezpochyby je. Pořád a pořád jsem jí opakoval, že musí jet opatrně a na jistotu tak, abychom po závodě nemuseli řešit klasické české mudrlantské ‚ já vám to říkal‘. Petra se k tomuto problému postavila čelem, a Já věřím, že i když to bude dlouhá cesta, s přibývajícími kilometry přidá na jistotě a posléze i na rychlosti,“ vrátil se k Petře Filipové a jejímu startu v subaru Jaromír Tomaštík.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?