O uplynulém víkendu se na písečném polygonu nedaleko slovenské Senice uskutečnilo první ostré testování před nadcházející Rallye Dakar. V pohotovosti byly hned dva dakarské speciály a většina členů Czech Dakar Teamu v čele s Markem Spáčilem. Svou premiéru v terénu absolvoval i pilot Buggyry a Mistr Evropy v závodech tahačů David Vršecký, který se na svůj první Dakar vydává coby kopilot Spáčilovy ostré Tatry.
Několikaměsíční úsilí Czech Dakar Teamu, které odstartovalo návratem z Rallye Dakar 2010, bylo v průběhu právě skončeného víkendu odměněno prvním ostrým testováním nové evoluce speciálu Tatra 815 4X4 DAKAR. Pro srovnání přivezl tým do Senice i kompletně repasovaný Liaz, se kterým Marek Spáčil absolvoval Dakar 2009. Dobrou zprávou pro všechny přítomné bylo to, že testy předčily očekávání. Díky promyšlenosti konstrukčních změn a poctivé práci mechaniků najezdila nová Tatra v průběhu celého víkendu v ostrém tempu více než tisíc kilometrů. Kromě několika drobností, kvůli kterým se testy ostatně pořádají, jezdil kamion v náročném terénu prakticky bez přerušení.
Mezi nejvýraznější změny oproti specifikaci 2010 patří samozřejmě změna dodavatele motorů. Nové agregáty od americké firmy Caterpillar, konkrétně pak typ C-18, představují to nejlepší, co lze dnes do závodního kamionu zastavět. V návaznosti na zkušenosti získané během nejtěžšího závodu na světě doznaly obě Tatry mnoha dalších vylepšení. Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování by měly ještě zlepšit již tak skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku SACHS a její adaptace na motor Caterpillar. Kombinace skvělé motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit životnost brzd, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat. Množství provedených konstrukčních změn si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nikoliv pouze estetickou změnou představuje nová nástavba, která je nově ještě lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější, to vše samozřejmě v souladu s přísnými pravidly.
Jedenáctinásobný účastník dakarské rallye Marek Spáčil sice většinu víkendu strávil za volanty Tatry a Liazu, i tak si ale našel čas na rozhovory s přítomnými zástupci médií, sponzorů a partnerů. "Od loňského, tedy vlastně letošního, Dakaru jsme ušli velký kus cesty a výsledek mnohaměsíční práce celého týmu se dnes prohání po testovacím polygonu. Ještě musíme doladit pár věcí, ale ostatně právě proto testujeme." Na otázky týkající se možností nových kamionů před Rallye Dakar odpovídal majitel Czech Dakar Teamu tradičně skromně: "Do Dakaru je ještě dlouhá cesta. Pro nás je důležité, že naše nové auto jezdí prakticky celý víkend bez výraznějších technických problémů." Testovací polygon sice nabízí nejrůznější druhy povrchů, které dokonale prověří podvozek, tlumení, motor i brzdy, ale v Jižní Americe nebo Africe čeká na techniku i nástraha v podobě vysokých teplot. "Jsme si vědomi toho, že doma nemůžeme nasimulovat podmínky, jaké nás čekají na Dakaru. Právě proto jsme se rozhodli spojit testování v Tunisu s účastí na ElChott rallye, která se jede od 30.10.do 13.11.2010." Do Tunisu vyrazí Marek Spáčil s posádkou v pozměněném složení. "Účast Davida Vršeckého, kterého většina fandů motorsportu zná coby Mistra Evropy v závodech tahačů, představuje důkaz toho, že Czech Dakar Team dokáže spolupracovat s prvotřídním okruhovým týmem. Spolupráce na technické úrovni probíhá již nějaký čas, konec konců třeba schopnosti Buggyry při optimálním nastavení motoru jsou nezpochybnitelné, nicméně účast Davida přímo v závodní posádce posunuje tuto spolupráci o další krok dál. Jakkoliv jsou světy okruhového a cross-country závodění vzdálené, tak se pořád jedná o kamiony a některé principy jsou platné všeobecně. Dosavadní spolupráci s Buggyrou hodnotím velmi pozitivně."
Čtyřiatřicetiletý David Vršecký sice letos titul evropského šampiona v závodech tahačů neobhájil, nicméně díky tomu na trucky rozhodně nezanevřel. Pilot Baggyry považuje dakarský závod za skvělou příležitost: "Dakar se jede z pohledu okruhového závodění v hluchém období a je to tudíž skvělá příležitost, jak dělat i v zimě to, co máme všichni tak rádi, tedy závodit." S plánem účasti na nejtěžším motoristickém závodě planety si roudnický tým již pár let pohrával. "Nechtěli jsme to uspěchat, ten závod je extrémní a vzbuzuje respekt. Díky projektu s Czech Dakar Teamem se však letos na Dakar konečně podívám a moc se na to těším." Na okruzích představuje Vršecký absolutní světovou špičku, jak tedy vůbec vyznívá srovnání okruhového speciálu s tím určeným do terénu? "Logicky se jedná o zcela jiné disciplíny. Jiný je samozřejmě povrch, technika, vzdálenost, jedná se opravdu o dva světy, které však přesto leccos spojuje. "
Od prvních metrů se Vršecký snažil maximálně koncentrovat na jízdu ve voze zcela odlišné konstrukce. "Na okruzích můžeme jezdit maximálně 160 km/h. Na Dakaru sice mohou kamiony jezdit "jen" 150 km/h, ale srovnání rychlosti je opravdu jen relativní. Tatra toho vydrží opravdu hodně a chvíli mi trvalo, než jsem si na divokou jízdu plnou skoků letů a dopadů zvykl. Ono si na to asi nejde úplně zvyknout, je to spíše o tom vybudovat si návyky a být schopen poznat co všechno auto dokáže." Nebyl by to snad ani Vršecký, aby nemyslel na závodění: "Zatím jsem nadšený a už se těším na první ostré kilometry v tuniské poušti."
Výsledek prvního testu vzbuzuje optimismus, nicméně testovací program pokračuje podle plánu. Tatra, kterou bude na Rallye Dakar 2011 pilotovat Martin Kolomý, se ve čtvrtek vydává do Tunisu na svůj první ostrý start, který se odehraje v rámci ElChott rallye. Posádka ve složení Marek Spáčil, David Vršecký a Emil Baumgartner jede do horkých tuniských písků otestovat chování vozu v podmínkách podobných těm, které lze očekávat v Jižní Americe. V mezidobí se bude v bruntálských dílnách Martina Kolomého intenzivně pracovat na sesterské Tatře připravované pro Marka Spáčila. Czech Dakar Team tak čeká paralelní testování hned na dvou kontinentech.
Foto: www.czechdakarteam.cz
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.