O uplynulém víkendu se na písečném polygonu nedaleko slovenské Senice uskutečnilo první ostré testování před nadcházející Rallye Dakar. V pohotovosti byly hned dva dakarské speciály a většina členů Czech Dakar Teamu v čele s Markem Spáčilem. Svou premiéru v terénu absolvoval i pilot Buggyry a Mistr Evropy v závodech tahačů David Vršecký, který se na svůj první Dakar vydává coby kopilot Spáčilovy ostré Tatry.
Několikaměsíční úsilí Czech Dakar Teamu, které odstartovalo návratem z Rallye Dakar 2010, bylo v průběhu právě skončeného víkendu odměněno prvním ostrým testováním nové evoluce speciálu Tatra 815 4X4 DAKAR. Pro srovnání přivezl tým do Senice i kompletně repasovaný Liaz, se kterým Marek Spáčil absolvoval Dakar 2009. Dobrou zprávou pro všechny přítomné bylo to, že testy předčily očekávání. Díky promyšlenosti konstrukčních změn a poctivé práci mechaniků najezdila nová Tatra v průběhu celého víkendu v ostrém tempu více než tisíc kilometrů. Kromě několika drobností, kvůli kterým se testy ostatně pořádají, jezdil kamion v náročném terénu prakticky bez přerušení.
Mezi nejvýraznější změny oproti specifikaci 2010 patří samozřejmě změna dodavatele motorů. Nové agregáty od americké firmy Caterpillar, konkrétně pak typ C-18, představují to nejlepší, co lze dnes do závodního kamionu zastavět. V návaznosti na zkušenosti získané během nejtěžšího závodu na světě doznaly obě Tatry mnoha dalších vylepšení. Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování by měly ještě zlepšit již tak skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku SACHS a její adaptace na motor Caterpillar. Kombinace skvělé motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit životnost brzd, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat. Množství provedených konstrukčních změn si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nikoliv pouze estetickou změnou představuje nová nástavba, která je nově ještě lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější, to vše samozřejmě v souladu s přísnými pravidly.
Jedenáctinásobný účastník dakarské rallye Marek Spáčil sice většinu víkendu strávil za volanty Tatry a Liazu, i tak si ale našel čas na rozhovory s přítomnými zástupci médií, sponzorů a partnerů. "Od loňského, tedy vlastně letošního, Dakaru jsme ušli velký kus cesty a výsledek mnohaměsíční práce celého týmu se dnes prohání po testovacím polygonu. Ještě musíme doladit pár věcí, ale ostatně právě proto testujeme." Na otázky týkající se možností nových kamionů před Rallye Dakar odpovídal majitel Czech Dakar Teamu tradičně skromně: "Do Dakaru je ještě dlouhá cesta. Pro nás je důležité, že naše nové auto jezdí prakticky celý víkend bez výraznějších technických problémů." Testovací polygon sice nabízí nejrůznější druhy povrchů, které dokonale prověří podvozek, tlumení, motor i brzdy, ale v Jižní Americe nebo Africe čeká na techniku i nástraha v podobě vysokých teplot. "Jsme si vědomi toho, že doma nemůžeme nasimulovat podmínky, jaké nás čekají na Dakaru. Právě proto jsme se rozhodli spojit testování v Tunisu s účastí na ElChott rallye, která se jede od 30.10.do 13.11.2010." Do Tunisu vyrazí Marek Spáčil s posádkou v pozměněném složení. "Účast Davida Vršeckého, kterého většina fandů motorsportu zná coby Mistra Evropy v závodech tahačů, představuje důkaz toho, že Czech Dakar Team dokáže spolupracovat s prvotřídním okruhovým týmem. Spolupráce na technické úrovni probíhá již nějaký čas, konec konců třeba schopnosti Buggyry při optimálním nastavení motoru jsou nezpochybnitelné, nicméně účast Davida přímo v závodní posádce posunuje tuto spolupráci o další krok dál. Jakkoliv jsou světy okruhového a cross-country závodění vzdálené, tak se pořád jedná o kamiony a některé principy jsou platné všeobecně. Dosavadní spolupráci s Buggyrou hodnotím velmi pozitivně."
Čtyřiatřicetiletý David Vršecký sice letos titul evropského šampiona v závodech tahačů neobhájil, nicméně díky tomu na trucky rozhodně nezanevřel. Pilot Baggyry považuje dakarský závod za skvělou příležitost: "Dakar se jede z pohledu okruhového závodění v hluchém období a je to tudíž skvělá příležitost, jak dělat i v zimě to, co máme všichni tak rádi, tedy závodit." S plánem účasti na nejtěžším motoristickém závodě planety si roudnický tým již pár let pohrával. "Nechtěli jsme to uspěchat, ten závod je extrémní a vzbuzuje respekt. Díky projektu s Czech Dakar Teamem se však letos na Dakar konečně podívám a moc se na to těším." Na okruzích představuje Vršecký absolutní světovou špičku, jak tedy vůbec vyznívá srovnání okruhového speciálu s tím určeným do terénu? "Logicky se jedná o zcela jiné disciplíny. Jiný je samozřejmě povrch, technika, vzdálenost, jedná se opravdu o dva světy, které však přesto leccos spojuje. "
Od prvních metrů se Vršecký snažil maximálně koncentrovat na jízdu ve voze zcela odlišné konstrukce. "Na okruzích můžeme jezdit maximálně 160 km/h. Na Dakaru sice mohou kamiony jezdit "jen" 150 km/h, ale srovnání rychlosti je opravdu jen relativní. Tatra toho vydrží opravdu hodně a chvíli mi trvalo, než jsem si na divokou jízdu plnou skoků letů a dopadů zvykl. Ono si na to asi nejde úplně zvyknout, je to spíše o tom vybudovat si návyky a být schopen poznat co všechno auto dokáže." Nebyl by to snad ani Vršecký, aby nemyslel na závodění: "Zatím jsem nadšený a už se těším na první ostré kilometry v tuniské poušti."
Výsledek prvního testu vzbuzuje optimismus, nicméně testovací program pokračuje podle plánu. Tatra, kterou bude na Rallye Dakar 2011 pilotovat Martin Kolomý, se ve čtvrtek vydává do Tunisu na svůj první ostrý start, který se odehraje v rámci ElChott rallye. Posádka ve složení Marek Spáčil, David Vršecký a Emil Baumgartner jede do horkých tuniských písků otestovat chování vozu v podmínkách podobných těm, které lze očekávat v Jižní Americe. V mezidobí se bude v bruntálských dílnách Martina Kolomého intenzivně pracovat na sesterské Tatře připravované pro Marka Spáčila. Czech Dakar Team tak čeká paralelní testování hned na dvou kontinentech.
Foto: www.czechdakarteam.cz
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.