O uplynulém víkendu se na písečném polygonu nedaleko slovenské Senice uskutečnilo první ostré testování před nadcházející Rallye Dakar. V pohotovosti byly hned dva dakarské speciály a většina členů Czech Dakar Teamu v čele s Markem Spáčilem. Svou premiéru v terénu absolvoval i pilot Buggyry a Mistr Evropy v závodech tahačů David Vršecký, který se na svůj první Dakar vydává coby kopilot Spáčilovy ostré Tatry.
Několikaměsíční úsilí Czech Dakar Teamu, které odstartovalo návratem z Rallye Dakar 2010, bylo v průběhu právě skončeného víkendu odměněno prvním ostrým testováním nové evoluce speciálu Tatra 815 4X4 DAKAR. Pro srovnání přivezl tým do Senice i kompletně repasovaný Liaz, se kterým Marek Spáčil absolvoval Dakar 2009. Dobrou zprávou pro všechny přítomné bylo to, že testy předčily očekávání. Díky promyšlenosti konstrukčních změn a poctivé práci mechaniků najezdila nová Tatra v průběhu celého víkendu v ostrém tempu více než tisíc kilometrů. Kromě několika drobností, kvůli kterým se testy ostatně pořádají, jezdil kamion v náročném terénu prakticky bez přerušení.
Mezi nejvýraznější změny oproti specifikaci 2010 patří samozřejmě změna dodavatele motorů. Nové agregáty od americké firmy Caterpillar, konkrétně pak typ C-18, představují to nejlepší, co lze dnes do závodního kamionu zastavět. V návaznosti na zkušenosti získané během nejtěžšího závodu na světě doznaly obě Tatry mnoha dalších vylepšení. Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování by měly ještě zlepšit již tak skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku SACHS a její adaptace na motor Caterpillar. Kombinace skvělé motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit životnost brzd, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat. Množství provedených konstrukčních změn si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nikoliv pouze estetickou změnou představuje nová nástavba, která je nově ještě lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější, to vše samozřejmě v souladu s přísnými pravidly.
Jedenáctinásobný účastník dakarské rallye Marek Spáčil sice většinu víkendu strávil za volanty Tatry a Liazu, i tak si ale našel čas na rozhovory s přítomnými zástupci médií, sponzorů a partnerů. "Od loňského, tedy vlastně letošního, Dakaru jsme ušli velký kus cesty a výsledek mnohaměsíční práce celého týmu se dnes prohání po testovacím polygonu. Ještě musíme doladit pár věcí, ale ostatně právě proto testujeme." Na otázky týkající se možností nových kamionů před Rallye Dakar odpovídal majitel Czech Dakar Teamu tradičně skromně: "Do Dakaru je ještě dlouhá cesta. Pro nás je důležité, že naše nové auto jezdí prakticky celý víkend bez výraznějších technických problémů." Testovací polygon sice nabízí nejrůznější druhy povrchů, které dokonale prověří podvozek, tlumení, motor i brzdy, ale v Jižní Americe nebo Africe čeká na techniku i nástraha v podobě vysokých teplot. "Jsme si vědomi toho, že doma nemůžeme nasimulovat podmínky, jaké nás čekají na Dakaru. Právě proto jsme se rozhodli spojit testování v Tunisu s účastí na ElChott rallye, která se jede od 30.10.do 13.11.2010." Do Tunisu vyrazí Marek Spáčil s posádkou v pozměněném složení. "Účast Davida Vršeckého, kterého většina fandů motorsportu zná coby Mistra Evropy v závodech tahačů, představuje důkaz toho, že Czech Dakar Team dokáže spolupracovat s prvotřídním okruhovým týmem. Spolupráce na technické úrovni probíhá již nějaký čas, konec konců třeba schopnosti Buggyry při optimálním nastavení motoru jsou nezpochybnitelné, nicméně účast Davida přímo v závodní posádce posunuje tuto spolupráci o další krok dál. Jakkoliv jsou světy okruhového a cross-country závodění vzdálené, tak se pořád jedná o kamiony a některé principy jsou platné všeobecně. Dosavadní spolupráci s Buggyrou hodnotím velmi pozitivně."
Čtyřiatřicetiletý David Vršecký sice letos titul evropského šampiona v závodech tahačů neobhájil, nicméně díky tomu na trucky rozhodně nezanevřel. Pilot Baggyry považuje dakarský závod za skvělou příležitost: "Dakar se jede z pohledu okruhového závodění v hluchém období a je to tudíž skvělá příležitost, jak dělat i v zimě to, co máme všichni tak rádi, tedy závodit." S plánem účasti na nejtěžším motoristickém závodě planety si roudnický tým již pár let pohrával. "Nechtěli jsme to uspěchat, ten závod je extrémní a vzbuzuje respekt. Díky projektu s Czech Dakar Teamem se však letos na Dakar konečně podívám a moc se na to těším." Na okruzích představuje Vršecký absolutní světovou špičku, jak tedy vůbec vyznívá srovnání okruhového speciálu s tím určeným do terénu? "Logicky se jedná o zcela jiné disciplíny. Jiný je samozřejmě povrch, technika, vzdálenost, jedná se opravdu o dva světy, které však přesto leccos spojuje. "
Od prvních metrů se Vršecký snažil maximálně koncentrovat na jízdu ve voze zcela odlišné konstrukce. "Na okruzích můžeme jezdit maximálně 160 km/h. Na Dakaru sice mohou kamiony jezdit "jen" 150 km/h, ale srovnání rychlosti je opravdu jen relativní. Tatra toho vydrží opravdu hodně a chvíli mi trvalo, než jsem si na divokou jízdu plnou skoků letů a dopadů zvykl. Ono si na to asi nejde úplně zvyknout, je to spíše o tom vybudovat si návyky a být schopen poznat co všechno auto dokáže." Nebyl by to snad ani Vršecký, aby nemyslel na závodění: "Zatím jsem nadšený a už se těším na první ostré kilometry v tuniské poušti."
Výsledek prvního testu vzbuzuje optimismus, nicméně testovací program pokračuje podle plánu. Tatra, kterou bude na Rallye Dakar 2011 pilotovat Martin Kolomý, se ve čtvrtek vydává do Tunisu na svůj první ostrý start, který se odehraje v rámci ElChott rallye. Posádka ve složení Marek Spáčil, David Vršecký a Emil Baumgartner jede do horkých tuniských písků otestovat chování vozu v podmínkách podobných těm, které lze očekávat v Jižní Americe. V mezidobí se bude v bruntálských dílnách Martina Kolomého intenzivně pracovat na sesterské Tatře připravované pro Marka Spáčila. Czech Dakar Team tak čeká paralelní testování hned na dvou kontinentech.
Foto: www.czechdakarteam.cz
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?