O letošní Admiral rally Vyškov toho již bylo napsáno hodně. Ohlasy soutěžních posádek, novinářů a diváků zaplnily internetové magazíny i diskusní fóra a přinesly řadu názorů na letošní poněkud atypický ročník vyškovské soutěže. Nyní, dva týdny po soutěži, v době, kdy již vychladly motory a soutěžní posádky pomalu přemýšlejí nad dalšími závody sezóny, přicházejí se svou troškou do mlýna i samotní organizátoři, kteří za přípravou letošní Admiral rally stáli.
Faktem je, že připravit na Vyškovsku kvalitní automobilovou soutěž je hodně těžkým oříškem. Pěkné úseky v lese by se sice v okolí centra rally našly, to by však jejich zařazení do itineráře musely být nakloněny dotčené instituce. Organizátorům se sice oproti loňsku podařilo zvýšit podíl pasáží ve vojenském prostoru, závěrečná část Podivické RZ však i přes vysokou sportovní hodnotu svojí délkou nemohla přinést vyřešení problémů s nedostatkem vhodných úseků rychlostních zkoušek. Pořadatelé se s rovnými vyškovskými cestičkami vyrovnali po svém. Ve snaze zatraktivnit trať důkladně prohlédli okolí stávajících úseků a našli nové polní cesty, kudy bylo možno rychlostní zkoušky provléknout. Navrhovaná podoba tratě se tím výrazně zpomalila a ztížila, od počátku však bylo jasné, že se organizátoři pouští na velmi tenký led. Šotolinové úseky jsou v dnešní podobě českých rally velmi zřídka vídaným jevem a posádky moderních vozů se mnohdy k jejich zařazování nedívají s přílišným vděkem. Organizační výbor rally však výrazně modifikovanou podobu soutěže jednomyslně odhlasoval a s napětím očekával, zda konzultace tratě přinese nějaké konkrétní výhrady ze strany asociace jezdců. Naštěstí se tak nestalo.Mezitím ale začalo letošní bouřlivé léto. Nepřízeň počasí změnilo některé úseky tratě k nepoznání a pořadatelé tušili, že bez řádné povrchové úpravy nebude šance připravené plány „erzet“ realizovat. Kvůli obavám z povětrnostních podmínek byly úpravy tratí uskutečněny až v týdnu před začátkem seznamovacích jízd a zdálo se, že problémy jsou vyřešeny. Jenže celou noc před seznamovacími jízdami opět pršelo. Už po první „várce“ tréninků bylo třeba opět na trať poslat těžkou techniku. Největší vrásky na čele připravil organizátorům i posádkám stav šotolinových pasáží na Račické RZ. Pořadatelé naštěstí dokázali povrch znovu uvést do provozuschopného stavu a během samotné soutěže již tyto starosti nebylo nutné řešit. Jedinou změnou oproti původnímu plánu tak bylo zkrácení Pruské rychlostní zkoušky o závěrečnou technicky náročnou pasáž podél Hané. Rally tím přišla o jeden ze svých nejhezčích úseků, za což mohl špatný stav polní cesty mezi letmým cílem a stopkou. Příjemné sobotní počasí sice ukázalo, že tento tah nakonec nebyl nutný, vzhledem k nepříznivé čtvrteční předpovědi se však opatrnosti pořadatelů nelze příliš divit. Opět se potvrdilo známé pravidlo o tom, že co člověk, to názor. Některým posádkám se návrat ke kořenům rally líbil, ostatní tvrdily, že na české hrbolaté „polňačky“ nejsou moderní vozy stavěné. Členové organizačního štábu jsou vděční za každý, byť kritický názor, který by přinesl možnost zpětné vazby pro přípravu následujícího ročníku. Kritici současné varianty si však musí uvědomit, že pokud v budoucnosti dojde k vynechání letos zařazených šotolinových pasáží, odrazí se to negativně na rychlosti jednotlivých rychlostních zkoušek. „Uvidíme, co nám přinese příští rok. Před letoškem jsme měli spoustu přání a plánů, ale mnoho se jich realizovat nepodařilo. Z letošní varianty soutěže se určitě osvědčilo přiblížení tratě Komořanům. Pro posádky se jednalo o vítanou možnost si na úvod soutěže vyzkoušet sebe i vůz na jednoduché trati a ukázat své umění místním fanouškům,“ tvrdí Jan Olejníček, zástupce ředitele rally. „Nejlepší ohlasy si vysloužila Podivická rychlostní zkouška, která je po opětovném zařazení nádherného úseku „u větrolamu“ ještě hezčí než v minulosti a doufáme, že její letošní podobu nebude do budoucna nutné zásadněji měnit. Ostatní zkoušky nabídly střídání rychlých pasáží i technických úseků na úzkých cestách a reakce na ně se u soutěžících různily. Uvidíme, co nám přinesou jednání o podobě příštího ročníku soutěže. Několik zajímavých tipů samozřejmě máme, ale ne všude nacházíme pro tento sport dostatek pochopení,“ doplňuje Jan Olejníček, který tím nepřímo naznačil, že Admiral rally byla do kalendáře Mistrovství ČR ve sprintrally přihlášena i na sezónu 2011.„Víme, že zdaleka ne vše bylo letos ideální. Do budoucna bude potřeba hodně zapracovat především na pořadatelském zabezpečení jednotlivých rychlostních zkoušek, které si letos vysloužilo několik kritických hodnocení. Je bohužel velký problém chtít maximální výkon a fundované rozhodování od lidí, kteří v mnoha případech rally vidí jen jednou do roka. Na Vyškovsku sice rallyových nadšenců není málo, jen zanedbatelné procento z nich je však ochotno přidat ruku k dílu a podílet se aktivně na přípravě soutěže. Většina z nich je u tratě k vidění s fotoaparátem či s rukama v kapsách. O to větší dík patří všem traťovým komisařům a dalším členům pořadatelského sboru, kteří se na organizaci letošní Admiral rally podíleli,“ přidává trošičku kritickou poznámku Jan Olejníček.„Není možné končit jinými slovy než díky všem sponzorům – především společnostem European Data Project, Paradise Casino Admiral, American game, ADMIRAL GLOBAL BETTING a Eurovia Brno, ale i všem menším, které snad ani nelze všechny vyjmenovat. Upřímně děkujeme také všem vlastníkům komunikací, obcím a úřadům. I na jejich toleranci a pochopení závisí další osud rally Vyškov. Rád bych alespoň touto cestou jménem celého organizačního výboru Admiral rally vyslovil díky úplně všem, kteří se jakýmkoli dílem přičinili na úspěchu této sportovní akce,“ dodává zástupce ředitele a místopředseda pořádajícího rally klubu v jedné osobě.Všechny důležité informace o letošním XIX. ročníku Admiral rally včetně odkazů na konečné oficiální výsledky či na obsáhlé fotogalerie plné akčních snímků zájemci naleznou na oficiálních internetových stránkách soutěže – www.rallyvyskov.cz. Text: Jiří Dokulil (FTR-media)
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.