O letošní Admiral rally Vyškov toho již bylo napsáno hodně. Ohlasy soutěžních posádek, novinářů a diváků zaplnily internetové magazíny i diskusní fóra a přinesly řadu názorů na letošní poněkud atypický ročník vyškovské soutěže. Nyní, dva týdny po soutěži, v době, kdy již vychladly motory a soutěžní posádky pomalu přemýšlejí nad dalšími závody sezóny, přicházejí se svou troškou do mlýna i samotní organizátoři, kteří za přípravou letošní Admiral rally stáli.
Faktem je, že připravit na Vyškovsku kvalitní automobilovou soutěž je hodně těžkým oříškem. Pěkné úseky v lese by se sice v okolí centra rally našly, to by však jejich zařazení do itineráře musely být nakloněny dotčené instituce. Organizátorům se sice oproti loňsku podařilo zvýšit podíl pasáží ve vojenském prostoru, závěrečná část Podivické RZ však i přes vysokou sportovní hodnotu svojí délkou nemohla přinést vyřešení problémů s nedostatkem vhodných úseků rychlostních zkoušek. Pořadatelé se s rovnými vyškovskými cestičkami vyrovnali po svém. Ve snaze zatraktivnit trať důkladně prohlédli okolí stávajících úseků a našli nové polní cesty, kudy bylo možno rychlostní zkoušky provléknout. Navrhovaná podoba tratě se tím výrazně zpomalila a ztížila, od počátku však bylo jasné, že se organizátoři pouští na velmi tenký led. Šotolinové úseky jsou v dnešní podobě českých rally velmi zřídka vídaným jevem a posádky moderních vozů se mnohdy k jejich zařazování nedívají s přílišným vděkem. Organizační výbor rally však výrazně modifikovanou podobu soutěže jednomyslně odhlasoval a s napětím očekával, zda konzultace tratě přinese nějaké konkrétní výhrady ze strany asociace jezdců. Naštěstí se tak nestalo.Mezitím ale začalo letošní bouřlivé léto. Nepřízeň počasí změnilo některé úseky tratě k nepoznání a pořadatelé tušili, že bez řádné povrchové úpravy nebude šance připravené plány „erzet“ realizovat. Kvůli obavám z povětrnostních podmínek byly úpravy tratí uskutečněny až v týdnu před začátkem seznamovacích jízd a zdálo se, že problémy jsou vyřešeny. Jenže celou noc před seznamovacími jízdami opět pršelo. Už po první „várce“ tréninků bylo třeba opět na trať poslat těžkou techniku. Největší vrásky na čele připravil organizátorům i posádkám stav šotolinových pasáží na Račické RZ. Pořadatelé naštěstí dokázali povrch znovu uvést do provozuschopného stavu a během samotné soutěže již tyto starosti nebylo nutné řešit. Jedinou změnou oproti původnímu plánu tak bylo zkrácení Pruské rychlostní zkoušky o závěrečnou technicky náročnou pasáž podél Hané. Rally tím přišla o jeden ze svých nejhezčích úseků, za což mohl špatný stav polní cesty mezi letmým cílem a stopkou. Příjemné sobotní počasí sice ukázalo, že tento tah nakonec nebyl nutný, vzhledem k nepříznivé čtvrteční předpovědi se však opatrnosti pořadatelů nelze příliš divit. Opět se potvrdilo známé pravidlo o tom, že co člověk, to názor. Některým posádkám se návrat ke kořenům rally líbil, ostatní tvrdily, že na české hrbolaté „polňačky“ nejsou moderní vozy stavěné. Členové organizačního štábu jsou vděční za každý, byť kritický názor, který by přinesl možnost zpětné vazby pro přípravu následujícího ročníku. Kritici současné varianty si však musí uvědomit, že pokud v budoucnosti dojde k vynechání letos zařazených šotolinových pasáží, odrazí se to negativně na rychlosti jednotlivých rychlostních zkoušek. „Uvidíme, co nám přinese příští rok. Před letoškem jsme měli spoustu přání a plánů, ale mnoho se jich realizovat nepodařilo. Z letošní varianty soutěže se určitě osvědčilo přiblížení tratě Komořanům. Pro posádky se jednalo o vítanou možnost si na úvod soutěže vyzkoušet sebe i vůz na jednoduché trati a ukázat své umění místním fanouškům,“ tvrdí Jan Olejníček, zástupce ředitele rally. „Nejlepší ohlasy si vysloužila Podivická rychlostní zkouška, která je po opětovném zařazení nádherného úseku „u větrolamu“ ještě hezčí než v minulosti a doufáme, že její letošní podobu nebude do budoucna nutné zásadněji měnit. Ostatní zkoušky nabídly střídání rychlých pasáží i technických úseků na úzkých cestách a reakce na ně se u soutěžících různily. Uvidíme, co nám přinesou jednání o podobě příštího ročníku soutěže. Několik zajímavých tipů samozřejmě máme, ale ne všude nacházíme pro tento sport dostatek pochopení,“ doplňuje Jan Olejníček, který tím nepřímo naznačil, že Admiral rally byla do kalendáře Mistrovství ČR ve sprintrally přihlášena i na sezónu 2011.„Víme, že zdaleka ne vše bylo letos ideální. Do budoucna bude potřeba hodně zapracovat především na pořadatelském zabezpečení jednotlivých rychlostních zkoušek, které si letos vysloužilo několik kritických hodnocení. Je bohužel velký problém chtít maximální výkon a fundované rozhodování od lidí, kteří v mnoha případech rally vidí jen jednou do roka. Na Vyškovsku sice rallyových nadšenců není málo, jen zanedbatelné procento z nich je však ochotno přidat ruku k dílu a podílet se aktivně na přípravě soutěže. Většina z nich je u tratě k vidění s fotoaparátem či s rukama v kapsách. O to větší dík patří všem traťovým komisařům a dalším členům pořadatelského sboru, kteří se na organizaci letošní Admiral rally podíleli,“ přidává trošičku kritickou poznámku Jan Olejníček.„Není možné končit jinými slovy než díky všem sponzorům – především společnostem European Data Project, Paradise Casino Admiral, American game, ADMIRAL GLOBAL BETTING a Eurovia Brno, ale i všem menším, které snad ani nelze všechny vyjmenovat. Upřímně děkujeme také všem vlastníkům komunikací, obcím a úřadům. I na jejich toleranci a pochopení závisí další osud rally Vyškov. Rád bych alespoň touto cestou jménem celého organizačního výboru Admiral rally vyslovil díky úplně všem, kteří se jakýmkoli dílem přičinili na úspěchu této sportovní akce,“ dodává zástupce ředitele a místopředseda pořádajícího rally klubu v jedné osobě.Všechny důležité informace o letošním XIX. ročníku Admiral rally včetně odkazů na konečné oficiální výsledky či na obsáhlé fotogalerie plné akčních snímků zájemci naleznou na oficiálních internetových stránkách soutěže – www.rallyvyskov.cz. Text: Jiří Dokulil (FTR-media)
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?