O letošní Admiral rally Vyškov toho již bylo napsáno hodně. Ohlasy soutěžních posádek, novinářů a diváků zaplnily internetové magazíny i diskusní fóra a přinesly řadu názorů na letošní poněkud atypický ročník vyškovské soutěže. Nyní, dva týdny po soutěži, v době, kdy již vychladly motory a soutěžní posádky pomalu přemýšlejí nad dalšími závody sezóny, přicházejí se svou troškou do mlýna i samotní organizátoři, kteří za přípravou letošní Admiral rally stáli.
Faktem je, že připravit na Vyškovsku kvalitní automobilovou soutěž je hodně těžkým oříškem. Pěkné úseky v lese by se sice v okolí centra rally našly, to by však jejich zařazení do itineráře musely být nakloněny dotčené instituce. Organizátorům se sice oproti loňsku podařilo zvýšit podíl pasáží ve vojenském prostoru, závěrečná část Podivické RZ však i přes vysokou sportovní hodnotu svojí délkou nemohla přinést vyřešení problémů s nedostatkem vhodných úseků rychlostních zkoušek. Pořadatelé se s rovnými vyškovskými cestičkami vyrovnali po svém. Ve snaze zatraktivnit trať důkladně prohlédli okolí stávajících úseků a našli nové polní cesty, kudy bylo možno rychlostní zkoušky provléknout. Navrhovaná podoba tratě se tím výrazně zpomalila a ztížila, od počátku však bylo jasné, že se organizátoři pouští na velmi tenký led. Šotolinové úseky jsou v dnešní podobě českých rally velmi zřídka vídaným jevem a posádky moderních vozů se mnohdy k jejich zařazování nedívají s přílišným vděkem. Organizační výbor rally však výrazně modifikovanou podobu soutěže jednomyslně odhlasoval a s napětím očekával, zda konzultace tratě přinese nějaké konkrétní výhrady ze strany asociace jezdců. Naštěstí se tak nestalo.Mezitím ale začalo letošní bouřlivé léto. Nepřízeň počasí změnilo některé úseky tratě k nepoznání a pořadatelé tušili, že bez řádné povrchové úpravy nebude šance připravené plány „erzet“ realizovat. Kvůli obavám z povětrnostních podmínek byly úpravy tratí uskutečněny až v týdnu před začátkem seznamovacích jízd a zdálo se, že problémy jsou vyřešeny. Jenže celou noc před seznamovacími jízdami opět pršelo. Už po první „várce“ tréninků bylo třeba opět na trať poslat těžkou techniku. Největší vrásky na čele připravil organizátorům i posádkám stav šotolinových pasáží na Račické RZ. Pořadatelé naštěstí dokázali povrch znovu uvést do provozuschopného stavu a během samotné soutěže již tyto starosti nebylo nutné řešit. Jedinou změnou oproti původnímu plánu tak bylo zkrácení Pruské rychlostní zkoušky o závěrečnou technicky náročnou pasáž podél Hané. Rally tím přišla o jeden ze svých nejhezčích úseků, za což mohl špatný stav polní cesty mezi letmým cílem a stopkou. Příjemné sobotní počasí sice ukázalo, že tento tah nakonec nebyl nutný, vzhledem k nepříznivé čtvrteční předpovědi se však opatrnosti pořadatelů nelze příliš divit. Opět se potvrdilo známé pravidlo o tom, že co člověk, to názor. Některým posádkám se návrat ke kořenům rally líbil, ostatní tvrdily, že na české hrbolaté „polňačky“ nejsou moderní vozy stavěné. Členové organizačního štábu jsou vděční za každý, byť kritický názor, který by přinesl možnost zpětné vazby pro přípravu následujícího ročníku. Kritici současné varianty si však musí uvědomit, že pokud v budoucnosti dojde k vynechání letos zařazených šotolinových pasáží, odrazí se to negativně na rychlosti jednotlivých rychlostních zkoušek. „Uvidíme, co nám přinese příští rok. Před letoškem jsme měli spoustu přání a plánů, ale mnoho se jich realizovat nepodařilo. Z letošní varianty soutěže se určitě osvědčilo přiblížení tratě Komořanům. Pro posádky se jednalo o vítanou možnost si na úvod soutěže vyzkoušet sebe i vůz na jednoduché trati a ukázat své umění místním fanouškům,“ tvrdí Jan Olejníček, zástupce ředitele rally. „Nejlepší ohlasy si vysloužila Podivická rychlostní zkouška, která je po opětovném zařazení nádherného úseku „u větrolamu“ ještě hezčí než v minulosti a doufáme, že její letošní podobu nebude do budoucna nutné zásadněji měnit. Ostatní zkoušky nabídly střídání rychlých pasáží i technických úseků na úzkých cestách a reakce na ně se u soutěžících různily. Uvidíme, co nám přinesou jednání o podobě příštího ročníku soutěže. Několik zajímavých tipů samozřejmě máme, ale ne všude nacházíme pro tento sport dostatek pochopení,“ doplňuje Jan Olejníček, který tím nepřímo naznačil, že Admiral rally byla do kalendáře Mistrovství ČR ve sprintrally přihlášena i na sezónu 2011.„Víme, že zdaleka ne vše bylo letos ideální. Do budoucna bude potřeba hodně zapracovat především na pořadatelském zabezpečení jednotlivých rychlostních zkoušek, které si letos vysloužilo několik kritických hodnocení. Je bohužel velký problém chtít maximální výkon a fundované rozhodování od lidí, kteří v mnoha případech rally vidí jen jednou do roka. Na Vyškovsku sice rallyových nadšenců není málo, jen zanedbatelné procento z nich je však ochotno přidat ruku k dílu a podílet se aktivně na přípravě soutěže. Většina z nich je u tratě k vidění s fotoaparátem či s rukama v kapsách. O to větší dík patří všem traťovým komisařům a dalším členům pořadatelského sboru, kteří se na organizaci letošní Admiral rally podíleli,“ přidává trošičku kritickou poznámku Jan Olejníček.„Není možné končit jinými slovy než díky všem sponzorům – především společnostem European Data Project, Paradise Casino Admiral, American game, ADMIRAL GLOBAL BETTING a Eurovia Brno, ale i všem menším, které snad ani nelze všechny vyjmenovat. Upřímně děkujeme také všem vlastníkům komunikací, obcím a úřadům. I na jejich toleranci a pochopení závisí další osud rally Vyškov. Rád bych alespoň touto cestou jménem celého organizačního výboru Admiral rally vyslovil díky úplně všem, kteří se jakýmkoli dílem přičinili na úspěchu této sportovní akce,“ dodává zástupce ředitele a místopředseda pořádajícího rally klubu v jedné osobě.Všechny důležité informace o letošním XIX. ročníku Admiral rally včetně odkazů na konečné oficiální výsledky či na obsáhlé fotogalerie plné akčních snímků zájemci naleznou na oficiálních internetových stránkách soutěže – www.rallyvyskov.cz. Text: Jiří Dokulil (FTR-media)
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.