XIX. Admiral rally navazovala na padesátiletou tradici automobilových soutěží na Vyškovsku, které započaly svoji historii již v roce 1960. Snaha pořadatelů o důstojnou oslavu kulatého jubilea byla cítit na každém kroku. Výrazná modifikace tratí, oproti loňsku mnohem lépe rozvržené zázemí rally či bohatá nabídka diváckých míst – to byly hlavní atributy, na něž organizátoři kladli důraz. Museli však řešit nečekané množství komplikací. Velké vrásky na čele jim způsobilo především vrtkavé počasí, které značně zpozdilo úpravy šotolinových úseků tratě. Některé pasáže se dávaly do pořádku pouze několik hodin před začátkem seznamovacích jízd a již krátce po „zásahu“ prvních trénujících soutěžních posádek se s úpravami mohlo začínat znovu. Počasí se však umoudřilo, pořadatelé dokázali povrch „erzet“ uvést do provozuschopného stavu a během samotné soutěže již tyto starosti nebylo nutné řešit.
Vyškovská rally letos na svém startu přivítala výtečnou sestavu více než stovky soutěžních automobilů. V seznamu přihlášených sice figurovalo 125 dvojic, administrativními a technickými přejímkami v pátek odpoledne jich však prošlo o deset méně. Svoji účast mj. odřekl kroměřížský Jan Štěpánek, který měl se svou Octavií WRC patřit k nejvážnějším uchazečům o stupně vítězů, z finančních důvodů ale musel vzít zavděk rolí diváka. Pozitivní zprávou bylo, že se jednalo o jediného jezdce z čela startovní listiny, jenž svůj start zrušil. Závodit se začínalo na krátké zkoušce u Komořan, která byla ideální příležitostí důkladně se rozjet před náročnou kombinací obávaných RZ Račická a Podivická. Na první pohled rychlá zkouška skrývala zrádná místa a přinesla i první odpadlíky. Vladislav Krejčíř, který se po dvou letech vrátil za volant silného Escorta po Chvojkovi, v odbočení na Podbřežice usnul na brzdách a po ráně do svodidel zeštíhlil spektrum účastníků Poháru ČR o jednoho z favoritů. Piloti fordů měli na letošní vyškovské rally jednoduše smůlu. Tento fakt potvrdila druhá rychlostní zkouška, na které odstoupil reprezentant vyškovského rally klubu Přemysl Šebesta. Komořanský test jeho stařičkému vozu příliš neseděl, a tak se snažil ztrátu na první místo v hodnocení Poháru ČR co nejrychleji smazat. Vysoké tempo bohužel mělo za následek výlet na pole a poškozený chladič, který pro dravou posádku znamenal konec nadějí. Na čele závodu si mezitím Roman Odložilík zavzpomínal na loňskou suverénní výhru v 1. RZ, která byla základním kamenem jeho pozdějšího vítězství. Nejrychlejší čas o 5,6 sekundy (na pěti kilometrech) vypadal slibně, bylo to však poprvé a zároveň naposled, kdy jeho Xsara WRC fungovala na 100%. Jednoduchý charakter zkoušky svědčil i dalším „wéercéčkům“ - Melichárek byl druhý, o třetí místo se podělili Drotár a Pantálek. Následující dva testy už byly výrazně těžší a přinesly očekávanou změnu výsledků. Na Račicích sice o sekundu vyhrál Roman Odložilík, jeho pronajatá Xsara však začínala vykazovat první problémy s alternátorem. Další pozice dle očekávání patřily Romanu Krestovi s Jaroslavem Orsákem, obrovský pád naopak zaznamenala všechna zbylá „wrca“. Svižná zkouška s množstvím nebezpečných protahováků v lese vůbec nesedla Milanu Pantálkovi, jen o málo rychlejší než on byli Igor Drotár a Jaro Melichárek. „Po výskoku ze šotoliny na asfalt jsem měl chvíli obavy, že mám defekt pneumatiky a dost jsme zvolnili. Nakonec se ukázalo, že vibrace zadního kola nezpůsobil defekt, ale jen hlína v kole,“ omlouval svůj až osmý čas pilot Lanceru WRC. Pád mimo stupně vítězů Melichárka následně vybičoval k vítězství na velmi náročném Podivickém testu, kde předpisově zúročil potenciál svého mitsubishi, a nezabránil mu v tom ani výlet mimo trať těsně před cílem. Pouze o devět desetin za ním zaostal výtečně jedoucí Roman Kresta, další kandidát na sprintový titul Jaroslav Orsák naopak neodhadl průjezd pravým odbočením k větrolamu u Radslavic a poškozený motor znamenal konec v soutěži. Pořadí po první sekci tedy bylo následující: vedl Roman Odložilík, druhý Roman Kresta ztrácel 6,3 sekundy; třetí Jaroslav Melichárek zaostával o rovných deset sekund. Smůlu měl slovenský bavič Igor Drotár, který po nadějném úvodu hodně ztratil problémy s převodovkou, aby následně v servisu odevzdal jízdní výkaz. Nejdelší Podivická RZ nedopadla příliš dobře ani pro Jozefa Béreše, jenž musel jet několik kilometrů po defektu pneumatiky. „Na prázdné gumě jsme strávili zhruba třetinu zkoušky,“ upřesnil spolujezdec Róbert Müller. Ve druhé sekci se chopil žezla Roman Kresta. Jeho největší soupeř Roman Odložilík opustil servisní prostor s desetisekundovou penalizací a kvůli pokračujícím problémům s alternátorem držel s pekelně rychlým Krestou krok jen velmi obtížně. I přes vítězství v prvním průjezdu Pruskou RZ nasbíral sedmisekundovou ztrátu na čelo a bylo jasné, že cesta za obhajobou první příčky se mu výrazně komplikuje. Kromě Kresty výrazně zrychlil i Grzegorz Grzyb s Fabií S2000, jenž během druhé sekce překvapivě předstihl Jaroslava Melichárka. Pilot červeného krasavce žehral na špatné obutí, které stálo za několika drobnými chybičkami, a věřil, že jeho chvíle přijde v závěru. Ve výtečném světle se na trati předváděl Tomáš Enge, jenž v této fázi soutěže vodil po trati druhý nejrychlejší produkční vůz a v celkovém pořadí vystoupal na skvělé páté místo. „Některé úseky jsou vyloženě nevyzpytatelné, střídají se tu různé druhy asfaltů – některé jsou hodně klouzavé, je to o tom hodně se přizpůsobit nejen stavu vozovky, ale taky hrubosti asfaltu, která je tu hodně různorodá. Mně jako člověku, který je zvyklý na jeden druh asfaltu to trošku dělá problémy,“ přiznal reprezentant Admiralu, který měl v tuto chvíli za zády i výrazně zkušenější „borce“ typu Josef Peták či Josef Semerád.Poslední část soutěže měla přinést definitivní rozuzlení nejen v souboji na absolutní špici soutěže (Kresta s Odložilíkem o první místo, Grzyb s Melichárkem o bronz), ale i v kategorii historiků (Tichého Kadett versus Navrátilova Sierra). Nejprve přišel na řadu Račický test, jedoucí se potřetí, po něm následovala více než dvanáctikilometrová Pruská RZ s častou změnou povrchů a rytmů jízdy. Předpokládalo se, že právě zde padne rozhodující slovo o konečných výsledcích. Závěrečná „sponzorská RZ“ u Komořan totiž mnoho prostoru ke zvratům neposkytovala. Račická RZ naznačila, že se bude bojovat až do posledních metrů. Melichárek zúročil poznatky z předchozích průjezdů a po lehké změně nastavení vozu stáhl ztrátu na Grzyba o šest sekund. Také souboj o vítězství se zdál být stále ještě otevřený, třebaže Odložilíkova ztráta opět narostla kvůli deseti sekundové penalizaci (předčasný start do 7. RZ). Oba duely bohužel skončily přesně tak, jak fanoušci nechtěli. V boji Kresty s Odložilíkem zaúřadovala technika (Odložilíkovi řekla elektronika Xsary definitivně dost), mezi Grzybem a Melichárkem pro změnu rozhodla jezdecký chyba jednoho ze soupeřů („Na ôsmej rýchlostnej skúške, pri katovaní jednej rýchlej ľavej zákruty v rýchlosti asi 160 km/h, ma trochu viac nakoplo ako som čakal, následne sme išli do hodín a vybehli pár metrov do kukurice. V podstate nič zvláštne sa neudialo, na takéto situácie sme v rally zvyknutí a hneď sme pokračovali ďalej. Ale žiaľ už po pár metroch sme museli ostať stáť, pretože sa nám čelné sklo rozsypalo na pavučinu a nebolo skoro vôbec nič vidieť,“ smutnil Melichárek).
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?