Ing. Zdeněk Vrátníček je již dlouhá léta neodmyslitelnou součástí českých rally. Sympatický brněnský soutěžák vždy patřil spíše mezi hobby jezdce a se svým skromným zázemím nemohl myslet na boj o nejvyšší příčky v absolutní klasifikaci.
Do automobilových soutěží však vložil velký kus svého srdce a o tom, že předpokladem úspěchu nejsou jen peníze, svědčí řada pěkných výsledků, kterých během své dlouhé kariéry dosáhl. Ačkoliv se v poslední době na tratích objevuje jen zřídka, do rally sportu je zapálený dodnes. Se svou podomácky připravenou Felicií se po kratší přestávce objeví na nadcházející XIX. Admiral rally Vyškov, na které oslaví kulaté jubileum za volantem soutěžního automobilu.
Zdá se to být neuvěřitelné, ale od debutu Zdeňka Vrátníčka letos uplynulo přesně 30 let. Dodnes si dobře pamatuje den 20. dubna 1980, kdy si na tehdejší Rallye Vyškov a na známé RZ Ježkovice - Račice odbyl křest soutěžáckým ohněm. „Začínal jsem s odolným vozem Moskvič 412. Jediná úprava na něm byla po vzoru fotek ze Safari rallye - na přední kola jsme dali zástěrky, které sloužily k tomu, aby nešplíchalo na okna. Proto již ve čtvrté zatáčce vůz přestal brzdit a pak již nezačal - brzdil jen mírně. Bubnové brzdy, jak se rozpálily, prostě odmítaly spolupráci. No a ruční brzda šla jenom zatáhnout a pak již nešla povolit," vzpomíná s úsměvem na svůj první start jezdec, který za uplynulé více než čtvrt století vystřídal řadu závodních vozů. „Moskvič se nakláněl tak, že jeden měl pocit, že vystoupal o patro výš. Spolujezdec Ivo Štěpánek měl zelenou helmu a jeho tatínek málem nemohl poznat, kde mu začíná obličej a kde helma,“ doplňuje Zdeněk Vrátníček.
Moskvič 412 po pěti letech vyměnil za Moskvič 2140 1600 SL Rallye v úpravě AZLK, ale pak postupně vystřídal i několik škodovek, z nichž nejraději vzpomíná na éru ve voze Škoda 130. Kromě českých startů se několikrát objevil také na podnicích v zahraničí. V oblibě měl především soutěže v předhůří Alp, které byly pověstné nádhernými tratěmi a vstřícnými pořadateli. Z rakouských startů vzešel i jeden z Vrátníčkových nejcennějších výsledků kariéry – 3. místo ve třídě na slavné Rallye Semperit 1997. Mezi největší úspěchy z českých závodů zkušený jezdec řadí vítězství ve třídě na Rallye Vysočina Tišnov 1985, kde startoval ještě s Moskvičem, stejné umístění na Valašské rallye 1986 ve Vsetíně, či o rok později v Rallye Beskydy (už se Škodou 130). Z Katovic v roce 1992 si kromě prvenství ve třídě odvážel také čtvrté místo absolutně.
Zdeněk Vrátníček po revoluci strávil nejvíce sezón v oblíbeném Favoritu, několik startů však absolvoval i v modernější Felicii, kterou má v garáži dodnes. V posledních letech se objevuje pouze na vybraných podnicích sprintového šampionátu, již dlouhou dobu ale silně zvažuje přestup do kategorie historických vozidel. K tomuto kroku mu prozatím chybí optimální závodní technika.
Na startu letošní Admiral rally se ostřílený brněnský harcovník objeví za volantem osvědčené Škody Felicia se zkušeným navigátorem Karlem Hédlem po boku. Prakticky domácí brněnská posádka na trati poveze startovní číslo 79 a bude bojovat o co nejlepší umístění v rámci třídy A do 1400 kubických centimetrů (A5).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.