Ing. Zdeněk Vrátníček je již dlouhá léta neodmyslitelnou součástí českých rally. Sympatický brněnský soutěžák vždy patřil spíše mezi hobby jezdce a se svým skromným zázemím nemohl myslet na boj o nejvyšší příčky v absolutní klasifikaci.
Do automobilových soutěží však vložil velký kus svého srdce a o tom, že předpokladem úspěchu nejsou jen peníze, svědčí řada pěkných výsledků, kterých během své dlouhé kariéry dosáhl. Ačkoliv se v poslední době na tratích objevuje jen zřídka, do rally sportu je zapálený dodnes. Se svou podomácky připravenou Felicií se po kratší přestávce objeví na nadcházející XIX. Admiral rally Vyškov, na které oslaví kulaté jubileum za volantem soutěžního automobilu.
Zdá se to být neuvěřitelné, ale od debutu Zdeňka Vrátníčka letos uplynulo přesně 30 let. Dodnes si dobře pamatuje den 20. dubna 1980, kdy si na tehdejší Rallye Vyškov a na známé RZ Ježkovice - Račice odbyl křest soutěžáckým ohněm. „Začínal jsem s odolným vozem Moskvič 412. Jediná úprava na něm byla po vzoru fotek ze Safari rallye - na přední kola jsme dali zástěrky, které sloužily k tomu, aby nešplíchalo na okna. Proto již ve čtvrté zatáčce vůz přestal brzdit a pak již nezačal - brzdil jen mírně. Bubnové brzdy, jak se rozpálily, prostě odmítaly spolupráci. No a ruční brzda šla jenom zatáhnout a pak již nešla povolit," vzpomíná s úsměvem na svůj první start jezdec, který za uplynulé více než čtvrt století vystřídal řadu závodních vozů. „Moskvič se nakláněl tak, že jeden měl pocit, že vystoupal o patro výš. Spolujezdec Ivo Štěpánek měl zelenou helmu a jeho tatínek málem nemohl poznat, kde mu začíná obličej a kde helma,“ doplňuje Zdeněk Vrátníček.
Moskvič 412 po pěti letech vyměnil za Moskvič 2140 1600 SL Rallye v úpravě AZLK, ale pak postupně vystřídal i několik škodovek, z nichž nejraději vzpomíná na éru ve voze Škoda 130. Kromě českých startů se několikrát objevil také na podnicích v zahraničí. V oblibě měl především soutěže v předhůří Alp, které byly pověstné nádhernými tratěmi a vstřícnými pořadateli. Z rakouských startů vzešel i jeden z Vrátníčkových nejcennějších výsledků kariéry – 3. místo ve třídě na slavné Rallye Semperit 1997. Mezi největší úspěchy z českých závodů zkušený jezdec řadí vítězství ve třídě na Rallye Vysočina Tišnov 1985, kde startoval ještě s Moskvičem, stejné umístění na Valašské rallye 1986 ve Vsetíně, či o rok později v Rallye Beskydy (už se Škodou 130). Z Katovic v roce 1992 si kromě prvenství ve třídě odvážel také čtvrté místo absolutně.
Zdeněk Vrátníček po revoluci strávil nejvíce sezón v oblíbeném Favoritu, několik startů však absolvoval i v modernější Felicii, kterou má v garáži dodnes. V posledních letech se objevuje pouze na vybraných podnicích sprintového šampionátu, již dlouhou dobu ale silně zvažuje přestup do kategorie historických vozidel. K tomuto kroku mu prozatím chybí optimální závodní technika.
Na startu letošní Admiral rally se ostřílený brněnský harcovník objeví za volantem osvědčené Škody Felicia se zkušeným navigátorem Karlem Hédlem po boku. Prakticky domácí brněnská posádka na trati poveze startovní číslo 79 a bude bojovat o co nejlepší umístění v rámci třídy A do 1400 kubických centimetrů (A5).
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.