Ing. Zdeněk Vrátníček je již dlouhá léta neodmyslitelnou součástí českých rally. Sympatický brněnský soutěžák vždy patřil spíše mezi hobby jezdce a se svým skromným zázemím nemohl myslet na boj o nejvyšší příčky v absolutní klasifikaci.
Do automobilových soutěží však vložil velký kus svého srdce a o tom, že předpokladem úspěchu nejsou jen peníze, svědčí řada pěkných výsledků, kterých během své dlouhé kariéry dosáhl. Ačkoliv se v poslední době na tratích objevuje jen zřídka, do rally sportu je zapálený dodnes. Se svou podomácky připravenou Felicií se po kratší přestávce objeví na nadcházející XIX. Admiral rally Vyškov, na které oslaví kulaté jubileum za volantem soutěžního automobilu.
Zdá se to být neuvěřitelné, ale od debutu Zdeňka Vrátníčka letos uplynulo přesně 30 let. Dodnes si dobře pamatuje den 20. dubna 1980, kdy si na tehdejší Rallye Vyškov a na známé RZ Ježkovice - Račice odbyl křest soutěžáckým ohněm. „Začínal jsem s odolným vozem Moskvič 412. Jediná úprava na něm byla po vzoru fotek ze Safari rallye - na přední kola jsme dali zástěrky, které sloužily k tomu, aby nešplíchalo na okna. Proto již ve čtvrté zatáčce vůz přestal brzdit a pak již nezačal - brzdil jen mírně. Bubnové brzdy, jak se rozpálily, prostě odmítaly spolupráci. No a ruční brzda šla jenom zatáhnout a pak již nešla povolit," vzpomíná s úsměvem na svůj první start jezdec, který za uplynulé více než čtvrt století vystřídal řadu závodních vozů. „Moskvič se nakláněl tak, že jeden měl pocit, že vystoupal o patro výš. Spolujezdec Ivo Štěpánek měl zelenou helmu a jeho tatínek málem nemohl poznat, kde mu začíná obličej a kde helma,“ doplňuje Zdeněk Vrátníček.
Moskvič 412 po pěti letech vyměnil za Moskvič 2140 1600 SL Rallye v úpravě AZLK, ale pak postupně vystřídal i několik škodovek, z nichž nejraději vzpomíná na éru ve voze Škoda 130. Kromě českých startů se několikrát objevil také na podnicích v zahraničí. V oblibě měl především soutěže v předhůří Alp, které byly pověstné nádhernými tratěmi a vstřícnými pořadateli. Z rakouských startů vzešel i jeden z Vrátníčkových nejcennějších výsledků kariéry – 3. místo ve třídě na slavné Rallye Semperit 1997. Mezi největší úspěchy z českých závodů zkušený jezdec řadí vítězství ve třídě na Rallye Vysočina Tišnov 1985, kde startoval ještě s Moskvičem, stejné umístění na Valašské rallye 1986 ve Vsetíně, či o rok později v Rallye Beskydy (už se Škodou 130). Z Katovic v roce 1992 si kromě prvenství ve třídě odvážel také čtvrté místo absolutně.
Zdeněk Vrátníček po revoluci strávil nejvíce sezón v oblíbeném Favoritu, několik startů však absolvoval i v modernější Felicii, kterou má v garáži dodnes. V posledních letech se objevuje pouze na vybraných podnicích sprintového šampionátu, již dlouhou dobu ale silně zvažuje přestup do kategorie historických vozidel. K tomuto kroku mu prozatím chybí optimální závodní technika.
Na startu letošní Admiral rally se ostřílený brněnský harcovník objeví za volantem osvědčené Škody Felicia se zkušeným navigátorem Karlem Hédlem po boku. Prakticky domácí brněnská posádka na trati poveze startovní číslo 79 a bude bojovat o co nejlepší umístění v rámci třídy A do 1400 kubických centimetrů (A5).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.