Zdeněk Vrátníček: 30 let na scéně

Vrátníček, Zdeněk
Vrátníček, Zdeněk, foto: Jánoš, Luboš
Jiří Dokulil 9. září 2010 21:15
Sdílej:

Ing. Zdeněk Vrátníček je již dlouhá léta neodmyslitelnou součástí českých rally. Sympatický brněnský soutěžák vždy patřil spíše mezi hobby jezdce a se svým skromným zázemím nemohl myslet na boj o nejvyšší příčky v absolutní klasifikaci.

Do automobilových soutěží však vložil velký kus svého srdce a o tom, že předpokladem úspěchu nejsou jen peníze, svědčí řada pěkných výsledků, kterých během své dlouhé kariéry dosáhl. Ačkoliv se v poslední době na tratích objevuje jen zřídka, do rally sportu je zapálený dodnes. Se svou podomácky připravenou Felicií se po kratší přestávce objeví na nadcházející XIX. Admiral rally Vyškov, na které oslaví kulaté jubileum za volantem soutěžního automobilu.

Zdá se to být neuvěřitelné, ale od debutu Zdeňka Vrátníčka letos uplynulo přesně 30 let. Dodnes si dobře pamatuje den 20. dubna 1980, kdy si na tehdejší Rallye Vyškov a na známé RZ Ježkovice - Račice odbyl křest soutěžáckým ohněm. „Začínal jsem s odolným vozem Moskvič 412. Jediná úprava na něm byla po vzoru fotek ze Safari rallye - na přední kola jsme dali zástěrky, které sloužily k tomu,  aby nešplíchalo na okna. Proto již ve čtvrté zatáčce vůz přestal brzdit a pak již nezačal - brzdil jen mírně. Bubnové brzdy, jak se rozpálily, prostě odmítaly spolupráci. No a ruční brzda šla jenom zatáhnout a pak již nešla povolit," vzpomíná s úsměvem na svůj první start jezdec, který za uplynulé více než čtvrt století vystřídal řadu závodních vozů. „Moskvič se nakláněl tak, že jeden měl pocit, že vystoupal o patro výš. Spolujezdec Ivo Štěpánek měl zelenou helmu a jeho tatínek málem nemohl poznat, kde mu začíná obličej a kde helma,“ doplňuje Zdeněk Vrátníček.

Moskvič 412 po pěti letech vyměnil za Moskvič 2140 1600 SL Rallye v úpravě AZLK, ale pak postupně vystřídal i několik škodovek, z nichž nejraději vzpomíná na éru ve voze Škoda 130. Kromě českých startů se několikrát objevil také na podnicích v zahraničí. V oblibě měl především soutěže v předhůří Alp, které byly pověstné nádhernými tratěmi a vstřícnými pořadateli. Z rakouských startů vzešel i jeden z Vrátníčkových nejcennějších výsledků kariéry – 3. místo ve třídě na slavné Rallye Semperit 1997. Mezi největší úspěchy z českých závodů zkušený jezdec řadí vítězství ve třídě na Rallye Vysočina Tišnov 1985, kde startoval ještě s Moskvičem, stejné umístění na Valašské rallye 1986 ve Vsetíně, či o rok později v Rallye Beskydy (už se Škodou 130). Z Katovic v roce 1992 si kromě prvenství ve třídě odvážel také čtvrté místo absolutně.

Zdeněk Vrátníček po revoluci strávil nejvíce sezón v oblíbeném Favoritu, několik startů však absolvoval i v modernější Felicii, kterou má v garáži dodnes. V posledních letech se objevuje pouze na vybraných podnicích sprintového šampionátu, již dlouhou dobu ale silně zvažuje přestup do kategorie historických vozidel. K tomuto kroku mu prozatím chybí optimální závodní technika.

Na startu letošní Admiral rally se ostřílený brněnský harcovník objeví za volantem osvědčené Škody Felicia se zkušeným navigátorem Karlem Hédlem po boku. Prakticky domácí brněnská posádka na trati poveze startovní číslo 79 a bude bojovat o co nejlepší umístění v rámci třídy A do 1400 kubických centimetrů (A5).

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.