Zatím nejlépe obsazeným podnikem letošního Mistrovství ČR ve sprintrally byla západočeská Fuchs Oil Rally Agropa, která po roční pauze znovu zavedla soutěžní posádky do okolí Pačejova. V nadupaném startovním poli, tvořeném 105 soutěžními dvojicemi, potvrdili výtečnou formu z předešlých soutěží šampionátu Lumír Firla a Pavel Dresler, kteří na svém oblíbeném kluzkém povrchu získali šesté místo absolutně a díky třetí pozici ve skupině N zvýšili své naděje na mistrovské vavříny.
Start v Pačejově sice v plánu Firlova týmu původně nefiguroval, tři velmi slušné výsledky na předcházejících soutěžích však severomoravského jezdce přiměly trochu pozměnit strategii do další části mistrovství. "V tabulce šampionátu se škrtají tři nejhorší výsledky a my už máme na kontě dvě nuly. Do konce seriálu po Pačejově zbývají Vyškov, Jeseníky a Vsetín, což jsou hodně těžké soutěže, a my samozřejmě nemůžeme stoprocentně počítat s tím, že všechno do konce roku dojedeme. Pokud si chceme dělat zálusk na medaile ve skupině N, je jasné, že pačejovský závod nemůžeme vynechat," poodhalil zákulisí neplánovaného startu na Fuchs Oil Rally Lumír, kterému se zatím v západních Čechách nikdy příliš nedařilo. "Je pravda, že jsem zde startoval jen párkrát a žádný výrazný výsledek jsem tu nezajel. Letos ale udělám všechno pro to, aby se to změnilo. Všichni říkají, že Pačejov je hrozně rychlý, já ale musím říct, že se mi letošní verze tratí líbí. Je to sice pořád dost svižné, najde se však hodně pěkných úseků na úzkých cestičkách, na které se těšíme," neskrýval pozitivní dojmy pilot mitsubishi sedmé evoluce. Lumírova dobrá nálada byla tentokrát opravdu na místě. Kromě sympatických tratí totiž bylo na jeho straně i počasí, které všem účastníkům soutěže naordinovalo jízdu na mokrých pneumatikách. A jak známo, na kluzkém povrchu Lumír umí…Už jen letmý pohled na oblohu dával tušit, že pro milovníky rozpáleného asfaltu a hladkých slicků nebude sobota přívětivým dnem. Silný déšť provázel soutěž od jejího počátku a nedal posádkám šanci vydechnout až do odpoledního cíle. Vidina nebezpečného klouzání na kluzkých tratí od aktivní účasti odradila několik původně přihlášených posádek, přesto se na startovní rampu postavila velmi silná sestava soutěžících, čítající dohromady 105 vozů. Lumírovi s Drekym šlo od začátku vše podle plánu. Začínali ze sedmého místa a i přesto, že na druhém testu skončili až ve druhé desítce, výborným výsledkem na trojce poskočili zpět mezi špičku. "Třetí zkouška se nám při tréninku moc nezdála, ale při závodě nám nakonec seděla nejvíc. V prvním průjezdu jsme zde zajeli šestý čas a posunuli se na průběžné sedmé místo. Bohužel, právě na této zkoušce jsme odhalili problémy s autem, které nás potom trápily celý zbytek rally. Poškozený samosvor byl problém, který jsme nemohli v servisu dát do kupy, a tak nezbývalo, než soutěž dokončit v opatrnějším tempu. Náskok na osmého Tlusťáka byl poměrně slušný, a tak jsme se rozhodli, že zkusíme naše umístění udržet," líčil situaci po první třetině rally sedmý muž průběžných výsledků. Na výkonu Firly s Dreslerem se potíže s vozem výrazně neprojevily a jejich záměr beze zbytku vycházel. Série dvou pátých a jednoho šestého místa na vložkách znamenala posun o další pozici vpřed a zvýšení náskoku na pronásledovatele, razantní jízda se navíc líbila divákům. Poslední sekce rally pak výsledky už jen potvrdila. Severomoravská posádka znovu ukázala výbornou formu a šestou příčkou absolutně navýšila svoje bodové konto v šampionátu. Rozpačitý začátek sezony se střídavými úspěchy je již jak se zdá zažehnán a Lumír s Pavlem mají seriál výborně rozjetý. "Svůj cíl jsme v Pačejově splnili na sto procent. Problémy se samosvorem nás sice stály nějaký čas, v rychlých pasážích však byl rozdíl minimální a v pomalých místech jsme dokázali vůz pošetřit. Takže si nemyslím, že by se na konečném výsledku tyhle potíže nějak zásadně projevily. Šestá pozice je super, máme radost, že se nám podařilo vylepšit naši pozici v tabulce mistráku," neskrýval svoji radost Lumír. Lumír Firla a Pavel Dresler po šesti soutěžích Mistrovství ČR ve sprintrally poskočili na třetí místo v hodnocení skupiny N a v celkové klasifikaci se mohou pyšnit slušným sedmým místem. Dalším podnikem, kde budou moci rozšířit svoji bodovou sbírku, bude jihomoravská Admiral rally Vyškov, konající se v termínu 10. a 11. září.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.