Pouhé tři měsíce dělí fanoušky motoristického sportu od startu sedmé soutěže letošního Mistrovství ČR ve sprintrally – XIX. ročníku oblíbené vyškovské Admiral rally. Soutěž, konající se na rychlých tratích podél řeky Haná, je letos zařazena i do Poháru ČR v rally a po dvouleté pauze patří rovněž do Mistrovství ČR v rally historických automobilů.
Admiral rally loni vstoupila na scénu doslova za pět minut dvanáct a díky operativnímu jednání vyškovských pořadatelů na poslední chvíli nahradila v kalendáři zrušenou soutěž v Prachaticích.
Naprostou novinkou se stal název rally a také její centrum, s čímž souvisela změna hlavního partnera. Podpory komořanské společnosti European Data Project, spadající do skupiny Novomatic, budou pořadatelé využívat i v letošním roce, kdy vyškovská rally oslaví 50. výročí na scéně. „Málokdo ví, že letos je tomu přesně půl století, co se na Vyškovsku uskutečnila I. Oblastní soutěž automobilů. Od té doby samozřejmě uplynulo hodně času, vyškovská soutěž vystřídala názvy jako Rally Haná, Magnum rally či Böttcher rally, hlavní však je, že se na scéně automobilových podniků udržela dodnes,“ řekl místopředseda pořádajícího Hanáckého rally klubu Jan Olejníček.
Centrum Admiral rally, která se uskuteční v termínu 10. – 11. září, bude podobně jako loni situováno do prostor hlavního sponzora soutěže v průmyslové zóně obce Komořany nedaleko sochy Svobody. V areálu společnosti E.D.P. najde azyl ředitelství soutěže, servisní zóna, přejímky a také startovní i cílová rampa. Na soutěžící bude čekat devět rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích, přičemž celková délka závodních kilometrů se vyšplhá k horní hranici 90. „Už když zmíníme rychlostní zkoušky Podivickou a Račickou, všem musí být jasné, že z velké části opět sázíme na léty prověřenou klasiku. Naše snaha sice směřovala k obměnění trati a k zařazení neokoukaných úseků, tento náš záměr však narazil u řady majitelů a správců cest,“ objasnil důvody návratu k tradičním vyškovským rychlostním zkouškám Jan Olejníček, zástupce ředitele Admiral rally. „Neznamená to však, že by na účastníky letošní Admiral rally nečekala zajímavá trať. Každý z úseků, který jsme zařadili, byl alespoň částečně obměněn a na trati najdeme pasáže, které se dlouhá léta nejely, anebo budou zařazeny premiérově. Asi největší zásah čeká oblíbenou Vážanskou RZ, která se po dlouhých letech nepojede přes obec, po níž byla pojmenovaná. Je zařazena pod novým názvem Pruská RZ, přičemž takřka polovina z tohoto testu bude pro posádky nová. Stejně tak Komořanská RZ, jedoucí se na dohled od centra soutěže, se ještě v minulosti nejela,“ zmiňuje zajímavosti, související s připravovanou tratí, Jan Olejníček. Tendence přesunout těžiště závodu blíže Komořanům bohužel znamenaly červenou kartu pro známou rychlostní zkoušku na Bučovicku, která pod názvy Litenčická a Chvalkovická RZ patřila k inventáři vyškovské soutěže v posledních třech ročnících. „Bohužel, její poloha není vzhledem k centru soutěže v Komořanech ideální. Loni kvůli ní značně narostly přejezdové kilometry, což kritizovala nejedna posádka. Navíc se v loňském roce objevily na obzoru problémy s jejím projednáním u některých obcí, takže jsme si řekli, že letos tuto zkoušku vynecháme,“ dodal zástupce ředitele.
Bližší informace o Admiral rally Vyškov najdou zájemci na nově spuštěných internetových stránkách, umístěných na doméně www.rallyvyskov.cz.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.