Po Impromat Rallysprint Kopná si o další tři sady pohárů rozšířila svou sbírku úspěchů karlovická dvojice Mirek Jakeš – Tomáš Jakeš. Vedle stříbrné příčky ve skupině N a třídě N4 dokázala valašská posádka na vizovických kotárech vybojovat vítězství v juniorské kategorii.
Do Vizovic přijel Miroslav Jakeš společně se svým strýcem a spolujezdcem v jedné osobě Tomášem Jakešem. Jejich cílem bylo ukázat se domácím příznivcům a dokončit třetí sprint letošního mistrovství na co nejlepším místě. Při silné konkurenci, která se i letos sešla na startu Kopné, by bylo umístění v první desítce považováno za úspěch. Cíl daný před soutěží se nakonec podařilo splnit a konečné 6. místo v absolutním pořadí je nad očekávání dobrý výsledek.
Od pořadatelů dostali Mirek s Tomášem startující s Mitsubishi Lancer deváté evoluce přiděleno startovní číslo 15 a s úderem deváté hodiny a 12. minuty šli „do práce“. Prvním měřeným úsekem byla erzeta Loučka, kde Jakešovi zajeli osmý čas absolutního pořadí a ve třídě N4 se zařadili na druhé místo za Orsáka. Následovala Raková, což byla druhá rychlostní zkouška, a mladí Valaši zopakovali výsledek z prvního měřeného úseku. Do servisu tedy posádka přijížděla na 7. místě absolutního pořadí. „Jedeme od začátku celkem opatrně, neboť za týden startujeme v Českém Krumlově. Nemůžeme tedy autu nijak ublížit. Tratě jsou letos na Kopné velmi pěkné. Občas je v zatáčkách vytahané bláto, ale s tím se nedá nic dělat. Všichni mají stejné podmínky,“ podělil se o první dojmy v úvodu sprintu devatenáctiletý jezdec. Otec talentovaného mladíka Karel Jakeš doplnil syna: „Máme akorát drobné problémy s turbem, které nefunguje tak, jak by mělo. V některých chvílích auto ztrácí na výkonu. Jinak je vše v pořádku.“
Po servisní dvacetiminutovce následovaly tři měřené úseky v pořadí Kameňák, Kopná a Raková. Na třetí a čtvrté rychlostní zkoušce zajela karlovická posádka shodně šesté časy. Ve třídě N4 stále figurovala na 2. místě. Smolnou se stala pro posádku pátá rychlostní zkouška, kde Mirek chyboval a ve výsledcích se propadl na třetí příčku ve skupině N4. „ Na Rakové jsme dělali dvakrát hodiny. Díky tomu se před nás dostal Martin Vlček. Ztrácíme na něho necelých 7 vteřin, ale pokusíme se s tím ještě něco udělat,“ vysvětlil Mirek propad o jednu příčku.
Jak řekl, tak se i stalo. Už na šesté rychlostní zkoušce ztrácel Mirek na Vlčka jen necelých 5 vteřin. Umazání ztráty způsobil zajetý 6. nejrychlejší čas na RZ Loučka. Do cíle zbývaly ještě dvě rychlostní zkoušky a valašský jezdec stále doufal ve stříbrnou příčku ve své třídě. Další desetinky smazal mistr Evropy v závodech do vrchu z náskoku Vlčka na sedmém měřeném úseku, kde zajel 5. absolutní čas. Před posledním úsekem měl Vlček před Jakešem náskok 4,1 vteřiny. Mirek ukázal, že se o něm ne nadarmo říká, že je talentovaný a na poslední rychlostní zkoušce zatáhl a zajel absolutně 4. čas. Ve třídě N4 si přitom zapsal na poslední erzetě nejrychlejší čas, když si smlsnul i na zkušeném Orsákovi. Cílovou rampou projela posádka na 6. místě absolutního pořadí. Rozhodující duel mezi Jakešem a Vlčkem nakonec vyzněl vítězně ve prospěch mladšího z jezdců. Mirek Jakeš porazil Martina Vlčka v boji o 2. místo o čtrnáct vteřin. „U nás vládne pohoda. Soutěž se nám velmi líbila, tratě byly nádherné. S výsledkem jsme maximálně spokojeni,“ neskrýval své nadšení v cíli sprintu Miroslav Jakeš. Spokojený byl i manažer týmu Karel Jakeš. „Už jsem byl smířený s třetím flekem ve třídě, ale mladý šel po stříbru jak pes po kosti. Z toho jsem před poslední zkouškou rozhodně nadšený nebyl, ale vše dopadlo dobře a mně nezbývá, než Mirkovi s Tomášem pogratulovat k výbornému výsledku. Nebýt problémů s turbem, mohlo by to dopadnout ještě lépe. Ale 6. místo je krásné a pódiového umístění ve třídě i skupině si velmi vážíme. Celá soutěž byla pěkně zorganizovaná.“
Už tento víkend startuje karlovická posádka v Českém Krumlově. Byla to právě rally na jihu Čech, kde Mirek před dvěma roky poprvé okusil rally. S jakými cíli bude tým odjíždět do Českého Krumlova? „Hlavním cílem je dojet v pořádku na cílovou rampu. A pokud se k tomu připočte i nějaký dobrý výsledek, budeme všichni opět spokojeni,“ shodli se svorně Mirek s Tomášem. V Krumlově bude mít jejich Mitsubishi Lancer EVO IX přiděleno číslo 14. Start soutěže je naplánovaný na pátek 21. května 2010 na 16,30 hodin. Vítězná posádka bude známa o den později, tedy v sobotu 22. května v 16,34 hodin.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.