Po Impromat Rallysprint Kopná si o další tři sady pohárů rozšířila svou sbírku úspěchů karlovická dvojice Mirek Jakeš – Tomáš Jakeš. Vedle stříbrné příčky ve skupině N a třídě N4 dokázala valašská posádka na vizovických kotárech vybojovat vítězství v juniorské kategorii.
Do Vizovic přijel Miroslav Jakeš společně se svým strýcem a spolujezdcem v jedné osobě Tomášem Jakešem. Jejich cílem bylo ukázat se domácím příznivcům a dokončit třetí sprint letošního mistrovství na co nejlepším místě. Při silné konkurenci, která se i letos sešla na startu Kopné, by bylo umístění v první desítce považováno za úspěch. Cíl daný před soutěží se nakonec podařilo splnit a konečné 6. místo v absolutním pořadí je nad očekávání dobrý výsledek.
Od pořadatelů dostali Mirek s Tomášem startující s Mitsubishi Lancer deváté evoluce přiděleno startovní číslo 15 a s úderem deváté hodiny a 12. minuty šli „do práce“. Prvním měřeným úsekem byla erzeta Loučka, kde Jakešovi zajeli osmý čas absolutního pořadí a ve třídě N4 se zařadili na druhé místo za Orsáka. Následovala Raková, což byla druhá rychlostní zkouška, a mladí Valaši zopakovali výsledek z prvního měřeného úseku. Do servisu tedy posádka přijížděla na 7. místě absolutního pořadí. „Jedeme od začátku celkem opatrně, neboť za týden startujeme v Českém Krumlově. Nemůžeme tedy autu nijak ublížit. Tratě jsou letos na Kopné velmi pěkné. Občas je v zatáčkách vytahané bláto, ale s tím se nedá nic dělat. Všichni mají stejné podmínky,“ podělil se o první dojmy v úvodu sprintu devatenáctiletý jezdec. Otec talentovaného mladíka Karel Jakeš doplnil syna: „Máme akorát drobné problémy s turbem, které nefunguje tak, jak by mělo. V některých chvílích auto ztrácí na výkonu. Jinak je vše v pořádku.“
Po servisní dvacetiminutovce následovaly tři měřené úseky v pořadí Kameňák, Kopná a Raková. Na třetí a čtvrté rychlostní zkoušce zajela karlovická posádka shodně šesté časy. Ve třídě N4 stále figurovala na 2. místě. Smolnou se stala pro posádku pátá rychlostní zkouška, kde Mirek chyboval a ve výsledcích se propadl na třetí příčku ve skupině N4. „ Na Rakové jsme dělali dvakrát hodiny. Díky tomu se před nás dostal Martin Vlček. Ztrácíme na něho necelých 7 vteřin, ale pokusíme se s tím ještě něco udělat,“ vysvětlil Mirek propad o jednu příčku.
Jak řekl, tak se i stalo. Už na šesté rychlostní zkoušce ztrácel Mirek na Vlčka jen necelých 5 vteřin. Umazání ztráty způsobil zajetý 6. nejrychlejší čas na RZ Loučka. Do cíle zbývaly ještě dvě rychlostní zkoušky a valašský jezdec stále doufal ve stříbrnou příčku ve své třídě. Další desetinky smazal mistr Evropy v závodech do vrchu z náskoku Vlčka na sedmém měřeném úseku, kde zajel 5. absolutní čas. Před posledním úsekem měl Vlček před Jakešem náskok 4,1 vteřiny. Mirek ukázal, že se o něm ne nadarmo říká, že je talentovaný a na poslední rychlostní zkoušce zatáhl a zajel absolutně 4. čas. Ve třídě N4 si přitom zapsal na poslední erzetě nejrychlejší čas, když si smlsnul i na zkušeném Orsákovi. Cílovou rampou projela posádka na 6. místě absolutního pořadí. Rozhodující duel mezi Jakešem a Vlčkem nakonec vyzněl vítězně ve prospěch mladšího z jezdců. Mirek Jakeš porazil Martina Vlčka v boji o 2. místo o čtrnáct vteřin. „U nás vládne pohoda. Soutěž se nám velmi líbila, tratě byly nádherné. S výsledkem jsme maximálně spokojeni,“ neskrýval své nadšení v cíli sprintu Miroslav Jakeš. Spokojený byl i manažer týmu Karel Jakeš. „Už jsem byl smířený s třetím flekem ve třídě, ale mladý šel po stříbru jak pes po kosti. Z toho jsem před poslední zkouškou rozhodně nadšený nebyl, ale vše dopadlo dobře a mně nezbývá, než Mirkovi s Tomášem pogratulovat k výbornému výsledku. Nebýt problémů s turbem, mohlo by to dopadnout ještě lépe. Ale 6. místo je krásné a pódiového umístění ve třídě i skupině si velmi vážíme. Celá soutěž byla pěkně zorganizovaná.“
Už tento víkend startuje karlovická posádka v Českém Krumlově. Byla to právě rally na jihu Čech, kde Mirek před dvěma roky poprvé okusil rally. S jakými cíli bude tým odjíždět do Českého Krumlova? „Hlavním cílem je dojet v pořádku na cílovou rampu. A pokud se k tomu připočte i nějaký dobrý výsledek, budeme všichni opět spokojeni,“ shodli se svorně Mirek s Tomášem. V Krumlově bude mít jejich Mitsubishi Lancer EVO IX přiděleno číslo 14. Start soutěže je naplánovaný na pátek 21. května 2010 na 16,30 hodin. Vítězná posádka bude známa o den později, tedy v sobotu 22. května v 16,34 hodin.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.